KASNO NAVEČER Komična Emma za #MeToo vremena

Piše Marko Njegić
Kasno-navecer

"Samo zaposli neku ženu!" - "Kasno navečer" (2019.)

Oglašavao se "Late Night" naveliko u svijetu pred kinopremijeru početkom lipnja. Reklamu za ovu komediju vidjeli smo koncem svibnja i na crvenim londonskim busevima. Emma Thompson i Mindy Kaling gledale su nas u prolazu i skretale pozornost na datum početka kinodistribucije.

Međutim, film je hrvatska kina na koncu ljetos ipak zaobišao, iako bi našao publiku kao rijetka komedija na repertoaru krcatom blockbusterima. Ljeto je prošlo, jesen došla i film je barem (upravo) stigao u "A1 Videoteku", gdje se nalazi među najzanimljivijim premijernim naslovima i mogao bi se fino rentati.

"Kasno navečer" svakako zaslužuje da ga se pogleda kao film koji nudi materijala za opuštanje, ali razmišljanje. Ova komedija je britka humora, ima oštre zube i ne boji se zagristi na pravo mjesto, a dobila bi i još veću ocjenu da pred brzopleto sklepani kraj ne odlazi u jeftiniju melodramu i povremeno u humornom tajmingu odveć nalikuje na "sitcom", što u neku ruku možda i jest "baza".

Pero scenaristice i glavne glumice Kaling je prilično naoštreno. TV gledatelji je znaju po serijama "The Office" i "The Mindy Project", koje je također napisala i u njima odigrala uloge, a u kinima smo je gledali u ansambl-blockbusteru "Ocean's 8" pored Sandre Bullock i Cate Blanchett.

Pisanje i gluma za Mindy dolaze u paketu pa je "Late Night" nešto kao njezin osoban, iskren film jer "najbolja komedija potječe iz istine". Mindy glumi Molly Patel, radnicu u kemijskom postrojenju s darom za pisanje komedije kojom je opsjednuta.

Ljubav prema komediji dovest će je do oglasa za posao pisca monologa za televizijski talk-show "Večer s Katherine Newbury". Legendarna voditeljica Katherine Newbury (oskarovka Thompson) prima Molly u svoj muški tim budući da, zbog "raznolikosti", mora zaposliti ženu.

No, pitanje je hoće li obje uspjeti opstati u muškom svijetu s obzirom da šefica mreže (Amy Ryan) razmatra oduzeti emisiju Katherine i zamijeniti je s mladim i popularnim "stand-up" komičarem (Ike Barinholtz; stvoren da glumi Jima Carreyja u biografskom filmu), a posao bi joj svojim talentom mogla spasiti upravo Molly.

Odnos Katherine i Molly podsjeća na dinamiku likova Meryl Streep i Anne Hathaway u hitu "Vrag nosi Pradu" koji su Thompson i Kaling zasigurno gledali za zagrijavanje. Posebice Thompson, komičarsko-dramski sjajna kao još jedna tiranski nastrojena šefica "opušteno okrutna u ime izvrsnosti i efikasnosti".

Ništa manje dopadljiv, film "Kasno navečer" ne bježi od tog utjecaja i Hathaway će biti spomenuta u jednoj "namedropping" sceni kao glumica. Smisleno jer "Late Night" i jest "Devil Wears Prada" preseljen iz modne industrije u svijet televizije i filma, današnjeg šoubiznisa.

"Šoubiznis je i dalje biznis", odjekne rečenica u jednoj sceni komedije koja zaviruje iza pozornice talk-showa i dotiče se kritičnih točaka suvremenog (muškog) showbiz svijeta, tj. pojmova poput diverziteta i #MeToo pokreta, te pripadajućih pitanja spola, rase, klase i godina.

Klasne razlike postoje između Katherine i Molly (privilegirana bjelkinja živi u elitnom dijelu New Yorka, tamnoputa Indijka u Brooklynu), ali povezuje ih spol. Molly će, "zaposlena po ključu", osjetiti klasni seksizam na svojoj tamnoj koži kad dođe na televiziju i muškarci pomisle da je pomoćnica, a ne njima ravnopravan pisac.

Katherine će, pak, iskusiti #MeToo i čuti za termin "stigmatizacija drolje" nakon što mediji provale njezinu aferu s mlađim zaposlenikom (Hugh Dancy) s kojim je prevarila supruga (John Lithgow). "Dobro došla u #MeToo", poručuje joj naslov iz novina.

Oštre žaoke film usmjerava i na današnje medije, od televizije do interneta. Publika se, kako opaža Katherine, definitivno promijenila i ne želi pametnu komediju, već YouTube fenomene, zvjezdice koje dobivaju klikove na račun videa sa stražnjicama pasa i tome slično, a Katherine ispada "ogorčena i staromodna stara dama" kad se sprda s time.

Dakle, sve manje ljudi trza na fino napisane šale za emisiju u filmu ili sam film poput "Hvala bogu da sam u menopauzi", "Kao da sam izvela zatvorsku verziju Hamleta", "Korzet mi je obustavio dotok krvi u glavu". Gledanost TV showa raste kad Katherine počne raditi "razigrane viralne segmente" u ulozi "bijele spasiteljice" da bi se približila široj publici.

Ona je ironična, ali rijetki prepoznaju njezinu subverziju i smiju se bizarnim situacijama s ulice. Subverzivno je i da film postavlja ženskog voditelja u fotelju večernje televizijske emisije u Americi, što je pozicija rezervirana za muškarca. Još subverzivnije da voditeljica ima 56 godina. Zato se Katherine i boji otkaza.

"Što ću raditi kao 56-godišnja žena u Hollywoodu? Mogla bi glumiti baku Seana Penna koji je zaljubljen u Emmu Stone. Tom Cruise ima isto godina kao ja, a bori se protiv mumije. Ja sam mumija", satirički ubada Katherine showbiz industriju koja ženama ne prašta godine i usput spomene da bi trebala poći na zatezanje lica i za neku vokalnu ulogu.

Film uspijeva izvojevati pobjedu: 60-godišnja Thompson našla se u najboljoj i najvećoj filmskoj ulozi posljednjih godina, Kaling je, pak, opametila žanr komedije. A tko zna, možda jednog dana budemo gledali i "Večernji show s Molly Patel". To bi tek bila konačna pobjeda.

Dva Oscara, jedan Zlatni globus

Emma Thompson ima dva Oscara, za glavnu ulogu u filmu "Howard's End" i adaptirani scenarij "Razuma i osjećaja". Potvrdila je, dakle, dvije od pet nominacija za Oscara. S druge strane, Zlatni globus je osvojila jednom, također za "Howard's End", a upravo je dobila jubilarnu desetu nominaciju i to baš za "Late Night". Može li je to pogurati i prema nominaciji za Oscara, znat ćemo sredinom siječnja.

#CINEMARK