stdClass Object ( [id] => 11151 [title] => Litra goriva 3,5 kune [alias] => litra-goriva-3-5-kune [catid] => 297 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>
Fijasko u proizvodnji biodizela je razumljiv kad znamo da je u Hrvatskoj 300 tisuća hektara zapuštenog poljoprivrednog zemljišta. INA ne prodaje biodizel, niti ne razmatra “mješanje” biodizela u svoj Eurodizel

Europska unija udeseterostručila je uvoz biodizela u prošloj godini, a njegova proizvodnja u svijetu je porasla za 37 posto. U Hrvatskoj je priča s biodizelom tek na početku iako je još 1900. godine Rudolf Diesel u Parizu predstavio svoj novi motor koji je radio na čisto ulje kikirikija.

INA ne prodaje biodizel niti ga ima u maloprodaji, a za sada ni ne razmatra “mješanje” biodizela u svoj Eurodizel. U maloprodaji ga možete kupiti u Bratiškovcima kraj Skradina na pumpi “Biomobila” po cijeni 9,84 kuna što je ista cijena kao eurodizelu.

U Šibeniku na pumpi “GSS-Grcić” na Biocima biodizel se prodaje po 8,50 kuna. I to je sve. Čak ni Hrvatska gospodarska komora ne zna da itko prodaje biodizel u maloprodaji. S ove dvije pumpne stanice, unatoč zadovoljavanju europske norme EN 14214, kažu da je prodaja zanemariva.

Tek se jedan od 100 potrošača dizela odlučuje za ekološkiju varijantu. Rezultat je to straha od negativnog učinka na motor. No, biodizel se može primijeniti gotovo u svakom dizelskom motoru, pri čemu za sam pogon vozilo ne zahtijeva nikakve izmjene.

Splitski poduzetnik Davor Matić u pogonu biodizela / ANTE ČIZMIČ / CROPIX

Mala potražnja

Cijevi za gorivo i za povrat goriva iz crpke, te brtve koje dolaze u dodir s gorivom treba zamijeniti materijalima prikladnima za biodizel jer agensi pri povišenoj temperaturi, u roku od 6 do 10 mjeseci, mogu uzrokovati propuštanje cijevi. Biodizel je agresivan i prema laku za karoserije. Ako se prethodno koristilo samo obično dizelsko gorivo, nakon prvih nekoliko punjenja spremnika biodizelom, valja zamijeniti filter za gorivo jer može otopiti nečistoće zadržane u njemu.

Zacijelo ovi tehnički problemi i prilagodbe nisu uzrok njegove male potražnje/prodaje. “Modibit” iz Ozlja 50 posto svog biodizela, kojeg proizvode iz ulja uljane repice i otpadnog jestivog ulja, izvozi. U Hrvatskoj ga preko distributera prodaje Nacionalnom parku Krka, Zagrebačkom holdingu, Samoborčeku i drugim velikim voznim parkovima.

Cijena mu je cca 0,40 kuna jeftinija od eurodizela, pa na većim količinama ipak dođe do značajnije uštede. Visoku cijenu pravdaju skupim sirovinama, tj. da cijena nafte za sobom povlači i cijenu uljarica. Studije provodljivosti proizvodnje biodizela u Hrvatskoj pokazuju da bi proizvodna cijena jedne litre biodizela u ovom trenutku stajala 3,15 Kn ako je sirovina otpadno jestivo ulje ili 5,55 Kn ako je sirovina novo, nekorišteno ulje.

Zašto onda Hrvatska ne proizvodi biodizel? Hrvatska nema posebnu tradiciju uzgoja uljarica, osim masline. Stoga je uvoz, prema HGK-a, daleko veći od proizvodnje. Preko 50 posto obradivih površina trenutno “leže” (‘odmaraju’) jer su rascjepkane i/ili minirane. Usko vezano uz to, uzgoj uljarica u Hrvatskoj je skuplji nego u drugim zemljama.

Pod pretpostavkom da su dovedene u funkciju uzgoja uljarica, proizvedena količina ulja ni približno ne bi zadovoljile 5,75 posto odnosno 20 posto udjela biogoriva u odnosu na fosilna goriva prema zahtjevu EU. MOL, strateški partner INA-e, nema interesa proizvoditi biodizel u Hrvatskoj kada ga već Mađarska proizvodi.

Republika Hrvatska bi (po uzoru na EU zakone) trebala davati subvencije, poticaje, smanjiti trošarine i ukinuti PDV na biodizel. To znači smanjiti dotok novca u državnu blagajnu. Samo strani kapital, na postojeću infrastrukturu, može graditi ‘mamut’ pogone proizvodnje biodizela (iznad 100 tisuća tona godišnje).

