Dalmacija Split

'treba li netko poginuti?'

'Ovo što se dogodilo našem kolegi je pokušaj ubojstva!': prometovcima je puna kapa nekažnjenih nasilnika, zbog posljednjeg krvavog napada zaustavili autobuse

'treba li netko poginuti?'

Nakon brutalnog napada na Prometovog vozača koji se u petak navečer dogodio na zadnjoj stanici linije broj 3 na Lovrincu, sindikati koji djeluju u javnom prijevozniku su u ponedjeljak putem medija poslali jasnu poruku kako očekuju brzu i učinkovitu reakciju nadležnih institucija.

- Mi vozači ovo što se dogodilo našem kolegi smatramo pokušajem ubojstva iz najgorih pobuda. Ovo nije prvi put da se događa, ali se nadamo da će biti zadnji. Za očekivati je da će institucije ovog puta reagirati malo revnije nego do sada, jer su do sada ovakvi slučajevi do sada uvijek "lišo" prolazili. Nadamo se da će policija uloviti ova dva nesretnika, da imaju dovoljno saznanja i podataka, mada nas čudi kako još nisu.

Očekujemo također od policije da se prema njima najstrože postupi, jer o policiji ovisi hoće li podići kaznenu ili prekršajnu prijavu. Nadamo se i da će Državno odvjetništvo imati na umu da je čovjek skoro izgubio život, jer nitko nije mogao garantirati da će se probuditi iz nesvijesti, s obzirom da je ostao ležati na podu, a napadači su otišli - smatra Ivan Barišić, povjerenik Sindikata Hrvatski vozač u splitskom javnom prijevozniku.

Na novinarsko pitanje kakvo je trenutno zdravstveno stanje napadnutog vozača, odgovorio je da je bolje nego što su isprva mislili.

Psihičke smetnje

- Problem je još što Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje smatra da se za 100-postotno bolovanje trebaju računati samo teške tjelesne ozljede, a ako ne, kao što je ovdje slučaj, dobit će 70-postotni iznos. Čovjek sigurno neće mjesecima biti sposoban za rad, bez obzira što je možda fizički spreman, no pitanje je hoće li on psihički biti u stanju sjesti za volan autobusa, pogotovo na sličnoj liniji. No, nitko o tome ne vodi računa, pa čak ni naša firma. Napadnutom vozaču bi trebala oprostiti utržak koji mu je otuđen, a ne mu nanositi dodatnu materijalnu štetu - smatra Barišić.

Njegov sindikalni kolega Mario Jukićpostavio je samo jedno pitanje saborskim zastupnicima.

- Što je potrebno i koja je cijena da bi se oni pokrenuli? Treba li se izgubiti ljudski život, jer je u zadnje vrijeme takva praksa - pokrenu se tek kada bude prekasno - veli Jukić.

Hrvoje Mlikota, dopredsjednik Sindikata vozača i prometnih radnika u "Prometu" poručio je kako od visokih institucija očekuje brzu reakciju, jer u slučaju da se to ne dogodi, već imaju spremne mjere koje će poduzeti.

- Tražimo da se napad na vozača tretira kao napad na službenu osobu, odnosno da to bude kazneno djelo te da se sukladno tome sankcionira, a ne da napadači prođu samo s prekršajnom prijavom od par stotina kuna. Ako ne bude brze reakcije, mi ćemo sa svojim podružnicama po cijeloj Hrvatskoj organizirati ne zaustavljanje, nego obustavljanje prometa kako bismo upozorili da na ovome neće ostati. Kolegama mogu poručiti da ćemo zaista učiniti sve što je u našoj moći. Angažirali smo se sa svih strana, te vjerujem da će na kraju od toga nešto biti. Ovo se više ne smije dogoditi - podvukao je Mlikota.

Autobusi stali na 10 minuta

- Dragi putnici, zaustavljamo promet na deset minuta zbog napada na našeg kolegu koji se dogodio prije dva dana – priopćio je Ante Piplović točno u podne svojim putnicima na liniji broj 9 koja vozi od Ravnih njiva do Trajektne luke.

