stdClass Object ( [id] => 311110 [title] => Riječ struke: Bajamontijeva fontana zaslužuje natječaj, a ne prišu [alias] => rijec-struke-bajamontijeva-fontana-zasluzuje-natjecaj-a-ne-prisu [catid] => 253 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Nikad se kum Toma nije maka iz Splita, ali jopet bi se okladija da na svitu lipše funtane nima.
Tako je Miljenko Smoje zapisao u svome "Velom mistu". Za razliku od njegova težaka Tome, kojem je "srce reslo kad bi pogledom milova razigrane mramorne konje i divojke na njima, koje su kroz pirije štrcale bilu, ladnu vodu", a čemu je i Toma, na prvom ikad provedenom splitskom samodoprinosu, pridonio sa "pet fjorini", današnji se Splićani jesu makli od Splita, ali svoju fontanu nisu vidjeli.

Svejedno, i oni, baš kao i Smojin Toma, znaju da od monumentalne fontane što su je maljevima i dinamitom komunističke vlasti 1947. sravnili sa zemljom - na svitu lipše nima. Samo je još, evo, treba dići iz pepela i pokušati je rekonstruirati iz oskudne dokumentacije i nešto sačuvanih fragmenata.

Baldasar u priši

Odluka splitske gradske Komisije za imenovanje ulica, trgova i spomenika koja je, baš kao i njihovi prethodnici 1990. i 2006., odobrila obnovu fontane, kolokvijalno nazvane "bajamontuša" po svome idejnom začetniku dr. Antoniju Bajamontiju, splitskom načelniku otvorila je stara pitanja i stare sentimente, dakako i stare strasti.

Gradonačelnik Ivo Baldasar, po svemu sudeći, želi fontanu obnoviti još za svoga mandata, što bi sugeriralo neviđenu brzinu provedbe odluke kojom se dira u izgled Rive, premda će, dakako, sama odluka morati proći i Gradsko vijeće, ali i javnu raspravu koja je, čini nam se, nužna kako "spomenik vodi" ne bi još jednom uzburkao duhove. Istina, gradonačelnik kojem za samo godinu dana slijede izbori nije nesklon kulturnom i manje kulturnom dizanju prašine, pa je Komisija istoga dana kad i "bajamontušu" izglasala i postavljanje memorijalnog spomenika u Lori, ali ne žrtvama koje su tamo mučene i ubijene i za što proces nekolicini optuženika traje i četvrt stoljeća od zločina, već 72. bojni Vojne policije.

Fontana pak - odlučila je Komisija, a kasnije potvrdio i Baldasar - neće biti replika one koju je Antonio Bajamonti naručio također godinu dana pred izbore koje je izgubio, nego će joj "biti slična", što god to značilo. Jedino što je izvjesno jest kako na njoj neće biti mladića koji drži svežanj pruća koji je partizane 1944. asocirao na Mussolinija pa su već tad fontani otukli taj antički simbol liktora, pratioca najviših rimskih dužnosnika čiji je službeni znak bio fasces. Baldasarova fontana trebala bi imati grb Splita, vjerojatno reljef, pa će zasad nepoznati umjetnik kojem bude dan zadatak kreirati novu-staru česmu, biti na mukama.

Bajamonti je mladića sa svežnjem šiba ugradio u fontanu vođen idejom zajedništva Splićana koji su se u velikom broju odazvali njegovu pozivu da sufinanciraju fontanu, ali i, to nije zgorega kazati, "zajedništva" Talijana i "ostalih" s obje strane Jadrana. Kao što se znade, u Bajamontijevu Splitu u službenoj je upotrebi bio isključivo talijanski jezik, a pokušaji narodnjaka koji su se zalagali za jedinstvo Dalmacije s ostatkom "zemlje Hrvatske" kako su je i tad zvali, nisu bili dobrodošli kod tog, inače uljuđenog načelnika grada u kojem je tada živjelo oko pet tisuća ljudi, od kojih je 80 posto bilo nepismeno.

