Dalmacija Split

zajednički projekt

Direktor Hvidre: Osnivanje "Split parkinga" najbolje je za sve građane

zajednički projekt
Split, 170316. Marko Bartulic direktor tvrtke HVIDRA doo koja se medju ostalim bavi i naplatom parkinga. Foto: Duje Klaric/CROPIX

Sjednica splitskog Gradskog vijeća koje će u utorak 22. ožujka, među ostalim, raspravljati i o kupnji tvrtke "Hvidra d.o.o." Split te o osnivanju tvrtke "Split parking" dovoljan je razlog za razgovor s Markom Bartulićem, direktorom "Hvidre" d.o.o. Ideja o osnivanju "Split parkinga" stara je više od deset godina, o njoj su u to vrijeme razmišljali u Gradu na čelu s tadašnjim gradonačelnikom, pokojnim Zvonimirom Puljićem. No, Marko Bartulić i ljudi iz Udruge Hvidra Split, vlasnika ove tvrtke, sada su inicirali cijeli ovaj posao.

– Tako je, tvrtka "Hvidra" d.o.o. i njena Skupština 26. veljače donijela je odluku o prodaji poslovnih udjela u stopostotnom iznosu Gradu Splitu, što znači da će postati vlasnik tvrtke "Hvidra" d.o.o., nakon čega promjenom naziva i ostalih tehničkih stvari ona više neće postojati.

Prodat će se Gradu za pet milijuna kuna?

– Procjenu vrijednosti tvrtke "Hvidra" d.o.o. obavila je neovisna tvrtka "Paktor" koja je dobila posao na natječaju Grada Splita. "Hvidra" d.o.o. nije, kako sam naziv sugerira, invalidna tvrtka, koja ima probleme, u kojoj radnicima po više mjeseci kasne plaće, koja ne isplaćuje svoje obveze...

Naprotiv, "Hvidra" d.o.o. isplaćuje državnom proračunu 300.000 kuna svaki mjesec na ime PDV-a, djelatnici redovito dobivaju svoje plaće, i sve obveze "Hvidre" d.o.o su plaćene u dospjeću. Treba naglasiti da smo do ovog trenutka isplatili velik dio obveza iz prestečajne nagodbe, ostalo su obveze prema Gradu Splitu i obveze prema Poreznoj upravi. Ukupno dugovanje na ovaj dan iz predstečajne nagodbe iznosi oko 1.800.000 kuna.

Ako imate tvrtku koja u ovom treutku ima temeljni kapital od 4,7 milijuna kuna, koja ima potraživanja od kupaca oko 7 milijuna kuna, realno naplativih nešto manje od 5 milijuna kuna, te imovinu koju posjedujemo u stopostnom vlasništvu u vrijednosti 3 milijuna kuna, onda se može vidjeti kolika je vrijednost ove tvrtke. Također, imamo potpisane i koncesijske ugovore i ugovore o zakupu koja ima svoju težinu i svoju vrijednost.

Naplatit ćemo još pet milijuna kuna

Svih 119 zaposlenika "Hvidre" d.o.o. prihvatit će nova tvrtka "Split parking"?

– Tako je, svih 119 djelatnika skupa s imovinom, te ugovorima koje posjeduje, prijeći će u "Split parking". Njihov poslodavac će ubuduće biti Grad Split. Treba kazati da se po procjeni "Paktora" vrijednost "Hvidre" d.o.o. proteže i na triput višu cijenu od ugovorene koju Grad Split namjerava platiti.

No, budući da u "Hvidri" d.o.o. radi 119 ljudi koji rade 23 godine ovaj posao, i znaju ga raditi, koji većinom proizlaze iz stradalničkih obitelji, i s obzirom na to da Grad Split prepoznaje socijalni moment, i ima empatiju prema ovoj populaciji, razumije je i podržava, onda je bilo fer da mi našu prodajnu cijenu značajno umanjimo.

