StoryEditorOCM
Dalmacijanakon 27 godina

Na rivu izbačeni ostaci Galeba koji je nestao u predvečerje Domovinskog rata, ne zna se tko ih je izvadio iz mora

Piše Ana Vučetić Škrbić
4. srpnja 2018. - 09:36

Početkom prošlog tjedna, na rivi u Malom Lukoranu na otoku Ugljanu, ostavljena je olupina od starog željeza izvučena s morskog dna koja je rasvijetlila sudbinu i tajanstveni nestanak 32-godišnjeg kapetana JNA Neše Vrangelovskog, koji je nestao na zadarskom području u predvečerje Domovinskog rata, na trenažnom letu 5. rujna 1991. godine.

Njegov vojni avion Galeb G-2, evidencijskog broja 23147, toga je dana posljednji put viđen na radaru, nakon čega mu se gubi svaki trag. Unatoč velikoj potrazi koja je za njime pokrenuta, sve do prošlog tjedna nitko nije znao kako je i gdje završio pilot iz Beograda koji je bio na službi u Zadru, sve dok 27 godina kasnije iz mora nije izvađena olupina upravo tog zrakoplova.

Vidljive oznake

Unatoč tome što je vrijeme provedeno na morskom dnu učinilo svoje, na dijelu krila aviona i dalje se jasno vidi oznaka Jugoslavenskog ratnog vazduhoplovstva, na svijetloplavoj donjoj površini krila, i bijelom bojom ispisan broj 147 na gornjoj, što odgovara avionu 251. lovačko-bombarderske eskadrile (lbae) koji je nestao nekoliko dana prije početka rata.

Tko je točno izvadio olupinu iz mora, još uvijek se ne zna. Prema jednoj priči, izronio ju je njemački turist i donio do rive, a po drugoj je to učinio ribarski brod koji je olupinu slučajno zakačio negdje na potezu Olib – Silba – Molat i dovukao do Ugljana.

Slika izvađenog krila Galeba u Malom Lukoranu najprije je objavljena na društvenim mrežama, da bi ubrzo nakon toga postala priča dana u srpskim medijima upravo zbog misteriozne sudbine nestalog Galeba. Kako piše srpska Beta, prema rukopisu još neobjavljene knjige o nesrećama vojnih zrakoplova vojnog analitičara Aleksandra Radića, Vrangelovski je tog dana poletio s aerodroma Zemunik kako bi obavio let za potrebe ispitnog školskog gađanja lokalne PVO jedinice na poligonu Šepurine.

Posljednji se put javio radiovezom minutu prije nego što je nestao, dok je letio na visini od 100 metara iznad mora. Nakon što je nestao, prema dostupnim podacima, vojska je pokrenula opsežnu potragu za njim.

Naftna mrlja

Helikopter Gazela, koji je sudjelovao u potrazi, otkrio je naftnu mrlju na površini mora, na temelju čega je procijenjeno da je potonuo na dubinu od 65 do 70 metara. Već je bilo određeno i koji će brod ratne mornarice izvaditi olupinu, ali je zbog početka ratnih sukoba cijela akcija otkazana, tako da je sudbina Galeba i njegova pilota ostala sve do prošlog tjedna nepoznata.

Ovo, inače, nije prvi slučaj otkrića vojnog zrakoplova JNA u Jadranskom moru koji su s radara nestali u rujnu 1991. godine.

Sličan slučaj dogodio se i u svibnju ove godine, kada je grupa čeških ronilaca kod Primoštena otkrila olupinu jugoslavenskog aviona Jastreb J-21, u kojem je 19. rujna 1991. godine poginuo poručnik pilot Valter Jurišić (27). Na snimci koja je objavljena na YouTubeu, na morskom dnu vide se ostaci aviona evidencijskog broja 24203, za koji i dalje nije jasno zašto je pao i potonuo u more jer na njegovoj olupini nema tragova djelovanja protuzračne obrane.

Potraga za pilotom

Pilot Neša Vrangelovski vodi se kao nestala osoba u evenciji Ministarstva unutarnjih poslova RH. Piše da mu je mjesto rođenja Beograd, državljanstvo nepoznato, a da mu je prebivalište bilo u Zadru. Navodi se kako je nestao 5. rujna 1991. godine, tijekom ratnih zbivanja.

 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
20. travanj 2024 09:58