Dalmacija Split

PRIPADAM OVDJE

Ashley Colburn, Amerikanka očarana Dalmacijom: Kulturi ispijanja kave u Splitu posvetila sam poseban prilog, no brine me što u grad dolazi sve više partijanera...

PRIPADAM OVDJE

Kada jedna producentica iz Kalifornije iz gušta radi dokumentarce o Hrvatskoj koji dosežu milijunski auditorij, tada ona
zaslužuje da se njezino ime upamti.

Ashley Colburn autorica je Emmyjem nagrađenog dokumentarca „WOW! Croatia“, ali i televizijskog priloga „Čudesna Hrvatska“, prikazanog u barem petsto milijuna domova od Amerike do Europe. A svakog četvrtka u svijet šalje kratka videa s dodatnim informacijama o Lijepoj našoj.

Uz sve to, Ashley je stručnjakinja za destinacijski menadžment, koja vas već nakon nekoliko minuta razgovora fascinira poznavanjem Hrvatske. Toliko da vam čak bude i neugodno što vi ne znate gdje je najmanja kapelica na svijetu.

- Zbog posla stalno putujem, a kad god se vraćam svojoj kućici koju sam kupila prije godinu dana u jednom malom istarskom selu, toplo mi je oko srca jer znam da dolazim doma. Nije bitno gdje se rodiš. Ja se osjećam više kao Hrvatica nego kao Amerikanka. Pripadam ovdje - govori Ashley s toliko ljubavi kakvu nemaju ni najzagriženiji lokalpatrioti.

A i njezin pogled, gestikulacija - ništa ne odaje da nije Dalmatinka. Prije nego što progovori, po specifičnim crtama lica lako biste je zamijenili za neku od folklorašica iz lokalnih KUD-ova. Možda zbog starih splitskih rećina koje nosi, ili prstena sa šibenskim botunom što ga ponosno pokazuje. Pomalo je tu, u njezinim očima, i nešto Nuše Matanove. Amerikanka, a naša.

- Ono što baš sada najviše na svijetu želim je napraviti ogromni vrt s lavandom i maslinama oko moje kamene kućice - priznaje nam pa, odjednom, na neobično tečnom hrvatskom jeziku, oponaša babe s pazara:

- Domaće, sve domaće!
 


A evo kako je postala svjetska promotorica hrvatskih ljepota: brat joj je pokazao fotke s Plitvica i na prvu se oduševila. Dolazila je nakon toga desetak puta, a onda se odlučila nastaniti u Hrvatskoj:

- Najteže mi je bilo naviknuti se na redove u pošti i na mjenjač u automobilu. Ali sad sam se toliko udomaćila da i ne razmišljam o tome. Znaju me i ljudi u mjestu, teta u pekari me svako jutro pita što ću danas raditi. I o tome vam pričam! O tradiciji, ljudima i običajima - naglašava naša sugovornica.

Zanimljivo je to, dok naši mladi bježe glavom bez obzira, ona ludi za Hrvatskom. Da se nije možda zaljubila u kakvog kršnog Dalmatinca ili Istrijana, pitamo.

- Zaljubljena sam u Hrvatsku. Ali bilo bi lijepo upoznati i kakvog momka. Ovo je najbolje mjesto za podizati obitelj. A i ako se to dogodi, ni tada neću odustati od promocije Hrvatske. Gledatelji mi svaki dan zatrpavaju mail raznim pitanjima, a meni užasno smeta što ne mogu svima odgovoriti. Zato pokrećem još jedan projekt - najavljuje.

- Radim videovodiče, koji u tri minute opisuju što treba posjetiti u svakom dijelu Hrvatske. Kratki su, jer mladi nemaju dovoljno koncentracije da gledaju nešto duže, a i koncept je formiran tako da sve kažem na brzinu. Do sada ih je izišlo osam, a mogu se pogledati na mom YouTube kanalu – poziva Amerikanka, koja nije mislila samo na promociju već dobro brandirane Dalmacije.
 



- Tu je i unutrašnjost, ne samo priobalje. Savjetujem, tako, turistima koji putuju iz Zagreba na Plitvice da zastanu u Jastrebarskom i dajem im kontakte tamošnjih vinarija, turističkih zajednica i svega što im može zatrebati - opisuje nam.

Ima ona još projekata.

- Za tvrtku "Sail Croatia" produciram videa sa zanimljivim pričama o životima ljudi. Nedavno smo snimili prilog o kulturi ispijanja kave u Splitu, o žetvi lavande na Hvaru - informira nas producentica, koju laici često pogrešno etiketiraju kao blogericu.

Ashley Colburn nije jedna od onih koja će po Instagramu objavljivati svoje slike u kupaćem uz hashtag #beautiful, niti od onih koja putuje svijetom da bi po Trip Advisoru davala loše ocjene ako joj konobar posluži neočišćene lignje.

- Nemam ja veze s njima, ja sam producentica, snimam profesionalna videa sa svojom ekipom. Bila sam na putovanjima s blogerima i mogu reći da oni uopće ne uživaju. Samo tipkaju po tim mobitelima, a ne znaju što se događa oko njih. Nikad ne bih vjerovala onome što pišu. Svi misle da su stručnjaci - oštra je Ashley.

Dobro, moderne tehnologije su uzele maha, ali koliko je TV, kao glavni medij na kojem se prikazuju njezini prilozi, uopće živ?

- U SAD-u je još uvijek popularan. Ma mislim da je i svugdje po svijetu. Istina je da danas televiziju gledaju uglavnom stariji ljudi, ali prognoziralo se i da će novine propasti pa još nisu. A moja videa su popularna jer smo u Americi navikli raditi kako nam kažu.

Amerikanci putuju prema preporukama i rade ono što im savjetujete bez previše razmišljanja - odgovara hrvatska Amerikanka koja smatra da može napraviti još puno, puno toga za promociju Hrvatske.

Upoznata je Ashley i s lošim birokratskim običajima. Kažemo joj da bi bilo dobro da se zaposli u Turističkoj zajednici.

- Pa nemam obiteljske veze - odgovara kroz smijeh i nastavlja:

- Svejedno, mislim da doprinosim Hrvatskoj koja postaje sve popularnija u SAD-u pa sve češće dolaze ljudi koje poznajem - tvrdi nam Ashley, a potkrepljuju to i statistike o turistima koji stižu na Jadran.

Nada se naša neslužbena ambasadorica da će Dalmacija ostati uvijek ista. Strahuje malo i zbog strukture gostiju koji stižu na party ljetovanja. Na Ultra Europe festival, primjerice.

- Hrvatska nije party destinacija, i malo me pogađa kad ljudi misle da jest. Hrvatska ima kulturu, brodove, konobe, dobru hranu. To treba iskusiti, a ne "Ultru". Smijem se tome - kaže Ashley i na tečnom hrvatskom poručuje partijanerima:

- Svaka čast, ali niste ništa vidjeli!

Naslovnica Split