stdClass Object ( [id] => 80135 [title] => Mani Gotovac: Uprizorit ću u punom sjaju Sanaderove laži i licemjerje [alias] => mani-gotovac-uprizorit-cu-u-punom-sjaju-sanaderove-lazi-i-licemjerje [catid] => 297 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Krajem prošlog mjeseca Mani Gotovac, poznata i intrigantna dramaturginja, teatrologinja, kazališna kritičarka i spisateljica, te bivša intendantica splitskog i riječkog HNK, proslavila je svoj 70. rođendan. Premda u mirovini, najavila je čitav niz novih projekata kojima se namjerava uskoro baviti ili se bavi već sada. Za “Spektar” je progovorila o sebi, o aktualnom kazališnom te kulturnom trenutku, ali i nešto šire, bez dlake na jeziku.

Nedavno ste proslavili 70. rođendan. U DHP o Vama su tom prigodom govorili ugledni ljudi i govorili su, usudim se reći, gotovo kao o fenomenu. Kakav je osjećaj biti Mani Gotovac danas? U sedamdesetima, najboljim godinama, kako ste istaknuli pozivajući se na Krležu.

- Sedamdesete godine su najbolje, ali kratko traju. Krleža je kao puno puta i sada u pravu. Tako se osjećam privatno. U svakodnevnom i javnom životu osjećam se poput mnogih u Hrvatskoj: željela bih promjene u društvu i u kazalištu, a istodobno znam da je do njih gotovo nemoguće doći. To je stanje „mahnitosti bez utjehe”. Samo oni koji vladaju, koji nas lažu i koji nam pljačkaju ne samo novac nego i život, ne prepoznaju stanje o kojem govorim.

Premijerka silno troši na kostime i nakit

Rekli su o Vama da ste ‘željezna lady hrvatskog kazališta’, rekli su da ste ‘Mani - tsunami’, da ste kontroverzni, da ste provokativni... Najavili ste dramski komad temeljen na ‘seksualno eruptivnoj’ poeziji dr. Ive Sanadera, objavljenoj prije 20 godina upravo u Slobodnoj Dalmaciji, što zvuči vrlo provokativno. Dokle ste stigli u ostvarenju te zamisli?

- Teatar je sam po sebi provokativan, kontroverzan, uzbuđujući. Ili nije teatar, nego činovnički dom ili dom za umirovljenike. Većina naših takozvanih kazališta danas je nalik upravo takvim domovima.Trenutno radim na novoj knjizi, svojevrsnim sjećanjima. Kada završim taj posao, a vjerujte mi, nema ništa teže nego kopati po samoj sebi, onda ću se vratiti teatru. Pokrenut ću privatno kazalište koje će se na različite načine baviti suvremenom hrvatskom dramom, pjesmom, kolumnom, pojavom... Među djelima koja sam već odabrala nalazi se i Sanaderova pjesma koja djeluje kao erotska eksplozija. Najnovija teorijska istraživanja o pisanju pokazala su kako autor u svakom svom djelu otkriva dio svojih vlastitih pogleda i želja u svijetu. Pjesma o kojoj govorim u izravnim je suprotnostima sa svim propovijedima koje je čitavoj naciji dugi niz godina držao taj isti Sanader. Osobno mu nisam nikada vjerovala ni kao teatrologu ni kao političaru.

Što kanite postići?

- Željela bih na pozornici pokazati licemjerje u punom svom sjaju, tu laž u koju se donedavno slijepo i, kako sada svi vide, opasno vjerovalo. Na moju žalost, predstava neće govoriti o lanjskim snjegovima. Laž se, naime, nastavlja. Pogledajte, svi na vlasti govore o svojoj bezgrješnosti, a istodobno događa se ovo: Kalmeta ništa „ne zna” o korupcijama u svom ministarskom resoru dok je oduvijek član partije čiji slogan glasi – „zna se”, premijerka zahtijeva štednju, a potroši na svoje kostime i nakit u jedan dan više nego prosječna obitelj na hranu u cijeloj jednoj godini, ministar kulture bavi se graditeljstvom, a kultura mu je zadnja rupa na svirali, Milinović je ginekolog, a zabranjuje rađanje djece umjetnom oplodnjom... To je ta naša lažomanija. Zadaća teatra jest da je pokaže.

