Kultura Kultura

Premijera u 19 sati u Kinoteci

Igor Jelinović: Snimajući film o tinejdžericama, nailazio sam i na zgražanje

Premijera u 19 sati u Kinoteci
Kada su mlade glumice Mia Gudelj i Lidija Penić-Grgaš još za vrijeme proba u samoposluzi improvizirale i glupirale se, a ja s fotoaparatom išao oko njih i snimao ih, zgranutim kupcima nije bilo jasno zašto ovaj bradonja fotografira dvije curice koje na sebe navlače kupaće gaće - prisjetio se Jelinović

Lula i Cica su dvije tinejdžerice čije prijateljstvo dolazi na kušnju kada jedna od njih počinje pokazivati znakove seksualne dominacije.

– Riječ je o teen filmu – precizira nam Splićanin Igor Jelinović i dodaje kako misli da svi potajno vole gledati teen filmove, pa mu se čini da bi se publici mogao svidjeti. Film o kojem je riječ je "Lula & Bručke" i danas u 19 sati se vrti u "Kinoteci", u sklopu FMFS-ova programa "Ješke". Dosad su Jelinovićevi kratkiši ("Snijeg u Splitu", "Dan Marjana", "Medo mali") bili sagledani iz muške optike, no "Lula & Bručke" je u potpunosti – ženski.

Mentor Lukas Nola

– Nisam o tome do sada tako razmišljao. Možda sam došao u fazu da mogu sa svojom ženskom stranom biti na "ti" (smijeh). Htio sam ispričati priču koja je univerzalna. Svi smo mi imali svoju večer u disku kad smo blistali, a imali smo i večeri kad nam ništa ne ide. Kada si mlad, takve stvari većinom shvaćaš tragično i htio sam prikazati tu situaciju u kojoj smo u stanju razumjeti i jednu i drugu stranu. Žensko prijateljstvo mi se činilo pogodnijim za to od muškoga jer je nekako krhkije, a istodobno puno fizičke prisnosti. Film je inspiriran i motivima kratke priče koju je napisala moja cura Josipa Bubica. Njezina priča je puno kompleksnija i sadržajnija od onog što stane u kratki film, događa se cijelo jedno ljeto, dok sam ja radnju filma strpao u jednu noć, ali neka osnovna emocija koja postoji u toj priči bila mi je nit vodilja koju sam htio prenijeti. Svemu je kumovao moj mentor iz režije Lukas Nola koji mi je rekao: "Likovi u tvojim filmovima previše kenjaju, ne mogu to slušat. Sad kad sam ti ja mentor, snimit ćeš film u kojem nitko ništa ne govori." Tako me je natjerao da iziđem iz svoje sigurne zone i pokušam napraviti nešto potpuno drukčije jer iskonski uživam u pisanju dijaloga – kazuje nam Jelinović.

Splićanin je snimio vjerojatno najljepši noviji hrvatski mladenački film o odrastanju/ulasku u svijet odraslih i prijateljstvu ispričan iz ženske perspektive. Tko bi rekao da Jelinović ima to žensko u sebi.

– Hvala puno na komplimentu, ovo je jako lijepo za čuti o svom filmu (smijeh). Moj najdraži teen film svih vremena je francuski hit "Tulum" sa Sophie Marceau. Iako je to film iz osamdesetih, a ja sam tinejdžer bio u devedesetima, nekako me taj film najviše podsjeća na djetinjstvo i zapravo takve teen filmove se najbolje i doživljava kada još niste tinejdžer nego idealizirate kako bi bilo biti tinejdžer. Poslije vam je to patetično i glupo, hoćete gledati i oponašati "prave", "tough" stvari. Smatrao sam ako samo djelić emocije koji "Tulum" ima prenesem na svoj film, bit ću sretan. Osim "Tuluma", naravno da sam ponovno pogledao većinu teen filmova s glavnim ženskim likovima, od "Pokaži mi ljubav", preko "Akvarija" do "Adelina života" – otkriva Splićanin, kojeg pitamo bi li film bio isti da su se u sličnoj situaciji našla dva momka.

Odličan casting

– Mislim da ne bi bio isti jer, iako sam rekao da smo svi to prošli, neovisno o spolu, mislim da bi se muškarci drukčije ponašali i da bi sve to bilo puno eksplicitnije, kao i da bih imao problem da izdramatiziram tu, scenarističkim rječnikom, "katastrofu" filma, u kojem jedan lik drugom pobjegne, jer to većina momaka ne bi percipirala kao katastrofu. Možda je to generaliziranje, ali kada bih radio istu temu sa dva muška lika, morao bih smisliti drukčiji zaplet i slici pristupiti malo sirovije – priznaje Jelinović.

Glavne glumice filma su vrlo ekspresivne, Jelinović je napravio odličan casting.

Miu Gudelj, koja glumi Cicu, upoznao sam u Opuzenu gdje sam vodio filmsku radionicu za mlade. Tamo je ona bila glavna zvijezda, glumila je u svim filmovima koje smo na radionici napravili i primijetio sam da je kamera voli te da je vrlo karizmatična. Kada sam krenuo u pripreme za snimanje filma, odmah mi je bilo jasno da nju želim za ulogu Cice. Nije mi bilo lako pitati je, zbog za njezinu dob malo neugodne scene u kojoj s bocom simulira oralni seks. Na svu sreću, roditelji su pristali, pa smo nakon toga odlučili napraviti audiciju za lik Lule. Producentica Lorena Vlahovski organizirala je audiciju u kojoj su mlade glumice izvodile scenu s Miom, a Mia je kao Cezar dizala palac gore ili dolje, ovisno o tome koliku je kemiju s kojom curom imala. Na kraju smo odabrali sjajnu mladu glumicu Lidiju Penić-Grgaš za koju sam odmah shvatio da će znati prenijeti bilo koju emociju koju poželim. Ta kombinacija sirovog talenta koji Mia ima i utrenirane glumice koja može odglumiti što god želim, činila mi se kao dobra početna pozicija. Posebno mi se urezala situacija u samoposluzi, još za vrijeme probi, kada su njih dvije improvizirale i glupirale se, a ja sam s fotoaparatom išao oko njih i snimao ih, na sveopće zgražanje kupaca kojima nije bilo jasno zašto ovaj bradonja fotografira dvije curice koje na sebe navlače kupaće gaće – prisjetio se mladi filmaš.

