stdClass Object ( [id] => 218839 [title] => Banksy - znak pod kojim grafit postaje stvarni život [alias] => banksy-znak-pod-kojim-grafit-postaje-stvarni-zivot [catid] => 256 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] => New York, velika jabuka svjetskog biznisa, kulture i društveno-političkih zbivanja, i prošlog je mjeseca bio u središtu pažnje globalnih medija.

Na općoj skali interesa pažnju je privukao novi gradonačelnik, 52-godišnji demokratski kandidat Bill de Blasio, čovjek okrenut ugroženim socijalnim i manjinskim društvenim skupinama, koji je na tom mjestu smijenio u mnogočemu drukčijeg kandidata, financijskog magnata Michaela Bloomberga. Nešto specifičniji fokus, ne manje znakovit, jest onaj koji se usredotočio na newyoršku street art scenu.

Prošlog je mjeseca u New Yorku boravio Banksy, najpoznatija figura svjetske ulične umjetnosti, ujedno i najtanovitija. Naime, teško biste skupili pet svjedoka koji bi vam dali Banksyjev fotorobot. Njegov nedavni newyorški rezidencijalni boravak, naslovljen “Better Out Than In” (Bolje van nego unutra) − tako naslovljen referirajući se na Cezanneov citat “Sve slike naslikane unutra, u ateljeu, nikad neće biti tako dobre kao one naslikane vani” − završio je ostavivši iza sebe znatan materijalni i idejni trag.

Svaki dan nešto

Materijalni je rasprostranjeniji i banksijevski tipičan; njegova je misija bila svakog dana ostaviti nešto od svoje umjetničke produkcije na ulici, bila to slika na zidu, infrastrukturi, nekretninama i pokretninama, bila to instalacija ili objava na netu. Govoriti o Banksyjevim art intervencijama jest kao da idete prepričati pjesmu najdražeg vam benda, nemoguće, dakle, ali naravno da ih se može reducirati opisom.

U sjajnom nizu radova bili su robot koji sprejem ispisuje bar-kod; sfinga od građevinske krame; građevni blokovi za obalni plinovod, kojima je u rupi naslikan svećenik koji sluša, kao u ispovjedaonici; dostavni kamion klaonice koji je kružio gradom pun animatroničkih igračaka (krave, kokoši, svinje); slika dabra pokraj znaka za parkiranje koji je oborila hrđa; konje jahača apokalipse s noćnim vizirima na glavama; zidna slika koja se nastavlja i na napuštenom autu ostavljenom ispred zida; slika balona u obliku srca, prekrivenog flasterima, koja se na zidu nalazi sama, ali je našla svoje mjesto i u zaštićenoj turističkoj krilatici “I love NY” koju je Banksy ponudio u jpeg formatu svojim korisnicima ako žele otisnuti vlastitu majicu. I ovdje smo već na terenu Banksyjeva idejnog traga.

Ranjeno srce u sloganu samo je djelić u mozaiku socijalnog komentara koji je Banksy ostavio stanovnicima svjetskog megalopolisa. Drugi komadići slagalice također su pobudili komentare, pa i zabrane i prebojavanja. Na primjer, stanovnici Bronxa, pa i predsjednik kotara Ruben Diaz Jr., našli su se uvrijeđeni slikom na kojoj klinac ispisuje “Ghetto 4 life” (Get zauvijek), ali pravu kontroverziju izazvao je uvodnik koji je New York Times odlučio ne objaviti, u kojemu Banksy tumači kako nisu grafiti ti koji vrijeđaju pogled, nego neboder koji su izgradili na mjestu ruševina WTC-a.

Banksy je, naravno, cjelokupni tekst uvodnika objavio na svojem portalu, u kojem, među ostalim, piše kako zgrada One World Centera izgleda kao “izdaja svih koji su izgubili život 11. 9., budući da tako jasno deklarira da su teroristi pobijedili...

Stvarno je morate odmah skriti boljom zgradom. Ili, još bolje, dopustite klincima s kistovima i valjcima da je dovrše. Jer ovako, trenutno gradite znak od 500 metara na kojem piše: New York – pukli smo.“ Banksyjev komentar ne tiče se toliko izgleda te zgrade i svjetskog stanja duha, dođe nam reći, od posebnog pijeteta, nego i na činjenicu da se sprema rušenje prostora znanog kao 5 Pointz na Long Islandu, zapravo napuštenog lučkog skladišta prekrivenog grafitima i slikama uličnih umjetnika.

