Dalmacija Split

OTVORENO

Prvi čovjek jedne od najboljih domaćih kompanija: 'Tommy' nije na prodaju, makar mi na stol stigla i 'nemoralna ponuda'

OTVORENO

Splitski "Tommy" najznačajniji je gospodarski subjekt u Dalmaciji. Najveća je tvrtka i najveći poslodavac, po prihodu stabilan član hrvatskih "top 40" kompanija. I proteklu poslovnu godinu završio je s rastom prihoda i povećanjem udjela na tržištu maloprodaje, a stabilnost poslovanja stvara preduvjete daljnjeg razvoja kroz nove investicije kojima ovaj gigant, s više od 3000 zaposlenih, također prednjači.

Javnost je navikla da tvrtka odmjerenog i diskretnog Tomislava Mamića raste, širi se, preuzima, unaprjeđuje poslovanje. Posebnu pažnju privukla je, pak, namjera najjačega dalmatinskog poslodavca da okrupni i vlasnički portfelj u "Hajduku" i stane prvi u red za slučaj da, jednog dana, klub ode na prodaju.

Poduzetnički konkretan Mamić je, osjetivši "stanje duha", reterirao i umjesto da postane prvi vlasnik "Hajduka" u povijest, ulazi kao mecena koji je širom otvorio vrata organiziranim navijačima da preuzmu klub. Potez je i simbolički važan jer je to prvi put da je Tomislav Mamić kupio pa prodao ono što je istinski htio.

Nije bilo pritiska oko Hajduka

Je li prodaja dionica "Hajduka" bila na neki način iznuđena?


– Istina je da u startu nismo namjeravali kupovati dionice da bismo ih poslije prodavali. Želja je bila da se kao veliki dioničari aktivnije uključimo u organizaciju i vođenje kluba i pomognemo napraviti jedan kvalitativni iskorak. Nažalost, ideja kao takva nije bila prihvaćena i donesena je odluka da se povučemo iz vlasničkih i upravljačkih struktura kluba. Radilo se isključivo o mojoj procjeni i odluci i nema govora o bilo kakvom pritisku.

Što je bilo presudno da se dionice prodaju Udruzi "Naš Hajduk"? Kad je sazrela ta odluka? 

– Odluka o prodaji dionica donesena je sredinom prošle godine, nakon što sam shvatio da nećemo dobiti potreban prostor i potporu za realizaciju naših ideja.

Iskreno, mislim da nije bila u pitanju sumnja u naše dobre namjere, nego je bila prisutna bojazan da će se dovesti u pitanje projekt navijačke udruge u smislu kontrole i preuzimanja vlasništva budući da u to vrijeme njihova pozicija nije bila jasno definirana.

Vjerujete li da se Udruga "Naš Hajduk" dugoročno može nositi s obvezama i odgovornošću koje zahtijeva vlasništvo nad "Hajdukom"? 

– Ono što je jasno vidljivo kod predstavnika Udruge "Naš Hajduk" jest činjenica da postoji golema želja i interes da se klub organizira i uredno posloži na svim razinama. Iskrene i poštene namjere nisu upitne, a hoće li u budućnosti to biti dovoljno, vrijeme će pokazati. Osim toga, svjedoci smo da postoji velika potpora i podrška navijača ovom projektu, pa je u tom smislu svaki komentar suvišan.

Jeste li, nakon prodaje dionica, imali ponuda da sudjelujete u upravljanju klubom, osim one o povratku u Nadzorni odbor?

– Svakako moram reći da me raduje priznanje i javna zahvala od strane udruge za naš korektan odnos i dosljedan stav u svim pitanjima vezanim uz pregovore o otkupu dionica. Stvoren je odnos uzajamnog respekta i poštovanja i ostavljen prostor za kvalitetnu buduću suradnju.

Što ako "Naš Hajduk" ne bude u stanju uredno podmiriti financijske obveze prema ugovoru o prodaji dionica?

