Kultura Kultura

BREŠANOV HAT-TRICK

‘Svećenikova djeca’ zabilježila otvaranje nadomak ‘Pottera’ i potvrdila kako postoji recept za hrvatski blockbuster

BREŠANOV HAT-TRICK

Distributer ‘Continental’ s pravom očekuje da će film probiti magičnu barijeru od stotinu tisuća gledatelja, pa tako i nadmašiti Brešanova ‘Maršala’ (100.087), moguće i (su)stići novomilenijskog prvaka, Hribarova ‘Muškarca bez brkova’ (152.279)

Preporod gledanosti hrvatskog filma nastavlja se i u 2013. s Brešanovom “Svećenikovom djecom“. Hit sezone jesen-zima “Sonja i bik” Vlatke Vorkapić odlično je pripremio teren za istinski nacionalni blockbuster. “Svećenikovu djecu” u premijernom je vikendu prikazivanja, od četvrtka do nedjelje, vidjelo čak 33.759 gledatelja, što je rekordno otvaranje od osamostaljenja Hrvatske, tri puta veće od dosadašnjeg prvaka (“Larin izbor: Izgubljeni princ”, 11.105).

Impresivan rezultat nove Brešanove uspješnice ne samo da debelo nadmašuje brojke prosječnog hrvatskog filma, nego je gotovo “au pair” s otvaranjima hollywoodskih megablockbustera à la “Harry Potter” (“Darovi smrti”, 39.800 gledatelja), ako mu već, primjerice, bježe “Sumrak” (61.995) i Bond (“Skyfall”, 59.839).

Distributer filma, “Continental”, nadao se rekordnom otvaranju, ali tek nakon petka je uvidio da će brojke biti baš ovako goleme.
− Na to su upućivali već rezultati pretpremijernih projekcija. No, kad smo vidjeli rezultate prvog dana službene kinodistribucije, postalo nam je jasno da imamo hrvatski blockbuster koji će uvjerljivo premašiti sva domaća otvaranja od osamostaljenja Hrvatske i nalaziti se uz bok onima kakve imaju najveći hollywoodski spektakli, poput “Harryja Pottera” kojeg spominjete. Lijepo je vidjeti ovakav rezultat domaćeg filma. Za sada ga, nažalost, ove godine ne možemo ni s čim uspoređivati jer smo tek na početku, ali ako pogledamo rezultate otvaranja nekih filmova iz 2012., jasno je da bi “Svećenikova djeca” bila u samom vrhu najboljih i najvećih otvaranja – izjavio nam je Seid Ružić iz “Continentala”.


Brojke Brešanova megahita vesele distributere i redatelje, daju nadu da hrvatska publika ipak nije izgubila vjeru u domaći film, odnosno da će ga publika biti željna sve dok je kvalitetan na tragu “Svećenikove djece”. Budući da je film u otvaranju pogledalo više od 33 tisuće gledatelja i film je ostvario dobit od skoro 1,1 milijun kuna, “Continental” s pravom očekuje da će probiti magičnu barijeru od stotinu tisuća gledatelja, pa tako i nadmašiti Brešanova “Maršala” (100.087), moguće i (su)stići novomilenijskog prvaka, Hribarova “Muškarca bez brkova” (152.276).

S obzirom na kvalitetu, potencijal i odlično odrađenu marketinšku kampanju prepunu inovacija za hrvatsku kinematografiju (šifra: “teaseri” uoči “trailera”, puštanje prvih pet minuta filma na YouTube...), učinak “Svećenikove djece” zapravo je očekivan i pokazuje da postoji recept za domaći blockbuster prema kuharici američkih majstora kuhinje koju je prenio danas nažalost pokojni filmski časopis “Hollywood” (listopad 1998.) u povodu hitoidnog akcijskog spektakla “Armageddon” kompanije Walt Disney Pictures u režiji Michaela Baya i produkciji Jerryja Bruckheimera, te s junačnim Bruceom Willisom u glavnoj ulozi.

SVECENIKOVA-DJECA-PLAKAT
Efektan plakat nove Brešanove uspješnice
Od 15 točaka “malih tajni velikih magova”, neke su doista vidljive i na primjeru “Svećenikove djece”...

1)
“ugrabi dobru ideju” - konkretno predložak kazališnog komada Mate Matišića čiji se tzv. pitch može svesti u jednu, ali vrijednu i krajnje efektnu rečenicu: svećenik buši kondome radi povećanja nataliteta;

2) “zainteresiraj vrućeg redatelja” - Brešan se, doduše, za Matišićev predložak sam zainteresirao, no poanta je da je poželjno da iza kamere stane filmaš s blockbusterskim dosjeom, što on nedvojbeno jest (s 337 tisuća gledatelja “Kako je počeo rat na mom otoku” najveći je hrvatski kinohit od 1990. naovamo);

3) “osiguraj zvučan naslov” - “Svećenikova djeca” odjekuje prilično snažno, osobito u vjernički nastrojenoj hrvatskoj javnosti;

4) “angažiraj vrhunsku ekipu”/“okupi što raznolikije glumce” - s jedne strane, producent Ivan Maloča (InterFilm) potpisao je i friški hit “Sonja i bik”, kao i “Duha u močvari”, ali i Brešanova “Maršala”, a s druge teško da postoji “raznolikija” ekipa od Krešimira Mikića, Nikše Butijera, Dražena Kühna, Marije Škaričić, Gorana Bogdana...

5) “pojačaj seksualni naboj” - ljubavna priča nije u samom središtu zbivanja “Svećenikove djece”, no neobična romansa cvate među likovima Butijera i Škaričićke;

6) “unaprijed si osiguraj datum premijere” - početak siječnja bukiran je za otvaranje filma davno prije nego je dovršena postprodukcija, a to je termin u kojem je krenuo i “Muškarac bez brkova”, dakle plodan i u hrvatskim okvirima donekle usporediv s američkim Danom nezavisnosti;

7) “počni širiti vijesti o svom ‘mezimcu’” - hrvatski distributer je, kao i Disney, “vjernik nikad-nije-prerano marketinške škole”. Letimičan pogled na “Svećenikovu djecu” publika je već, zahvaljujući šačici “teasera”, dobila još krajem rujna, znači svijest o filmu bila je usađena u javnosti više od tri mjeseca prije službene premijere;

8) “ostavi nešto za iznenađenje” - unatoč intenzivnom marketingu, Brešan i ekipa uspjeli su nekoliko (dramskih) segmenata zapleta održati u strogoj tajnosti.

Budu li se domaći filmaši pridržavali većeg dijela od ovih “recepata”, hrvatska kinematografija mogla bi poroditi jednako uspješnu, ako ne i uspješniju djecu “Svećenikove djece”.

marko njegić

‘Sonja i bik’ postao naš četvrti najgledaniji film

Još dobrih vijesti. “Sonja i bik” upravo je postao četvrti najgledaniji hrvatski film u posljednjih deset godina. Romantičnu komediju dosad je pogledalo 69.718 kinoposjetitelja, čime je Vlatka Vorkapić preskočila Branka Ištvančića i njegov hit “Duh u močvari” (62.785). Ispred “Sonje i bika” nalaze se trenutno samo “Što je muškarac bez brkova” (152.276 gledatelja), “Koko i duhovi” (79.384) i “Larin izbor: Izgubljeni princ” (78.694). Hoće li rom-com prijeći granicu od 100 tisuća gledatelja, teško je reći, no mogao bi prestići rezultate potonja dva filma.


Naslovnica Kultura