Jelinović je i u ovom filmu pred kameru doveo Josipa Lukića, čiji se film "Minjonja njanjonja" neki dan prikazao na FMFS-u, a on mu je bio i asistent režije.

– Josip je, uz Tomu Luetića, moj najbolji prijatelj i obavezan je sudionik svakog snimanja ako je u mogućnosti doći. Ja sam na njegovim snimanjima, a on na mojima, i međusobno si pomažemo. Sve su to naši zajednički filmovi, nije bitno tko je na kojem projektu potpisan kao redatelj, a tko je radio nešto drugo. Dosta se dobro upotpunjujemo i sretan sam što imam takvog suradnika koji mi je u stanju odglumiti glavnu ulogu ako treba ili pomoći iza kamere ako je tamo potrebniji. Njegov "Minjonja njanjonja" je, po mojemu mišljenju, jedan od najboljih hrvatskih kratkih filmova. Nema drugog filma koji sliči na taj film, potpuno je autentičan – hvali kolegu Jelinović.

Budžet od 2000 kuna

Dok je pisao scenarij za film "Lula & Bručke", Jelinoviću su sve lokacije u glavi bile splitske, ali kada vam je cjelokupni budžet filma 2000 kuna, a snimate film na jako puno lokacija, s mladim glumcima, i uz to radite u Zagrebu, odlazak u Split na mjesec dana je nemoguća misija. No, barem je u Split, na FMFS, otputovao njegov film koji, osim rafinirane vizualnosti, krasi i izvrstan soundtrack u klub-sceni koji pogađa note povratka u mladost i posut je skrivenim biserima osamdesetih (Shriekback, "Accretions") ili pjesmama koje bude uspomene na tu dekadu (Glass Lux s "I'm A Machine", Anoraak i "Nightdrive With You"). Glazba je važna komponenta u pričanju ove priče i nastavlja tamo gdje riječi staju.

– Htio sam da u disku svira glazba koju one ne razumiju i koja simbolizira svijet kojem ne pripadaju. Istodobno sam htio da ta glazba potencira emotivni svijet likova, kao i da gledatelja vraća u taj ranopubertetski osjećaj i na neki način pobuđuje žal za vremenom koje se ne može vratiti. Posebne zasluge za vizual idu splitskom direktoru fotografije Rinu Barbiru koji je prekrasno snimio film. Jako smo puno diskutirali o tome uoči snimanja, igrali se svitanjima, zalascima sunca, crvenom i plavom bojom – govori Jelinović.

A naše pitanje za kraj je logično – nakon niske dojmljivih kratkometražnih filmova, je li spreman za dugometražni i kad će.

– Ha-ha-ha, to morate pitati HAVC. Imam napisanu drugu verziju scenarija koji sam dvije godine razvijao pod mentorstvom Ognjena Sviličića. Za sada sam vrlo zadovoljan scenarijem, čini mi se da ima potencijala, a sve dalje je na nadležnim organima. Radnja filma je smještena u Split i prati odnos dviju sredovječnih sestara i njihovih obitelji. Dok to ne bude, snimat ću kratke.

 

 


Maloljetnice i ISIL
– "Ivy" ("Kinoteka", 19 h) – Turski film prikazan na Sundanceu i zabranjen u vlastitoj domovini donosi priču o kapetanu i njegovih šest mornara prisiljenih da ostanu 120 dana na brodu nakon što se blizu Egipta otkrije da imaju slijepog putnika.
– Kratki ("Tesla", 21.30) – Peti blok stranih kratkiša u "Tesli" donosi islandsko-španjolske, dansko-izraelske i britansko-turske filmove, ali i hrvatske koprodukcije s Estonijom ("Život s Hermanom H. Rottom"), Češkom ("Crveno svjetlo") i Finskom ("Majka").
– "Nešto o životu" ("Bačvice", 21.30) – Nebojša Slijepčević ("Gangster te voli") vraća se na FMFS s dijametralno suprotnim filmom o curama iz Doma za maloljetnice s poremećajem u ponašanju, koji svejedno može postati miljenik publike.
– "Put za Istanbul" ("Bačvice", 21.30) – Drama iznimne aktualnosti govori o ISIL-u, tj. pokušajima belgijske majke da pronađe kćerku u Siriji koja se preobratila na islam i spremna je pridružiti se džihadskoj "braći i sestrama".

 

 


Ocjene publike
Dugometražni
1. "Priče s asfalta" (4,69)
2. "Turizam!" (4,67)
3. "Ništa zauzvrat" (4,42)
4. "U sutonu života" (4,40)
5. "Mahnitost" (3,35)

Ješke
1. "Kino Otok" (4,24)
2. "Nas dva" (4,04)
3. "Belladonna" (3,90)
4. "Minjonja njanjonja" (2,65)
5. "Planemo" (2,33)

 

 

Naslovnica Kultura