– Prema prvim pokazateljima, vidljiva je velika podrška i impresivan rezultat koji je postignut u vrlo kratkom vremenu po pitanju prikupljanja potrebnih financijskih sredstava. Vjerujem da će se to nastaviti i u budućnosti, a ako i dođe do nekih problema, siguran sam da ćemo pronaći kvalitetno i svima prihvatljivo rješenje.

Je li vlasnička priča oko "Hajduka" gotova? Je li put navijača do većinskog vlasničkog paketa samo pitanje trenutka?

– Potpuno sam siguran da smo ovim činom širom otvorili vrata Udruzi "Naš Hajduk" k njihovu konačnom cilju, preuzimanju većinskog vlasničkog paketa u HNK "Hajduk". Pitanje je samo modela i vremena u kojem treba dogovoriti preuzimanje potrebnih 30 posto udjela od strane Grada Splita. To znači da bi Grad Split zadržao kontrolni paket od 26 posto udjela i time bi, po mojemu mišljenju, obje strane bile zadovoljne.

Ostaje li aktivna opcija vašeg ponovnog preuzimanja paketa dionica u slučaju eventualnog "raspada" projekta "Naš Hajduk"?

– Teoretski ta mogućnost postoji ako bi se eventualno poremetilo ili prestalo funkcioniranje udruge, ali mislim da takav scenarij nije ni izgledan ni poželjan.

Za sport 10 milijuna kuna godišnje

U kakvoj su relaciji prodaja dionica i povratak "Tommyja" na poziciju glavnog sponzora kluba? 

– Naše namjere vezane uz nastavak suradnje s HNK "Hajduk" po pitanju sponzorskog ugovora nikada nisu bile sporne.

Nakon imenovanja, nova uprava uzela je neko vrijeme tražeći novog, moguće izdašnijeg sponzora, ali u tome nije uspjela. Nakon toga obnovili smo razgovore i predložio sam sada već poznati model koji je uključivao Udrugu "Naš Hajduk" tako da smo uspjeli zadovoljiti sve tri zainteresirane strane.

Sponzorski ugovor i ugovor o prodaji udjela udruzi nisu formalno-pravno vezani, ali je zadovoljen interes udruge da se sva prikupljena sredstva na ime otkupa dionica izravno uplaćuju na račun HNK "Hajduk".

Otvara li vaše odustajanje od "Hajduka" mogućnost jačeg angažmana u KK "Split", koji financijski pomažete već dvije godine. Imate li tu vlasničkih ambicija?

– Prodaja udjela Udruzi "Naš Hajduk" nikako ne znači da smo odustali od Hajduka. Naprotiv, sada smo vezani dugogodišnjim sponzorskim ugovorom, a s Udrugom planiramo niz drugih aktivnosti u obostranom interesu.

Što se tiče KK "Split", odazvali smo se njihovu vapaju za pomoć i drago mi je da smo pomogli stabilizirati klub koji, evo, u kratkom vremenu bilježi izvrsne rezultate.

Spremni smo i dalje pomagati, ali volio bih da se pojavi i neki novi strateški partner jer ja osobno tu nemam nikakvih ambicija.

Koliko "Tommy" godišnje izdvaja za splitski sport?

– Mislim da mogu slobodno reći da u povijesti splitskoga i dalmatinskog sporta nije bilo darežljivijeg sponzora i donatora od tvrtke "Tommy".

Godišnje u tu svrhu izdvajamo više od 10 milijuna kuna, što nam je veliki teret, ali istodobno čini me ponosnim i zadovoljnim jer smo svojim djelovanjem pomogli mnogim pojedincima i sportskim klubovima.

Početkom prošle godine objavili ste javni poziv Vladi da vas zaštiti u postupku prisilne naplate više od 18 milijuna kuna koji je poduzela Porezna uprava. Navodno je problem riješen kompromisom.

Kako? 

– Problem s Poreznom upravom zapravo je riješen sudskim putem. Sredinom prošle godine okončan je upravni spor koji je uklonio sve prisutne dvojbe u navedenom slučaju.
Zadovoljan sam konačnim rješenjem koje je potvrdilo naše stajalište, a vjerujem da nema mjesta nezadovoljstvu ni s druge strane.

Ima li novih nesporazuma oko poreznih obveza?

