Mišljenja Cinemark

TROSTRUKA GRANICA (TRIPLE FRONTIER) Akcijašenje na razmeđi kina, videa i TV-a

FILM: Triple Frontier; akcija; SAD, 2019.; REŽIJA: J.C. Chandor; ULOGE: Ben Affleck, Oscar Isaac; OCJENA: *** 1/2

Ovo je dosad najbolji ili najmanje loš Netflixov projekt, bliži repertoarnim nego 'streaming' standardima, premda je zapravo negdje između dobre stare škole muške kinoakcije i generičkog novomilenijskog direktno-na-DVD/TV akcića.

Netflix nastavlja tvrdoglavo puštati filmove u odabrana, uglavnom američka kina tjedan dana pred premijeru na "streaming" servisu, zanemarujući prigovore Stevena Spielberga da zbog toga ne bi trebali konkurirati za zlatne kipiće. S takvom politikom i kina i Netflix su na podjednakom gubitku (možda čak i više "streaming" gigant) vidljivo na primjeru akcijskog filma "Triple Frontier" koji nije materijal za Oscara, iako iza njega stoje "The Hurt Locker" oskarovci Kathryn Bigelow (producentica) i Mark Boal (koscenarist).

Naslov Netflixova filma "Tajna broja sedam" je bio simboličan: sedam dana nakon limitirane kinopremijere 6. ožujka, "Trostruka granica" je našla put do "streaming" platforme. A mogao je to, kao dosad budžetski najveći Netflixov film, biti fini "counterprogramming" superjunačkim blockbusterima, stisnut između aktualne "Kapetanice Marvel" i nadolazećeg "Shazama".

Tako su funkcionirali (superiorniji) "Sicario 1&2", s kojima je "Triple Frontier" najlakše usporediti, usput ostvarivši više nego pristojnu zaradu u širokoj kinodistribuciji. Sa zvučnom glumačkom ekipom (Ben Affleck, Oscar Isaac, Charlie Hunnam, Garret Hedlund, Pedro Pascal) i cijenjenim redateljem (J.C. Chandor), "Trostruka granica" bi u kinima sigurno uživala veći prestiž i bila vidljivija.

Ovako bi se film mogao pogubiti među slučajno pronađenim i nezahtjevnim "sadržajem na zahtjev" za konzumente željne Netflix "fixa" koji se brzo gleda i još brže zaboravlja (loši "Bird Box", "Polar"...). Ovo je dosad najbolji ili najmanje loš Netflixov projekt, bliži repertoarnim nego "streaming" standardima, premda je zapravo negdje na trostrukoj granici između dobre stare škole muške kinoakcije i generičkog novomilenijskog direktno-na-DVD/TV akcića.

U tom pogledu, "Triple Frontier" se prelama preko Chandorovih leđa. Chandor želi transcendirati generičnost prosječnog Netflixova filma i općih mjesta premise, no kao da nije imao posve odriješene ruke u jednakoj mjeri kad je radio na svom autorskijem dramskom trolistu "Crni ponedjeljak", "Sve je izgubljeno" i "Godina nasilja". Ili je imao slobodu, ali nije točno znao što bi s njom na neistraženom žanrovskom teritoriju.

Tragovi Chandorova autorstva opstoje i u "Trostrukoj granici". U prijašnjim filmovima Chandor je radio "chandorovske" (in)verzije klasika poput "Wall Streeta" i "Kuma". "Triple Frontier" je njegova akcijska inačica "Blaga Sierra Madre" i "Tri kralja" s "macho" ehom "Predatora". Imamo protagoniste u kriznoj situaciji koja se otima kontroli ("Margin Call"), u psihofizičkoj borbi protiv sebe i prirode ("All Is Lost") te Isaaca kao lika u moralnoj sivoj zoni između junaka i antijunaka ("A Most Violent Year").