Ako ćete, kako kažete, osnovati privatni teatar koji će, kako čujem, nositi i Vaše ime, znači li to da su Vam postojeće kazališne kuće ‘pretijesne’ za ovo što vi od kazališta hoćete i za ono što hoćete za kazalište? 

 Uvijek sam teatar doživljavala kao tijesan prostor slobode, domahivanje, udah slobode za one koji ga stvaraju i one koji ga gledaju. Takav nam je teatar potreban jer ćemo se inače ugušiti u svojim poniženjima ili u svojoj krvi poput onog nesretnog dječaka u Rijeci. Danas je takvih tjesnaca u našim kazalištima premalo. Nisu prema tome meni teatri kao institucije pretijesni, već sam ja njima preširok teret. Ugrožavam njihov komoditet, komfor i užitak u dokidanju svakog užitka.

 / Vlado KOS CROPIX
U svojoj knjizi koju upravo pišete o svome privatnome životu i kazalištu zasigurno ćete notirati nešto ili nekoga tko Vas je osobito obilježio kao osobu. Tko bi to bio ili što je to bilo? Što je to što Vas čini Mani?

- Kada bih znala odgovor na to pitanje, vjerujte mi ne bih pisala knjigu. Mogu jedino spomenuti pojedine osobe i njihova djela, odnosno trenutke u svom životu za koje vjerujem da su na mene utjecali. Tu je ponajprije moj učitelj i prijatelj, teatrolog i filozof, đak nekadašnje klasične gimnazije i ravnatelj Drame u Splitu u vrijeme kada je ona bila prepoznata u Europi, tu je dakle Petar Brečić. Potom, u mojim opsesijama kulturom i umjetnošću sigurno glavnu ulogu igra gotovo gigantski opus Miroslava Krleža, potom eseji i život Vlade Gotovca, poezija Danijela Dragojevića... U pogledu pak približnog razumijevanja politike u Hrvatskoj, velik utjecaj imali su na mene Miko Tripalo i Savka Dabčević-Kučar. Ozračje solidarnosti, poštenja, znanja, zanosa, osjaćaja mogućnosti otvaranja prostora slobode prohujalo je s hrvatskim proljećem. Vrijedilo je. Unatoč svim kaznama koje su nam se dogodile. Kada bismo danas slijedili jedan dio onih zamisli koje su Miko i Savka formulirali u pravnom i gospodarstvenom smislu, naša situacija ne bi bila toliko katastrofalna koliko jest sada. U privatnom životu sa mnom su uvijek moja majka Maria Danira, glumica, i moj mali unuk Jakov Gotovac Borčić koji mi je danas učitelj i kritičar. Kritika je jedini ozbiljni znak ljubavi. Sve ostalo su tlapnje.

Kako ocjenjujete rad HNK u Splitu? Ta kuća nije uvijek spram Vas imala prijateljsko lice... Iskreno govoreći, ni sam tzv. kulturni Split nije Vam uvijek bio naklonjen.

- Jedan dio Splita i ja mrzimo se javno, a drugi dio Splita i ja ljubimo se tajno. Mržnja uvijek dolazi od vlasti, a ljubav se vodi po podzemnim i podmorskim kanalima od Meja do Peškarije, od teatarskih garderoba do Peristila... Tako je bilo i kada sam došla u Split, i kada sam pokrenula teatar, i kada su me iz njega istjerali izaslanici vlasti, njezini egzekutori, Milan Štrljić i Petar Selem. Tako je i danas.

Bili ste među onima koji su izbor Željka Keruma za gradonačelnika Splita javno ocijenili kao korak natrag za kulturni život grada. Jeste li možda promijenili mišljenje?

