IZDAJNIK 'Irac' talijanske mafije

Piše Marko Njegić
Izdajnik2

Ultimativni mafijaški ep godine i dekade jest Scorseseov "Irac", ali ni "Izdajnik" Marca Bellochija nije tako daleko. Red je bio da i jedan talijanski, ne samo američki filmaš snimi veliki, klasični ep o talijanskoj mafiji. "Gomorrah" Mattea Garronea, kažete?

Palac gore, ali to je bio novomilenijski festivalski art film, dokudramski (neo)realističan i bliži brazilskom "Božjem gradu" nego Coppolinim "Kumovima", tj. Scorseseovim "Dobrim momcima" ili "Casinu". "Il traditore" je, međutim, "real deal", iako prati tradiciju gangsterskog žanra od Coppole do Garronea, pa sirovije scene naručenih smaknuća izgledaju kao naručene iz "Gomorre".

Veteran Bellochio ("Šake u džepu", "Kina je blizu", "Stavi monstruma na naslovnu stranicu", "Pobijediti") bio je svjestan nasušne potrebe talijanske kinematografije za jednim ovakvim filmom, stoga se uhvatio istinite priče o mafijaškom pokajniku Tommasu "Don Massinu" Buscetti (Pierfrancesco Favino u ulozi karijere) i snimio odličan uradak.

Možda ne remek-djelo poput "Irishmana", no svakako odličan i zasluženo nominiran za četiri važne Europske filmske nagrade (film, režija, glavni glumac, scenarij). Premijerno prikazan na ZFF-u, "Izdajnik" se ovoga tjedna vrti na reviji EU Oscar nominenata, ususret dodjeli na kojoj slovi za jednog od favorita i za dvije je klase iznad "Oficira i špijuna" Romana Polanskog.

Bellochio je takoreći generacijski pandan Polanskog, ali njegove se godine (80) ne osjećaju iza kamere, kao ni Scorseseove u "Ircu". Lakoću režije i neumornu ruku Talijan otkriva već u zaglavlju filma, kad snima sastanak šefova frakcija Cosa Nostre, okupljenih zbog proslave primirja početkom osamdesetih u Palermu, prijestolnici heroina i luci za sve milijarde svijeta.

Uvodna sekvencija evocira scenu otvaranja prvog dijela Coppoline sage o mafiji, samo što se zabava ovdje odvija navečer, umjesto po danu. "The Godfather" je Bellochiju u krvi. Jedan od likova, Totuccio Contorno (Luigi Lo Cascio), izgledom vuče na Freda (John Cazale). Značajnu ulogu u filmu ima i sicilijanska familija Corleone, zloglasnija od Coppoline.

"Korleoljani ubijaju sve živo", čujemo u filmu, ali i vidimo. Brojčanik se vrti na ekranu i prelazi brojku 100. Ako mislite da je riječ o sekundama, koliko je bilo potrebno da se ubojstva izvrše, u krivu ste. Radi se o broju umorstava. "Body count" je akcijski visok kad Koreoljani smiču neprijatelje, računajući i Buscettine bliske osobe.

Uz pomoć sarajevskog kamermana s talijanskom adresom Vladana Radovića ("Lude od sreće" Paola Virzija), Bellochio nadahnuto koreografira krvoprolića, najviše u sceni u nekakvom "ostakljenom" skladištu, gdje će meci najprije pronaći odraze u zrcalima, potom i prave mete.

Druga polovica filma je, pak, maksimalno distinktivna, ako izuzmemo "flashbackove" na Buscettine mafijaške početke. Kad Buscetta bude izručen Italiji iz Južne Amerike (Rio De Janeiro) kamo je prebjegao i stvorio bogatstvo pod krinkom "poljoprivrednog poduzetnika", te odluči svjedočiti protiv mafije, pardon Cosa Nostre, "Il traditore" seli gangsterski žanr u sudnicu.

Film tad postaje neobična, dosad neviđena sudska drama s elementima mafijaške crne komedije koja kritizira (talijansko) pravosuđe. Buscetta, prikladno, izričito odbija da ga se zove mafijašem. "Mafija je novinarska izmišljotina, mi se zovemo Cosa Nostra", napominje Buscetta.

On se ne smatra doušnikom jer nije izdao načela, već njegovi bivši suradnici za koje je prekršio "mafijaški kodeks" i "zakon šutnje". U drugom dijelu filma najbolje se scene vrte oko konfrontacije "cinkaroša" i "rogonje" Buscette s bivšim suradnicima u sudnici.

Mafijaši se nalaze u zatvorskim ćelijama u pozadini (amfi)teatarske sudnice, dobacuju Buscetti, negoduju na sučeve odluke i puše cigaru jer im je doktor to prepisao protiv tjeskobe. To je više teatar, pa i cirkus, a ne sudnica. Vrhunac slijedi prilikom unakrsnog ispitivanja Buscette i nekog od mafijaša, kad glavni lik ispada nemjerljivo časniji i plemenitiji od dojučerašnjih kolega, čak i nekakva moralna vertikala.

Gotovo da se uljuljkavamo u farsu, a onda nas Bellochio nenadano trgne, kao u fenomenalnoj sceni atentata na suca na autocesti za buduću povijest žanra, snimljenoj bez reza sa stražnjeg sjedišta vozila. "Izdajnik" je mafijaški film, podsjeća Bellochio.

Neizvjesno na EU Oscarima

Osim "Oficira i špijuna", "Izdajniku" su na predstojećoj dodjeli EU Oscara najveći konkurenti "Tuga i slava" Pedra Almodovara i "Miljenica" Yorgosa Lanthimosa. Bit će neizvjesno i zanimljivo vidjeti koji će film na kraju slaviti.

#CINEMARK