Dalmacija Split

modra brazda

Ophodni brodovi: prototip za godinu dana, a ostali za deset miseci

modra brazda

Kompjutorska simulacija budućeg ophodnog broda

Kako smo već objavili, ponudu “Brodosplita” za izgradnju pet ophodnih brodova za HRM i Obalnu stražu povjerenstvo Ministarstva obrane ocijenilo je najpovoljnijom.

No, potpisivanje ugovora u Splitu kratko je odgođeno zbog žalbe “Uljanika”, za koju se očekuje da neće biti usvojena zbog već osiguranih financijskih sredstava u ovoj proračunskoj godini za izgradnju prvog broda.

Tu je i potreba države da se u ovoj godini konačno počne s obnovom flote nakon višegodišnjeg čekanja i raznih političko-birokratskih “peripetija” koje su dovele do toga da Albanci i Slovenci danas imaju suvremenije patrolne brodove nego Hrvati.

Davna ‘Krka’

Zadnji vojni brod koji je gradilo splitsko brodogradilište bio je desantni minopolagač “Krka”, koji je porinut 1995. godine. Od tada je prošlo gotovo 20 godina i jednako toliko “Brodosplit” više nije imao doticaja s vojnom brodogradnjom.

Postavlja se pitanje koliko će vremena splitskom škveru trebati za izgradnju prvog broda do primopredaje, odnosno koliko treba vremena za gradnju i predaju HRM-u svih pet obalnih ophodnih brodova, svaki dužine 42 metra.

Prema tvrdnjama upućenih inženjera brodogradnje koji su radili na vojnim plovilima u “Brodogradilištu specijalnih objekata”, za izgradnju prototipa, uz opremanje naoružanjem i pratećim uređajima, škveranima će do primopredaje broda mornarici trebati najviše 12 mjeseci rada. To razdoblje uključuje i obradu tzv. crne metalurgije, odnosno limova.

Nakon što se stekne iskustvo na prvom brodu i riješe dječje bolesti koje prate svaku izgradnju prototipa, proces izgradnje preostalih “patrolaca” trebao bi ići brže. Prema stručnim procjenama, za izgradnju svakog sljedećeg broda i opremanje bit će potrebno najviše 10 mjeseci rada. S obzirom na to da je u jednoj godini planirana isporuka dvaju brodova, bile bi to ukupno četiri godine punih ruku posla za škversku “Specijalnu”, odnosno do kraja 2018. godine.

Obalni ophodni brodovi gradit će se po projektu “Brodarskog instituta”, koji je MORH platio pet milijuna kuna. Posao izgradnje brodova vrijedan je više od 350 milijuna kuna ili 10 milijuna eura po brodu.

Ophodni brodovi koje će škverani graditi, u usporedbi s ratnim brodovima, nisu skupa plovila. Projektirat će se i graditi prema standardima trgovačke brodogradnje, čime se postiže znatna ušteda u nabavnim i operativnim troškovima.

denis krnić

GENERALIJE

43metra dužine
28čvorova – maksimalna trajna brzina
1000milja – doplov uz brzinu od 15 čvorova
30milimetara – pramčani top
12,7milimetara – kalibar dviju pramčanih strojnica


Naslovnica Split