- Da se razumijemo: Željko Kerum nije sam sebe izabrao za gradonačelnika, a ne mogu reći, ma koliko to u prvi čas zvučalo iracionalno, niti da ga je izabrao grad Split. Njega je, naime, pripremala splitska vlast punih 18 godina. Ona se danas takorekuć otjelotvorila u liku Željka Keruma. Taj lik vidljivo pokazuje što su vladari i Splita i Hrvatske mislili i željeli s kulturom naše domovine. I to od trenutka kada je Hrvatska postala 2D, dakle i naša država, pa sve do danas. Nemojte pri tome smetnuti s uma kako je kultura u jednoj maloj zemlji kakva je naša pitanje njezina obzora i opstanka. Inače, gospodinu Kerumu kao čovjeku koji radi i zarađuje pošteno svoj novac svaka čast. Ali novac nije početak i kraj svijeta, a kulturno obzorje je posve, posve druga priča. I ona nam neutješno nedostaje. Tu nam ni Drpići, ni Žderići, , ni Huljići, ni drugi barbarogeni “mrdušanskih” prezimena ne mogu biti od koristi.

Ljetos ste vrlo oštro ocijenili rad Dubrovačkih ljetnih igara. Dapače, atmosferu oko Igara nazvali ste ‘žabokrečinom’. Kako komentirate promjene na čelu dramskog i glazbenog programa? Dora Ruždjak Podolski zamijenila je Ivicu Kunčevića na čelu dramskog programa, a Ivan Repušić preuzeo je glazbeni program.

- Duboko cijenim rad maestra Ivana Repušića i vjerujem u njegove sposobnosti. Ali u Dalmaciji kažu da problemi s ribom počinju od njezine glave. Glava se, međutim, nije promijenila, tek njezini pomoćnici. Preostaje mi, dakle, samo nada, ona umire zadnja.

Promjene u Dubrovniku dogodile su se upravo na prijedlog glave, kako vi kažete, to jest Ivice Prlendera za kojeg ste ljetos izrazili sumnju u sukob interesa. Na Igrama, čini li Vam se, mnogi segmenti teško mogu izdržati tu vrstu provjere?

- To pitanje sukoba interesa ili točnije korupcije duha i morala, po mome mišljenju, temeljno je pitanje sveukupnoga našega glumišta. U Dubrovniku se s ovim promjenama dogodilo ono što se događa u zemlji na vrhu piramide: kažnjavaju se samo oni koje ne štiti, ili koje ne štiti dovoljno, nijedna stranka i nijedan tajkun. To ne znači da i „mali” ne snose dio odgovornosti za tu korupcijsko-etičku hobotnicu, ali priča i opet počinje od glave, ili od glava, i živi i živjet će dok se njima ponovno i

Nakratko oživjeti Borisov duh

Nedavna dodjela Baletne nagrade hrvatskoga glumišta protekla je u znaku prepirki i prizemnih optužbi. Ima li, po Vama, više u Hrvatskoj ijedne kulturne institucije koja nije devastirana, u prvom redu moralno, kako kažete, a onda i stručno?

- Vidite, taj detalj s baletom ide u red onih pojava kada se čini da se čaša prelila. Ali nije. I opet neće. Sve se nastavlja po starome. Almira Osmanović doista je za splitski balet napravila jako puno. Osobno, ja se zalažem za suvremeni ples, za ono što radi primjerice Saša Zurovac u Rijeci, ali to ne znači kako ne vidim i ne poštujem dobar rad u klasičnom baletu. Nasuprot takvom radu upravo u Splitu, Irena Pasarić u Zagrebu razvija isprazni i skupi kičeraj. Time opasno utječe na ukus gledateljstva, njeguje sitnomalograđanski duh koji je i inače u porastu u cijeloj našoj zemlji. Službeni žiri, iza kojeg kod nas uvijek stoji ministar kulture, uskraćuje priznanje ozbiljnom radu splitskog baleta, a podržava upravo tu prijeteću i opasnu nadolazeću malograđanštinu.

Što je s dokumentarcem o Borisu Dvorniku? U HNK su mu postavili bistu, uz Gendu i Zdravku... Hoće li Vaš dokumentarac biti ta vrsta ‘spomenika’?