– Trenutačno nemamo nikakvih problema i nesporazuma s Poreznom upravom, a siguran sam da ih neće biti ni u budućnosti.

"Tommy" i srodne tvrtke odlično posluju i stalno ulažu znatna sredstva. Je li točno da u raznim fazama i sada imate aktivnih 20-ak ulaganja? Koji su sve novi projekti danas aktualni?

– Svaka ozbiljna tvrtka mora imati svoje razvojne planove, pa tako i "Tommy". Istina je da imamo puno projekata, od kojih su neki u fazi pripreme, a mnogi od njih su pred realizacijom.

Jedan od najznačajnijih koji radimo u suradnji s još jednim partnerom uskoro kreće u realizaciju. Riječ je o Trgovačkom centru "Osejava" u Makarskoj, čija ukupna vrijednost investicije iznosi oko 180 milijuna kuna, a planirani završetak radova je u ožujku sljedeće godine.

Isto tako, u prvoj polovini ove godine planiramo završetak i otvorenje niza objekata na području Zadra, Vira, Vodica, Paga, Crikvenice i, naravno, Splita.

Je li u planu, uz organsko, i daljnje širenje poslovanja kroz preuzimanja?

– Opcije širenja prodajne mreže akvizicijama uvijek su otvorene. Danas je nemoguće reći nešto preciznije po tom pitanju jer su razlozi i odluke u tom smislu teško predvidivi.

'Bobisov' rast

Daleko ste od skandala, ali mesna industrija "Petason", lider u segmentu prodaje svježeg mesa u Dalmaciji, nedavno se našla u aferi zbog neispravnog smrznutog mesa koje nije na vrijeme uklonjeno. Kako se to odrazilo na poslovanje? 

– Mesna industrija "Petason" jedna je od najboljih u tom segmentu poslovanja na području cijele Hrvatske. Higijensko-sanitarni standardi i tehnološka razina opremljenosti u skladu je s najstrožom zakonskom regulativom i zahtjevima struke. Gaf koji se dogodio sa smrznutim mesom zapravo je propust pojedinca koji je stvorio ružnu sliku, a u stvarnosti nikada nije ugrozio ni doveo u pitanje kvalitetu i zdravstvenu ispravnost mesa koja je napravljenim analizama i službeno potvrđena.

"Petason" uskoro pušta u pogon potpuno novu liniju za proizvodnju polutrajnih i trajnih suhomesnatih proizvoda, u koju je uloženo oko 15 milijuna kuna.

To bi mogla biti prilika za sve zainteresirane predstavnike medija da posjete tvrtku i uvjere se u kakvim uvjetima i na koji način se obavlja djelatnost.

"Bobis" snažno razvijate nakon preuzimanja i ulaganja. Planirate li gradnju novih proizvodnih kapaciteta?

– "Bobis" se razvija u skladu s planiranom i predviđenom dinamikom i mogu reći da sam zadovoljan trenutačnim stanjem. Očekivani godišnji rast prihoda i proizvodnje iznosi između 15 i 20 posto, te smo već prisiljeni osigurati nove proizvodne kapacitete. Zbog toga je kupljen objekt bivše pivovare "Regent", koji je idealan jer graniči s postojećim objektom tvornice "Bobis".

Ovo ipak smatramo tek privremenim rješenjem do izgradnje potpuno nove tvornice koja će se ubrzo graditi na lokaciji sadašnjeg pogona "Petason" (bivši "Mesopromet") u Vranjicu, a investicija je "teška" oko 50 milijuna kuna.

Poljoprivredna proizvodnja više nije u fokusu, i to kompenzirate značajnim otkupom svježeg voća i povrća od OPG-ova i malih proizvođača. Koji su razmjeri takve suradnje?

– Iznimno smo zadovoljni projektom otkupa svježeg voća i povrća i suradnjom s individualnim proizvođačima i OPG-ovima. Trenutačno imamo ugovore s više od 80 partnera koji nam ciljano prema našim potrebama osiguravaju više od 70 posto potrebnih količina na bazi godine. Suradnja je obostrano vrlo kvalitetna i planiramo je još više unaprijediti i razvijati.