Bogatstvo i uboštvo

Bajamonti je u Split doveo vodu, neprijeporna je činjenica, a "monumentalna česma" koju je dao izgraditi bila je kruna tog uspjeha i već tada bila spomenik vodi. Voda se u to vrijeme, a posebno ljeti, dovozila iz Jadra i prodavala "na vidra". Danas ne možemo ni zamisliti višestoljetnu oskudicu pitke vode u Splitu, pogotovo u doba kada su Solin i okolica bili u turskim rukama, pa je i dovoz vode bio nemoguća misija. U 19. stoljeću počelo se razmišljati o obnovi Dioklecijanova vodovoda, a među prvima koji se zanimao za to bio je arhitekt Vicko Andrić, prvi hrvatski konzervator. Kad su 1845. predana Dalmatinskoj vladi četiri prijedloga trase vodovoda od Jadra do Splita, najboljim je ocijenjen Andrićev prijedlog te 1854. Dalmatinska vlada njemu povjerava obnovu akvedukta, što je poticao i tadašnji gradonačelnik Šimun Michieli-Vitturi.

Pregovori za obnovu vodovoda vođeni su s raznim poduzetnicima, ali bez uspjeha. Načelnik Bajamonti tada 1877. nudi Općinskoj upravi da će on voditi i financirati obnovu vodovoda za 300.000 forinti, što je bilo manje od ostalih ponuđača, ali da mu se naknadno ulog vrati i to - željeznica 150.000 forinti, vojska 37.000, država 5000, a grad 100.000 forinti. Općina je prihvatila Bajamontijevu ponudu i već se sljedeće godine krenulo s radovima, a voda je svečano puštena kroz obnovljeni akvedukt 30. svibnja 1879. te je potekla na česmi na Dobrome, kod Sv. Frane, na Pisturi, na Lučcu. Mnogi su Splićani plakali od uzbuđenja, zapisali su kroničari...

Iduće godine je načelnik Bajamonti u klesarskoj radionici F. Dall’Ara e Comp u Milanu naručio veliku ukrasnu javnu fontanu, prema modelu padovanskoga kipara Luigija Ceccona, a istodobno se proveo i prvi splitski samodoprinos koji je, barem nakratko, pomirio autonomaše i narodnjake. Splićani, udruge, crkvene institucije, ukupno 1322 građana i težaka prikupilo je oko 20.000 forinti, no završetak fontane se otegao, a Bajamonti pobjedom narodnjaka izgubio položaj načelnika.

Nova uprava nekoliko je godina vodila s njime parnicu oko ulaganja u vodovod i fontane i tek su 16. prosinca 1888. sastavili "Zakladni spis", u kojem stoji da Općina "prima monumentalnu česmu... obvezujuć se da će je čuvati i uzdržavati bez da joj ikada išta doda, odvadi, preinači ili podmetne u kojem bilo dielu ili nuzgradnosti, i da će na svoje troškove obavljati slučajne kvarove...".

Voda je potekla fontanom tek 4. prosinca 1890. kad ju je svečano pustio u rad novi splitski načelnik Gajo Bulat. Tri mjeseca kasnije Antun Bajamonti, nezamislivo je to danas u Splitu, a i šire, umro je u besparici i siromaštvu.

Više od trideset fontana

- Osim ukrasne Monumentalne fontane, u Splitu je tada postavljeno još nekoliko ukrasnih fontana i veći broj česmi što su opskrbljivale građane vodom - zapisao je dr. Duško Kečkemet, autor knjige "Splitska fontana". - Tako je lijepa, nešto veća fontana, stajala sjeverno od crkve sv. Frane, na Šperunu. Druga manja kod Pazara uklonjena je nakon 2. svjetskog rata i opet postavljena, na inicijativu građana. Fontana s većim bazenom, u kojem su bile crvene ribice, bila je na današnjem Trgu Gaje Bulata, pred Kazalištem, u malenom parku, okružena palmama. Deset reprezentativnijih splitskih fontana izradila je tada milanska klesarska radionica Dall’Ara, osam manjih tršćanska radionica Conti, a četiri splitske klesarske radionice. Godine 1930. bila je u Splitu još 31 fontana i česma, kaže Kečkemet koji je sklon obnovi fontane kakva je bila.

- Kada suvremeni urbanisti, arhitekti, likovni i konzervatorski stručnjaci žele na položaju srušene Monumentalne fontane projektirati i podignuti moderno oblikovanu fontanu, može im se, s dovoljno razloga, poručiti: Ostavite ono što je davno dobro i skladno oblikovano, a oplemenjujte novim stvaralačkim zamislima nove gradske četvrti što vape i za nečim ljepšim, kaže Duško Kečkemet.

