Kultura Kultura

23. STFF

Otpor populizmu i kapitalizmu: Split Film Festival objavio program ovogodišnjeg izdanja

23. STFF
Ove godine program ima zajedničku crtu otpora prema kapitalizmu, populizmu, kontroli koju tehnološki razvoj samo povećava, a građani, kako navodi direktor Branko Karabatić, jedva čekaju da se uključe u 'mery go around' besmisla iz kojeg nema izlaza.

Najstariji međunarodni filmski festival u Hrvatskoj ide dalje, samo u listopadu, umjesto kao dosad u rujnu. Split Film Festival u svom 23. izdanju, tempiranom od 4. do 12. listopada, nastavlja u svom specifičnom film(ofil)skom stilu pod ravnanjem direktora Branka Karabatića.

Ove godine program ima zajedničku crtu otpora prema kapitalizmu, populizmu, kontroli koju tehnološki razvoj samo povećava, a građani, kako navodi Karabatić, “jedva čekaju da se uključe u 'mery go around' besmisla iz kojeg nema izlaza”.

Tradicionalno, STFF nije pomodan i ne bira filmove prema imenima i nagradama na razvikanim festivalima, no ipak se poslovično događa da se u njegovu programu, osim mladih autora i debitanata, nađu i naslovi nagrađeni na Cannesu ili Rotterdamu, kao i neko priznato redateljsko ime.

Tom opisu odgovaraju najmanje četiri filma(ša) iz glavne – međunarodne - konkurencije. “Donbass” je novi film kultnog ukrajinskog filmaša i čestog gosta STFF-a Sergeja Loznitse, a “Ljubav 1. pas” rumunjskog “novovalovca” Florina Serbana (“Ako mi se fućka, fućkam”) u kojem glavnu mušku ulogu igra Valeriu Andriuta, kućni glumac Cristiana Mungiua.

Njima treba pripojiti slovensko-norveško-talijansku koprodukciju “History Of Love” Sonje Prosenc, ove godine nagrađenu u Karlovim Varima, te “The Widowed Witch” Caija Chengjieja, ovjenčan nagradom Tigar na festivalu u Rotterdamu.

S Karlovih Vari dolazi još jedan film iz konkurencije, “Volcano” Ukrajinca Romana Bondarčuka, a s Rotterdama švicarski “Those Who Are Fine” Cyrila Schäublina.

U konkurenciji dugometražnih filmova nalazi se i jedan domaći naslov - “Do kraja smrti” Anđela Jurkasa koji je nazočan i u hrvatskoj konkurenciji s filmom “Happy End: Glup i gluplji 3”. Nakon Pule, Jurkas ulazi i u povijest STFF-a kao jedini domaći autor s dva filma u utrci za nagrade, od čega će “Happy End” na STFF-u imati službenu hrvatsku premijeru pred početak kinodistribucije u studenome.

U hrvatskoj konkurenciji je i “Lada Kamenski” Sare Hribar i Marka Šantića, trostruko nagrađena na Puli (scenarij, sporedna ženska uloga, priznanje međunarodnog žirija FEDEORA).

I u kratkometražna (međunarodna) konkurencija obuhvaća hrvatske kratke filmove, njih čak pet, “FilmFlam” Marka Belića, “Završni krug” Vladislava Kneževića, “Trip” Marka Meštrovića, “90 sekundi u Sjevernoj Koreji” Ranka Paukovića i “Nigdina” Neli Ružić.

U programu “Forum/Next Door/Frame Extended” ćemo gledati “Roi Soleil”, novi film još jednog starog STFF znanca Alberta Serre (“Pijev ptica”, “Smrt Luja XVI“). Posebna zanimljivost 23. STFF-a je i “mala retrospektiva” Jana Soldata “Moć, sigurnost i dominacija”, autora kojega ne zanima seksualnost ili slamanje tabua, već odnos osobe prema vlastitu tijelu.

Naslovnica Kultura