Planirate li ulaganja u turizam nakon neuspjele ponude za hotel "Lav"? 

– Poznato je da smo tijekom prošle godine kupili u Splitu poznatu kuću Matić na predjelu Bačvica, u sklopu koje je predviđena izgradnja hotela sa 70 do 80 soba.

Ulaganje u turizam nije bilo planirano, nego se jednostavno dogodilo jer smo procijenili da je riječ o iznimno atraktivnoj lokaciji i u skladu je s općim trendom porasta investicija u turizmu. Velika priča oko izmjena GUP-a i pogodovanja investitorima dotaknula je i "Tommy". Nije vam odobrena višekatnica. 

– Priča oko izmjene GUP-a, ako se govori o pogodovanju, ide u potpuno krivom smjeru kada je "Tommy" u pitanju. Činjenica je da se naša građevinska čestica na predjelu Trstenik, koju smo kupili prije gotovo 11 godina, po važećem GUP-u nalazi u zoni mješovite namjene M2 i moguća je gradnja na njoj čak i da se planirane izmjene GUP-a ne usvoje.

Planiranim izmjenama tražili smo određenu prilagodbu prema stvarnim potrebama s obzirom da na toj lokaciji planiramo izgraditi administrativno sjedište, to jest zgradu Uprave Društva, što nam već godinama predstavlja ozbiljan problem i svakodnevno otežava poslovanje s obzirom da nam je administracija na nekoliko lokacija. Zbog toga smo tražili nešto veću katnost od trenutačno dopuštene P+3 buduće zgrade koja nije odobrena.

Jeste li očekivali da vam se kao velikom poslodavcu i investitoru barem dijelom iziđe u susret?

Kakva je uopće suradnja s gradskom upravom? Ima li "Tommy" adekvatan tretman?

– Iskreno govoreći, očekivao sam bolji tretman s obzirom na dimenziju i značenje naše tvrtke u gospodarstvu cijele regije.

Isto tako, kao društveno odgovorna tvrtka izdvajamo golema sredstva za sponzoriranje raznih sportskih klubova i događaja te dajemo financijsku potporu mnogim kulturnim, humanitarnim i socijalnim projektima. Ne mogu reći da imamo ili da smo imali loše odnose s gradskom upravom, ali mislim da je trebalo biti više spremnosti da nam se iziđe u susret u konkretnom slučaju.

Činjenica je da mi, evo, već 11 godina čekamo da nam se preciziraju uvjeti gradnje, i to, napominjem, u građevnoj zoni mješovite namjene M2.

Svakako je zanimljivo naglasiti činjenicu da "Tommy" u svojim projektima i investicijama do sada nije dobio ni jednu građevinsku dozvolu u gradu Splitu. Ne tražimo i ne želimo ništa protuzakonito i spremni smo čekati u redu idućih 10 godina ako bude potrebno.

Velika su preslagivanja i okrupnjavanja u trgovini. "Tommy" raste, ali strani lanci sve jače nadiru. Vrijedi li za vas pravilo da je sve na prodaju ako je cijena prava u smislu neke "nemoralne" ponude. Ima li "Tommy" svoju cijenu?

– U projekt stvaranja "Tommyja" uloženo je puno truda uz veliku žrtvu i odricanja i danas nitko, pa ni ja osobno, nema pravo igrati se sudbinom tisuća ljudi koji su na ovaj ili onaj način usko vezani uz tvrtku.

"Tommy" je danas s povezanim društvima poslovni sustav od iznimnog značenja za naše gospodarstvo i spada u "top 20" privatnih kompanija u Republici Hrvatskoj.

Opcija prodaje nije izgledna bez obzira na moguću "nemoralnu" ponudu jer novac sam po sebi nije smisao ovoga što radimo. Sada smo u fazi preustroja Društva na razini grupe, što je novi izazov po pitanju kvalitete poslovanja te poboljšanja uvjeta rada i standarda naših zaposlenika, što smatram jednim od prioriteta prigodom donošenja strateških odluka u budućnosti.

Naslovnica Split