Znajući, dakako, splitsko stanje uma, svaki će Splićanin i o novoj ili novo-staroj fontani imati stav, utemeljen ili na sentimentima spram "dobrih, starih, uljuđenih vremena", ili na opravdanom jalu na komunističko rušenje fontane, ili na vlastitom umjetničko-urbanističkom ukusu... Što o fontani misle nasljednici Vicka Andrića, splitski konzervatori?

- Urbanistički gledano, fontana je dobro postavljena i vrijedilo bi je na tom mjestu obnoviti - kazao nam je Radoslav Bužančić, ravnatelj Konzervatorskog odjela.

- Ipak, ona nije spomenik kulture i njena obnova nije obnova spomenika, bilo da se radi o nekoj vrsti faksimila ili gradnji nekakve druge skulpturalne kompozicije.

Konzervatorski odjel ima u cijelom tom budućem poslu konzultativnu ulogu kao kod interpolacije neke suvremene građevine u povijesni prostor. U smislu odabira mjesta mislim da nema prijepora, kaže Bužančić.

- Produženi tok rijeke Jadra koja akveduktom utječe u splitsku uvalu simbolizira produženi život antičkog velegrada Salone koja se od sedmog stoljeća seli na jug u današnji Split i ta spona Splita i Salone sigurno je sjajan predložak za oblikovanje fontane na splitskoj rivi, dodaje Bužančić.

- Kakva će ona po oblikovanju biti, ne bih htio prejudicirati. Zadatak je to ozbiljne rasprave u kojem će struka i građani reći svoje.

Kao građanin ovog grada, a ne kao konzervator, volio bih da rješenje bude lijepo, da ne bude ispod razine grada koji je dao velike kipare poput Rendića, Meštrovića, Hraste i Kovačića, a svjedoci smo i iznimno zapaženih radova mladih umjetnika stasalih na Umjetničkoj akademiji Sveučilišta u Splitu, poput mladog Đanija Martinića autora Dioklecijanova kipa, Frane Šituma koji se u Podrumima predstavio vrsnim radovima, Gorana Balića i brojnih drugih. Zar oni ne zaslužuju natječaj u kojem će okušati svoju vještinu?, pita se Radoslav Bužančić.

Kakva god bila nova "monumentalna česma", jasno je - i težak Toma i većina današnjih Splićana jopet bi se okladili da na svitu lipše funtane nima. Pogotovo dok je još uvijek - nima!


Devedesete

Prva odluka o obnovi Monumentalne fontane donesena je 3. listopada 1990. na sjednici Vijeća udruženog rada, Vijeća mjesnih zajednica i Društveno-političkog vijeća, kada je donesena Odluka o izmjeni i dopuni PUP-a povijesne jezgre Splita te su na taj način stvoreni zakonski uvjeti za ponovno postavljanje Monumentalne fontane na Rivi.

U "Slobodnoj Dalmaciji" 15.prosinca 1990. grad Split objavio je poziv građanima o inicijativi za obnovu fontane te naručena izrada projekta obnove „Monumentalne česme“ kod Zavoda za graditeljsko naslijeđe Arhitektonskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Projekt je izrađen i plaćen te je u cijelosti sačuvan.

