Dalmacija Split

kako naći rješenje?

I splitske roditelje muče problemi s rasporedom: Život nam se sveo na jurnjavu!; Učenici 'pucaju', imaju devet sati nastave u dvije smjene, pa trening, pa učenje...

kako naći rješenje?

- Nastava mi je redovito u dvije smjene i to je zaista naporno. Plus što idem na treninge i ne znam kako se prisiliti ujutro ustati i učiti. Trebam savjet za bolju koncentraciju - pisala je jedna učenica portalu srednja.hr, žaleći se na pretrpan raspored sati.

Odgovoreno joj je da bude aktivna na satu uz vođenje bilješki, te da izdvoji svaki dan barem sat vremena za ponavljanje gradiva, kako se ono ne bi nagomilalo.

Nadamo se da će uspjeti u tome, no iz generacije u generaciju problem pretrpanog rasporeda se ponavlja, posebice u školama gdje je teško uskladiti velik broj učenika, slobodne učionice i silne aktivnosti, pa se nastava organizira u dvije smjene.

- Moj sin je sedmaš i svaki dan ima nešto u suprotnoj smjeni, tjelesni, njemački te informatiku, a drugi je osmaš i uz šest, sedam sati redovne nastave opet ide u suprotnu smjenu. Jedan dan primjerice ima šest sati ujutro, te tri sata poslijepodne. Znači devet sati nastave u danu! Nekad je pauza između dvije smjene samo sat vremena, pa otrči kući ostavit knjige i natrag u školu. Život nam se svima u obitelji svodi na jurnjavu, a rijetki su trenuci kada uspijevamo biti skupa za stolom - požalili su nam se roditelji splitskih osnovaca, zapravo tek jedni od mnogih u cijeloj državi koje tište isti problemi vezani uz raspored sati.

Redovito svake godine na našim stranicama ponavljamo istu priču - o preteškim školskim torbama, o napornom smjenskom radu, o nedostatku učionica za sve veći broj novih predmeta koji se uvode, no gotovo uvijek priča završi bez nekih pomaka nabolje.

Ravnatelji se pravdaju nemogućnošću drukčijeg sastavljanja rasporeda jer su neke škole prekapacitirane, dio nastavnika nema punu satnicu pa rade u više škola, te se po njima sastavlja čitav raspored.

Sve to vodi preopterećenosti učenika, mnogi uopće nemaju organiziran obrok u školi, a neki zbog kratkog perioda između dvije smjene ne stignu ni ručati kod kuće, a privatni, obiteljski život i slobodne aktivnosti u ovoj priči uopće nemaju šanse.

- Dnevno opterećenje učenika ovisi i o uključenosti učenika u programe koji nisu obvezni. Raspored odobrava školski odbor temeljem prethodnog mišljenja vijeća roditelja. Smatramo da je pri izradi rasporeda potrebno voditi računa o potrebama i mogućnostima učenika, ali ne sporimo da se pri tom ne mogu zanemariti prostorni uvjeti u školi, kao i činjenica da velik broj učitelja radi u dvije ili više škola te navedeno može utjecati na organizaciju rada. Napominjemo da su prostorni uvjeti i opremanje škola u nadležnosti osnivača - gradova i županija. Roditelji pak mogu predložiti promjene preko imenovanih predstavnika u vijeće roditelja i školski odbor - rečeno nam je iz Ministarstva znanosti i obrazovanja.

Iz Agencije za znanost i obrazovanje, pod čijom kapom je prosvjetna inspekcija koja nadzire rad odgojno-obrazovnih ustanova, pozivaju se na članak 51. st. 1. Zakona o odgoju i obrazovanju po kojem je u osnovnoj i srednjoj školi propisano da nastava predmeta koji se izvode obvezno za učenike razredne nastave ne može iznositi više od 4 sata dnevno, a za ostale učenike osnovne škole više od 6 sati dnevno.

U suprotnu smjenu uglavnom idu tjelesni odgoj, drugi strani jezik i informatika za više razrede koji su je birali dok još nije bila obvezna. Vjeronauk je u redovnoj nastavi, iako ga ne pohađaju svi učenici.

Ako tome pridodate, ples, glumu, sportove, jezike i druge aktivnosti djeteta, pošteno ćete se izludjeti da pronađete kakvu rupu za igru s vršnjacima i druženje u obiteljskom krugu.

Iz resornog ministarstva poručuju da je 14 škola u sklopu eksperimentalnog programa „Škola za život“ uvelo nove organizacijske oblike. Slaba je to utjeha za sve ostale škole starog kova.

Naslovnica Split