- Napravit ću dokumentarac, ako mi Ministarstvo kulture odobri sredstva. Film o Borisu neće biti spomenik Borisu, već pokušaj da onaj „duh i morbin” Borisa, pa i Smoje, budu barem na nekoliko trenutaka opet među nama, danas i ovdje. Možda nas razvedri, nasmije.

eda vujević

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => sa željeznom damom hrvatskog teatra, živahnom umirovljenicom, bivšom intendanticOM dviju kazališnih kuća i budućom ŠEFICOM vlastitOGa KAZALIŠTA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2009-12-11 16:24:02 [created_by] => 39 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2009-12-11 16:33:13 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2009-12-12 10:10:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 5140 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 297 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Specijalni prilog Slobodne Dalmacije s područja politike, društva i kulture. [menu-meta_keywords] => specijalni prilog, zanimljivosti, spektar, društvo, politika, kultura [secure] => 0 [page_title] => Spektar [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2009/12/12/spektar/man00.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "350x250" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 297 [name] => Spektar [alias] => spektar [description] => [parent] => 260 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 3 [params] => {"inheritFrom":"260","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 8220216 Threads: 6 Questions: 1621610329 Slow queries: 4968082 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 113093054 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 43 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front03 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /sd-plus/spektar ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 376 [name] => Arhiva [alias] => arhiva [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /arhiva ) [1] => stdClass Object ( [id] => 296 [name] => Stil [alias] => stil [parent] => 260 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /sd-plus/stil ) ) [link] => /sd-plus/spektar/mani-gotovac-uprizorit-cu-u-punom-sjaju-sanaderove-lazi-i-licemjerje-80135 [printLink] => /sd-plus/spektar/mani-gotovac-uprizorit-cu-u-punom-sjaju-sanaderove-lazi-i-licemjerje-80135?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 153508 [name] => ManiGotovac [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => manigotovac [link] => /tag/manigotovac ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => sa željeznom damom hrvatskog teatra, živahnom umirovljenicom, bivšom intendanticOM dviju kazališnih kuća i budućom ŠEFICOM vlastitOGa KAZALIŠTA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Mani Gotovac: Uprizorit ću u punom sjaju Sanaderove laži i licemjerje [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-21-10-39-10-39 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2009/12/12/spektar/man00.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2009/12/12/spektar/man00.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Krajem prošlog mjeseca Mani Gotovac, poznata i intrigantna dramaturginja, teatrologinja, kazališna kritičarka i spisateljica, te bivša intendantica splitskog i riječkog HNK, proslavila je svoj 70. rođendan. Premda u mirovini, najavila je čitav niz novih projekata kojima se namjerava uskoro baviti ili se bavi već sada. Za “Spektar” je progovorila o sebi, o aktualnom kazališnom te kulturnom trenutku, ali i nešto šire, bez dlake na jeziku.

Nedavno ste proslavili 70. rođendan. U DHP o Vama su tom prigodom govorili ugledni ljudi i govorili su, usudim se reći, gotovo kao o fenomenu. Kakav je osjećaj biti Mani Gotovac danas? U sedamdesetima, najboljim godinama, kako ste istaknuli pozivajući se na Krležu.

- Sedamdesete godine su najbolje, ali kratko traju. Krleža je kao puno puta i sada u pravu. Tako se osjećam privatno. U svakodnevnom i javnom životu osjećam se poput mnogih u Hrvatskoj: željela bih promjene u društvu i u kazalištu, a istodobno znam da je do njih gotovo nemoguće doći. To je stanje „mahnitosti bez utjehe”. Samo oni koji vladaju, koji nas lažu i koji nam pljačkaju ne samo novac nego i život, ne prepoznaju stanje o kojem govorim.

Premijerka silno troši na kostime i nakit

Rekli su o Vama da ste ‘željezna lady hrvatskog kazališta’, rekli su da ste ‘Mani - tsunami’, da ste kontroverzni, da ste provokativni... Najavili ste dramski komad temeljen na ‘seksualno eruptivnoj’ poeziji dr. Ive Sanadera, objavljenoj prije 20 godina upravo u Slobodnoj Dalmaciji, što zvuči vrlo provokativno. Dokle ste stigli u ostvarenju te zamisli?