** Druga odluka o obnovi fontane donesena je 6. travnja 1994. kada se na sjednici Gradskog vijeća prihvaća Projekt "Split 1700“ u kojem se također programira obnova Monumentalne fontane.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => zaranjanje u prošlost [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2016-04-30 19:54:21 [created_by] => 3118 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2016-04-30 21:49:19 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2016-04-30 21:50:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 10551 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 253 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--split [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz Splita. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, dalmacija, split [secure] => 0 [page_title] => Split [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"is_import_from_dnn":true,"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/Archive\/Images\/2016\/04\/30\/Kultura\/fontana_simulacija.jpg","\/Archive\/Images\/2016\/04\/30\/Kultura\/fontana_garaza-270507i.jpg","\/Archive\/Images\/2016\/04\/30\/Kultura\/st18 copy.jpg","\/Archive\/Images\/2016\/04\/30\/Kultura\/split7.jpg","\/Archive\/Images\/2016\/04\/30\/Kultura\/st-bajamontusa3-1209-pok.jpg","\/Archive\/Images\/2016\/04\/30\/Kultura\/st-bajamontusa1-1209-pok.jpg","\/Archive\/Images\/2016\/04\/30\/Kultura\/NED080906BAJAMONTUSA32.jpg","\/Archive\/Images\/2016\/04\/30\/Kultura\/NED080906BAJAMONTUSA21.jpg","\/Archive\/Images\/2016\/04\/30\/Kultura\/fontana_1990_oglas_x.jpg","\/Archive\/Images\/2016\/04\/30\/Kultura\/st271106DuskoKECKEMET2.jpg","\/Archive\/Images\/2016\/04\/30\/Kultura\/botteri_nagrada4-220316.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["","","","","","","","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["","","","","","","","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"788x501"},{"size0":"500x320"},{"size0":"960x640"},{"size0":"640x488"},{"size0":"720x421"},{"size0":"720x453"},{"size0":"730x574"},{"size0":"767x502"},{"size0":"960x1389"},{"size0":"960x643"},{"size0":"960x600"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 253 [name] => Split [alias] => split [description] => [parent] => 240 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 16 [params] => {"inheritFrom":"0","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"1","itemRelatedLimit":"2","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"1","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"0","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"1","itemRelatedImageGallery":"1","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 38998036 Threads: 5 Questions: 7141388923 Slow queries: 3316233 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 609453269 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 33 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front01 [password] => Y2AfBGoJRKhS9HNdMJ [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /split ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 246 [name] => Dalmacija [alias] => dalmacija [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /dalmacija ) ) [link] => /split/rijec-struke-bajamontijeva-fontana-zasluzuje-natjecaj-a-ne-prisu-311110 [printLink] => /split/rijec-struke-bajamontijeva-fontana-zasluzuje-natjecaj-a-ne-prisu-311110?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => zaranjanje u prošlost [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Riječ struke: Bajamontijeva fontana zaslužuje natječaj, a ne prišu [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3118 [name] => Eda Vujević [username] => eda.vujevic [email] => eda.vujevic@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$fqFkFA4bWh0UxKvTp8AlaewNrIgF32memX1V0YZbOBaPoPk52RrGG [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/eda-vujevic-3118 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1636 [gender] => m [description] => [image] => 1636.jpeg [url] => [group] => 4 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/authors/1636.jpeg ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2016/04/30/Kultura/fontana_simulacija.jpg [galleryCount] => 11 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2016/04/30/Kultura/fontana_simulacija.jpg [title] => ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2016/04/30/Kultura/fontana_garaza-270507i.jpg [title] => ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2016/04/30/Kultura/st18 copy.jpg [title] => ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2016/04/30/Kultura/split7.jpg [title] => ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2016/04/30/Kultura/st-bajamontusa3-1209-pok.jpg [title] => ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2016/04/30/Kultura/st-bajamontusa1-1209-pok.jpg [title] => ) [6] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2016/04/30/Kultura/NED080906BAJAMONTUSA32.jpg [title] => ) [7] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2016/04/30/Kultura/NED080906BAJAMONTUSA21.jpg [title] => ) [8] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2016/04/30/Kultura/fontana_1990_oglas_x.jpg [title] => ) [9] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2016/04/30/Kultura/st271106DuskoKECKEMET2.jpg [title] => ) [10] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/Images/2016/04/30/Kultura/botteri_nagrada4-220316.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Nikad se kum Toma nije maka iz Splita, ali jopet bi se okladija da na svitu lipše funtane nima.
Tako je Miljenko Smoje zapisao u svome "Velom mistu". Za razliku od njegova težaka Tome, kojem je "srce reslo kad bi pogledom milova razigrane mramorne konje i divojke na njima, koje su kroz pirije štrcale bilu, ladnu vodu", a čemu je i Toma, na prvom ikad provedenom splitskom samodoprinosu, pridonio sa "pet fjorini", današnji se Splićani jesu makli od Splita, ali svoju fontanu nisu vidjeli.

Svejedno, i oni, baš kao i Smojin Toma, znaju da od monumentalne fontane što su je maljevima i dinamitom komunističke vlasti 1947. sravnili sa zemljom - na svitu lipše nima. Samo je još, evo, treba dići iz pepela i pokušati je rekonstruirati iz oskudne dokumentacije i nešto sačuvanih fragmenata.

