Dalmacija Split

sjeverna ruta

"Jadroplov" u manovri: gradili bi u "Trećem maju", u Splitu duguju 18 milijuna dolara

sjeverna ruta

‘Peristilu’ je kumovala Blanka Vlašić, a ‘Jadroplov’ je ostao dužan škveru za taj brod /Jadran Babić/Cropix

Najavu “Jadroplova“ da bi u riječkom “Trećem maju” gradio četiri broda za prijevoz sipkih tereta, u “Brodosplitu“ nisu htjeli komentirati, tvrdeći da se radi o legitimnoj poslovnoj politici drugih tvrtki.

Ipak, kada se uzme u obzir da spomenuti brodar škveru duguje 18 milijuna dolara i kamate, za neplaćene rata za zadnja dva broda koji su u Supavlovoj uvali izgrađeni za “Jadroplov”, očekivala se bliskija suradnja dviju splitskih tvrtki. “Jadroplov“ duguje “Brodosplitu“ za bulkove “Sveti Dujam“ i “Peristil“, koji datiraju iz 2009. godine, kada je tadašnja Vlada pokrenula projekt potpore obnove domaće flote.

Kulturna distanca

Na relaciji uprava “Brodosplita“ i “Jadroplova“ te resornih ministarstava zadnjih nekoliko mjeseci vođeni su intenzivni pregovori kako bi se pronašlo rješenje za dug koji brodar sada teško može u cijelosti isplatiti. Obje kompanije drže se na “kulturnoj distanci“, no jasno je da bi pregovori mogli ući u tvrđu fazu.

- S obzirom na pregovore o rješavanju dugova nećemo ništa komentirati. Što se nas tiče, pregovori s brodogradilištem neće biti zaustavljeni - poručuju miroljubljivo iz uprave splitskog brodara.

Dugovi se odnose i na gradnju broda Sveti /Duje Feđa Klarić/Cropix
- Bit ćemo u daljnjim pregovorima o načinu naplate potraživanja, kao što ćemo nastaviti razgovore o mogućoj izgadnji novih bulkova za “Jadroplov”, no teško je prognozirati kako će razgovori završiti - poručili su iz škvera.

Svakako valja spomenuti zanimljiv model izgradnje brodova od po 37 tisuća tona nosivosti, koje bi “Jadroplov“ gradio u Rijeci. Naime, splitski brodar i “Uljanik“, koji je vlasnik “Trećeg maja“, potpisali su sporazum o tehničkoj suradnji. Prema zamisli, spomenute kompanije osnovale bi zajedničku tvrtku za koju bi se gradili novi brodovi, ali način financiranja za sada je tajna.

To nije ni čudno ako se zna da u domaćim brodogradilištima bulkove nije moguće graditi bez velikih gubitaka (do mjere da je veća cijena materijala od ugovorene cijene broda).

Možda se caka krije u tome da bi se planirani gubici dijelom utopili u dobru bilancu “Trećeg maja”, tako da bi “Uljanik“ i “Jadroplov“ ostali “neoštećeni“ u toj transakciji. Malo je poznato da je riječki škver na mnogo zdravijim temeljima ušao u privatizaciju, pogotovo nakon “čišćenja bilance“, od ostalih brodogradilišta.

Veliki gubici

Treba kazati da će “Brodosplit“ teško ugovoriti izgradnju većih bulkova s “Jadroplovom“, jer privatni splitski škver mora paziti da ne ugovora poslove s velikim gubicima, budući da više nema države koja bi to pokrila.

Neki analitičari jednu od mogućnosti rješavanja duga vide u vlasničkom preuzimanju “Jadroplova“ u korist “Brodosplita“, na ime tih potraživanja. No, nitko u tim kompanijama, kao ni u resornim ministarstvima nije htio komentirati takve spekulacije. Svi izražavaju nadu da će se pronaći drugi model naplate potraživanja.

denis krnić

Naslovnica Split