Dalmacija Split

kaštelanski škver obnavlja muzejski eksponat

Naš prvi ratni brod šminka se za muzej

kaštelanski škver obnavlja muzejski eksponat

Desantno-jurišni brod prvi je ušao u flotu HRM-a i sudjelovao u mnogim akcijama u Domovinskom ratu. Nakon obnove vraća se u Split, za početak na vez u Poljudu

Desantno-jurišni brod prvi je ušao u flotu HRM-a i sudjelovao u mnogim akcijama u Domovinskom ratu. Nakon obnove vraća se u Split, za početak na vez u Poljudu

Desantni brod sedmi je u floti povijesnih plovila koje posjeduje
Pomorski muzej na Gripama                         Feđa Klarić / Cropix
Maleni brod, desantno-jurišni (DBJ-103), slijed je malih i karizmatičnih plovila naše pomorske povijesti kojima su obranjeni obala i otoci od raznih osvajača. Nakon bitaka i umirovljenja, DJB-103 danas je na suhom, u brodogradilištu “Barka” u Kaštel Sućurcu, gdje mu meštri glancaju bore i vraćaju nekadašnji sjaj.

Dvadeset metara dugo plovilo prvi je ratni brod na kojem se 15. rujna 1991. godine zavihorila hrvatska zastava. Prvi ratni brod HRM-a u vlasništvu je Pomorskog muzeja, koji se može podičiti da posjeduje najveći i najkompleksniji muzejski eksponat u Hrvatskoj.

- Brod je u izvrsnom stanju, oštećenja su minimalna – objašnjava nam Stjepan Lozo, ravnatelj muzeja, dok obilazimo plovilo koje je sudjelovalo u mnogim oslobodilačkim operacijama u Domovinskom ratu. Hrabro je plovio za vrijeme operacije “Maslenica”, a u “Oluju” je uplovio podno surog Velebita gdje je prevozio postrojbe i opremu.

Top od 20 milimetara

- Ovo je sedmi brod iz flote povijesnih brodova koje posjeduje muzej. Za njegovu obnovu dobili smo 50 tisuća kuna od Ministarstva kulture, što ipak nije dovoljno. Obnovit ćemo ga izvorno. Vratit ćemo top kalibra 20 mm koji je nekada stajao na krovu zapovjedničkoga mosta, te automatski bacač granata koji se nalazio pred mostom – kaže ravnatelj Lozo, nadajući se i obnovi dvaju MTU motora čiji cilindri i zupčanici skrivaju snagu od dvije i pol tisuće konjskih snaga.

Inženjer Griša Ćurin, vlasnik brodogradilišta “Barka” i glavni meštar obnove broda, kaže da neće biti problema s obnovom.

- Brod je od kvalitetne stakloplastike i oštećenja su minimalna. Trup je očišćen od školjaka i nečistoće, a upravo saniramo oštećenja na krmi. Nanijeli smo intonak, a nakon toga slijedi glavnina radova na palubi i nadgrađu, gdje nedostaje dobar dio opreme – veli inženjer Ćurin. Nakon obnove, brod će biti privezan u lučici “Orada” na Poljudu. Namjera HPM-a je koristiti brod u obilježavanju svih značajnih datuma iz pomorske povijesti.

Tajna akcija

Brod je građen je 1979. godine u pogonima korčulanskoga ‘Grebena’. Pripadao je samom vrhuncu desantnih brodova svoga vremena. Sredinom rujna 1991. u akciji pod okriljem noći doplovio je do Omiša, uplovio u Cetinu te ponio hrvatski barjak. Namjena broda je transport ljudstva i tehnike. Zbog pramčane rampe i jake konstrukcije pramca gotovo nema uvale ili plaže na Jadranu na koju ne bi mogao pristati.

 

30 čvorova

dužina: 21,3 m

širina: 4,80 m

dva MTU motora od 1000 kW

brzina 30 čvorova

 

Naslovnica Split