Baldasar u priši

Odluka splitske gradske Komisije za imenovanje ulica, trgova i spomenika koja je, baš kao i njihovi prethodnici 1990. i 2006., odobrila obnovu fontane, kolokvijalno nazvane "bajamontuša" po svome idejnom začetniku dr. Antoniju Bajamontiju, splitskom načelniku otvorila je stara pitanja i stare sentimente, dakako i stare strasti.

Gradonačelnik Ivo Baldasar, po svemu sudeći, želi fontanu obnoviti još za svoga mandata, što bi sugeriralo neviđenu brzinu provedbe odluke kojom se dira u izgled Rive, premda će, dakako, sama odluka morati proći i Gradsko vijeće, ali i javnu raspravu koja je, čini nam se, nužna kako "spomenik vodi" ne bi još jednom uzburkao duhove. Istina, gradonačelnik kojem za samo godinu dana slijede izbori nije nesklon kulturnom i manje kulturnom dizanju prašine, pa je Komisija istoga dana kad i "bajamontušu" izglasala i postavljanje memorijalnog spomenika u Lori, ali ne žrtvama koje su tamo mučene i ubijene i za što proces nekolicini optuženika traje i četvrt stoljeća od zločina, već 72. bojni Vojne policije.

Fontana pak - odlučila je Komisija, a kasnije potvrdio i Baldasar - neće biti replika one koju je Antonio Bajamonti naručio također godinu dana pred izbore koje je izgubio, nego će joj "biti slična", što god to značilo. Jedino što je izvjesno jest kako na njoj neće biti mladića koji drži svežanj pruća koji je partizane 1944. asocirao na Mussolinija pa su već tad fontani otukli taj antički simbol liktora, pratioca najviših rimskih dužnosnika čiji je službeni znak bio fasces. Baldasarova fontana trebala bi imati grb Splita, vjerojatno reljef, pa će zasad nepoznati umjetnik kojem bude dan zadatak kreirati novu-staru česmu, biti na mukama.

Bajamonti je mladića sa svežnjem šiba ugradio u fontanu vođen idejom zajedništva Splićana koji su se u velikom broju odazvali njegovu pozivu da sufinanciraju fontanu, ali i, to nije zgorega kazati, "zajedništva" Talijana i "ostalih" s obje strane Jadrana. Kao što se znade, u Bajamontijevu Splitu u službenoj je upotrebi bio isključivo talijanski jezik, a pokušaji narodnjaka koji su se zalagali za jedinstvo Dalmacije s ostatkom "zemlje Hrvatske" kako su je i tad zvali, nisu bili dobrodošli kod tog, inače uljuđenog načelnika grada u kojem je tada živjelo oko pet tisuća ljudi, od kojih je 80 posto bilo nepismeno.

Bogatstvo i uboštvo

Bajamonti je u Split doveo vodu, neprijeporna je činjenica, a "monumentalna česma" koju je dao izgraditi bila je kruna tog uspjeha i već tada bila spomenik vodi. Voda se u to vrijeme, a posebno ljeti, dovozila iz Jadra i prodavala "na vidra". Danas ne možemo ni zamisliti višestoljetnu oskudicu pitke vode u Splitu, pogotovo u doba kada su Solin i okolica bili u turskim rukama, pa je i dovoz vode bio nemoguća misija. U 19. stoljeću počelo se razmišljati o obnovi Dioklecijanova vodovoda, a među prvima koji se zanimao za to bio je arhitekt Vicko Andrić, prvi hrvatski konzervator. Kad su 1845. predana Dalmatinskoj vladi četiri prijedloga trase vodovoda od Jadra do Splita, najboljim je ocijenjen Andrićev prijedlog te 1854. Dalmatinska vlada njemu povjerava obnovu akvedukta, što je poticao i tadašnji gradonačelnik Šimun Michieli-Vitturi.

