IDEŠ? IDEM! Ex-YU komedija za YouTube generaciju

Piše Marko Njegić
5. prosinac 2019. - 22:00
Ides-Idem6

Web-generacija u Hrvatskoj i regiji dobila je svoj film. Komedija "Ideš? Idem!" na jednom mjestu okuplja popularne hrvatske i regionalne Youtube zvijezde, “gamere” i “influencere” u nadi da će njihovi fanovi, bolje reći pratitelji, masovno doći u kino i popraviti komercijalnu sliku domaće kinematografije. Naslov filma kao da cilja u tom smjeru. Ideš (u kino)? Idem!

Dugometražni igrani prvijenac Ljube Zdjelarevića ima cilj, ali i ciljanu publiku. Tko nikad nije čuo za Bogdana Ilića alias Baku Prase, Veroniku Rosandić, Kaju Kočevar zvanu Kaya Solo, Vida Juračića, Frana Lauša, Niku Ilčić, Amela Družanovića - Mecu Cazina ili Nenada Krstića - Tonyja TCTN, doista ovdje nema što tražiti.

Srećom po film, mnogi jesu. Ovi momci i cure su virtualne zvijezde s vojskom pratitelja izbrojivom u milijunima ako ih sve uzmemo u obzir. Prednjači Baka Prase. Kad u Google tražilicu ukucate ključnu riječ “baka”, prvo što će vam biti ponuđeno jest “prase”, pa tek onda npr. “bakalar”.

Komercijalni potencijal filma je prilično velik sudeći po tome, ali i pregledu glavnog službenog foršpana. U mjesec dana taj “trailer” broji 700 tisuća klikova. Usporedbe radi, foršpan “Generala”, jedinog hrvatskog filma u posljednje vrijeme sa statusom kinohita (preko 70.000 gledatelja), ostvario je 558 tisuća pregleda u četiri mjeseca.

Znači, ako u kina dođe i 15 posto ljudi koji su kliknuli “trailer”, imamo hit. Pitanje je, međutim, imamo li i (dobar) film u punom smislu te riječi. Baš i ne. Pa opet, “Ideš? Idem!” nije ni rađen kao stopostotno “profesionalni” film, kamoli umjetnički, art-house.

Virtualne zvijezde su takoreći glumci-naturščici koji glume sami sebe, a jedini profesionalac među njima je Zijad Gračić, znan po nastupu u Matanićevim “Novinama”. Redatelj Zdjelarević zato naglašava da je ovo eksperimentalni film. Za domaće kinopojmove i jest.

Treba pohvaliti iskusnog splitskog direktora fotografije Raula Brzića koji slikovno umješno predočava novomilenijski video-izričaj i komunicira s generacijom odraslom uz YouTube, reality TV itd. “Daj mi dobar kadar", traži netko od likova filma, moguće sam redatelj. I Brzić ga daje.

"Ideš? Idem!" je okej(ish) kad se poigrava vizualnošću, počevši od toga da je sniman u formi YouTube vloga i na razigranosti kamere mogu mu pozavidjeti neki domaći režiseri-"statičari". U najkreativnijoj sceni igrani film postaje animirani, kad policija naleti na protagoniste kako spavaju u šumi u kombiju kojim su krenuli na "road trip" od Zagreba do Istanbula.

Nakon što policajac dodija pitanjima kako su se tu zatekli, vozač mu sarkastično predloži "Želite da vam nacrtam?" i eto crtića. Vizualno prednjači u filmu, bilo da se oslikavaju "whatsapp" i ine poruke na ekranu, prenose zasloni mobitela i Instagram fotke, trip advisor ocjene restorana, čak i game play igre.

Ovo je, dakle, film za mlađe gledatelje, "hipstere" koji znaju što znači "hashtag", u svakoj prilici okidaju "selfie" i prvo pitanje im je koja je šifra za "wi-fi" kad dođu negdje. Stariji bi se u svemu tome mogli "malo pogubiti", kao Gračićev lik prilikom saslušanja komičnih avantura mladih od Hrvatske do Turske koje će kulminirati izazivanjem nestanka struje u Istanbulu.

Ključna riječ bi trebala biti "komičnih", jer "Ideš? Idem!" se žanrira komedija, no ipak nije. Frka nastupa kad film pokušava biti populistička ex-YU komedija osamdesetih sa senzibilitetom novog milenija, nekakva mladenačka, web-generacijska "Žikina dinastija" ili (još bolja usporedba) "Hajde da se volimo".

Veliki kinohit pravovremeno je iskoristio popularnost Lepe Brene, kao što "Ideš? Idem!" pokušava kapitalizirati na brendu YouTubera. Kaja, Nika i Veronika nisu ništa manje lijepe od Lepe Brene, ali nemaju njezinu karizmu i slabije glume, jednako kao i njihovi muški kolege, pa neka Vid podsjeća na Jakea Gyllenhaala.

No, dobro, curama i momcima je prvi film. Progledat ćemo im kroz prste ako "Ideš? Idem!" vrati (mlade) gledatelje u kino na hrvatski film. Ili bar potakne "online" generaciju da napusti virtualni prostor i odvaži se na pravi "road trip". Makar do Samobora na kremšnite, ako ne Istanbula.

Blockbusterski tretman

U idući ponedjeljak ćemo znati koliku je gledanost film ostvario preko produženog vikenda. Distributer je prirodao i pretpremijerne projekcije, u srijedu, dan prije službenog početka kinodistribucije (četvrtak), što je tretman koji imaju isključivo američki blockbusteri. “General” je rijetki hrvatski film koji je prije “Ideš? Idem!” iskusio pretpremijerni tretman.

#CINEMARK