Kultura Kultura

POST FESTUM STFF-a

Festival kojem je kvaliteta puno važnija od masovnoSTi

POST FESTUM STFF-a
STFF je nanovo prikazivao krajnje drukčija ostvarenja u odnosu na suvremeni (američki) repertoar multipleksa, umjetnički integritet mu je na prvom mjestu i nastavlja 'snimati' svoj film, jer to je jedino bitno, makar ga koštalo (preko)brojnosti gledatelja.

Zaboravi multiplekse, radimo samo nezavisne filmove – objašnjava polaznicima kinokluba redatelj Tetsuo (Kiyohiko Shibukawa, kućni glumac Takashija Miikea) koji odbija ići protiv umjetničkog integriteta i prilagoditi se populizmu. Protagonist “Ljubavi gubitnika“ Eijia Uchide na neki je način personifikacija duha Split Film Festivala, jednako kao i film Eijia Uchide s porukom “samo nastavi snimati, to je jedino bitno“ i traganjem za svjetlom kinoprojektora i u farovima automobila.

Pod ovogodišnjom parolom “Samovažnost (blagoslov ili prokletstvo)“, STFF je nanovo prikazivao krajnje drukčija ostvarenja u odnosu na suvremeni (američki) repertoar multipleksa, umjetnički integritet mu je na prvom mjestu i nastavlja “snimati“ svoj film, jer to je jedino bitno, makar ga koštalo (preko)brojnosti gledatelja. Hollywood se rijetko ukaže na ekranu STFF-a (Josh Radnor, “The Seeker“), a kad se to i dogodi, prednjači američki film starijeg datuma (plakati klasika “Easy Rider“ i “Back To The Future“ u “Lowlife Love“).

Samim time, parteri “Karamana“ i “Kinoteke“ ove godine nijednom nisu bili dupkom puni, ali onih 20-70 vjernih posjetitelj(ic)a, Splićana i stranaca, ionako su došli na festival “samo“ gledati film, u inat nevremenu na putu do kina ili na povratku kući. Vrijeme nije bilo naklonjeno STFF-u. Nebo je prijetilo pokvariti otvaranje u Ljetnom kinu “Bačvice“. Umjesto kiše poslalo je tehničke poteškoće koje su rezultirale prekidom projekcije filma “Isola“.

Nesretan start festivala možda je odbio dio šireg auditorija koji bi za favorita, da postoji nagrada publike za filmove iz konkurencije, vjerojatno glasovao za dva najkomunikativnija naslova - iranski “Radio Dreams“ o zajedničkom nastupu prve rock grupe u Iranu s Metallicom i porukom sviranja u miru bez nasilja na relaciji Bliski istok-Amerika, te grčki “Smac“, životno afirmativnu dramu u inat potencijalnoj smrti od raka.

No, pravi filmofili se nisu dali smesti pa su unatoč početnim smetnjama naslonili glavu na kinoplatno i nastavili osluškivati puls filma, onako kao što je to, samo s pokvarenom televizijom, napravio glavni lik meksičke drame “Yo“. Imali su što i za čuti/vidjeti, čak i kad bi najradije začepili uši i zatvorili oči od horora filmova s ruba kinematografije koji prelaze granice žanra i filma kao takvog (“Motel sumaglica“, “Mi smo meso“).

Program je, ne računajući poneko razočaranje (“Under Construction“, “Usporedni pravci spajaju se u beskonačnosti“), bio među najprobranijim festivalskim ove godine u Hrvatskoj, s nizom izvrsnih ostvarenja raznih žanrova i rodova o kojima smo pisali protekle dane (“Havarija“, “Smrt Luja XIV“, “Cinema novo“...), uključujući domaće dokumentarne i kratke filmove koji su bili “au pair“ sa stranima (“Iza lica zrcala“, “Dum spiro spero“, “Grad duhova“, “Machinae Novae 002“...).

Nije čudno da je posebno priznanje žirija dobio “Događaj“ Sergeja Loznitse kao estetski i politički relevantan film u kojem se ogleda prošlost, sadašnjost i budućnost Rusije, ali i europske kinematografije. Filmska stilistika i aktualna politika (ratovi, izbjeglice) ljubili su se na ovogodišnjem STFF-u i do kraja sljubili u pobjedničkom kolumbijskom filmu “Obscure Animal“.

U filmu Felipea Guerrera slike pričaju priču, jedva da se izgovori riječ dijaloga i ta se nijemost prenosi na nas. Šutke gledamo film vizualne ljepote usporedive s nekom najboljom slikom koju išara kist stvarnosti, ratnog konflikta u Kolumbiji od kojeg bježe tri žene, toliko univerzalnog da transcendira prostor i vrijeme, jednako kao što su ga transcendirali “The Event“ i “Havarie“. Transcendirao ga je, konačno, i sam STFF kao odraz (filmskog) svijeta jučerašnjice, današnjice i sutrašnjice. Samo neka nastavi “snimati“, odnosno postojati.

Naslovnica Kultura