Kultura Kultura

FESTIVAL OTPORA

Dolje kapitalizam i populizam: pogledali smo dio programa ovogodišnjeg Split Film Festivala koji starta večeras

FESTIVAL OTPORA
Film otvaranja STFF-a, prvijenac Cyrila Schäublina 'Oni koji su dobro', bezgrešno se uklapa u ovogodišnju STFF-ovu temu 'otpora kapitalizmu i populizmu', kao i 'Order'.

Filmsko-festivalska jesenska sezona počinje ovog četvrtka s 23. izdanjem STFF-a. Do 12. listopada u kinu "Karaman" i "Kinoteci" splitski filmofili skloni "međunarodnim, neovisnim, inovativnim kinematografijama i vizualnoj umjetnosti" moći će pogledati "velik broj filmova koji prelaze komercijalna ograničenja". Mi smo dio filmova pogledali unaprijed da vam pomognemo u nekom orijentiru.

ONI KOJI SU DOBRO (četvrtak, 21.30h, 'Karaman')
Film otvaranja STFF-a, prvijenac Cyrila Schäublina, stiže nam iz Švicarske, zemlje legendarnog Jean-Luc Godarda, a uklapa se u ovogodišnju STFF-ovu temu "otpora kapitalizmu i populizmu". Ispod trilerske površine o prevarama mlade zaposlenice pozivnog centra koja se pretvara da je unuka starijih klijenata kako bi od njih uzela novce, film zvoni na teški apsurd u stilu Ionescua. Kapitalizam je progutao distopijski Zurich geometrijske arhitekture čiji su stanovnici "robotizirani" i opsjednuti mobitelima, internetskim paketima itd., pa komuniciraju "wi-fi" šiframa. Oni se ne mogu intimno povezati u pričama mimo usluge operatera i (metafilmski!) sjetiti naslova nedavno pogledana filma. "Možda vam dođe".

LADA KAMENSKI (petak, 18.45h, 'Karaman')
"Lada Kamenski" na STFF stiže s naramkom nagrada. Priznanja su opravdana, ovo je ponajbolji hrvatski film godine i jedan od najboljih u posljednje vrijeme, nastao u korežiji Splićanina Marka Šantića i Sare Hribar. Šantić i Hribar kao da preuzimaju "uloge" filmskog redatelja koji priprema dugometražni prvijenac i glumica koje kod njega dolaze na čitaću probu za lik radnice u tvornici "Kamensko". Filmsko i metafilmsko miješa se u osvježavajućoj "Ladi Kamenski". Film uopće ne djeluje kao hrvatski, kako netko metafilmski kaže, iako se satirički dotiče baš hrvatske filmske industrije.

PRECIJENJENA DRAMATURGIJA (nedjelja, 21h, 'Kinoteka')
"Precijenjena dramaturgija" daje otpor populizmu, tj. općeprihvaćenom modelu režije kakav se uči na Akademiji. Studentica dokumentarne režije na ADU Sunčica Ana Veldić subverzivno prkosi savjetima i dvojbama profesora ("ja se bojim di će ovo tvoje otići") u vezi snimanja filma čvršće strukture. Kao, pokušava napraviti nešto tako i očistiti dokumentarac od "nepotrebnih korova", a u tom procesu snima film kakav (pod)svjesno želi snimiti. "Najbolji filmovi su kao san", doleti citat iz Jarmuscheva "Limits Of Control". Naizgled kreativno neredna, bez potrebna plana i pripreme ("nije radit film samo upalit kameru"), "Precijenjena dramaturgija" je zapravo prilično promišljena.

ORDER (ponedjeljak, 18.45h, 'Karaman')
Još jedan od pogledanih filmova utjelovljenje je STFF-ove teme "Otpor kapitalizmu i populizmu". Tročinski operetski film započinje eksperimentalno, apstraktno i poetično slijevanjem vode niz staklo u autopraonici. No, kad vidimo natpis na opranom autu "eat the rich, kill the poor" i parolu "rad je ucjena za opstanak", jasno nam je kuda vozi "Order". Djelo filmskog kolektiva Democracia, nastalo u koprodukciji Španjolske, Irske, Britanije i SAD-a, intervenira u društvo današnjice i napada zapadnjački konzumerizam, najviše u drugom činu preko raspjevana kora djece u šoping centru.

DUBINSKA OŠTRINA (srijeda, 19h, 'Kinoteka')
"Konflikt, konflikt, još konflikta", pokazuje nam kamera uperena u sukob nacionalne policije Perua i farmera koji "brane agrikulturu" tijekom njihova protesta i mimohoda povodom rudarskog projekta moćne korporacije u regiji Islay, što je dovelo do izvanrednog stanja. U peruanskom dokumentarcu "Dubinska oštrina" ekskluzivne "uncut" snimke u suženom formatu slike se pretapaju s rekreacijama pojedinih situacija, dok redatelj Renzo Alva Hurtado kamerom traži perpetualnu istinu u 24 sličice u sekundi. Dubinsku oštrinu. "Nastavi snimati".

REDHEAD (četvrtak, 18.45h, 'Karaman')
Crvenokosi Iranac rijetka je pojava, jednako kao film osvete u iranskoj kinematografiji, okrenutoj festivalskim ostvarenjima. "Redhead" to jest, premda njeguje art senzibilitet. A crvenokosi protagonist, čiji brat postaje žrtva ubojstva, ima ruske korijene. Odatle njegova crvena kosa i naklonost redatelja Karima Lakzadeha prema ruskom velikanu Tarkovskom. Snježna odiseja u osvetnikovu svemiru ("došao si po osvetu") slijedi Tarkovskog, dijelom i Kusturicu, ali i ostavlja neke vlastite tragove na snijegu.

Stari i novi stalni gosti

Loznitsa je stalni gost STFF-a, kao i Albert Serra kojem ove godine festival vrti "Roi Soleil", a to bi, od domaćih filmaša, mogao postati i Anđelo Jurkas. Nakon prošlogodišnjeg "Fuck Off I Love You", STFF je opet iskazao dobrodošlicu Jurkasu, i to dvostruku – prikazat će se njegova čak dva filma, "Do kraja smrti" i (premijerno) "Happy End: Glup i gluplji 3".

Naslovnica Kultura