Dalmacija Zadar

PRIČA O USPJEHU

Može se osvajati svijet: mala IT tvrtka na prestižnom popisu najbrže rastućih tehnoloških kompanija u svijetu

PRIČA O USPJEHU

Zadranin Mario Ivić svoju je prvu tvrtku pokrenuo s nepunih 26 godina. S friškom diplomom zagrebačkog FER-a u džepu i godinu dana radnog iskustva u jednoj maloj IT kompaniji, krenuo je u poslovnu i životnu avanturu osnivanja vlastite tehnološke tvrtke u Zadru.

Zašto avanture? Zato što je riječ o gradu u kojemu IT sektor, osim nekoliko pojedinačnih bljeskova gotovo da i nije postojao, koji nema ni tradiciju ni bazu kad je tehnološko poslovanje u pitanju. No, pokazat će se vrlo brzo, ništa od toga nije presudno ako imate dobar proizvod za globalno tržište, a Mario ga je sam osmislio. Bio je to softver, alat za vođenje kampanja oglašavanja na internetu, koji je u svoje vrijeme bio vrlo uspješan te u nezavisnim istraživanjima proglašen "best value" proizvodom ili, jednostavnije rečeno, najboljom vrijednošću za uložen novac.

Bilo je to prije osam godina. A sada, za dva tjedna u Zagrebu, 33-godišnji Mario Ivić primit će priznanje jer je njegova agencija Telum jedna od svega šest hrvatskih tvrtki koje su ušle na prestižnu Deloitteovu listu 50 najbrže rastućih tehnoloških tvrtki u srednjoj Europi! Na ljestvici koju svake godine objavljuje ova konzultantsko-revizorska tvrtka, zadarska marketinška agencija, kao jedina tehnološka tvrtka koja posluje u Dalmaciji, zauzela je 23. mjesto s rastom prometa od čak 607 posto u zadnje četiri godine.

Mario je danas 33-godišnjak, ponosni vlasnik uspješne kompanije koja u Zadru zapošljava još četvero mladih stučnjaka, a imaju i svoj zagrebački ured. Bave se vođenjem pay-per-click kampanja, a razvijaju i vlastitu tehnologiju za vođenje marketinških kampanja na internetu.

U svom uredu u Zadru, kažu nam u šali, nisu navikli primati goste jer na lokalnom tržištu gotovo da i nemaju klijenata za ono što rade. Ali, zato na svom popisu imaju velike nacionalne oglašivače i inozemne tvrtke.

- Već na tom prvom poslu nakon faksa shvatio sam da treba ciljati na strano tržište i da se u globalnom svijetu može uspjeti i iz Hrvatske. I izvan Zagreba. Istina, puno je lakše raditi u Zagrebu i to nije nikakva tajna. Da poslujemo tamo, rast bi bio i nekoliko puta veći nego što sada ostvarujemo. Stvar je u poslovnim vezama i kontaktima koje tamo puno lakše ostvarujete nego u Zadru. Evo, taj jedan dan tjedno koji provodim u Zagrebu znam odraditi i do devet sastanaka dnevno. To nije lako. A u Zadru nemamo ništa od toga, nema baze koja bi vam pomogla pa klijenti koji nam dolaze, dolaze isključivo temeljem rezultata koje postižemo, što isto tako nije loše - smije se Mario dok nas upoznaje sa svojim timom. Marko Puhalovićradi kao programer, Žan Glavan i Branka Glavan su PPC manageri koji s njim vode kampanje, a Pavle Brčić je zadužen za prodaju.. I da stvar bude još bolja, svi su Zadrani, nisu uvezena radna snaga. Kažu kako priča sličnih njihovoj ima, samo se za njih malo zna.

- Nije nemoguće ovakvo poslovno okruženje stvoriti izvan Zagreba. Evo, Osijek je dosta dobar primjer uspješnih tvrtki IT sektora, ali i drugi gradovi poput Varaždina koji imaju fakultet informatike. Zadar je još daleko od tih gradova kad je IT sektor u pitanju, ali i mi ovdje se nadamo nekim skorim pomacima. Ali, ne treba se žaliti, treba raditi. Da smo ovisili o potpori, nikad ne bi pokrenuli posao - kaže Mario.

Sektor kojim se bave, internet marketing, danas je najbrže rastuća grana u oglašavanja jer su web stranice pretvarene u izvor zarade, a njima su se prošle godine u poslovanju dogodile zaista velike stvari. Osim što su ušli na ljestvicu najbrže rastućih tehnoloških kompanija, postali su Googleov premier partner, a prije mjesec dana lansirali su novi proizvod za nativno oglašavanje, trenutno vrlo popularni alat u marketingu koji već sada postiže izvanredne rezultate. Riječ o platformi preko koje se trenutno na 40-ak portala dnevno poslužuje 20-ak milijuna prikaza sadržaja, a rezultati izvanredni. To su odmah prepoznale telekomunikacijske kompanije, proizvođači piva i drugi veliki oglašivači koji su se uključili u priču, no, ovo je tek početak jer već imaju dogovore o plasmanu svog proizvoda i na inozemno tržište.

- Hoće li nam trend biti takav i u idućih godina, vidjet ćemo. Rijetko se koja firma nekoliko godina uzastopno pojavljuje na ovoj ljestvici. Iako imamo dobre referencije, velike i poznate klijente, ali naša je filozofija napraviti što bolji posao za svakog klijenta i smišljati vlastite proizvode koje ćemo lansirati na tržište, uglavnom inozemno. Imamo produkciju, znamo sami napraviti proizvod, imamo makreting i znamo ga prodati, i u tom zapravo jest cijela priča - zaključuje ovaj mladi i uspješni poduzetnik.

Ostalih pet hrvatskih 'odlikaša'

Uz Telum kao jedinu dalmatinsku, još pet tvrtki iz Hrvatske - Gauss, Rimac automobili, Axilis, Hangar 18 i Serengeti - plasiralo se na ovogodišnju Deloitteovu listu 50 najbrže rastućih tehnoloških tvrtki u Srednjoj Europi,

Kompanije su rangirane prema rastu prihoda u posljednje četiri godine. Na 19. mjestu, što je najbolji plasman među domaćim kompanijama, nalazi se Gauss Development koji se bavi razvojem softvera. Imaju urede u Osijeku i Vukovaru, a u četiri godine i rast prihoda od čak 736 posto. Trenutno zapošljavaju 75 stručnjaka. Rimac Automobili koji proizvode tehnološka rješenja za električne automobile zauzeli su 20 mjesto, imaju više od 200 zaposlenih i rast prihoda od 702 posto. Na trećem je mjestu zadarski Telum sa spomenutih rastom od 607 posto, a slijede Hangar 18 na 28. mjestu Deloitteove listi čiji je glavni proizvod pametni telefon pod brendom NOA. Na 39. mjestu nalazi se kompanija Serengeti koja se bavi razvojem i održavanjem poslovnih aplikacija.

Naslovnica Zadar