Pregovori za obnovu vodovoda vođeni su s raznim poduzetnicima, ali bez uspjeha. Načelnik Bajamonti tada 1877. nudi Općinskoj upravi da će on voditi i financirati obnovu vodovoda za 300.000 forinti, što je bilo manje od ostalih ponuđača, ali da mu se naknadno ulog vrati i to - željeznica 150.000 forinti, vojska 37.000, država 5000, a grad 100.000 forinti. Općina je prihvatila Bajamontijevu ponudu i već se sljedeće godine krenulo s radovima, a voda je svečano puštena kroz obnovljeni akvedukt 30. svibnja 1879. te je potekla na česmi na Dobrome, kod Sv. Frane, na Pisturi, na Lučcu. Mnogi su Splićani plakali od uzbuđenja, zapisali su kroničari...

Iduće godine je načelnik Bajamonti u klesarskoj radionici F. Dall’Ara e Comp u Milanu naručio veliku ukrasnu javnu fontanu, prema modelu padovanskoga kipara Luigija Ceccona, a istodobno se proveo i prvi splitski samodoprinos koji je, barem nakratko, pomirio autonomaše i narodnjake. Splićani, udruge, crkvene institucije, ukupno 1322 građana i težaka prikupilo je oko 20.000 forinti, no završetak fontane se otegao, a Bajamonti pobjedom narodnjaka izgubio položaj načelnika.

Nova uprava nekoliko je godina vodila s njime parnicu oko ulaganja u vodovod i fontane i tek su 16. prosinca 1888. sastavili "Zakladni spis", u kojem stoji da Općina "prima monumentalnu česmu... obvezujuć se da će je čuvati i uzdržavati bez da joj ikada išta doda, odvadi, preinači ili podmetne u kojem bilo dielu ili nuzgradnosti, i da će na svoje troškove obavljati slučajne kvarove...".

Voda je potekla fontanom tek 4. prosinca 1890. kad ju je svečano pustio u rad novi splitski načelnik Gajo Bulat. Tri mjeseca kasnije Antun Bajamonti, nezamislivo je to danas u Splitu, a i šire, umro je u besparici i siromaštvu.

Više od trideset fontana

- Osim ukrasne Monumentalne fontane, u Splitu je tada postavljeno još nekoliko ukrasnih fontana i veći broj česmi što su opskrbljivale građane vodom - zapisao je dr. Duško Kečkemet, autor knjige "Splitska fontana". - Tako je lijepa, nešto veća fontana, stajala sjeverno od crkve sv. Frane, na Šperunu. Druga manja kod Pazara uklonjena je nakon 2. svjetskog rata i opet postavljena, na inicijativu građana. Fontana s većim bazenom, u kojem su bile crvene ribice, bila je na današnjem Trgu Gaje Bulata, pred Kazalištem, u malenom parku, okružena palmama. Deset reprezentativnijih splitskih fontana izradila je tada milanska klesarska radionica Dall’Ara, osam manjih tršćanska radionica Conti, a četiri splitske klesarske radionice. Godine 1930. bila je u Splitu još 31 fontana i česma, kaže Kečkemet koji je sklon obnovi fontane kakva je bila.

- Kada suvremeni urbanisti, arhitekti, likovni i konzervatorski stručnjaci žele na položaju srušene Monumentalne fontane projektirati i podignuti moderno oblikovanu fontanu, može im se, s dovoljno razloga, poručiti: Ostavite ono što je davno dobro i skladno oblikovano, a oplemenjujte novim stvaralačkim zamislima nove gradske četvrti što vape i za nečim ljepšim, kaže Duško Kečkemet.

Znajući, dakako, splitsko stanje uma, svaki će Splićanin i o novoj ili novo-staroj fontani imati stav, utemeljen ili na sentimentima spram "dobrih, starih, uljuđenih vremena", ili na opravdanom jalu na komunističko rušenje fontane, ili na vlastitom umjetničko-urbanističkom ukusu... Što o fontani misle nasljednici Vicka Andrića, splitski konzervatori?

- Urbanistički gledano, fontana je dobro postavljena i vrijedilo bi je na tom mjestu obnoviti - kazao nam je Radoslav Bužančić, ravnatelj Konzervatorskog odjela.

- Ipak, ona nije spomenik kulture i njena obnova nije obnova spomenika, bilo da se radi o nekoj vrsti faksimila ili gradnji nekakve druge skulpturalne kompozicije.

Konzervatorski odjel ima u cijelom tom budućem poslu konzultativnu ulogu kao kod interpolacije neke suvremene građevine u povijesni prostor. U smislu odabira mjesta mislim da nema prijepora, kaže Bužančić.

