Kultura Kultura

‘SLIKAMA IZ DJETINJSTVA’ OBILJEŽAVA POLA VIJEKA IZLAGANJA

Ante Verzotti: Slikam pomoću piksela

‘SLIKAMA IZ DJETINJSTVA’ OBILJEŽAVA POLA VIJEKA IZLAGANJA

Ovu izložbu zovem izložbom digitalnih slika jer zbilja slikam pomoću piksela, kaže fotograf koji tvrdi da je snimanje fotoaparatom jedva sedamdeset posto posla

Prije punih pedeset godina naš ugledni fotograf i profesor na Umjetničkoj akademiji Ante Verzotti prvi put je sa svojim radovima sudjelovao na jednoj skupnoj izložbi. Stoga će i njegova nova izložba “Slike iz djetinjstva” koja će biti otvorena 1. listopada u 20 sati u galeriji Fotokluba Split obilježiti tu značajnu godišnjicu.

Verzotti, koji danas priređuje barem jednu izložbu godišnje, predstavit će se s devetnaest radova - uglavnom pejsaža - obrađenih na neuobičajen način. Ti radovi najviše podsjećaju na impresionističke slike s poljima makova, kišom ili procesijama.

- Nazvao sam izložbu “Slike iz djetinjstva” jer me podsjećaju na ono što nosim u sebi od najranije dobi. Želio sam raditi takve slike kada sam se počeo baviti fotografijom, imao sam ih u glavi, ali ondašnja tehnologija mi nije to omogućavala. Digitalna - da.

Kojim ste se načinom služili da dobijete efekte koje vidimo na fotografijama?

- Ovu izložbu zapravo zovem izložbom digitalnih slika jer ja zbilja slikam pomoću piksela. Aparatom snimim motiv i to je jedva sedamdeset posto posla. Zatim, u više navrata, po nekoliko sati sliku obrađujem u photo shopu. Međutim, nikada ne upotrebljavam konvencionalne filtre koji bi čitavoj površini dali jednaki efekt zamagljenosti. To bi bila, da tako kažem, industrijska proizvodnja. Ja obrađujem detalj po detalj, mijenjam i miješam boje.

Dakle, skloni ste istraživanju i novim tehnologijama, za razliku od nekih Vaših vršnjaka koji tvrde da su jedine prave fotografije crno-bijele?

- Fotografija je u svakom slučaju laž. Njen smisao može izmijeniti i samo legenda ispod nje - grupa ljudi može predstavljati i izletnike i izbjeglice. Također, zar su istinite turističke fotografije rađene iz aviona koje daju divnu sliku, a dolje vas čekaju gužve, smeće i vrućina? Nema prave, realne fotografije. I ja sam svojedobno tvrdio da je kolor kič, ali raditi s kolorom je naša sadašnjost, a i teško se oteti njegovim efektima. A novim tehnologijama se zbilja volim igrati. Štoviše, za ovu sam izložbu katkad nastojao snimiti što lošiju fotografiju, punu takozvanog “šuma” i grešaka, pa je onda obradom dovesti do nove, visoke kvalitete. Takvo iskustvo nisam imao, recimo, s novinskom fotografijom. Uz to, napominjem i da su svi ovi radovi jedinstveni, ni ja ih ne bih mogao ponoviti da mi, recimo, ostanu originalne snimke a da izgubim CD s preinakama.

Ne tajite da su Vam slike impresionista bile inspiracija?

- Nikako, njihove su mi slike najdraže, a na prvom je mjestu Van Gogh. Ja zapravo ovdje igram na štos impresionista koji su znali prikazati ono nešto što se ne vidi iz prve i što navodi na maštanje. Za sada sam se poigrao pejsažem pokušavajući izbjeći realnost, a puno veći izazov bit će obrada portreta na sličan način ako mi u međuvremenu sve to ne dodije. Napominjem još da su fotografije za izložbu izrađene na papiru za akvarel - što mi je omogućila i financirala Slobodna Dalmacija- tako da grub, neravan papir još više pridonosi efektu rasplinutosti kojemu sam težio toliko da sam sva snimanja obavio po kiši ili barem oblačnom vremenu.

jasmina parić                         
foto: joško šupić /CROPIX

Motivi s umišljajem

Sve slike osmislio sam nekoliko mjeseci prije početka snimanja, a tek onda sam išao tražiti motive. Znao sam gdje su - nisam putovao dalje od Sinja. Ako nemaš sliku u glavi za ovakav posao, kamera sama neće ništa otkriti.

Screen-ing-s

Tjedan dana nakon “Slika iz djetinjstva” postavit ću još jednu izložbu u MKC-u, a zvat će se “Screen-ing-s”. Tehnologija je slična i tu sam takozvani šum, pogreške i sve loše strane digitalne fotografije iskoristio kao aktivnu komponentu djela i dobio posebne efekte.

 

Naslovnica Kultura