Dalmacija Split

Ponuda dalmatinskim gradonačelnicima

Tomislav Uroda: Naš brod na baterije vodit će kupače na Brač za samo 30 kuna!

Ponuda dalmatinskim gradonačelnicima

Brzi brod od ultralakih karbonskih vlakana imao bi električni pogon, s baterijama ili vodikom kao spremnikom energije. Uštede u potrošnji goriva i emisiji štetnih plinova bile bi znatne - tvrdi inovator sa zagrebačkom adresom

Otići dvotrupcem do Brača na kupanje i natrag za 30 kuna? – možda iz današnje perspektive djeluje kao nemoguća misija, no inženjer brodogradnje i inovator Tomislav Uroda tvrdi da će projektom “iCat” to pretvoriti u stvarnost.

Cilj istoimene “startup” tvrtke, čiji je čelnik naš sugovornik, izgradnja je brzog broda na električni pogon, s baterijama ili vodikom kao spremnikom energije, izgrađenog od ultralakih karbonskih vlakana.

Vjetar i valovi na takvom brodu nadglasavaju buku i vibracije, a uštede u potrošnji goriva i emisiji štetnih plinova su znatne.

– “iCat” je zapravo skraćenica za “island catamaran”, odnosno otočni katamaran. Naša vizija je izgraditi flotu manjih brzih putničkih brodova duljine od 17 metara i kapaciteta do 100 putnika, te uspostaviti linije na Jadranu prema modelu prigradskog prometa.

Planirana brzina takvog broda je između 20 i 30 čvorova, a isplovljavao bi vrlo često, u prosjeku svakih 60 minuta, čime se značajno poboljšava prometna povezanost između dalmatinskih gradova i otoka.

Osim toga, imao bi pristupačnu cijenu karte, po modelu niskotarifnog zrakoplovnog prijevoza, čime bi se primjerice cijena karte od našega grada do Bola smanjila i do tri puta u odnosu na sadašnju (40 kuna, op.a.). Naš moto glasi: Brodovi moraju ploviti, a ne biti privezani! Sadašnje linije na Jadranu rijetke su, skupe i ovisne o državnim subvencijama – otkrio nam je zagrebački inovator tijekom svog boravka u Splitu kamo ga je dovela potraga za potencijalnim financijskim partnerima.

Ideja za taj projekt javila se još 2007. kada su inicijatori kao turisti promišljali kako ekonomično i brzo stići s otoka na otok. Tvrtku su registrirali 2011. godine, a sa zagrebačkim Fakultetom strojarstva i brodogradnje potpisali su ugovor o poslovno-znanstvenoj suradnji za daljnji tehničko-tehnološki razvoj broda.

– Uz njega, partner nam je i “Končarov” Institut za elektrotehniku. Međutim, novac je od početka problem jer “startup” tvrtke u nas nisu dovoljno prepoznate, a za izradu prvog broda treba nam otprilike 10 milijuna kuna – rekao nam je Uroda, koji trenutačno najviše nade polaže u suradnju s Gradom Šibenikom koji je zainteresiran za ekološki oblik prijevoza.

– Prije dvije godine za Šibenik smo napravili prvu studiju brodskih linija. Grad ima mogućnost korištenja sredstava iz europskih fondova, dosta je angažiran na tom polju i dosad je imao uspjeha, pa se nadamo da bi se i naš projekt mogao financirati iz tog izvora. Ako bi sve išlo prema planu, kroz godinu-dvije naši brodovi zaplovili bi šibenskim područjem – istaknuo je naš sugovornik i dodao:

– Za početak planiramo izgraditi tri broda i otvoriti ih svjetskom tržištu. Početna proizvodnja krenula bi iz Zagreba, a kada se razvije, prebacili bismo je na obalu.
PIŠE: Tena Vukušić


Banovina na potezu

Kako smo doznali u razgovoru s Urodom, iako s Gradom Splitom zasad nije dogovarana suradnja na ovom projektu, gradonačelnik Ivo Baldasar pokazao je interes za “iCat” još prije aktualne funkcije, u vrijeme svog rada na čelu Agencije za obalni linijski pomorski promet.

– Njegova ideja tada je bila da se na državnoj razini uloži u takav oblik prijevoza na Jadranu, odnosno da se dio sredstava od državnih subvencija alocira u razvoj modernih brodova – otkrio je Uroda.

PROJEKT U BROJKAMA

17
metara - duljina dvotrupca

100
putnika - najveći kapacitet

30
čvorova - maksimalna brzina


Naslovnica Split
Page 1 of 2FirstPrevious[1]2Last