Dalmacija Split

Rješenje iz europe

'Ostavite auta doma i vozite se biciklom!': strani stručnjaci savjetuju kako da Split postane grad za ljude, a ne za automobile

Rješenje iz europe

Situacija s nedostatkom parkirnih mjesta u Splitu iz godine u godinu sve je gora, pa je to gorući problem koji najviše eskalira u turističkoj sezoni, kad često dolazi do prometnog kolapsa.

Upravo zbog toga u Kopilici u amfiteatru održan skup "Međunarodni susret gradova na temu urbane mobilnosti" u organizaciji "Split Parkinga", "Prometa", Razvojne agencije Split (RaST) i Grada Splita, na kojem su predstavnici iz Barcelone, Osla, Graza, Rzeszowa te Dubrovnika podijelili svoja iskustva i dobru praksu rješavanja prometnih problema.

Jørn Roar Moe, voditelj Odsjeka za prostorno planiranje u Oslu, istaknuo je da su imali sličan problem kao i Split – gradovi su bili zagušeni jer su ih preuzeli automobili pa su gubili konkurentnost.

– Ključni nam je cilj bio napraviti grad za ljude, a ne grad za automobile. Razvili smo sustave javnog prijevoza i uredili biciklističke staze, u strogom centru grada ukinuli smo parkirna mjesta, a kostur sustava nam je željeznica. Konačni rezultat koji postižemo i kojem težimo u budućnosti jest da stanovnicima bude bolje voziti se autobusima nego automobilima, jer je javni prijevoz brži i češći – objasnio je Norvežanin i dodao kako se promet javnim prijevozom od 2010. godine povećao za 60 posto, dok se privatni smanjio.

U Barceloni su već 80-ih godina počeli razmišljati o promjenama, a mobilnost žele učiniti holističkom i staviti naglasak na pješake, bicikle i javni prijevoz.

– Masterplanom ćemo uspostaviti pet zona različitih namjena reguliranih cijenom i vremenom zadržavanja, te ćemo na taj način regulirati problem parkinga. Na cestama uređujemo biciklističke staze kako bi se stvorila protočnost i kako bi se stanovništvo potaknulo da što manje koriste automobile – kazali su Joan Caba iz Službe za urbano planiranje i Marc Iglesias iz Odjela za mobilnost i prijevoz. Thomas Fisher, voditelj Odsjeka za komunalne poslove i prometni menadžment Graza, napomenuo je da je najveći problem javni prijevoz koji ne funkcionira tako dobro u okolici kao u centru, te da zbog toga dnevno u centar više od 70 tisuća građana stiže svojim automobilima.

– U urbanim područjima prednost se daje biciklistima i pješacima. Naš je najnoviji projekt "Ich bin Tim", odnosno dijeljenje vozila u javnom vlasništvu, kako ljudi ne bi imali potrebu voziti se svojim automobilom – istaknuo je.

Jerzy Tabin, voditelj uprave tržnice i parkirališta poljskoga grada Rzeszowa, kazao je da su u tom gradu prepoznali važnost europskih fondova te uz pomoć njih financiraju glavne prometne projekte, a prednost daju električnim autobusima.

Dubrovnik je još jedan od hrvatskih gradova koji se suočava s prometnom blokadom, a zbog samo jednog pristupnog pravca prema staroj gradskoj jezgri gužve su njihova svakodnevica.

– Visokim cijenama parkiranja želimo utjecati na ljude da u grad ne dolaze svojim automobilima, nego javnim prijevozom, koji je puno jeftiniji. Trenutno implementiramo aplikaciju Smart city, koja će našim korisnicima prikazivati slobodna mjesta, a nama omogućiti potpunu kontrolu. Svidio nam se koncept "car sharinga" i planiramo ga uvesti zbog građana u staroj jezgri, tako da nemaju potrebu koristiti svoje automobile, nego javne, koji će imati posebna mjesta, pa tako neće gubiti vrijeme na traženje parkirnog mjesta – objasnio je Tomislav Tabak, direktor tvrtke "Sanitat" koja je nadležna za kontrolu i naplatu parkinga u Dubrovniku.

Problemi zbog zastarjele infrastrukture

Rješenje splitskog problema nije samo izgradnja novih cesta, nego i kvalitetniji javni prijevoz, istaknuo je gradonačelnik Andro Krstulović Opara.

– Split ima prometni problem zbog povećanja broja vozila te zbog infrastrukture, koja je zadnji put građena prije 40-ak godina. Kad još dođu turisti, imamo što imamo. Vjerujem da ćemo mnogo naučiti od kolega iz europskih gradova kako bismo pronašli idealno rješenje. Kad riješimo problem u Splitu, riješili smo ga i u Solinu i Kaštelima, a kad saniramo problem između Omiša i Trogira, cijelu aglomeraciju učinit ćemo protočnijom – zaključio je.

 

Naslovnica Split