"Hvidra" d.o.o. ima velika potraživanja za obavljenu toplinsku isporuku korisnicima, iako se prestala baviti toplinarstvom?

– "Hvidra" d.o.o. u ovom trenutku potražuje nešto malo više od sedam milijuna kuna, većinom za energiju iz toplana. Od toga je realno naplativo nešto malo manje od pet milijuna kuna. Nisu realne naplate od korisnika koji su preminuli, ili su optereći raznim ovrhama, pa bi nas u to slučaju hvatala apsolutna zastara. To su realni gubici u poslovanju. Ipak, nešto manje od pet milijuna kuna će se naplatiti.

Obveza "Split parkinga" će biti reinvestiranje prihoda u izgradnju novih parkirališta i garaža?

– Pa, osnovna ideja "Split parkinga" je da objedini sve što je vezano uz promet u mirovanju u Gradu Splitu, po uzoru na sve ostale velike gradove, Zagreb, Rijeku, Zadar, Osijek, Dubrovnik. Znači, to u ostalim velikim gradovima rade gradska komunalna poduzeća, zato jer grad najbolje zna kakve su njegove potrebe za parkiralištima, gdje su kronični nedostaci i tako dalje...

Samo po sebi se podrazumijeva da se sredstva koja se uprihode od naplate parkiranja reinvestiraju u nova parkirališta. Tu je Grad Split zastao te zapinje u odnosu na sve druge gradove. S druge strane, svi smo svjesni kroničnog nedostatka parkirališnih mjesta u gradu Splitu. Možda ima samo jedan kotar koji ne vapi za parkirališnim mjestima, i samim time se podrazumijeva da je cilj gradske uprave da "Split parking" objedini sva parkirališta.

Ovo će koristiti i "Prometu"

I parkirališta kojima upravlja "Promet"?

– "Hvidra" raspolaže s 55 posto ukupnih parkirališta na području grada Splita, dok "Promet" raspolaže s 35 posto. Ostatak ima četiri, pet drugih, manjih tvrtki. "Split parking" bi to sve skupa trebao staviti pod svoju kapu.

Znači li to da će se dio prihoda iskoristiti za vraćanje Prometova duga Slovencima?

– Ono što je studija pokazala jest da će "Split parking" biti jako dobra tvrtka, i da će reinvestirati dobit u izgradnju novih parkirališnih mjesta. Međutim, "Promet" neće ostati bez svojeg dijela koji se subvencionirao iz parkirališta. Po najavi gradonačelnika Baldasara, "Promet" tu ne bi trebao imati razloga za zabrinutost jer će iznaći mogućnost sufinanciranja iz gradskog proračuna.

U svim razgovorima u kojima su sudjelovali i predstavnici "Prometa" inzistirali sam na rješenju koje neće naškoditi ni Gradu Splitu ni "Prometu" ni "Hvidri". I to je upravo osnivanje "Split parkinga", i svi će u vrlo kratkom roku osjetiti benefite stvaranja ove tvrtke.

Usto, projekcije su pokazale da će "Split parking" zaista biti dovoljno financijski snažan za nove investicije koje bi vrlo brzo dovele do novih parkirališnih mjesta. Naime, u prošloj, 2015. godini dobit "Hvidre" d.o.o. bila je milijun i 400 tisuća kuna, otplatili smo najveću obvezu iz predstečajne nagodbe, a ove bi godine "Hvidra" d.o.o trebala imati dobit od preko dva i pol milijuna kuna. U konačnici, kad isplatimo sva potraživanja iz predstečajne nagodbe, "Hvidra" d.o.o. ima potencijal doći do dobiti od 3 do 3,5 milijuna kuna godišnje.

Kad je već tako dobrostojeća, zašto onda Udruga Hvidra Split kao vlasnik prodaje tvrtku "Hvidra" d.o.o.?

