Dalmacija Split

Prvi dan škole

Dogradonačelnica Jelena Hrgović: Split se brine o svojoj djeci

Prvi dan škole

Nismo slušali kada su nam govorili da je školsko doba najlakše i najljepše. Opterećenje je učiti i usvajati sve što moraš, ali je činjenica da se tada stječu prijatelji i najbolja iskustva za život. Tako da i sama imam prijatelje doslovno od prvih razreda osnovne škole i kada se malo bolje osvrnem natrag, ne možeš vjerovati da su neki ljudi u tvom životu 30-ak godina. Neka djeca pokušaju ne zaboraviti da tu grade prijateljstva za život te da osim ono malo muke, ima puno radosti. Neka nastoje uživati u tome - poručila je svim školarcima Jelena Hrgović, splitska dogradonačelnica, koja je ovom prilikom naglasila sve novine, ali više primjetne roditeljima nego djeci kojima je prvi dan škole već dovoljan izazov.

Na samom početku mandata ove gradske vlasti otvorena je Osnovna škola "Pazdigrad", a od početka ove godine Centar za autizam postao je osnovnoškolski centar, čime je Split postao grad s 29 osnovnih škola. Također, započeti su radovi na dogradnji OŠ Pujanki, a pred nama je i dogradnja OŠ Mejaša ove jeseni te planovi za dogradnju OŠ Kamen-Šine.

Dogradonačelnica ističe kako su shvatili da moraju izgraditi infrastrukturu koja nedostaje, posebno na rubnim dijelovima grada, a najveća novina, kaže, vezana je za financijsko rasterećenje roditelja i pripremu za školsku godinu, odnosno besplatne udžbenike.

- Bilo je važno snimiti cijelu operativnu situaciju da dobijemo podatke o tome što uopće imamo na terenu. Radi se o gotovo 14.000 učenika u osnovnim školama u Splitu, što je prednost na razini grada, a s druge strane jako je velika obveza da cijeli sustav funkcionira. Budući da je obrazovanje u osnovnim školama obvezno, zašto udžbenici ne bi bili besplatni barem osnovnoškolcima?! Vodili smo se upravo tom idejom kao gradska uprava na čelu s gradonačelnikom Androm Krstulovićem Oparom, a u tome nas je podržalo i Gradsko vijeće kada smo izglasavali proračun za 2018. godinu, gdje smo predvidjeli 12 milijuna kuna za sufinanciranje udžbenika osnovnoškolcima. Mjera je jednim dijelom i demografska - ističe dogradonačelnica te nastavlja pojašnjavati nejasnoće zbog kojih je posljednjih dana pristizalo najviše upita.

- Svakodnevni susreti s roditeljima i djecom te sa svima koji rade u pedagoškom sustavu, posebno razrednicima koji imaju jako puno informacija o socijalnim statusima djece, razlog je zašto smo se od ove godine odlučili na model udžbenika koji uključuje osnovne škole u provođenje postupka. Sjećate se da je u jednom gradu u okolici Splita bila prepoznata situacija na rođendanu, jer djevojčica nije imala čarapice zimi, te je pokrenuta akcija da se obitelji pomogne. Takvih slučajeva nažalost ima i u našem gradu, a sustav počiva na ljudima koji prepoznaju ono što se događa u njihovim razredima te daju sugestije kako poboljšati program. To je razlog zašto smo se od ove godine odlučili na model udžbenika koji uključuje osnovne škole, jer je njihova uloga nezaobilazna - kazala je.

- Također, u razgovoru s djelatnicima u školama bilo je potpuno jasno da postoji određeni broj knjiga koji cirkulira i da je puno važnije omogućiti roditeljima da sami odluče na koji će način osigurati udžbenike djeci – posudbom, nasljeđivanjem od nekoga, kupnjom u antikvarijatu itd. Uz ovu vrstu financijske podrške roditeljima sufinanciranjem udžbenika isplaćivanjem jedinstvenog iznosa na račune roditelja, ovisno o tome koji im razred pohađa dijete, omogućeno je dodatno kupiti i nastavna pomagala, bilježnice, pernice, torbe ili nešto drugo što je djeci potrebno za nastavu, a da to bude priznato po računu koji se dostavlja sa zahtjevom u škole. Na kraju školske godine iskoristive knjige potrebno je vratiti u škole kako bi ih se moglo ponovno koristiti - pojasnila je zamjenica gradonačelnika.

Je li se zbog ovako odabranog načina Grad-škola-roditelj, kojim je napravljen višestruki bankovni transfer, znatan novac izgubio na provizije?
- Nije. Vodite računa da se radi o školi kao ozbiljnom provoditelju u ovom procesu. Škola je prvo mjesto susreta djece s procesom odgoja i obrazovanja. Zamislite da Grad Split obrađuje 14.000 pojedinačnih zahtjeva, čemu ako u 29 splitskih škola ravnatelji, profesori, a posebno razrednici ponajbolje poznaju svoje učenike i o njima brinu, te na početku nove školske godine mogu roditelje uputiti da podnesu zahtjev za sufinanciranjem, ako je netko propustio informaciju o toj novosti u osnovnim školama ove godine. Zašto je važna i socijalna mjera koju sam već spomenula? Zato što razrednik zna kakva je socijalna slika u razredu. Tražili smo račune, jer to nije novac bez pokrića, on mora biti namjenski utrošen. Ako se kupi torba za školu, to je namjenski utrošen novac, ako imate nekoga tko će vam pružiti ono što je upotrebljivo od udžbenika. Svima je potreban iznos sufinanciranja koji Grad osigurava – od prvog do trećeg razreda 600 kuna, za četvrti razred 650 kuna, od petog do šestog 1050 kuna, a za sedmi i osmi razred 1200 kuna – jer priprema za školu nisu samo udžbenici i radne bilježnice, nego s obzirom na rast djece to su i patike, nova odjeća, oprema, tako da je sasvim sigurno da je to roditeljima važno i da pozitivno reagiraju, a to su one povratne informacije koje dolaze do nas.