- Teatar je sam po sebi provokativan, kontroverzan, uzbuđujući. Ili nije teatar, nego činovnički dom ili dom za umirovljenike. Većina naših takozvanih kazališta danas je nalik upravo takvim domovima.Trenutno radim na novoj knjizi, svojevrsnim sjećanjima. Kada završim taj posao, a vjerujte mi, nema ništa teže nego kopati po samoj sebi, onda ću se vratiti teatru. Pokrenut ću privatno kazalište koje će se na različite načine baviti suvremenom hrvatskom dramom, pjesmom, kolumnom, pojavom... Među djelima koja sam već odabrala nalazi se i Sanaderova pjesma koja djeluje kao erotska eksplozija. Najnovija teorijska istraživanja o pisanju pokazala su kako autor u svakom svom djelu otkriva dio svojih vlastitih pogleda i želja u svijetu. Pjesma o kojoj govorim u izravnim je suprotnostima sa svim propovijedima koje je čitavoj naciji dugi niz godina držao taj isti Sanader. Osobno mu nisam nikada vjerovala ni kao teatrologu ni kao političaru.

Što kanite postići?

- Željela bih na pozornici pokazati licemjerje u punom svom sjaju, tu laž u koju se donedavno slijepo i, kako sada svi vide, opasno vjerovalo. Na moju žalost, predstava neće govoriti o lanjskim snjegovima. Laž se, naime, nastavlja. Pogledajte, svi na vlasti govore o svojoj bezgrješnosti, a istodobno događa se ovo: Kalmeta ništa „ne zna” o korupcijama u svom ministarskom resoru dok je oduvijek član partije čiji slogan glasi – „zna se”, premijerka zahtijeva štednju, a potroši na svoje kostime i nakit u jedan dan više nego prosječna obitelj na hranu u cijeloj jednoj godini, ministar kulture bavi se graditeljstvom, a kultura mu je zadnja rupa na svirali, Milinović je ginekolog, a zabranjuje rađanje djece umjetnom oplodnjom... To je ta naša lažomanija. Zadaća teatra jest da je pokaže.

Ako ćete, kako kažete, osnovati privatni teatar koji će, kako čujem, nositi i Vaše ime, znači li to da su Vam postojeće kazališne kuće ‘pretijesne’ za ovo što vi od kazališta hoćete i za ono što hoćete za kazalište? 

 Uvijek sam teatar doživljavala kao tijesan prostor slobode, domahivanje, udah slobode za one koji ga stvaraju i one koji ga gledaju. Takav nam je teatar potreban jer ćemo se inače ugušiti u svojim poniženjima ili u svojoj krvi poput onog nesretnog dječaka u Rijeci. Danas je takvih tjesnaca u našim kazalištima premalo. Nisu prema tome meni teatri kao institucije pretijesni, već sam ja njima preširok teret. Ugrožavam njihov komoditet, komfor i užitak u dokidanju svakog užitka.

 / Vlado KOS CROPIX
U svojoj knjizi koju upravo pišete o svome privatnome životu i kazalištu zasigurno ćete notirati nešto ili nekoga tko Vas je osobito obilježio kao osobu. Tko bi to bio ili što je to bilo? Što je to što Vas čini Mani?

- Kada bih znala odgovor na to pitanje, vjerujte mi ne bih pisala knjigu. Mogu jedino spomenuti pojedine osobe i njihova djela, odnosno trenutke u svom životu za koje vjerujem da su na mene utjecali. Tu je ponajprije moj učitelj i prijatelj, teatrolog i filozof, đak nekadašnje klasične gimnazije i ravnatelj Drame u Splitu u vrijeme kada je ona bila prepoznata u Europi, tu je dakle Petar Brečić. Potom, u mojim opsesijama kulturom i umjetnošću sigurno glavnu ulogu igra gotovo gigantski opus Miroslava Krleža, potom eseji i život Vlade Gotovca, poezija Danijela Dragojevića... U pogledu pak približnog razumijevanja politike u Hrvatskoj, velik utjecaj imali su na mene Miko Tripalo i Savka Dabčević-Kučar. Ozračje solidarnosti, poštenja, znanja, zanosa, osjaćaja mogućnosti otvaranja prostora slobode prohujalo je s hrvatskim proljećem. Vrijedilo je. Unatoč svim kaznama koje su nam se dogodile. Kada bismo danas slijedili jedan dio onih zamisli koje su Miko i Savka formulirali u pravnom i gospodarstvenom smislu, naša situacija ne bi bila toliko katastrofalna koliko jest sada. U privatnom životu sa mnom su uvijek moja majka Maria Danira, glumica, i moj mali unuk Jakov Gotovac Borčić koji mi je danas učitelj i kritičar. Kritika je jedini ozbiljni znak ljubavi. Sve ostalo su tlapnje.

