Kultura Kultura

MALA BUBNJARICA

(Š)pijunska predstava iza Željezne zavjese: pogledali smo seriju 'The Little Drummer Girl', snimljenu prema romanu Johna LeCarrea

MALA BUBNJARICA

SERIJA: The Little Drummer Girl; triler; SAD/Velika Britanija,2018.; REŽIJA: Chan-wook Park; ULOGE: Florence Pugh, Michael Shannon; OCJENA: ****

Redatelj 'Oldboya' i 'Sluškinje' Chan-wook Park postavlja špijunsku 'meta' predstavu na kazališnu pozornicu iza Željezne zavjese, magleći crtu između fikcije i stvarnosti koji će 'postati jedno', tj. manipulirajući percepcijom istih u svijetu političkih opsjena i dvostrukih špijuna na korak do pijuna.

Treća epizoda serije "The Little Drummer Girl", snimljene prema predlošku kralja hladnoratovskih trilera Johna LeCarrea u koprodukciji BBC-ja i AMC-ja, odvodi mladu glumicu na špijunskom "undercover" zadatku u bivšu Jugoslaviju. Godina je 1979., doba Hladnog rata, a Charlie (Florence Pugh) mora prevesti eksploziv u mercedesu od Grčke do Austrije.

Charlie s "merđom" preko Grčke ulazi u Jugoslaviju i nakratko se zaustavlja u Kutini, gdje je sa zida recepcije hotela promatra uokvireni portret druga Josipa Broza Tita. Za prelazak granice ona će ponijeti gajbu domaće rakije kako bi njome skrenula pozornost carinika s eksploziva. Scene u bivšoj Jugoslaviji nisu snimljene na autentičnim lokacijama, nego u Češkoj, no doimaju se prilično vjerodostojno.

A serija djeluje kao da je snimljena u vremenu kad se odvija – krajem sedamdesetih. Ovo je vizualni i scenografski praznik za oči. Boje Hladnog rata precizno su evocirane u kadru, hladnoratovska arhitektura pogođena do temelja u eksterijerima i interijerima. Iza kamere serije "Mala bubnjarica" vidljivo stoji veliki – filmski! - režiser. To je Chan-wook Park ("Simpatija za gospodina/gospođicu Osvetu", "Žeđ"), autor remek-djela kao što su "Oldboy" i "Sluškinja", kojemu je ovo druga režija na engleskom jeziku nakon filma "Tajna krvi" s Mijom Wasikowskom i Nicole Kidman.

Kad su (ovogodišnje) serije u pitanju, poslovično većinski režirane poput filmova, Park je obavio vjerojatno najbolji posao u užerežijskom smislu, držeći u oku paranoidne trilere sedamdesetih poput Coppolina "Prisluškivanja" i prisjećajući se Spielbergova špijunsko-političko-trilersko-dramskog pristupa izraelsko-palestinskoj tematici u "Münchenu".

"Sjećam se toga", reći će likovi serije kad stanu ispred spomenika izraelskim sportašima, ubijenih u Münchenu 1972. godine. Serija "The Little Drummer Girl" je prožeta redateljskim finesama, stiliziranim, geometrijskim kadrovima i autentično je "parkovska", uključujući i sporogoreći ritam priče, makar ne bi ništa koštalo BBC i AMC da su naručili četiri ili pet gotovo jednosatnih epizoda umjesto šest.

U pogledu detalja Park je jednako opsesivno-kompulzivan kao LeCarre i ništa ne prepušta slučaju, a povukao je pravi potez angažiravši scenografkinju Mariju Đurković iz nedavne sjajne filmske ekranizacije piščeva klasika "Dečko, dama, kralj, špijun" u režiji Tomasa Alfredsona. Prvak novomilenijske južnokorejske kinematografije prilagodio je svom autorstvu rukopis velikog LeCarrea koji nanovo biva ekraniziran i na malom ekranu ("Noćni upravitelj" Susanne Bier).

Štoviše, u "Maloj bubnjarici" Park je LeCarrea uspio načiniti "svojim". Od početaka karijere Park se profilirao kao jedan od najvještijih redateljskih pripovjedača-obmanjivača koji publiku može lagati i gledati je u oči, a da joj opet iznjedri nepatvoren, smislen, brutalno iskren preokret. Podsjetimo se, to je čovjek koji nam je podvalio jedan od najvećih "twistova" na filmu ikad ("Oldboy").

"The Little Drummer Girl" nastavlja tamo gdje je Park stao s (ipak superiornijom) "The Handmaiden". Park postavlja špijunsku "meta" predstavu na kazališnu pozornicu iza Željezne zavjese, magleći crtu između fikcije i stvarnosti koji će "postati jedno", odnosno manipulirajući percepcijom istih u svijetu političkih opsjena i dvostrukih špijuna na korak do pijuna.

U "Sluškinji" su se ženski likovi oblačili i svlačili do kraja, maskirali i demaskirali, sve kako bi "tako prokleto dobro igrali svoje uloge". Nešto slično u "Maloj bubnjarici" radi glumica-početnica u ulozi života Charlie, samo bez onakvog svlačenja jer ovo nije erotski triler, premda ne bi bilo naodmet da se osjetila veća strast između nje i izraelskog špijuna-obavještajca Beckera (solidni Alexander Skarsgard).

"Posao je iznimno opasan, ovo je tajni svijet, jesi li unutra ili vani", pita je Becker. Ona ulazi toliko duboko u ulogu špijunke da bi se u njoj mogla izgubiti, a sa njom i gledatelj, posebice onaj koji nije gledao "The Handmaiden". Naime, Charlie biva regrutirana od strane "Mossadovca" Martina Kurtza (uvijek maksimalno uživljeni Michael Shannon) kako bi, uz Beckerove upute, odigrala ulogu djevojke zatočenog Palestinca Michela (Amir Khoury), odgovornog za bombaške napade u Zapadnoj Njemačkoj, te se uvukla u palestinsku terorističku ćeliju.

Martin je vođa eksperimentalne kazališne skupine - redatelj, producent i scenarist špijunske predstave za sveprisutnu publiku ("svugdje u svakom trenutku") jer je bez nje ništa. On kao Parkov supstitut "gradi fikciju" koja "postaje istina" u "kazalištu stvarnosti". Iako je "u fikciji sigurnije", Charlie ostvaruje hrabar debi u teatru zbilje kao zvijezda njegove predstave, spremna da predstava dođe k njoj kad se "prestane pisati".

Kanalizirajući energiju mlade Kate Winslet s polovine i kraja devedesetih, odlična Florence Pugh (otkriće filma "Lady Macbeth") uživljena je poput Charlie. Pugh isprepleće osobnost glumice Charlie i od nje utjelovljena lika teroristice, možda i vlastitu na ovoj strani Parkove šarade.

Florence skače iz filma u film

Florence Pugh ćemo iduće godine gledati u najmanje dva filma – hororu redatelja "Naslijeđenog zla" Arija Astera naslovljenom "Midsommar", te novoj verziji "Malih žena" koji potpisuje Greta Gerwig ("Lady Bird"), a u kojoj će glumiti sa Saorise Ronan, Emmom Watson i Meryl Streep. Pugh snima i komediju "Fighting With My Family" s Dwayneom "The Rock" Johnsonom.

Naslovnica Kultura