Sirovina, bilo otpadno jestivo ulje ili čisto ulje uvozilo bi se, prerađivalo i izvozilo kao biodizel na svjetsko tržište, a najviše EU. U Hrvatskoj postoje svi uvjeti. Tu su luke s dubokim gazom (Rijeka, Zadar, Solin) u srcu Europe, postojeći skladišni prostori (spremnici), željeznica, ceste i jeftina radna snaga. Dakle, proizvodnja samo za hrvatsko tržište za državu je neisplativa. Samo velika proizvodnja za svjetsko tržište dolazi u obzir.

U tom slučaju RH nema novaca, niti se može natjecati sa stranim investicijama. Zato nije čudno što zakonska regulativa po pitanju biodizela i biogoriva općenito, kasni. Jedina jasnoća je plaćanje države 0,5 Kn po jednoj litri prikupljenog otpadnog ulja ovlaštenim sakupljačima, kao što je CIAN.

To su glavni razlozi. Ima ih još, ali ovi su dovoljni da država Hrvatska neće ulaziti u proizvodnju biodizela. Da bi zadovoljila smjernice EU jeftinije je uvoziti potrebne količine i miješati ih sa fosilnim gorivom. Stoga će hrvatski građanin teško dočekati jeftiniji biodizel- B100 (100 postotni), u svemu bolje gorivo od fosilnog dizela.

Poticaji

Ovaj nacionalni fijasko u proizvodnji biodizela je sasvim shvatljiv u državi koja ima oko 300 tisuća hektara zapuštenog poljoprivrednog zemljišta, a uljana repica se uzgaja na samo 18 tisuća hektara. Kako saznajemo, Ministarstvo poljoprivrede ima namjeru ukinuti poticaj od 2550 kuna po hektaru proizvođaču koji odluči proizvoditi uljanu repicu za biodizel.

Naftni lobi

Stjepan Komar, predsjednik Uprave IPK Tvornice ulja Čepin d.d., izjavio je kako trenutačno proizvodnja biodizela nije isplativa. No, postoje glasovi koji tvrde da to nije točno već da se radi o pritisku hrvatskog naftnog lobija. Otpadno ulje se mahom izvozi, a postoje naznake i da se uvozi nafta, legalno i ilegalno, koja ne zadovoljava ni najniže kriterije.

Pumpa u garaži

Biodizel možete napraviti sami u garaži ako se odvažite igrati s natrijevim hidroksidom, metanolom, suncokretovim ili otpadnim jestivim uljem, pipetom, menzurom, lakmus papirom, preciznom vagom...

Tehnički direktor “Modibita” Janko Muše ne preporučuje garažni biodizel jer se radi s kemikalijama koje su otrovne i eksplozivne, te očekuje stručnost od takvog “proizvođača”. Oni hrabriji mogu kupiti postrojenje s certifikatom kapaciteta od 50 do 3000 litara biodizela na sat. Ono od 50 litara košta 7000 eura.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Fijasko u proizvodnji biodizela je razumljiv kad znamo da je u Hrvatskoj 300 tisuća hektara zapuštenog poljoprivrednog zemljišta. INA ne prodaje biodizel, niti ne razmatra “mješanje” biodizela u svoj Eurodizel [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => ZAŠTO HRVATSKA NE POKREĆE PROIZVODNJU BIOGORIVA? [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2008-06-20 11:48:58 [created_by] => 38 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2008-06-21 11:34:10 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2008-06-21 11:32:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 10354 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 297 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Specijalni prilog Slobodne Dalmacije s područja politike, društva i kulture. [menu-meta_keywords] => specijalni prilog, zanimljivosti, spektar, društvo, politika, kultura [secure] => 0 [page_title] => Spektar [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2008/06/21/spektar/BIODIZEL0.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "350x271" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 297 [name] => Spektar [alias] => spektar [description] => [parent] => 260 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 3 [params] => {"inheritFrom":"260","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 5012063 Threads: 3 Questions: 181511814 Slow queries: 78375 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 5281833 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 59 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front04 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /sd-plus/spektar ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 376 [name] => Arhiva [alias] => arhiva [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /arhiva ) [1] => stdClass Object ( [id] => 296 [name] => Stil [alias] => stil [parent] => 260 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /sd-plus/stil ) ) [link] => /sd-plus/spektar/litra-goriva-3-5-kune-11151 [printLink] => /sd-plus/spektar/litra-goriva-3-5-kune-11151?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 184047 [name] => biodizel [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => biodizel [link] => /tag/biodizel ) [1] => stdClass Object ( [id] => 385752 [name] => nafta [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => nafta [link] => /tag/nafta ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Fijasko u proizvodnji biodizela je razumljiv kad znamo da je u Hrvatskoj 300 tisuća hektara zapuštenog poljoprivrednog zemljišta. INA ne prodaje biodizel, niti ne razmatra “mješanje” biodizela u svoj Eurodizel [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => ZAŠTO HRVATSKA NE POKREĆE PROIZVODNJU BIOGORIVA? [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Litra goriva 3,5 kune [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-22-02-42-26-38 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2008/06/21/spektar/BIODIZEL0.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2008/06/21/spektar/BIODIZEL0.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}
Fijasko u proizvodnji biodizela je razumljiv kad znamo da je u Hrvatskoj 300 tisuća hektara zapuštenog poljoprivrednog zemljišta. INA ne prodaje biodizel, niti ne razmatra “mješanje” biodizela u svoj Eurodizel