Važno je zvati Banksyja

Ovo mjesto zovu svakako: “Ujedinjenim narodima grafiterstva”, “Svjetskim muzejem street arta”, i tome slično, a sve zbog toga što su njegovi autori tu dosprejali iz cijelog svijeta. Inače to ime, 5 Pointz, vuče iz referencije na pet kvartova donjeg Manhattana iz kojih je poslije niknuo moderni metropolis, kao što smo vidjeli u Scorseseovu filmu “Bande New Yorka”.

Lokacija je bremenita 20-godišnjom tradicijom hip-hop proslava, vjenčanja i komemoracija i “tetovirano” je umjetninama sa svih meridijana. Vlasnici terena, braća Jerry i David Wolkoff, dopuštali su aktivnosti šarene supkulture dok im je to odgovaralo − jer umjetnici održavaju napuštenu infrastrukturu, a i privlače interes za to zemljište. Bilo im je dovoljno da na zidovima nema prostačenja, pornografije i političkih poruka.

Međutim, s vremenom je kvart developerima ipak počeo stvarati probleme, od kojih je najočitiji uslijedio 2009., nakon nesreće u kojoj je jedan umjetnik bio teško ozlijeđen kad se urušilo stubište u jednoj zgradi.

Nakon toga je grad podnio niz tužbi, i braća Wolkoff od 2010. traže načina kako bi prodali “problem”. I uspjeli su u tome − izišli su s projektom teškim 400 milijuna dolara koji predviđa dva nebodera, jedan od 47 katova i drugi s 41 katom, koji će, naravno, pojesti sve pod sobom, pa i lokalni kafić i art galeriju, kojima je status puno veći od kvadrature koju zauzimaju.

Developerima je upravo ususret izišao i gradski urbanistički odbor, pa su umjetnici u međuvremenu dobili i zabranu prilaska. Međutim, prevelika je to zajednica; neformalni kustos te “otvorene” galerije, Jonathan Cohen Meres, zajedno s još 15 umjetnika digao je građansku parnicu protiv developera, pozivajući se na federalni zakon o pravima vizualnih umjetnika (Vara).

Ishod te tužbe u velikoj će mjeri ovisiti o tome hoće li uspjeti dokazati da su im vlasnici terena dali dopuštenje za rad, kao i uvjete toga dogovora. Nezavisni pravnici drže kako će umjetnička zajednica teško primijeniti prava iz tog zakona protiv vlasnika, ali da će ih najvjerojatnije štititi protiv trećih strana, kao što je gradska vlast, na primjer. A umjetnici su u međuvremenu aplicirali i za priznavanje statusa kulturne znamenitosti. Meres tvrdi kako ide do kraja, te da će se, ako stvari odu neželjenim smjerom, okovati lancima za 5 Pointz.

Pored aluzije u neobjavljenom članku New York Timesa, Banksy je u kratkom oproštaju od New Yorka na svojem web-portalu zapisao: “Svijet u kojem danas živimo pokreću, barem vizualno, prometni znakovi, oglasne ploče i odbori za planiranje. Zar je to to? Zar ne želimo živjeti u svijetu umjetnosti, a ne samo ukrašenom njome? I to je to. Hvala na strpljenju. Bilo je zabavno. Sačuvajte 5 Pointz. Pozdrav.”

Već ovih dana bit će poznato kakav ishod čeka 5 Pointz, ali to je vjerojatno manje bitno od odgovora na Banksyjevo pitanje. Možda bismo doista imali drukčiju perspektivu kad bi svaka gradska vlast na svijetu smogla snage i mudrosti odgovoriti – da. Za početak, važno je zvati Banksyja.

Jakov KOSANOVIĆ

Grafiti s matricom

Banksyjeva umjetnost najčešće se sastoji od satiričkih epigrama koji kombiniraju crni humor i grafite s matricom. Njegovi politički i društveni komentari mogu se pronaći u najskrovitijim zapećcima svijeta, u dijelovima grada i na lokacijama na kojima ih nitko ne bi očekivao.

Prema nekim izvorima, Banksy je rođen 1974. godine u engleskom Bristolu, gdje se i formirao kao umjetnik u okviru tamošnje underground scene. Sprejevi su ušli u modu kasnih 80-ih, upravo kad je za njih bio spreman i Banksy. Prema vlastitom priznanju, najviše ga je nadahnuo 3D, grafiter koji je poslije osnovao skupinu Massive Attack.

Banksyjev redateljski debi, Exit Through the Gift Shop (Izlaz kroz darovni dućan), premijerno je prikazan na festivalu Sundance 2010., a godinu dana kasnije bio je nominiran za Oscara u kategoriji najboljeg dokumentarca.


