Dalmacija Split

Okrugli stol Slobodne Dalmacije

Ministar Butković u Splitu: Novim Zakonom o prometu mladim ljudima je dana mogućnost da se legalno zaposle i ostanu u Hrvatskoj

Okrugli stol Slobodne Dalmacije

Sudionici okruglog stola u organizaciji Slobodne Dalmacije na temu "Ljetni prometni izazovi u turističkim gradovima" koji se danas održao u Splitu bili su Oleg Butković, ministar mora, prometa i infrastrukture, Željko Prša, zamjenik glavnog ravnatelja policije, Nino Vela, zamjenik gradonačelnika Splita, Mirjana Čagalj, potpredsjednica HGK za graditeljstvo, promet i veze, Željko Marušić, prometni stručnjak, Marko Bartulić, direktor "Split parkinga" i Denis Pavela iz udruge "Sigurnost u prometu".

Ministar Oleg Butković najavio je na početku da se već ove godine kreće s projektom splitske obilaznice, što je posao vrijedan 2,5 milijardi kuna, pa će se graditi u fazama, a uz sredstva iz proračuna trebati će aplicirati i na EU fondove. Stao je u obranu novog Zakona o prijevozu u cestovnom prometu, poznatijem u javnosti kao Zakonu o liberalizaciji taksi usluga.
- Zakon koji smo donijeli je dobar, cilj je bio da svi rade po istim uvjetima. Ostavili smo mogućnost korištenja taksimetra, ali i ponudili opciju aplikacije. Vikendima su se događale prometne nesreće zbog vožnje u alkoholiziranom stanju, a ovaj Zakon omogućio je da više građana koristi usluge taksija. Ne mogu se u potpunosti složiti da je povećan broj takista, jedino su radili na crno, napisano im je 10 milijuna kazni. Dali smo mogućnost mladim ljudima da se legalno zaposle, da ne idu iz Hrvatske. Evo, zbog čega netko iz Slavonskog Broda ne bi mogao doći voziti taksi u Dalmaciju. Ovaj Zakon na neki način i je i demografska mjera – poručio je ministar Butković.

Dogradonačelnik Splita Nino Vela priznao je kako je infrastruktura u Split i okolici neadekvatna, no kako su se ozbiljno uhvatili tog problema zajedno sa Županijom i Ministarstvom.
- Trajektna luka naš je gorući problem, pokušat ćemo Zvonimirovu pretvoriti u jednosmjernu. Nadalje spoj na autocestu nije adekvatan, a dvije od tri najopterećenije točke u Hrvatskoj su raskrižja koja vode u Split. Svjesni smo problema i radimo na pronalasku rješenja - naglasio je Vela, te najavio kako u budućnosti planiraju veću mogućnost korištenja bicikli u javnom prometu, na način da već sad sve nove ili rekonstruirane prometnice uključuju i biciklističku stazu.

Prometni stručnjak Željko Marušić pak smatra kako gužve ne moraju nužno biti štetne.
- Uzmimo za primjer da riješimo gužve između Zagreba i Karlovca, onda bi nastao kaos u velikim tunelima i na izlazu Zadar. Mi imamo enormnu količinu turističkog prometa, a bezkontaktno brzo plaćanje bi olakšalo vožnju, ali do neke granice. Moj prijedlog je da tijekom osam udarnih tjedna sezone, cijena vožnjom autocestom bude skuplja tijekom vikenda za deset posto, kako bi stimulirali njeno korištenje radnim danima - kazao je Marušić, koji smatra kako bi se lokalno stanovništvo trebalo prilagoditi turizmu, a ne obrnuto, jer od turizma živimo.

Da je gužva dobar znak, slaže se i Mirjana Čagalj iz HGK.
- Gužva znači da nam ide dobro. Turizam je 20 posto našeg BDP-a i mi se ne možemo stalno žaliti zbog gužve. Ipak moramo se brinuti o lokalnom stanoništvu kako im od života ne bi napravili kaos. Što se tiče liberalizacije taksi tržišta, ako ih je i došlo tisuću ove godine na obalu, iduće neće jer će doći samo oni koji su zaradili. Tržište će to samo izregulirati. Cijena usluge se još uvijek nije snizila, do iduće godine sigurno će to sjesti na svoje mjesto - smatra Čagalj.

Zamjenik ravnatelja policije Željko Prša kazao je kako oni daju svoj maksimum, ali infrastruktura ih ograničava.
- Ove godine susrećemo se s imigrantskom krizom, gdje smo fokusirani kako ne bi postali "hot spot". Kadrova imamo toliko koliko imamo, ove godine dolazi nam 600 policajaca na doškolovavanje. Zbog niskog ranga plaća ljudi nam daju otkaze i odlaze u inozemstvo, ali ulažemo maksimalan napor da se njihov standard popravi. Preusmjeravamo ljude gdje vidimo da je potrebno, evo ovog ljeta 250 ih je na ispomoći u primorskim mjestima - kazao je Prša.


Moderator okrugog stola, novinar SD Saša Ljubičić upitao je ministra za njegovu najavu kako će se graditi autocesta od Ploča do Dubrovnika.
- Postoje razmišljanja u EU da bi se autocesta do Dubrovnika trebala graditi preko BiH teritorija. I za razliku od Pelješkog mosta koji je finaciran s 85 posto europskim novcem, bit će sve manje sredstava za ceste. Kod gradnje autoceste do Dubrovnika nas ograničava i kreditni dug kojeg imamo, ali ona ostaje želja i potreba – komentirao je ministar Butković.

Marko Bartulić iz Split parkinga najavio je da bi Grad Split uskoro u Varošu, Getu i u Zvonimirovoj ulici mogao donijeti novu regulaciju prometa.
- Građani nas pozivaju da se uvede naplata u njihovim ulicama, da oni dobiju povlaštene mjesečne karte jer se tako uvede red. Bilo koja površina koja nije sređena minimalno, barem asfaltirana, nije korektno da se naplaćuje, pa će Žnjan dok ne doživi svoj finalni izgled sigurno ostati bez naplate, a i tad će cijena bit simbolična – rekao je Bartulić, dok je Denis Pavela iz udruge 'Sigurnost u prometu' kazao kako su cijene parkirališta u Dubrovniku očito primjerene jer su sva mjesta svakodnevno puna.
- Ne možemo dopustiti da nam prometnice postaju parking mjesta, moramo ih čistiti od parkiranih automobila. Zadnja cesta u Dubrovniku napravljena je 80-ih godina, nekad su vodile u stambeno naselje, a danas su tu hotelski kompleksi i marine. Trebamo se upitati što smo mi s lokalne sredine napravili s našim prometnicama kojima smo vlasnici – naglasio je Pavela.

Ivica Franić, načelnik sektora Policijske uprave splitsko-dalmatinske kazao je kako bi dio trajektnog prometa trebalo prebaciti u Sjevernu luku, a iskoristiti  brodsko pristanište u Resniku kako bi dio putnika odmah po slijetanju mogao prebaciti u centar Splita ili dalje na otoke.

 

 

 

Naslovnica Split