Mišljenja Kultura

GODINA NASILJA Tri Chandorova dana

Film: A MOST VIOLENT YEAR; krimi-drama; SAD, 2014.
Režija: J.C. Chandor
Uloge: Oscar Isaac, Jessica Chastain
Distribucija: Blitz
Ocjena: **** 1/2

Filmografijom od svega tri cjelovečernjaka redatelj J.C. Chandor se nameće kao “autuer“ s velikim “A“ i oplemenjuje američku kinematografiju. Chandorov redateljsko-scenaristički “hat-trick“ čine “Crni ponedjeljak“ (2011.), “Sve je izgubljeno“ (2013.) i prošlogodišnja “Godina nasilja“ koja je napokon stigla i u splitska/dalmatinska kina. To su filmovi koji spadaju među najbolje “american movies“ od 2010. naovamo. U podjednako izvrsnom trolistu Chandor jasno indicira što ga zanima kao filmaša i autora.

“Hičkokovska“ deviza testiranja “običnog čovjeka u neobičnoj situaciji“ kod Chandora je dignuta na još veću dramsku razinu golog opstanka. Situacija u Chandorovim filmovima postupno postaje krizna i debelo izvan kontrole, bilo da se njegove priče bave ekonomskim kolapsom banki i bankara (“Margin Call“), mitskim viteškim bojem moreplovca s “majkom prirodom“ (“All Is Lost“), odnosno pokušajem legitimnog ostvarivanja “američkog sna“ u poslu s lož-uljem od strane imigranta (“A Most Violent Year“).
Sva tri filma sučeljavaju likove s nesrećom, propašću pa i smrtnošću tjerajući ih u više ili manje uzaludnu bitku protiv vjetrenjača oboružanu moralnim/egzistencijalnim dvojbama. “Godina nasilja“ zatvara krug Chandorovih autorskih preokupacija i vjerojatno je njegov “ultimativni film“, vrhunac neslužbene trilogije, premda potpisnik ovih redaka za nijansu preferira “Sve je izgubljeno“. Kolizija jedrilice bezimena mornara (Robert Redford) s kontejnerom prekooceanskog tankera nakrcanim tenisicima iz “All Is Lost“ usporediva je na simboličnoj ravni sa sudarom jelena i mercedesa kojim upravlja Abel Morales (ponajbolja uloga Oscara Isaaca) u “A Most Violent Year“.

Obje situacije su tu da prišapnu likovima kako im predstoji iskušenje. “Oluja dolazi“, upozoreni smo lijepo još u “Margin Callu“ gdje smo bili svjedoci moralne korozije kapitalizma i modernog biznisa koja u Chandorovu zasad posljednjem uratku ima svoj začetak i pušta debelo korijenje. Nebo se, pak, namrštilo u “Sve je izgubljeno“. Na primjeru “Godine nasilja“ oluja nije tako doslovna, koliko intimna, makar je radnja locirana u 1981. kad je u Velikoj jabuci “zabilježen najveći broj kriminalnih radnji u povijesti grada“.
A iako Anna Morales (fantastična Jessica Chastain) skraćuje jelenu muke pokazujući nerv kćerke mafijaša, Abel upravo u tom trenu shvaća da treba preuzeti stvari u svoje sve prljavije ruke ako želi uspjeti u Americi i na putu da postane “gospodin jebeni američki san“ mora kompromitirati poštenje, titulu časnog čovjeka i pokoji nevini život. Abel je pritisnut sa svih strana. “Napadaju me zato što rastem“, tvrdi on. Moralesove kamione pljačkaju konkurenti, lokalni tužitelj (David Oyelowo) prijeti da će podići optužnicu protiv nelegalnog poslovanja njegove tvrtke...

Još mu je, povrh toga, ostalo samo tri dana da sredi novac za kupovinu starog terminala uz rijeku kojim bi proširio svoje carstvo. Do zadnjeg kadra Abel će se promijeniti i pogubiti moralni kompas poput Michaela Corleonea u prvom “Kumu“ jer “opasna su vremena i moramo se prilagoditi“. Corleonea navodimo zbog toga što Oscar Isaac u liku kanalizira mladog “godfathera“ Ala Pacina, dok je Anna “šekspirijanska“, “ladymacbethovska“ inačica pasivne Diane Keaton. Od pištolja pronađenog u grmu kraj kuće Moralesovih do oružja u rukama glave obitelji nakon potjere za lopovom nije dug put, unatoč tome što Abel veli kako “cijelog života pokušava ne postati gangster“.


Napunjeni pištolj u prvom činu naslućuje potencijalno “čehovljevsko“ razrješenje buđenja iz “američkog sna“, no “A Most Violent Year“, poput protagonista, pokušava ne postati gangster(ski film), neovisno o povremenim scenama provala, potjera i prevara. Titularno nasilje je većinski izvan kadra, o njemu više slušamo na radiju od prizora do prizora, nego što ga gledamo da bi “Godina nasilja“ bila novi “Kum“ ili “Lice s ožiljkom“. Ovdje se više prosipa nafta nego krv koju ova vjerojatno simbolizira.

Ipak, Chandorova egzekucija je “novohollywoodska“ - redatelj na prvo mjesto stavlja karakterizaciju i baštini sporogoreći stil u bildanju krimi-drame od Sidneya Lumeta i Sydneya Pollacka. Teško da slučajno netko u filmu kaže kako je “1975. bila dobra godina“. Dakle, godina Lumetova “Pasjeg popodneva“ i Pollackova “Tri Kondorova dana“. “A Most Violent Year“ je uspješna evokacija “novog Hollywooda“ sedamdesetih i velikih američkih filmova kakvi se više u pravilu ne snimaju.

MARKO NJEGIĆ

Film naftne katastrofe

Chandor zasad u planu nema neki novi redateljski projekt, no napisat će scenarij za “Deepwater Horizon“, akcijsku dramu u potencijalnoj režiji Petera Berga (“Lone Survivor“) prema istinitoj priči iz 2010. o katastrofalnom izljevu nafte u meksičkom zaljevu. U filmu najavljenom za rujan 2016. glavne uloge bi trebali igrati Mark Wahlberg i Kurt Russell.

Naslovnica Kultura