Kultura Kultura

film ivana perića

Splitski 'Sveci' na filmskom marketu u Cannesu

film ivana perića
Osim samog natjecateljskog dijela Cannesa, u sklopu festivala odvijaju se brojni drugi programi i događanja, kao što je i Marche du Film ili filmski market. To je mjesto na kojem se može vidjeti trenutačno stanje u filmskoj produkciji za brojne zemlje svijeta. Hrvatska ima svoje mjesto u sklopu paviljona gdje su i ostale zemlje jugoistočne Europe. A jedan od filmova prezentiranih na tom paviljonu je i splitska komedija “Sveci“ u režiji mladog Ivana Perića.

- U sklopu Marchea zemlje predstavljaju svoje nove filmove od kojih velik dio još nije ni izašao i na tom sajmu sklapaju se brojni kontakti. Mjesto vrvi filmskim profesionalacima koji su došli predstaviti svoj film ili potražiti nešto što bi im moglo biti zanimljivo za posao. Svaki paviljon organizira nešto opuštenija druženja na koja dolaze filmski profesionalci iz ostalih paviljona s ciljem umrežavanja. Uz nacionalna predstavljanja prisutne su i brojne produkcijske kuće sa svojim sadržajima – precizirao nam je Splićanin Ivan Perić koji je osobno došao u Cannes nazočiti predstavljanju filma.

Kako je isfinancirao put u Cannes? Je li mu tko išta pokrio?

- Hrvatski audiovizualni centar osigurava paviljon za vrijeme trajanja festivala i predstavlja film kroz razne popratne sadržaje i informacije. Također, pruža i potrebne akreditacije za nesmetano kretanje po festivalu. Ostali troškovi nisu pokriveni – odgovara Perić.

Je li se zavrtio kakav “buzz“ oko “Svetaca“ i kakve su bile reakcije, interesiramo se.

- Zbog ogromne količine filmova i manjka vremena, većina filmova ne prikazuje se direktno, nego se preko screenera, brošura, trailera i sl. ljudi upoznavaju s njima, postavljaju pitanja i sl. Određeni broj ljudi došao je na festival prvenstveno zbog posla i nastoje se u što manje vremena upoznati sa što više filmova. Zanimljivo je bilo vidjeti kako reagiraju Amerikanci jer film se bavi Splitom i Dalmacijom. Upoznati su s ratom i bilo im je zanimljivo što se ovaj film odvija u postratnom razdoblju, a komedija je. Također su u Cannesu, u sklopu školovanja, prisutni studenti filma iz Philadelphije, njima je bilo dosta zanimljivo što je radnja u devedesetima i što se kroz film provlači taj retro moment – otkriva splitski filmaš kojemu je ovo prvi put u Cannesu.

- Ovo mi je prvi posjet Cannesu na koji sam došao s kolegom Markom Kapitanovićem. Iako sam upoznat otprije s festivalom, skroz je drukčije kada si tu. Izgleda kao da se poslovni svijet, umjetnost i glamur guraju tko će se više istaknuti. Sve je jako živo u svakom kutu. Ima dosta Francuza, ali i stranaca, ljudi su susretljivi, razmjenjivanje brojeva mobitela i pozivanje na druženje i izlaske česta su stvar. Poslovni ljudi trče u jednom smjeru, modeli poziraju i slikavaju se na ulicama, matirani ferrariji voze se pola na sat, ljudi traže pozivnice za filmove, kolone su ispred kinodvorana. Miss Cannesa u svjetlucavoj haljini s lentom prelazi preko zebre na crveno, privatni helikopteri slijeću na jahte, ulični glazbenici zabavljaju prolaznike. Publika i paparazzi guraju se kraj crvenog tepiha... dok u pozadini svira Nino Rota i Mastroianni gleda s plakata ispod naočala. Samo čekaš kad ćeš na vrhu susjedne zgrade vidjeti Fellinija kako sve to gleda i smije se sveopćem ludilu. Svatko tko voli film trebao bi jednom u životu otići na festival u Cannes – iznio je Perić canneske dojmove.


Je li uspio pogledati neki film i koji su mu naslovi s festivala uopće napeti?

- Na festivalu ima dosta zanimljivih filmova. Jedni od zanimljivih su mi Godardov “Goodbye To Language“, Levringov “The Salvation“, Wendersov “Salt Of the Earth“... Nažalost, od svih događanja nisam do sada stigao pogledati puno filmova. Pogledao sam npr. “Ratnike podzemlja“ u sklopu klasičnih filmova koji se prikazuju prvi put u 2K i 4K rezoluciji – rekao je Splićanin.

Je li sa zvjezdama imao više sreće? Koga bi uopće volio sresti da može od ovih koji su (bili) tu?

- U apartmanu smo zajedno s glumcem iz filma “2 Days, 1 Night“ koji se prikazuje u konkurenciji. Vidio sam Gui Laija i cijelu ekipu. Ljudi uglavnom masovno dočekuju novije zvijezde tipa Ryana Goslinga. Dok sam šetao po noći po Cannesu, naletio sam na Wendersa. Pošto mi je jedan od dražih redatelja, zatražio sam ga autogram. Zatim ga je prepoznala i jedna žena i pitala da je slikam s njim. Slikao sam ih on je otišao, a ja sam nastavio s njom razgovarati. Onda su došli neki momci i pitali da ih slikam s njom. Navodno je to neka poznata voditeljica s talijanske televizije. Stallone i Schwarzenegger su vjerojatno na popisu svih muških generacija osoba koje bi željeli vidjeti. Osim njih popis je dug. Od ženskih osoba Nicole Kidman, a od muških Mads Mikkelsen. Šteta što Godard ne dolazi...

Iz Cannesa
Marko Njegić
Naslovnica Kultura