- Produženi tok rijeke Jadra koja akveduktom utječe u splitsku uvalu simbolizira produženi život antičkog velegrada Salone koja se od sedmog stoljeća seli na jug u današnji Split i ta spona Splita i Salone sigurno je sjajan predložak za oblikovanje fontane na splitskoj rivi, dodaje Bužančić.

- Kakva će ona po oblikovanju biti, ne bih htio prejudicirati. Zadatak je to ozbiljne rasprave u kojem će struka i građani reći svoje.

Kao građanin ovog grada, a ne kao konzervator, volio bih da rješenje bude lijepo, da ne bude ispod razine grada koji je dao velike kipare poput Rendića, Meštrovića, Hraste i Kovačića, a svjedoci smo i iznimno zapaženih radova mladih umjetnika stasalih na Umjetničkoj akademiji Sveučilišta u Splitu, poput mladog Đanija Martinića autora Dioklecijanova kipa, Frane Šituma koji se u Podrumima predstavio vrsnim radovima, Gorana Balića i brojnih drugih. Zar oni ne zaslužuju natječaj u kojem će okušati svoju vještinu?, pita se Radoslav Bužančić.

Kakva god bila nova "monumentalna česma", jasno je - i težak Toma i većina današnjih Splićana jopet bi se okladili da na svitu lipše funtane nima. Pogotovo dok je još uvijek - nima!


Devedesete

Prva odluka o obnovi Monumentalne fontane donesena je 3. listopada 1990. na sjednici Vijeća udruženog rada, Vijeća mjesnih zajednica i Društveno-političkog vijeća, kada je donesena Odluka o izmjeni i dopuni PUP-a povijesne jezgre Splita te su na taj način stvoreni zakonski uvjeti za ponovno postavljanje Monumentalne fontane na Rivi.

U "Slobodnoj Dalmaciji" 15.prosinca 1990. grad Split objavio je poziv građanima o inicijativi za obnovu fontane te naručena izrada projekta obnove „Monumentalne česme“ kod Zavoda za graditeljsko naslijeđe Arhitektonskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Projekt je izrađen i plaćen te je u cijelosti sačuvan.

** Druga odluka o obnovi fontane donesena je 6. travnja 1994. kada se na sjednici Gradskog vijeća prihvaća Projekt "Split 1700“ u kojem se također programira obnova Monumentalne fontane.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>











[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/split/rijec-struke-bajamontijeva-fontana-zasluzuje-natjecaj-a-ne-prisu-311110 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=c7afae990ab063945853db04481cfda88e788240 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Rije%C4%8D+struke%3A+Bajamontijeva+fontana+zaslu%C5%BEuje+natje%C4%8Daj%2C+a+ne+pri%C5%A1u&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsplit%2Frijec-struke-bajamontijeva-fontana-zasluzuje-natjecaj-a-ne-prisu-311110 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsplit%2Frijec-struke-bajamontijeva-fontana-zasluzuje-natjecaj-a-ne-prisu-311110 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => zaranjanje u prošlost [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Splitzaranjanje u prošlost

Riječ struke: Bajamontijeva fontana zaslužuje natječaj, a ne prišu

30. travnja 2016. - 23:50

Nikad se kum Toma nije maka iz Splita, ali jopet bi se okladija da na svitu lipše funtane nima.
Tako je Miljenko Smoje zapisao u svome "Velom mistu". Za razliku od njegova težaka Tome, kojem je "srce reslo kad bi pogledom milova razigrane mramorne konje i divojke na njima, koje su kroz pirije štrcale bilu, ladnu vodu", a čemu je i Toma, na prvom ikad provedenom splitskom samodoprinosu, pridonio sa "pet fjorini", današnji se Splićani jesu makli od Splita, ali svoju fontanu nisu vidjeli.

Svejedno, i oni, baš kao i Smojin Toma, znaju da od monumentalne fontane što su je maljevima i dinamitom komunističke vlasti 1947. sravnili sa zemljom - na svitu lipše nima. Samo je još, evo, treba dići iz pepela i pokušati je rekonstruirati iz oskudne dokumentacije i nešto sačuvanih fragmenata....

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
21. svibanj 2024 22:19