Otvorio je sva vrata i zaustavio vozilo na frekventnom stajalištu pokraj Orine zgrade u ulici Domovinskog rata, neposredno iznad Sukoišana. Iza "devetke" se zaustavila "desetka", kao i autobus na liniji broj 1, koji je na suprotnoj strani ceste, na stajalištu pokraj Zagrebačke banke, deset minuta "pauzirao" vožnju do Starina.

Premda su brojni korisnici napustili autobus i ostatak puta nastavili pješke, nitko nije negodovao zbog najavljenog zaustavljanja prometa kako bi se upozorilo na nezavidan položaj te sve učestalije napade na vozače splitskog javnog gradskog prijevoznika.

– Slažemo se s ovim, kako ne. Svi bi morali izać na Rivu i prosvjedovat da ne bude više ovakvih slučajeva, da se ne ponovi. Žao mi je što je tako i činite sve da do toga više nikad ne dođe. Kad njih napadaju, napadat će svakoga – kazala nam je putnica Ivanka nakon izlaska iz zaustavljenog autobusa. 

Na njezin komentar, prijateljica i suputnica u kratkoj vožnji je dodala: "Deset minuta je malo!".

– Šoferima je teško i ne znaju šta ih svaki dan čeka na poslu. Treba ih se više zaštitit – kratko nam je poručio penzioner koji je ostao sjediti i čekati ponovni polazak autobusa. 

S tim se slaže i sugrađanin Zdravko Jeličić, učestali korisnik "Prometa".

– Malo je deset minuta, tribaju zaustavit autobuse na misec dana. Moraju se ispred Banovine borit za svoja prava. Kad je nešto dobro, kao onaj vozač "Prometa" koji je pomogao putnicima, onda ga je gradonačelnik primio, al triba je i sad primit vozače – prokomentirao je Jeličić dok je, naslonjen na autobus, na stajalištu čekao ponovni polazak "devetke".

Brojne putnike koji su u prolazu prokomentirali takvu "akciju" vozača nismo stigli podrobnije upitati za mišljenje o eskalaciji nasilja nad djelatnicima javnog gradskog prijevoznika, jer je zaustavljanje vožnje trajalo svega deset minuta, no svi su bili ujedinjeni u strogoj osudi verbalnog, a pogotovo fizičkog napada na "prometovce".

– Neka stanu cijeli dan, tako bi tribalo. Kriva je uprava i Grad jer nisu zaštićeni. Triba im oružje podilit – usput dodaje Miro nakon izlaska iz autobusa.

Kaštelanin Piplović nije za tako ekstreman pristup, ali kao vozač koji svaki dan prijevozi veliki broj Splićana, smatra da se hitno trebaju uvesti promjene.

– Želimo neki red na ulice. Nažalost, prije dva dana je kolega na Lovrincu završio tako kako je. Ni firma ni Grad ne čine dovoljno za nas. Sad su naručeni novi busevi, ali ako ne budu postavljene nekakve vandalske kabine, ništa se neće prominit – savjetuje vozač. 

Često doživi neugodne situacije s putnicima, ali nikada ovako ekstremnu, kao njegov kolega koji je u petak kasno navečer završio u bolnici s lakšim ozljedama i nekoliko "punata" na glavi.

Iste riječi je potvrdio i vozač koji je zaustavljanjem linije broj 10 jednako toliko minuta produžio putovanje od Japirka do Trajektne luke.

– Svaki dan se susrećemo s neugodnim putnicima, ali ne u tolikoj dozi da me napadnu. Tribala bi nam neka zaštitna kabina, jer smo zbilja izloženi. Šta da ja napravim kad nekoga pitam kartu, a on mi odgovori, da izvinete, puši k.... Nema smisla ulaziti s njim u raspravu. Pokušate nekako procijeniti kakav je, jer nema smisla riskirat – zaključio je mlađi vozač na samom početku karijere. 

Nažalost, već se može pohvaliti bogatim iskustvom u komunikaciji s neugodnim dijelom putnika zbog kojih su "prometovci" danas simbolično zaustavili autobuse.

Kažu, samo je dovoljno da svi zamisle jednu neugodnu situaciju koju su doživjeli u autobusu, a poražavajuće je da će se gotovo svi koji su ikada koristili usluge javnog gradskog prijevoza sjetiti te jedne situacije.

Gabrijela Radanović

Naslovnica Split