Mišljenja Cinemark

POLAR John Wick s povezom preko (oba) oka

FILM: Polar; akcija; SAD/Njemačka, 2019.; REŽIJA: Jonas Åkerlund; ULOGE: Mads Mikkelsen, Vanessa Hudgens; OCJENA: * 1/2

Osim što Åkerlund nije graciozan u orkestraciji nasilja kao redatelji 'John Wicka', on nije originalan ni u koreografiji 'gun fu' akcijašenja. Jedan akcijski'cool' trenutak kad Duncan s povezom preko oka koristi strojnice prstima s laserskim nišanom da bi izrešetao negativce i to je više-manje to.

Vrlo brzo nakon što bude predstavljen, plaćeni ubojica Netflixova filma "Polar", Duncan Vizla zvan Black Kaiser (Mads Mikkelsen), renta DVD iz Movie Express automata i kasnije ga stavlja u DVD player. Pravi, fizički DVD. U DVD player. Prilično ironično za film u produkciji "streaming" servisa koji se gleda "online". Što je točno na DVD-u, nećemo saznati.

Možda neka serija o kojoj je mušteriji govorila blagajnica dućana stacionirana preko puta Movie Express automata. Možda akcijski filmovi "Ubrzanje", "96 sati" ili "John Wick". A možda sve to zajedno. Naime, s konstantnim skakanjima naprijed-natrag između likova i situacija, "Polar" djeluje kao da je struktuiran poput serije od četiri polusatne epizode, ali teško da  ga možemo titulirati kao nekakav prijelomni akcijski "sit-com".

U isti mah, film očajnički želi biti novi "John Wick" i "Crank", te usput iskoristiti gerijakcijski trend "Takena". Najpoznatiji po "non-action" filmovima i nastupima ("Diler", "Nakon vjenčanja", "Kraljevska afera", "Lov"), s tek povremenim nagnućima ljudima od akcije ("Valhalla Rising", "The Salvation", "Michael Kohlhaas"), Mikkelsen se akcijskom ulogom u "Polaru" priključuje sve dužem špaliru netipičnih akcijskih junaka iznad 50 godina života poput trendsetera Liama Neesona, Seana Penna ("Gunman"), Johna Travolte ("Ja sam gnjev), Ethana Hawkea ("24 dana za život")...

Načelno je to zanimljivo računajući premisu "Polara" - svi agenti tajnovite plaćeničke organizacije moraju se umiroviti do 50. godine, a Duncan je nadomak penzije. "Mentalna strana mirovine može biti ubojita", govori Duncanu liječnik. I može. Kad Duncana opere košmarni flešbek na jedan krvavi posao, posegnut će za pištoljem i ispaliti metak u nesretnog (mo)psa kojeg je netom prije kupio za 50 dolara.

Otmica Duncanova ljubimca, dakle, ne dolazi u obzir, ali bit će – "e, to je osobno" - oteta njegova susjeda Camille (Vanessa Hudgens), a usto će mu organizacija ukrasti penziju i pokušati ga ubiti dvaput, zbog čega on kreće u akciju osvetničkih pobuda. Plaćeni ubojica se vraća iz mirovine i bori protiv plaćenih ubojica iz organizacije? Sličnost s "Johnom Wickom 1&2" je, znači, frapantna, a "crankovski" ton filma naštimava uvodna scena.

Umirovljenog ubojicu Michaela Greena (Johnny Knoxville) zavest će seksača u bikiniju (Ruby O. Fee) prije nego ga njezin plaćenički tim spraši mecima i on svrši prije nego što je svršio. Sve da kamera nije pokazala "podignuti šator" (erekciju) na kratkim gaćama ubijenog Greena, očito je da se "Polar" ugledao na "Ubrzanje 1&2" s Jasonom Stathamom.

No, duo Neveldine-Taylor umješnije je pomirio "sex, drugs&rock 'n' roll" hipernasilje i "tits&ass" golotinju, sve ono što je "Crank" načinilo čelnikom novomilenijske ekstremne akcije. Njihov "too much" izričaj je imao kreativniji i ujednačeniji "touch". Možemo zamsliti da bi i Stathamov Chev Chelios, kao Duncan, držao predavanje klincima u školi o svojim globtroterskim putešestvijama i prisjećao se ubojstava diljem svijeta dok im "zemljopisno" opisuje kakve su pojedine države, ali ne i da bi postavio pitanje "Koliko vas je vidjelo leš koji je bio tri tjedna na suncu?".

U "Polaru" se čini i kao da simultano gledamo dva filma, akcijski "trash" jarkih boja u kojem iskričavi plaćenici na iskričavim lokacijama tragaju za Duncanom i "ozbiljniji" akcijski triler osvete fokusiran na odnos junaka s Camille u sivoj, snijegom prekrivenoj Montani. Još važnije, redatelj Jonas Åkerlund ne zna se nositi s "anything goes"/"over the top" poetikom filma i prečesto se ponaša kao pred-tinejdžer koji je prvi put počeo prostačiti, gledati nasilne filmove i gole žene.

Manjak mjere pokazuje i brutalna scena mučenja Duncana od strane užasno napornog, iritantnog glavnog negativca mr. Bluta (Matt Lucas) koja traje li ga traje i kao da je izbačena iz "torture porn" horora poput "Hostela". Da je redatelj "maštovitiji" mogao je napraviti inverziju mučenja iz "Casina Royale" gdje je Mikkelsen igrao negativca krvavog lijevog oka koji kinji Jamesa Bonda.

Do kraja scene Mikkelsenov novi lik će ostati bez također lijevog oka i potom posmicati na desetke protivnika. Osim što Åkerlund nije graciozan u orkestraciji nasilja kao redatelji "John Wicka" Chad Stahelski i David Leitch, naprotiv, ekstremno je neotesan, u raskoraku stripovskog i "torture porn" izričaja, on nije originalan ni u koreografiji "gun fu" akcijašenja. Jedan akcijski "cool" trenutak kad Duncan s "cool" imidžom (crni povez preko oka) koristi strojnice prstima s laserskim nišanom da bi izrešetao negativce i to je više-manje to. I ćorava kokoš ubode zrno.

Mikkelsen bolji od filma

Mads Mikkelsen zaslužuje još jednu akcijsku priliku i bolji je od filma, kao i Katherine Winnick u ulozi desne ruke glavng negativca. Zanimljivo, unatrag godinu dana Mikkelsen je snimio film sličnog naslova "Arctic", ali žanrovski drukčiji. "Arctic" je avanturistička "survival" drama o preživljavanju muškarca nakon što mu se sruši avion na Arktiku.

Naslovnica Cinemark