Europska unija udeseterostručila je uvoz biodizela u prošloj godini, a njegova proizvodnja u svijetu je porasla za 37 posto. U Hrvatskoj je priča s biodizelom tek na početku iako je još 1900. godine Rudolf Diesel u Parizu predstavio svoj novi motor koji je radio na čisto ulje kikirikija.

INA ne prodaje biodizel niti ga ima u maloprodaji, a za sada ni ne razmatra “mješanje” biodizela u svoj Eurodizel. U maloprodaji ga možete kupiti u Bratiškovcima kraj Skradina na pumpi “Biomobila” po cijeni 9,84 kuna što je ista cijena kao eurodizelu.

U Šibeniku na pumpi “GSS-Grcić” na Biocima biodizel se prodaje po 8,50 kuna. I to je sve. Čak ni Hrvatska gospodarska komora ne zna da itko prodaje biodizel u maloprodaji. S ove dvije pumpne stanice, unatoč zadovoljavanju europske norme EN 14214, kažu da je prodaja zanemariva.

Tek se jedan od 100 potrošača dizela odlučuje za ekološkiju varijantu. Rezultat je to straha od negativnog učinka na motor. No, biodizel se može primijeniti gotovo u svakom dizelskom motoru, pri čemu za sam pogon vozilo ne zahtijeva nikakve izmjene.

Splitski poduzetnik Davor Matić u pogonu biodizela / ANTE ČIZMIČ / CROPIX

Mala potražnja

Cijevi za gorivo i za povrat goriva iz crpke, te brtve koje dolaze u dodir s gorivom treba zamijeniti materijalima prikladnima za biodizel jer agensi pri povišenoj temperaturi, u roku od 6 do 10 mjeseci, mogu uzrokovati propuštanje cijevi. Biodizel je agresivan i prema laku za karoserije. Ako se prethodno koristilo samo obično dizelsko gorivo, nakon prvih nekoliko punjenja spremnika biodizelom, valja zamijeniti filter za gorivo jer može otopiti nečistoće zadržane u njemu.

Zacijelo ovi tehnički problemi i prilagodbe nisu uzrok njegove male potražnje/prodaje. “Modibit” iz Ozlja 50 posto svog biodizela, kojeg proizvode iz ulja uljane repice i otpadnog jestivog ulja, izvozi. U Hrvatskoj ga preko distributera prodaje Nacionalnom parku Krka, Zagrebačkom holdingu, Samoborčeku i drugim velikim voznim parkovima.

Cijena mu je cca 0,40 kuna jeftinija od eurodizela, pa na većim količinama ipak dođe do značajnije uštede. Visoku cijenu pravdaju skupim sirovinama, tj. da cijena nafte za sobom povlači i cijenu uljarica. Studije provodljivosti proizvodnje biodizela u Hrvatskoj pokazuju da bi proizvodna cijena jedne litre biodizela u ovom trenutku stajala 3,15 Kn ako je sirovina otpadno jestivo ulje ili 5,55 Kn ako je sirovina novo, nekorišteno ulje.

Zašto onda Hrvatska ne proizvodi biodizel? Hrvatska nema posebnu tradiciju uzgoja uljarica, osim masline. Stoga je uvoz, prema HGK-a, daleko veći od proizvodnje. Preko 50 posto obradivih površina trenutno “leže” (‘odmaraju’) jer su rascjepkane i/ili minirane. Usko vezano uz to, uzgoj uljarica u Hrvatskoj je skuplji nego u drugim zemljama.

Pod pretpostavkom da su dovedene u funkciju uzgoja uljarica, proizvedena količina ulja ni približno ne bi zadovoljile 5,75 posto odnosno 20 posto udjela biogoriva u odnosu na fosilna goriva prema zahtjevu EU. MOL, strateški partner INA-e, nema interesa proizvoditi biodizel u Hrvatskoj kada ga već Mađarska proizvodi.

Republika Hrvatska bi (po uzoru na EU zakone) trebala davati subvencije, poticaje, smanjiti trošarine i ukinuti PDV na biodizel. To znači smanjiti dotok novca u državnu blagajnu. Samo strani kapital, na postojeću infrastrukturu, može graditi ‘mamut’ pogone proizvodnje biodizela (iznad 100 tisuća tona godišnje).