[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Bolje van nego unutra [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2013-11-25 20:38:49 [created_by] => 32 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2013-11-26 12:23:29 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2013-11-25 23:31:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 5078 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 256 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--kultura [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz kulture. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, film, tv, književnosti, glazba, kazalište, slikarstvo, arhitektura [secure] => 0 [page_title] => Kultura [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"is_import_from_dnn":true,"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/Archive\/images\/2013\/11\/25\/Kultura\/BANKSY6_thumb.jpg","\/Archive\/Images\/2013\/11\/25\/Kultura\/ban\/BANKSY2.jpg","\/Archive\/Images\/2013\/11\/25\/Kultura\/ban\/BANKSY5.jpg","\/Archive\/Images\/2013\/11\/25\/Kultura\/ban\/BANKSY8.jpg","\/Archive\/Images\/2013\/11\/25\/Kultura\/ban\/BANKSY7.jpg","\/Archive\/Images\/2013\/11\/25\/Kultura\/ban\/BANKSY9.jpg","\/Archive\/Images\/2013\/11\/25\/Kultura\/ban\/BANKSY10.jpg","\/Archive\/Images\/2013\/11\/25\/Kultura\/ban\/BANKSY14.jpg","\/Archive\/Images\/2013\/11\/25\/Kultura\/ban\/BANKSY.1.jpg","\/Archive\/Images\/2013\/11\/25\/Kultura\/ban\/PHONELINE-CROP.jpg","\/Archive\/Images\/2013\/11\/25\/Kultura\/ban\/IPADHEARTBANKSY-177-1.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["","","","","","","","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["","","","","","","","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"702x434"},{"size0":"778x502"},{"size0":"778x519"},{"size0":"615x629"},{"size0":"479x629"},{"size0":"778x492"},{"size0":"778x521"},{"size0":"778x521"},{"size0":"778x599"},{"size0":"778x520"},{"size0":"629x629"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 256 [name] => Kultura [alias] => kultura [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 20 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Small","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 4961791 Threads: 8 Questions: 178274788 Slow queries: 76860 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 5191671 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 55 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front04 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura ) [additional_categories] => Array ( ) [link] => /kultura/banksy-znak-pod-kojim-grafit-postaje-stvarni-zivot-218839 [printLink] => /kultura/banksy-znak-pod-kojim-grafit-postaje-stvarni-zivot-218839?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 190007 [name] => banksy [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => banksy [link] => /tag/banksy ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Bolje van nego unutra [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Banksy - znak pod kojim grafit postaje stvarni život [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-21-12-44-33-32 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/11/25/Kultura/BANKSY6_thumb.jpg [galleryCount] => 11 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2013/11/25/Kultura/BANKSY6_thumb.jpg [title] => ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2013/11/25/Kultura/ban/BANKSY2.jpg [title] => ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2013/11/25/Kultura/ban/BANKSY5.jpg [title] => ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2013/11/25/Kultura/ban/BANKSY8.jpg [title] => ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2013/11/25/Kultura/ban/BANKSY7.jpg [title] => ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2013/11/25/Kultura/ban/BANKSY9.jpg [title] => ) [6] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2013/11/25/Kultura/ban/BANKSY10.jpg [title] => ) [7] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2013/11/25/Kultura/ban/BANKSY14.jpg [title] => ) [8] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2013/11/25/Kultura/ban/BANKSY.1.jpg [title] => ) [9] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2013/11/25/Kultura/ban/PHONELINE-CROP.jpg [title] => ) [10] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2013/11/25/Kultura/ban/IPADHEARTBANKSY-177-1.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}New York, velika jabuka svjetskog biznisa, kulture i društveno-političkih zbivanja, i prošlog je mjeseca bio u središtu pažnje globalnih medija.

Na općoj skali interesa pažnju je privukao novi gradonačelnik, 52-godišnji demokratski kandidat Bill de Blasio, čovjek okrenut ugroženim socijalnim i manjinskim društvenim skupinama, koji je na tom mjestu smijenio u mnogočemu drukčijeg kandidata, financijskog magnata Michaela Bloomberga. Nešto specifičniji fokus, ne manje znakovit, jest onaj koji se usredotočio na newyoršku street art scenu.

Prošlog je mjeseca u New Yorku boravio Banksy, najpoznatija figura svjetske ulične umjetnosti, ujedno i najtanovitija. Naime, teško biste skupili pet svjedoka koji bi vam dali Banksyjev fotorobot. Njegov nedavni newyorški rezidencijalni boravak, naslovljen “Better Out Than In” (Bolje van nego unutra) − tako naslovljen referirajući se na Cezanneov citat “Sve slike naslikane unutra, u ateljeu, nikad neće biti tako dobre kao one naslikane vani” − završio je ostavivši iza sebe znatan materijalni i idejni trag.