Kako ocjenjujete rad HNK u Splitu? Ta kuća nije uvijek spram Vas imala prijateljsko lice... Iskreno govoreći, ni sam tzv. kulturni Split nije Vam uvijek bio naklonjen.

- Jedan dio Splita i ja mrzimo se javno, a drugi dio Splita i ja ljubimo se tajno. Mržnja uvijek dolazi od vlasti, a ljubav se vodi po podzemnim i podmorskim kanalima od Meja do Peškarije, od teatarskih garderoba do Peristila... Tako je bilo i kada sam došla u Split, i kada sam pokrenula teatar, i kada su me iz njega istjerali izaslanici vlasti, njezini egzekutori, Milan Štrljić i Petar Selem. Tako je i danas.

Bili ste među onima koji su izbor Željka Keruma za gradonačelnika Splita javno ocijenili kao korak natrag za kulturni život grada. Jeste li možda promijenili mišljenje?

- Da se razumijemo: Željko Kerum nije sam sebe izabrao za gradonačelnika, a ne mogu reći, ma koliko to u prvi čas zvučalo iracionalno, niti da ga je izabrao grad Split. Njega je, naime, pripremala splitska vlast punih 18 godina. Ona se danas takorekuć otjelotvorila u liku Željka Keruma. Taj lik vidljivo pokazuje što su vladari i Splita i Hrvatske mislili i željeli s kulturom naše domovine. I to od trenutka kada je Hrvatska postala 2D, dakle i naša država, pa sve do danas. Nemojte pri tome smetnuti s uma kako je kultura u jednoj maloj zemlji kakva je naša pitanje njezina obzora i opstanka. Inače, gospodinu Kerumu kao čovjeku koji radi i zarađuje pošteno svoj novac svaka čast. Ali novac nije početak i kraj svijeta, a kulturno obzorje je posve, posve druga priča. I ona nam neutješno nedostaje. Tu nam ni Drpići, ni Žderići, , ni Huljići, ni drugi barbarogeni “mrdušanskih” prezimena ne mogu biti od koristi.

Ljetos ste vrlo oštro ocijenili rad Dubrovačkih ljetnih igara. Dapače, atmosferu oko Igara nazvali ste ‘žabokrečinom’. Kako komentirate promjene na čelu dramskog i glazbenog programa? Dora Ruždjak Podolski zamijenila je Ivicu Kunčevića na čelu dramskog programa, a Ivan Repušić preuzeo je glazbeni program.

- Duboko cijenim rad maestra Ivana Repušića i vjerujem u njegove sposobnosti. Ali u Dalmaciji kažu da problemi s ribom počinju od njezine glave. Glava se, međutim, nije promijenila, tek njezini pomoćnici. Preostaje mi, dakle, samo nada, ona umire zadnja.

Promjene u Dubrovniku dogodile su se upravo na prijedlog glave, kako vi kažete, to jest Ivice Prlendera za kojeg ste ljetos izrazili sumnju u sukob interesa. Na Igrama, čini li Vam se, mnogi segmenti teško mogu izdržati tu vrstu provjere?

- To pitanje sukoba interesa ili točnije korupcije duha i morala, po mome mišljenju, temeljno je pitanje sveukupnoga našega glumišta. U Dubrovniku se s ovim promjenama dogodilo ono što se događa u zemlji na vrhu piramide: kažnjavaju se samo oni koje ne štiti, ili koje ne štiti dovoljno, nijedna stranka i nijedan tajkun. To ne znači da i „mali” ne snose dio odgovornosti za tu korupcijsko-etičku hobotnicu, ali priča i opet počinje od glave, ili od glava, i živi i živjet će dok se njima ponovno i

Nakratko oživjeti Borisov duh

Nedavna dodjela Baletne nagrade hrvatskoga glumišta protekla je u znaku prepirki i prizemnih optužbi. Ima li, po Vama, više u Hrvatskoj ijedne kulturne institucije koja nije devastirana, u prvom redu moralno, kako kažete, a onda i stručno?