– Kad vidite sve ove podatke i kad vidite da imamo ugovore do 2019. godine, onda se nameće takvo, logično pitanje. Ako gledate kratkoročna razdoblja, ti rezultati su jako dobri, i nemamo razloga za zabrinutost. No, dugoročno gledano, ne stojimo dobro jer su naši ugovori koji dolaze iz domene komunalne djelatnosti kratkoročni, na četiri godine. Upravo iz razloga što se u listopadu 2015. godine spominjala mogućnost da bi Grad mogao osnovati svoje poduzeće, to bi značilu direktnu konkurenciju "Hvidri" d.o.o. jer bi onda bilo logično da istekom tih ugovora Grad te poslove prebaci svom poduzeću.

Također, najavljivalo se da će početi gradnja drugih sadržaja na Trgu Hrvatske bratske zajednice, na kojem se nalazi jedno od naših najvećih parkirališta, što bi nam u dužem razdoblju značilo probleme u poslovanju.

Ne gledamo samo profit

Konkretno, na što mislite?

– Konkretno, to bi dovelo do gubitka pedeset radnih mjesta. To nije tipično trgovačko društvo, koje jedino gleda profit. Štoviše, "Hvidra" d.o.o. je dugo godina u svome nazivu nosila i dodatak da je poduzeće za zapošljavanje i zbrinjavanje invalida i njihovih obitelji. Moram naglasiti i da vlasnicima, Udruzi Hvidra Split, nikada nije isplaćivana dobit, što je apsolutno legalno u svim trgovačkim poduzećima, pa je bilo legalno i "Hvidri" d.o.o., ali smo tu dobit uvijek reinvestirali. Otuda taj temeljni kapital, s nešto manje od 5 milijuna kuna.

Kad sagledate sve te činjenice, onda se logično nametnulo rješenje da se krene u realizaciju ideje o gašenju "Hvidre" d.o.o. i osnivanje tvrtke "Split parking". Ovo je najbolji model i za "Hvidru" d.o.o. i njene djelatnike i za Grad Split, jer će se ovim modelom brzo doći do novih dvije tisuće do tri tisuće novih parkirališnih mjesta, te sačuvati 119 radnih mjesta. Drago nam je da su sve te okolnosti poklopile i da možemo biti sastavni dio tog cijelog projekta.

Znači li to da ćete Vi biti direktor "Split parkinga"?

– O tome je još rano govoriti. No, ako dođe do formiranja "Split parkinga", bit ću sigurno sastavni dio tvrtke, da li na mjestu direktora ili na nekome drugom mjestu, o tome će donijeti odluku Skupština nove tvrtke. Ja ću prihvatiti tu odluku.

Ne treba odgoditi raspravu

Kako gledate na izjavu Petra Škorića, predsjednika Gradskog odbora HDZ-a, da će vijećnici ove stranke predložiti odgodu rasprave o ovoj temi?

– Smatram da nema potrebe za odgađanje rasprave na ovu temu. Rezultati ovih analiza i studija jasno pokazuju kako bi grad Split u vrlo kratkom periodu dobio značajan porast kronično nedostajućih parkirališnih mjesta. Iznenađujuća i začuđujuća je spoznaja da bi HDZ bio neodlučan ili protiv ovakvog projekta od značajnog interesa Grada Splita i građana, a poglavito u odnosu na hrvatske branitelje za koje se splitski HDZ, vjerujem ne samo deklarativno, zauzima.

Ako se gradski vijećnici odluče za osnivanje "Split parkinga", kod bi ova gradska tvrtka trebala početi raditi?

– Dok se ne naprave upisi kroz trgovačka društva, formiraju nova tijela; uprava, skupština, nadzorni odbor plus tehničke stvari - promjena svih naziva i smještanje ljudi u jedni cjelinu, razdoblje između 1. svibnja i 1. lipnja bilo bi realno, kad bi nova firma "Split parking" d.o.o. trebala startati. Jer, i djelatnici "Prometa" i "Hvidre" već godinama rade ove poslove, te u samom gradu neće osjetiti nikakve velike promjene. Samo tehničke i organizacijske u samom početku "Split parkinga".