Svaki dan nešto

Materijalni je rasprostranjeniji i banksijevski tipičan; njegova je misija bila svakog dana ostaviti nešto od svoje umjetničke produkcije na ulici, bila to slika na zidu, infrastrukturi, nekretninama i pokretninama, bila to instalacija ili objava na netu. Govoriti o Banksyjevim art intervencijama jest kao da idete prepričati pjesmu najdražeg vam benda, nemoguće, dakle, ali naravno da ih se može reducirati opisom.

U sjajnom nizu radova bili su robot koji sprejem ispisuje bar-kod; sfinga od građevinske krame; građevni blokovi za obalni plinovod, kojima je u rupi naslikan svećenik koji sluša, kao u ispovjedaonici; dostavni kamion klaonice koji je kružio gradom pun animatroničkih igračaka (krave, kokoši, svinje); slika dabra pokraj znaka za parkiranje koji je oborila hrđa; konje jahača apokalipse s noćnim vizirima na glavama; zidna slika koja se nastavlja i na napuštenom autu ostavljenom ispred zida; slika balona u obliku srca, prekrivenog flasterima, koja se na zidu nalazi sama, ali je našla svoje mjesto i u zaštićenoj turističkoj krilatici “I love NY” koju je Banksy ponudio u jpeg formatu svojim korisnicima ako žele otisnuti vlastitu majicu. I ovdje smo već na terenu Banksyjeva idejnog traga.

Ranjeno srce u sloganu samo je djelić u mozaiku socijalnog komentara koji je Banksy ostavio stanovnicima svjetskog megalopolisa. Drugi komadići slagalice također su pobudili komentare, pa i zabrane i prebojavanja. Na primjer, stanovnici Bronxa, pa i predsjednik kotara Ruben Diaz Jr., našli su se uvrijeđeni slikom na kojoj klinac ispisuje “Ghetto 4 life” (Get zauvijek), ali pravu kontroverziju izazvao je uvodnik koji je New York Times odlučio ne objaviti, u kojemu Banksy tumači kako nisu grafiti ti koji vrijeđaju pogled, nego neboder koji su izgradili na mjestu ruševina WTC-a.

Banksy je, naravno, cjelokupni tekst uvodnika objavio na svojem portalu, u kojem, među ostalim, piše kako zgrada One World Centera izgleda kao “izdaja svih koji su izgubili život 11. 9., budući da tako jasno deklarira da su teroristi pobijedili...

Stvarno je morate odmah skriti boljom zgradom. Ili, još bolje, dopustite klincima s kistovima i valjcima da je dovrše. Jer ovako, trenutno gradite znak od 500 metara na kojem piše: New York – pukli smo.“ Banksyjev komentar ne tiče se toliko izgleda te zgrade i svjetskog stanja duha, dođe nam reći, od posebnog pijeteta, nego i na činjenicu da se sprema rušenje prostora znanog kao 5 Pointz na Long Islandu, zapravo napuštenog lučkog skladišta prekrivenog grafitima i slikama uličnih umjetnika.

Važno je zvati Banksyja

Ovo mjesto zovu svakako: “Ujedinjenim narodima grafiterstva”, “Svjetskim muzejem street arta”, i tome slično, a sve zbog toga što su njegovi autori tu dosprejali iz cijelog svijeta. Inače to ime, 5 Pointz, vuče iz referencije na pet kvartova donjeg Manhattana iz kojih je poslije niknuo moderni metropolis, kao što smo vidjeli u Scorseseovu filmu “Bande New Yorka”.

Lokacija je bremenita 20-godišnjom tradicijom hip-hop proslava, vjenčanja i komemoracija i “tetovirano” je umjetninama sa svih meridijana. Vlasnici terena, braća Jerry i David Wolkoff, dopuštali su aktivnosti šarene supkulture dok im je to odgovaralo − jer umjetnici održavaju napuštenu infrastrukturu, a i privlače interes za to zemljište. Bilo im je dovoljno da na zidovima nema prostačenja, pornografije i političkih poruka.

Međutim, s vremenom je kvart developerima ipak počeo stvarati probleme, od kojih je najočitiji uslijedio 2009., nakon nesreće u kojoj je jedan umjetnik bio teško ozlijeđen kad se urušilo stubište u jednoj zgradi.

Nakon toga je grad podnio niz tužbi, i braća Wolkoff od 2010. traže načina kako bi prodali “problem”. I uspjeli su u tome − izišli su s projektom teškim 400 milijuna dolara koji predviđa dva nebodera, jedan od 47 katova i drugi s 41 katom, koji će, naravno, pojesti sve pod sobom, pa i lokalni kafić i art galeriju, kojima je status puno veći od kvadrature koju zauzimaju.

