Kultura Kultura

HNK Split postavlja 'Kušnju'

Elvis Bošnjak: Izbor između života u laži i smrti u istini je kušnja pred kojom čovjek stoji od pamtivijeka do danas, sve dok mu bude dano da bira između dobra i zla

HNK Split postavlja 'Kušnju'

Splitska Drama priprema novu premijeru koju će publika vidjeti ove subote u 20 sati na velikoj sceni HNK – redateljica Nenni Delmestre postavlja "Kušnju" Arthura Millera, kod nas bolje poznatu kao "Vještice iz Salema".

Povijesno suđenje tobožnjim vješticama s kraja 17. stoljeća u Massachusettsu Milleru je poslužilo kao snažna alegorija o makartizmu, razdoblju progona "političkih vještica", odnosno komunista u konzervativnoj Americi pedesetih godina 20. stoljeća.

Tekst su preveli redateljica i Elvis Bošnjak, ujedno i dramaturg.

Glavne uloge tumače nacionalna prvakinja Zoja Odak, čiji je to povratak na scenu nakon više od pet godina, Elvis Bošnjak, Snježana Sinovčić Šiškov, Katarina Romac, Mijo Jurišić, Trpimir Jurkić, Marjan Nejašmić Banić i ostali. Na sceni će se naći čak 22 glumca.
 

 


Nenni Demestre, nekada američka studentica, napomenula je kako se s tekstom davno susrela – u Americi je to kanonsko djelo koje se interpretira na najrazličitije načine.

Povijesne činjenice su pak sljedeće: u puritanskoj zajednici u gradu Salemu krajem 17. stoljeća osuđeno je i obješeno 19 osoba.

Tome su prethodila ispitivanja, prokazivanja i opća panika. Taj stari slučaj poslužio je Milleru kao metafora za progon i histeriju koja je zahvatila američko društvo pedesetih godina.

– U Millerovo vrijeme, kao i nekoliko stoljeća ranije, progon je krenuo od naizgled bezazlenog događaja – intelektualci i kulturni radnici stali su u obranu jednog štrajka.

To je rezultiralo crnim listama, totalitarističkim metodama nastojalo se ljude podijeliti i navoditi da jedni druge prokazuju.

 

 

Spas u izdaji drugoga

Međutim, ipak je veliki broj njih rekao "ne" ovim metodama. Takva vremena periodično se ponavljaju: sve započinje benignim skandalom, dobiva razmjere histerije, a u pravilu uvijek ispliva i spoznaja o velikoj korupciji.

U radu na predstavi dotaknuli smo se i nasilja – vršnjačkog i nasilja prema ženama i korupcije, ali glavna je tema ipak kušnja, koju smo ostavili i u naslovu, a to je ponuda čovjeku da se spasi izdavši drugoga – objasnila je redateljica.
 

 


Dodala je i to da komad ima epske dimenzije, stoga ga je nastojala donijeti u širokim potezima, a vrijedan je doprinos dala i Zoja Odak sa svojim iskustvom tumačenja antičkih heroina.

Zoja Odak je pak kazala da se zbog povratka na scenu osjeća "kao Lesi koji se vraća kući". Nedostajalo joj je, rekla je, kazalište: od kolega do krojačica i zaposlenika u propagandi.

 

 



Međutim, zadnjih je godina pažljivo promatrala kako se razvija mlada generacija glumaca i vjeruje kako će spoj mladih kolega i veterana biti sretan za postavljanje ovog intrigantnog teksta.

– U jednom sam dokumentarcu nedavno vidjela nadgrobnu ploču Rebecce Nurse, žene koju tumačim. Dirnulo me je to što glumim stvarnu osobu koja je predstavljala i svojevrsnu moralnu vertikalu, ali je ipak pogubljena – rekla je Zoja Odak.

 



– U kratkom vremenu, kroz nekoliko mjeseci, ljudi u Salemu proživljavali su vrlo intenzivne događaje. Tu vrstu intenziteta nastojali smo unijeti u našu adaptaciju.

U Salemu nije bilo nikakvih vještica, ali tamo su ljudi stavljeni na strašnu kušnju, birajući između života koji nudi laž i smrti koja nudi istinu.

To je kušnja pred kojom čovjek stoji od pamtivijeka do danas, pred kojom će stajati do svog posljednjeg daha, sve dok mu bude dano da bira između dobra i zla – ustvrdio je Elvis Bošnjak.

 

Motiv žrtve za prijatelje

Snježana Sinovčić Šiškov opazila je kako se kod Millera pojavljuje tip žena podložnih muževima, ali puno snažnijih od njih – takav je i lik koji sama tumači, dok Trpimir Jrkić drži:
– Bezbrojne su u ovom djelu primisli, motivi, sudbine i karakteri, ali izdvojiti treba kršćanski motiv žrtve za prijatelje.
 

 


Katarina Romac tumači Abigail, djevojku koja je pokazala znakove "opsjednutosti" i potaknula val progona i nasilja.

– Katastrofa počinje bezazlenom igrom djevojaka i njihovim plesom; igra i ples uskoro se pretvaraju u hladno oružje. Ljubav, koja je klica svih kasnijih događanja, uskoro postaje destruktivna i vodi u propast – objasnila je glumica.

Marjan Nejašmić Banić je pak dodao kako se uvijek strašio filmova o egzorcizmu, a sada se s tim strahom suočio tumačeći svećenika.

"Kušnja" pod naslovom "Vještice iz Salema" do sada je bila postavljena u Splitu samo jednom, prije 34 godine, u režiji Vlatka Perkovića.

U novoj splitskoj predstavi je scenografkinja i asistentica redateljice, koja ujedno potpisuje i izbor glazbe, Lina Vengoechea, kostimografkinja je Sara Lovrić Caparin, a koreografkinja Zrinka Lukčec Kiko.

 

 

Naslovnica Kultura