Modernizirali smo pauk-službu
Kako stoji pauk-služba, koja je sastavni dio "Hvidre" d.o.o.?

– Pauk-služba je jedna vrlo nepopularna djelatnost, i mi često žalimo što je imamo. I rezultati koju su javno iskazani pokazuju da djelatnost premještanja nepropisno parkiranih vozila nije profitabilna, a izaziva toliko negativnih mišljenja i komentara u javnosti, što je jako loše.

Pauk-služba radi poslove premještanja nepropisno parkiranih vozila od 1. ožujka po nalogu Prometnog redarstva. Moram po tko zna koji put naglasiti da djelatnici "Hvidre" ne odlučuju o premještanju bez prethodne naredbe Prometne policije ili Prometnog redarstva. "Split parking" je stoga rješenje koje će omogućiti građanima parkiranje legalno na uređenim površinama, te spriječiti kršenje Zakona o sigurnosti na cestama i dovođenje u opasnost ponajprije djecu, ali i ostale pješake, u opasnost.

Što se tiče modernizacije pauk-službe, mi smo bili vrlo aktivni. Imamo najmlađi vozni park u državi, i jednu od najopremljenijih pauk-službi. Raspolažemo sa šest vozila, od kojih su četiri vozila vrlo mlada.


Zaklada 'Andrija Bartulić Toni'
– Formiranjem Zaklade "Andrija Bartulić Toni", od dijela sredstava dobivenih prodajom "Hvidre" d.o.o., Udruga Hvidra Split pokazuje još jednom svoju humanitarnu narav. Naime, Udruga Hvidra Split to radi godinama, a pogotovo od kada je smrtno nastradao moj brat Andrija, na humanitarnom djelovanju.

Tu je Memorijal Andrija Bartulić Toni, koncerti, s koje prihod svake godine ide u neku potrebitu ustanovu, prije u KBC Split, a posljednje dvije godine Udruzi Anđeli, koja skrbi o djeci s najtežim tjelesnim invalidima i djeci s posebnim potrebama. Moram reći da u ovih 11 godina, i još kad bi se računalo i razdolje kad je predsjednik Hvidre bio pokojni Andrija i Goran Zlopaša, Udruga Hvidra i Hvidra d.o.o. su kroz humanitarne akcije prikupili dva milijuna kuna pomoći.

Odlukom Skupštine i Predsjedništva Udruge Hvidra Split na čelu s Mariom Tomasovićem, ideja je da se Zaklada "Andrija Bartulić Toni" bavi skrbi o djeci, stipendiranjem djece stradalnika, njihovim školovanjem, kako bi im se omogućila bolja perspektiva za daljnji život. Također, Zaklada "Andrija Bartulić Toni" bi pomagala i skrbila o svim ljudima kojima imaju teške bolesti koje nisu pokrivene HZZO-om. Uzor bi bila Zaklada "Ana Rukavina", kao svijetli primjer upravljanja i rada takvih zaklada.


Izgradnja nadzemnih garaža
– Grad Split posjeduje 21 lokaciju u svom stopostotnom vlasništvu, gdje se namjeravaju izgraditi nove garaže. Međutim, treba razlikovati nadzemne i podzemne garaže iz razloga što je nadzemne garaže lakše izgraditi i lakše ih je održavati.

S druge strane, podzemne garaže je teže izgraditi, potrebna su veća sredstva, i puno ih je teže održavati, zbog ventilacije, protupožarnih aparata, električne energije koja gori 24 sata na dan...

Dakle, dokle god ima prostora za ići u visinu s garažama, to treba iskoristiti. Onog momenta kad urbanisti vide da nema više površina za izgradnju nadzemnih, montažnih garaža, onda se one trebaju graditi pod zemljom.

Naslovnica Split