Dalmacija Split

DIŽI SIDRO!

Bitka za 'Jadroplov': dionice žele Britanci i Rusi, te Debeljak, ‘Tankerska’ i ‘Atlantska’

DIŽI SIDRO!

Dva jaka inozemna 'igrača' u utrci za državnu kompaniju / FOTO: CROPIX

Novi pokušaj države da se riješi većinskog paketa dionica “Jadroplova” i dalje privlači zainteresirane kupce. No, još nije vrijeme za slavlje, jer u Centru za restrukturiranje i prodaju (CERP), koji vodi prodaju državnog brodara, tek moraju vidjeti koji od potencijalnih ulagača udovoljava natječajnim uvjetima.

Kako neslužbeno doznajemo, na CERP-ovu adresu pristiglo je sedam pisama namjere, pri čemu su svoje ambicije ponovno iskazali “Brodosplit” i “Tankerska plovidba” iz Zadra.

Međutim, novi takmaci su splitski investicijski fond “Jadran kapital”, poduzetnika Miroslava Jeličića Purka, koji već posjeduje 0,9 posto dionica “Jadroplova” (četvrti po veličini dioničar), splitski “Asper consult” u vlasništvu brokera Tomislava Tukića, zatim “Atlantska plovidba” iz Dubrovnika, te brodarska kompanija “Pola Maritime” s Cipra i investicijski fond iz Londona “Clearwater marine investment”.

Ruski kapital


Posebna novost jest interes dviju inozemnih tvrtki, čiji su portfelji respektabilni i u globalnim okvirima. Brzorastući “Pola Maritime” do kraja ove godine pod nadzorom će imati flotu od 35 brodova, mahom za prijevoz sipkih tereta, kakve ima i “Jadroplov”. Prema raspoloživim informacijama, kompanija je snažno povezana s ruskim kapitalom i Gazprom bankom koja financira “Poline” novogradnje s kineskih navoza.

I britanski “Clearwater” je snažan globalni “igrač”, jer je suvlasnik više brodara, a među njima su “Woodstreet Investments” te “Wallem Shipmanagement” koji trenutačno upravlja s čak 400 brodova.

U novom pokušaju prodaje državnog udjela u “Jadroplovu”, kako doznajemo, bit će promijenjeni i uvjeti nadmetanja. Potencijalni kupci 70,03 posto dionica za njih će trebati izdvojiti najmanje 139 milijuna kuna (121,84 kune po dionici), dok je u jesenskom prodajnom krugu ona iznosila 149 milijuna kuna (130,39 po dionici). Također, sa 130 milijuna kuna na 100 milijuna smanjen je iznos dokapitalizacije koju će budući vlasnik morati provesti.

Vlasnik bez obveze


Rok u kojem je potrebno dokapitalizirati kompaniju s prijašnjih šest mjeseci nakon prodaje, sada je produžen na devet mjeseci, dok je za pola godine povećan i rok za obvezna ulaganja, odnosno s prvobitnih 18 mjeseci na dvije godine. Prije su bili predviđeni penali u slučaju izostanka dokapitalizacije u iznosu od 20 milijuna kuna, a sada su upola umanjeni, dakle na 10 milijuna kuna.

Posebno zabrinjava informacija da više nema obveze novog vlasnika da sjedište “Jadroplova” zadrži u našem gradu najmanje pet godina nakon preuzimanja tvrtke. U praksi to će značiti da će se nakon kupnje sve tehničke i upravne aktivnosti smjeti preseliti bilo gdje u inozemstvo. U novom pokušaju privatizacije neće biti ni obveze kupca da sve zatečene ugovore o radu ne mijenja pet godina.

Također, uvjet iz prvog natječaja da brodovi moraju ostati najmanje pet godina pod hrvatskom zastavom, sada je smanjen na samo tri godine, a nakon isteka tri godine, neće biti ni obveze da se zapošljavaju isključivo hrvatski pomorci.

DENIS KRNIĆ

NOVI UVJETI

1. Početna cijena: 139 milijuna kuna (10 milijuna niže)
2. Iznos dokapitalizacije: 100 milijuna kuna (30 milijuna niže)
3. Zadržavanje sjedišta u Splitu: izbačena odredba
4. Zadržavanje flote pod zastavom RH: 3 godine (prije 5)
5. Zadržavanje hrvatskih pomoraca: 3 godine

POPIS ZAINTERESIRANIH

1. 'Brodosplit'
2. 'Tankerska plovidba'
3. 'Atlantska plovidba'
4. 'Jadran kapital' (Jeličić)
5. 'Asper Consult' (Tukić)
6. 'Pola Maritime' (Cipar/Rusija)
7. 'Clearwater marine' (Velika Britanija)

Naslovnica Split