Dalmacija Split

div na botune

Inženjer Goran Ujević: Skladište slažemo kao lego-kockice, kormilom upravljamo s dva prsta

div na botune
Trebalo je vremena da ga izgrade, uz sve porodiljne boljke koje prate jedan prototip broda u rađanju. No, sad kada je gotov, u punom sjaju vidi se što je remek-djelo škverskih ruku, čemu su vaši reporteri svjedočili kao prva novinarska ekipa na vrijednoj novogradnji.

Brod za prijevoz teških tereta “Jumbo Kinetic”, najveći svoje vrste na svijetu, konačno je gotov, u ponedjeljak je trebao biti predan naručitelju, nizozemskoj kompaniji “Jumbo shipping”, a za koji dan i napustiti “Brodosplit”, opremnu obalu. Čekaju ga svjetska mora i prvi vrijedni poslovi.

Brodar ima razloga trljati ruke od zadovoljstva, a u sličnoj atmosferi zatekli smo zapovjednika, ruskog kapetana Pavela A. Khusainova.

– Dobro došli na brod – stišće nam ruku kapetan Pavel u radnom trlišu predvodeći posadu koja zajedno sa škveranima obavlja posljednje pripreme uoči primopredaje i prvog vijađa.

– Odlazimo za Kinu gdje će se ugraditi dvije dizalice ukupne nosivosti preko tri tisuće tona. Trebat će nam do Kine točno 29 dana plovidbe. Brodom sam jako zadovoljan. Vrhunska kvaliteta rada i pred njim su zasigurno desetljeća plovidbe i dobrog rada – ističe Khusainov, koji već 14 godina radi za “Jumbo shipping”, ponosno dodajući da je “Jumbo Kinetic”, s dužinom od 152 metra i nosivošću dizalica većom od 3000 tona, trenutačno najveći na svijetu u svojoj kategoriji.

Interijer kao na kruzeru

Zapovjedni most je impresivan. Gdje god pogled skrene, pada na elektroniku, ekrane, botune, poluge... Kormilo je minijaturno, stane u jednu šaku. Uz toliko elektronike i satelita s kojima je brod povezan, gotov da mu timun ni ne treba.

Sa zapovjednog mosta puca panoramski pogled u puni krug od 360 stupnjeva. Kapetanu Pavelu neće ni galeb promaknuti.

Dok se šetamo hodnicima broda, strojarnicom i palubom, radnici i posada žure gore-dolje. Skidaju se zaštitni najloni, motaju se konopi, negdje se malo stavlja još malo boje, i to je to.

Interijer hodnika, kabina, kuhinje i ostalih prostorija uopće ne odaje dojam da je riječ o radnom brodu, za teške terete i teška mora. Netko neupućen bi lako pomislio kako se nalazi na kruzeru.

Vodič kroz utrobu broda bio nam je inženjer Goran Ujević, voditelj radova na strojarnici.

– Ma, brod je čudo. Hrvatski škverani nikad ovakav brod nisu gradili. Teško je nabrojiti sve njegove tehničke posebnosti. Na primjer, skladište se može pregrađivati i mijenjati mu volumen ovisno o dimenzijama i obliku tereta. Poklopci se po visini i dužini skladišta mogu postavljati na bilo kojoj poziciji. Slikovito rečeno, kao kod slaganja lego-kockica, posada može slagati skladište – pojašnjava nam Ujević.

Rasvjeta u skladištu je kao u kakvoj koncertnoj dvorani – sve bliješti. Čisto, uredno, akustično čak.

– Brajo, skladište je takvo da Zagrebačka filharmonija ovdje može svirat i snimat album – dobacuje netko od radnika.

Prema riječima inženjera, posebnost je i sustav balastiranja broda kod ukrcaja tereta.

Fumari na britvele

– To je sustav punjenja i pražnjenja balastnih spremnika. Uz to, kako višetonske dizalice na kotačima imaju bočne podupirače koje izvuku prigodom manipulacije teretima, tako i ovaj brod ima nešto slično što mu osigurava stabilitet suprotan velikim nagibima kod ukrcaja tereta. Preko bočnih vodilica u more se spuste posebni nepotopivi pontoni. Spušteni u more, oni povećavaju stabilnost broda, odnosno njegov deplasmanski volumen... – nabraja nam Ujević puste tehničke detalje.

Izlazimo na suncem okupanu krmu gdje golemi dimnjaci strše put neba.

– E, vidite ove fumare, to su vam jedini fumari na svitu na britvele – kaže naš domaćin.

– Kakve brtivele? – pitamo ga zagledani u dimnjake.

– Kad po krmi zatreba više prostora za trete, fumari se samo preko posebnog zgloba polože preko palube i eto prostora, a i fumari su još tu – smije se Ujević.

Naletjeli smo i na kapa od makinje, Nizozemca Simona Louisa. I on je dobro raspoložen. Kako kaže, jedva čeka isploviti i natjerati strojeve “u galop”.

Zanimljivo je kako je naručitelj zahtijevao zanatsko, ručno bojenje ovog “heavy liftera”. Nakon što se brod izgradio i opremio, uslijedilo je ručno bojenje izvana i iznutra. Time se postiže gotovo savršeno očuvanje “filma” premaza i same boje. Životni vijek broda, posebno “teškaša” koji radi u ekstremnim morskim uvjetima, određen je i kvalitetom bojenja brodskog trupa.

Na kraju balade, definitivno nije bilo lako izgraditi ovaj jedinstven brod. Kako bilo, škverani imaju razloga za ponos.

Denis Krnić
Snimio Nikola Vilić / CROPIX

Jadranski ledolomac

Spomenimo i posebna bočna vitla kojima će posada moći spuštati raznu opremu do čak 2,5 kilometara dubine. Osim hrpe opreme koju će imati, posebnost “Jumbo Kinetica” je i u klasi koju će nositi. Naime, prema “Lloyd’s” registru, imat će klasu leda “1A super”, što znači da će biti sposoban lomiti led do debljine od jednog metra. Ukratko, to je pravi ledolomac.

Novogradnja u brojkama

Dužina: 152 metra
Širina: 27 metara
Nosivost: 14.000 tona
Snaga strojeva: 9000 kilovata
Plovidbena brzina: 17 čvorova

Naslovnica Split