- Vidite, taj detalj s baletom ide u red onih pojava kada se čini da se čaša prelila. Ali nije. I opet neće. Sve se nastavlja po starome. Almira Osmanović doista je za splitski balet napravila jako puno. Osobno, ja se zalažem za suvremeni ples, za ono što radi primjerice Saša Zurovac u Rijeci, ali to ne znači kako ne vidim i ne poštujem dobar rad u klasičnom baletu. Nasuprot takvom radu upravo u Splitu, Irena Pasarić u Zagrebu razvija isprazni i skupi kičeraj. Time opasno utječe na ukus gledateljstva, njeguje sitnomalograđanski duh koji je i inače u porastu u cijeloj našoj zemlji. Službeni žiri, iza kojeg kod nas uvijek stoji ministar kulture, uskraćuje priznanje ozbiljnom radu splitskog baleta, a podržava upravo tu prijeteću i opasnu nadolazeću malograđanštinu.

Što je s dokumentarcem o Borisu Dvorniku? U HNK su mu postavili bistu, uz Gendu i Zdravku... Hoće li Vaš dokumentarac biti ta vrsta ‘spomenika’?

- Napravit ću dokumentarac, ako mi Ministarstvo kulture odobri sredstva. Film o Borisu neće biti spomenik Borisu, već pokušaj da onaj „duh i morbin” Borisa, pa i Smoje, budu barem na nekoliko trenutaka opet među nama, danas i ovdje. Možda nas razvedri, nasmije.

eda vujević

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/sd-plus/spektar/mani-gotovac-uprizorit-cu-u-punom-sjaju-sanaderove-lazi-i-licemjerje-80135 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=30aa72fc07f66ccfff3a07dfee193dfe09278205 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Mani+Gotovac%3A+Uprizorit+%C4%87u+u+punom+sjaju+Sanaderove+la%C5%BEi+i+licemjerje&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fspektar%2Fmani-gotovac-uprizorit-cu-u-punom-sjaju-sanaderove-lazi-i-licemjerje-80135 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fspektar%2Fmani-gotovac-uprizorit-cu-u-punom-sjaju-sanaderove-lazi-i-licemjerje-80135 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => sa željeznom damom hrvatskog teatra, živahnom umirovljenicom, bivšom intendanticOM dviju kazališnih kuća i budućom ŠEFICOM vlastitOGa KAZALIŠTA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Spektarsa željeznom damom hrvatskog teatra, živahnom umirovljenicom, bivšom intendanticOM dviju kazališnih kuća i budućom ŠEFICOM vlastitOGa KAZALIŠTA

Mani Gotovac: Uprizorit ću u punom sjaju Sanaderove laži i licemjerje

Piše PSD.
12. prosinca 2009. - 11:10

Krajem prošlog mjeseca Mani Gotovac, poznata i intrigantna dramaturginja, teatrologinja, kazališna kritičarka i spisateljica, te bivša intendantica splitskog i riječkog HNK, proslavila je svoj 70. rođendan. Premda u mirovini, najavila je čitav niz novih projekata kojima se namjerava uskoro baviti ili se bavi već sada. Za “Spektar” je progovorila o sebi, o aktualnom kazališnom te kulturnom trenutku, ali i nešto šire, bez dlake na jeziku.

Nedavno ste proslavili 70. rođendan. U DHP o Vama su tom prigodom govorili ugledni ljudi i govorili su, usudim se reći, gotovo kao o fenomenu. Kakav je osjećaj biti Mani Gotovac danas? U sedamdesetima, najboljim godinama, kako ste istaknuli pozivajući se na Krležu.

- Sedamdesete godine su najbolje, ali kratko traju. Krleža je kao puno ...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
21. svibanj 2024 12:39