Kada će početi pristizati novac na račun školi?
Mi ćemo uplate vršiti kroz nekoliko ciklusa, sukladno prikupljenoj dokumentaciji. Neke isplate su već počele. Na primjer, škola Pujanki ima dobar dio zahtjeva prikupljen, podnijela je zahtjev za isplatu i to odmah ide na račun škole, a onda i roditelja.

Kada će se djeca vratiti u svoj kvart i pohađati osnovnu školu na Pujankama?
Sada su radovi temeljenja i očekujemo da ćemo 1. listopada znati pravu dinamiku. Nije nam cilj ubrzavati dinamiku dok se rade temelji. Očekujemo okončanje radova do kraja 2019., ali je cilj da s početkom nove školske godine imamo školu. Otvorilo je to još jedno pitanje, a to je sportska dvorana koju kvart nikada nije imao. Nažalost, taj problem dijeli sedam kvartova i kotareva. Sada pripremamo dokumentaciju za izradu zajedničkog tipskog rješenja za školsku dvoranu koja bi bila u namjeni škole i djece. Cilj je ići sa zajedničkim projektom i da svi istovremeno dobiju takvo tipsko rješenje dvorane, ako treba i na kredit. Na čestici na Pujankama imamo poprilično čiste uvjete, jer smo uklonili ono što je bilo ilegalno. Obilazila sam više puta tu građevnu površinu koja je danas gradilište i znamo da su tamo upadali stanari, pa stoga sada, na početku nove školske godine, molimo da vode računa o sigurnosti. Poduzete su sve mjere osiguranja, ali je činjenica da tamo prolazi velika mehanizacija i da je potreban pojačan oprez svih stanovnika, a posebno djece kako bi dovršetak škole svi dočekali s radošću i bez trauma.

Najavljuju se radovi nadogradnje škole na Mejašima, a što se tiče Osnovne škole Kamen-Šine, koliko smo upoznati, još se nisu spomenuli konkretni datumi?
Na Kamenu je priča duga 15-ak godina i uvijek je bio spor oko jedne čestice u državnom vlasništvu. Puno puta su se pisali dopisi da se to pokloni i mi smo taj postupak pokrenuli, ali je okončan tek na sjednici Vlade te smo trenutačno u postupku prikupljanja dokumentacije. Imamo idejni projekt i lokacijsku dozvolu, a paralelno ćemo do kraja godine definirati i glavni projekt. Očekujemo u sljedećoj godini raspisivanje natječaja za dogradnju. To je pitanje koje rješava probleme djece s Kamena, Šina i Sirobuje. Što se tiče Mejaša, pred potpisivanjem smo ugovora s izvođačem i za mjesec dana počinje dogradnja škole koja je pod najvećim opterećenjem s nekih 850 učenika, jer tu ide i priljev djece s Kile. Sasvim je sigurno da ćemo s tri nadograđene učionice uspjeti premostiti potrebu i to će biti gotovo do kraja školske godine.

I škola na Splitu 3 postala je premalena?
Problem je objektivne naravi kao i na Ravnim njivama, a to je pretok učenika koji ulaze u cjelodnevni boravak, koji je jedan od najtraženijih programa. Odlučili smo već za sljedeću godinu sukladno interesu proširiti mrežu škola s cjelodnevnim boravkom. Ranije se Gradska uprava vodila modelom da u školi postoji kuhinja, a sada razmišljamo o dostavi hrane, kako je u Zagrebu i nekim drugim gradovima u Hrvatskoj.

Jednoglasnom odlukom splitskog Gradskog vijeća izglasano je da se upućuje inicijativa za izmjenu postojećeg zakona i vraćanje stavke koja neprimjerene sadržaje za djecu, kao što je kockarnica, drži podalje od obrazovnih ustanova i vjerskih objekata. Što se trenutačno događa u tom pogledu?
Uputili smo zahtjev Ministarstvu financija da se pristupi izmjenama i dopunama zakona. Radi se o tome da je u 2014. ispušten najbitniji dio članka koji kaže da se novi objekt može otvoriti na najmanjoj udaljenosti od 500 metara od istog takvog objekta, odgojno-obrazovnih te vjerskih ustanova. Taj dio nestao je iz zakona. Pokrenuli smo inicijativu na Gradskom vijeću i poslano je Ministarstvu financija te Ministarstvu znanosti, obrazovanja i sporta, ali i pravobraniteljici za djecu. Sada smo stupili u razgovore s pojedinim saborskim zastupnicima i napisali im zahtjev da oni pokrenu inicijativu u Saboru te već na prvom zasjedanju Sabora predlože izmjene i dopune zakona. Vjerujem da će ih svi podržati.

Naslovnica Split