Sirovina, bilo otpadno jestivo ulje ili čisto ulje uvozilo bi se, prerađivalo i izvozilo kao biodizel na svjetsko tržište, a najviše EU. U Hrvatskoj postoje svi uvjeti. Tu su luke s dubokim gazom (Rijeka, Zadar, Solin) u srcu Europe, postojeći skladišni prostori (spremnici), željeznica, ceste i jeftina radna snaga. Dakle, proizvodnja samo za hrvatsko tržište za državu je neisplativa. Samo velika proizvodnja za svjetsko tržište dolazi u obzir.

U tom slučaju RH nema novaca, niti se može natjecati sa stranim investicijama. Zato nije čudno što zakonska regulativa po pitanju biodizela i biogoriva općenito, kasni. Jedina jasnoća je plaćanje države 0,5 Kn po jednoj litri prikupljenog otpadnog ulja ovlaštenim sakupljačima, kao što je CIAN.

To su glavni razlozi. Ima ih još, ali ovi su dovoljni da država Hrvatska neće ulaziti u proizvodnju biodizela. Da bi zadovoljila smjernice EU jeftinije je uvoziti potrebne količine i miješati ih sa fosilnim gorivom. Stoga će hrvatski građanin teško dočekati jeftiniji biodizel- B100 (100 postotni), u svemu bolje gorivo od fosilnog dizela.

Poticaji

Ovaj nacionalni fijasko u proizvodnji biodizela je sasvim shvatljiv u državi koja ima oko 300 tisuća hektara zapuštenog poljoprivrednog zemljišta, a uljana repica se uzgaja na samo 18 tisuća hektara. Kako saznajemo, Ministarstvo poljoprivrede ima namjeru ukinuti poticaj od 2550 kuna po hektaru proizvođaču koji odluči proizvoditi uljanu repicu za biodizel.

Naftni lobi

Stjepan Komar, predsjednik Uprave IPK Tvornice ulja Čepin d.d., izjavio je kako trenutačno proizvodnja biodizela nije isplativa. No, postoje glasovi koji tvrde da to nije točno već da se radi o pritisku hrvatskog naftnog lobija. Otpadno ulje se mahom izvozi, a postoje naznake i da se uvozi nafta, legalno i ilegalno, koja ne zadovoljava ni najniže kriterije.

Pumpa u garaži

Biodizel možete napraviti sami u garaži ako se odvažite igrati s natrijevim hidroksidom, metanolom, suncokretovim ili otpadnim jestivim uljem, pipetom, menzurom, lakmus papirom, preciznom vagom...

Tehnički direktor “Modibita” Janko Muše ne preporučuje garažni biodizel jer se radi s kemikalijama koje su otrovne i eksplozivne, te očekuje stručnost od takvog “proizvođača”. Oni hrabriji mogu kupiti postrojenje s certifikatom kapaciteta od 50 do 3000 litara biodizela na sat. Ono od 50 litara košta 7000 eura.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/sd-plus/spektar/litra-goriva-3-5-kune-11151 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=a4659c935e9dbb45dea8b0c023e41fb9ad05c81d [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Litra+goriva+3%2C5+kune&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fspektar%2Flitra-goriva-3-5-kune-11151 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fspektar%2Flitra-goriva-3-5-kune-11151 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Fijasko u proizvodnji biodizela je razumljiv kad znamo da je u Hrvatskoj 300 tisuća hektara zapuštenog poljoprivrednog zemljišta. INA ne prodaje biodizel, niti ne razmatra “mješanje” biodizela u svoj Eurodizel [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => ZAŠTO HRVATSKA NE POKREĆE PROIZVODNJU BIOGORIVA? [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
SpektarZAŠTO HRVATSKA NE POKREĆE PROIZVODNJU BIOGORIVA?

Litra goriva 3,5 kune

Piše PSD.
21. lipnja 2008. - 13:32
Fijasko u proizvodnji biodizela je razumljiv kad znamo da je u Hrvatskoj 300 tisuća hektara zapuštenog poljoprivrednog zemljišta. INA ne prodaje biodizel, niti ne razmatra “mješanje” biodizela u svoj Eurodizel

Europska unija udeseterostručila je uvoz biodizela u prošloj godini, a njegova proizvodnja u svijetu je porasla za 37 posto. U Hrvatskoj je priča s biodizelom tek na početku iako je još 1900. godine Rudolf Diesel u Parizu predstavio svoj novi motor koji je radio na čisto ulje kikirikija.

INA ne prodaje biodizel niti ga ima u maloprodaji, a za sada ni ne razmatra “mješanje” biodizela u svoj Eurodizel. U maloprodaji ga možete kupiti u Bratiškovcima kraj Skradina na pumpi “Biomobila” po c...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. svibanj 2024 04:42