Moralna dvosmislenost ponavljajući je motiv Chandorovih ostvarenja. Tako i će biti i u "Triple Frontier" kad se vojni veterani Tom "Redfly" Davis (Affleck), Santiago "Pope" Garcia (Isaac), William "Ironhead" Miller (Hunnam) i njegov brat Ben (Hedlund) te pilot Morales (Pascal) odvaže opljačkati južnoameričkog dilera drogom Gabriela Martina Loreu (Reynaldo Gallegos) u džungli na trostrukoj granici Brazila, Perua i Kolumbije.

Dakle, iskoristit će svoje ratničke vještine u najprivatnijem od svih privatnih sektora – za sebe, vlastitu korist, s obzirom da su dali sve za domovinu, ali ne i ona za njih. Jedan od njih, Redfly, bio je pet puta napucan za svoju zemlju, a ne može priuštiti kamionet. "Prekršit ćete sve zakletve koje ste dali", Redfly priprema tim za nemoralnu akciju koja će se pretvoriti u "full-on cowboy shit" u Chandorovom prvom akcijskom filmu, jednom od danas rijetkih polaznika stare škole.

"Mi smo umiruća vrsta, momci", kaže jedan od junaka filma koji je i sam "dying breed", počevši od muskularnosti i rock soundtracka do činjenice da je snimljen na pravim lokacijama u džungli. Nekad jako davno, muški film kakav je "Triple Frontier" s guštom bi režirao Sam Peckinpah ("Divlja horda"), nešto nedavnije Walter Hill ("Teksaški graničar") i John McTiernan ("Predator"), možda i Michael Mann od kojeg Chandor preuzima muškarce profesionalce pod pritiskom.

Ako je "Crni ponedjeljak" njegova "Probuđena savjest", "Trostruka granica" je "Vrućina", ali Chandor nije (još) kalibar Manna da napravi akcijsko-dramsko remek-djelo. Nije ni Bigelow ("Pakleni val") ili Joe Carnahan ("Opstanak") koje možemo zamisliti iza kamere filma. Akcija znade djelovati suzdržano i ne koristi početnu akcijsku dojmljivost i premisu do maksimuma. Naime, Chandor je orkestrirao jedan od kulerskijih akcijskih uvoda i predstavljanja lika kad Isaac dolijeće helikopterom slušajući Metallicu ("For Whom The Bell Tolls").

Prva akcijska scena je križanac "Neposredne opasnosti" i "Zero Dark Thirty", a sam prepad na Loreaovu kuću vrlo tenzičan, kao i prisilno slijetanje helikopterom među lokalne uzgajivače kokaina nakon neuspjela prelijetanja Andi. U tom trenutku, računajući da se u ukradenim torbama ne nalazi samo Loreaova lova, film je mogao postati moderan odgovor na "Ratnike podzemlja" s junacima koji se u "run and gun" modu probijaju kroz neprijateljski teritorij.

Dramski redatelj se, međutim, ugodnije osjeća u scenama kad protagonisti istražuju cijenu ratništva, tj. pitaju se koliko su ljudi ubili i propituju vrijedi li umrijeti za novac, kamoli zbog njega. Ipak, Chandor je tom smislu orkestrirao jedan pamtljiv poetski trenutak. Kad jedna mula natovarena torbama dolara (pro)padne niz liticu, novac će zalepršati zrakom podsjećajući na jato nedostižnih, neuhvatljivih ptica.

U razvojnj fazi od 2010.

Film "Triple Frontier" se nalazio u razvojnoj fazi od 2010. godine. Otad naovamo za uloge su kontaktirani Johnny Depp, Tom Hanks, Leonardo DiCaprio, Denzel Washington, Sean Penn, Will Smith, Channing Tatum, Mark Wahlberg, Tom Hardy... Režiju je trebala potpisati Kathryn Bigelow, ali je na kraju preuzela ulogu producentice.

Naslovnica Cinemark