Developerima je upravo ususret izišao i gradski urbanistički odbor, pa su umjetnici u međuvremenu dobili i zabranu prilaska. Međutim, prevelika je to zajednica; neformalni kustos te “otvorene” galerije, Jonathan Cohen Meres, zajedno s još 15 umjetnika digao je građansku parnicu protiv developera, pozivajući se na federalni zakon o pravima vizualnih umjetnika (Vara).

Ishod te tužbe u velikoj će mjeri ovisiti o tome hoće li uspjeti dokazati da su im vlasnici terena dali dopuštenje za rad, kao i uvjete toga dogovora. Nezavisni pravnici drže kako će umjetnička zajednica teško primijeniti prava iz tog zakona protiv vlasnika, ali da će ih najvjerojatnije štititi protiv trećih strana, kao što je gradska vlast, na primjer. A umjetnici su u međuvremenu aplicirali i za priznavanje statusa kulturne znamenitosti. Meres tvrdi kako ide do kraja, te da će se, ako stvari odu neželjenim smjerom, okovati lancima za 5 Pointz.

Pored aluzije u neobjavljenom članku New York Timesa, Banksy je u kratkom oproštaju od New Yorka na svojem web-portalu zapisao: “Svijet u kojem danas živimo pokreću, barem vizualno, prometni znakovi, oglasne ploče i odbori za planiranje. Zar je to to? Zar ne želimo živjeti u svijetu umjetnosti, a ne samo ukrašenom njome? I to je to. Hvala na strpljenju. Bilo je zabavno. Sačuvajte 5 Pointz. Pozdrav.”

Već ovih dana bit će poznato kakav ishod čeka 5 Pointz, ali to je vjerojatno manje bitno od odgovora na Banksyjevo pitanje. Možda bismo doista imali drukčiju perspektivu kad bi svaka gradska vlast na svijetu smogla snage i mudrosti odgovoriti – da. Za početak, važno je zvati Banksyja.

Jakov KOSANOVIĆ

Grafiti s matricom

Banksyjeva umjetnost najčešće se sastoji od satiričkih epigrama koji kombiniraju crni humor i grafite s matricom. Njegovi politički i društveni komentari mogu se pronaći u najskrovitijim zapećcima svijeta, u dijelovima grada i na lokacijama na kojima ih nitko ne bi očekivao.

Prema nekim izvorima, Banksy je rođen 1974. godine u engleskom Bristolu, gdje se i formirao kao umjetnik u okviru tamošnje underground scene. Sprejevi su ušli u modu kasnih 80-ih, upravo kad je za njih bio spreman i Banksy. Prema vlastitom priznanju, najviše ga je nadahnuo 3D, grafiter koji je poslije osnovao skupinu Massive Attack.

Banksyjev redateljski debi, Exit Through the Gift Shop (Izlaz kroz darovni dućan), premijerno je prikazan na festivalu Sundance 2010., a godinu dana kasnije bio je nominiran za Oscara u kategoriji najboljeg dokumentarca.


[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>











[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/banksy-znak-pod-kojim-grafit-postaje-stvarni-zivot-218839 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=7acc7972a40169c6203ac4aca1895c06eeb99342 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Banksy+-+znak+pod+kojim+grafit+postaje+stvarni+%C5%BEivot&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fbanksy-znak-pod-kojim-grafit-postaje-stvarni-zivot-218839 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fbanksy-znak-pod-kojim-grafit-postaje-stvarni-zivot-218839 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => Bolje van nego unutra [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
KulturaBolje van nego unutra

Banksy - znak pod kojim grafit postaje stvarni život

Piše PSD.
26. studenog 2013. - 00:31
New York, velika jabuka svjetskog biznisa, kulture i društveno-političkih zbivanja, i prošlog je mjeseca bio u središtu pažnje globalnih medija.

Grafiti s matricom

Banksyjeva umjetnost najčešće se sastoji od satiričkih epigrama koji kombiniraju crni humor i grafite s matricom. Njegovi politički i društveni komentari mogu se pronaći u najskrovitijim zapećcima svijeta, u dijelovima grada i na lokacijama na kojima ih nitko ne bi očekivao.

Prema nekim izvorima, Banksy je rođen 1974. godine u engleskom Bristolu, gdje se i formirao kao umjetnik u okviru tamošnje underground scene. Sprejevi su ušli u modu kasnih 80-ih, upravo kad je za njih bio spreman i Banksy. Prema vlastitom priznan...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
21. svibanj 2024 14:44