stdClass Object ( [id] => 155119 [title] => Andro Krstulović Opara kod Mosora: Estradizacija muzeja [alias] => andro-krstulovic-opara-kod-mosora-estradizacija-muzeja [catid] => 297 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Moran vas na početku intervjua pitat ništo puno, puno važno: jeste li nikidan vidili naslov - O seksu se može mnogo naučiti i u muzejima!

- Jesan! Vidija naslov i pročita tekst...

Molin vas da mi ka diplomirani povjesničar umjetnosti i diplomirani arheolog rečete – šta Vam je prvo palo napamet?

- Prva rič koja mi je pala na pamet jesu – ćiribimbaši! E, niko pametan se sitija otvorit Muzej seksa i ćiribimbašima počet uzimat šolde... Kapa doli tome ko se toga sitija. S tin da je svetogrđe reć da se tu radi o - muzeju! Isto ka šta, inače fenomenalni projekt Olinke Vištice i Dražena Grubišića koji su oni nazvali Muzej prekinutih veza, zapravo nije muzej. Pa čak ni čuveni i svjetski popularni Muzej voštanih figura Madame Tussauds u Londonu......

Šta van je šjor Andro!? Kako morete reć rič kontra londonskog Muzeja voštanih figura Madame Tussauds! Čak san i ja u njemu bija. I gušta ka u ritko kojen muzeju...

- Ma, nisan ja reka ni rič kontra toga šta oni zovu muzejon, ja samo oću reć da to nisu muzeji. To su jedna puno lipa, zanimljiva i u svjetskin okvirima popularna zabavišta. Znamo, majko moja mila, šta je muzej, šta se more nazvat muzejon. To Muzej voštanih figura Madame Tussauds sigurno nije. Ni Muzej prekinutih veza u Zagrebu, ni Muzej torture u Milanu, ni Muzej seksa u Amsterdamu...

Da mi je znat ko je kustos ili kustosica toga Muzeja seksa u Amsterdamu...

- Ja, virujte, to ne znan. Niti bi tija znat. Šta se mene tiče, kustosica more bit gospođa Ilona Staller, nadaleko poznata ka Cicciolina...

Veliki darovatelj Meštrović

Evo nan brzo Noći muzeja... Jedan put san se zateka u Zagrebu u vrime kad se događala ta Noć muzeja. Nisan uša niti u jedan muzej, ali san vidija ništo šta me baš zasmijalo: ženske uređene ka da idu na doček Nove godine, duge vešte, dekoltei, bunde... Ma, šminka i ništa drugo! Briga njih za muzeje, važno in je samo jedno: da budu viđene!

- Ne mogu se tu složit s vama. Sigurno je da ima onih koji žele vidit i oće bit viđeni. Ali, ne idu one i oni tu noć u muzeje samo zato...

... Virujte mi da san čuja i ovu rečenicu: Večeras moram obić sedam muzeja, to sam si zacrtala!

- Ma, reka san već: ima tu i šminke! Jedan put san doživija da mi jedna puno šesna ženska, u najmodernijoj vešti, u postolima na visoke take, reče u Galeriji Meštrović u Noći muzeja: “A di su tepli sendvići i čaša šampanje!?” Mislija san da ću puknit od bisa, ali san se izvuka rečenicon: “Žaj mi je, zakasnili ste, sve se već pojilo i popilo!” Šta oću reć... Neka šminke, ali bi bilo grubo kad bi se cila Noć muzeja pritvorila u šminku. Uvjeren san da je projekt Noć muzeja pun pogodak: učinilo se puno, puno na popularizaciji muzeja...

Smin li bit pinkicu zločest: koliko van svita dođe u Galeriju Meštrović, dan, dva nakon Noći muzeja? Koliko van svita dolazi sad, desetak dana uoči Noći muzeja?

- Niste zločesti, ali volija bi da me to niste pitali. Zato jer me tin pitanjen gađate čipo u srce. Malo, puno malo našeg svita dolazi u Galeriju Meštrović. Od oko tridesetak iljada posjetitelja godišnje, osandeset posto su furešti. I svi ti stranci, Amerikanci pogotovo, o genijalcu Meštroviću znaju puno. A naš svit zna ko je Meštrović, ali ja bi tija da zna o njemu puno, puno više. Baren ka šta to znaju Amerikanci.

Je li malo čudno da furešti o Meštroviću znaju više od nas?

- Ma, najgore je šta ispada da to naš svit ne zanima. A to me boli, jidi... Dišperan se kad vidin da zimi u toku jutra kroz Galeriju Meštrović prođu tri, četri čovika. Ne ide mi u glavu da se Splićani tako odnose prema, to još jedan put naglašavan, genijalnon Ivanu Meštroviću. Nego, smin li sad ja bit pinkicu zločest?

A ko van smeta!

- Oćete li mi reć kad ste vi zadnji put bili u Galeriji Meštrović?

U sedmon razredu osnovne škole! Bija bi ja sigurno ovde još koji put, ali nekako je – vanka ruke!

- E, to san čeka. To. Bolje van je ne znat šta bi van ja sad izgovorija...

... A zašto!? Ne volin muzeje, galerije, umjetnost me puno ne privlači, evo, ja to javno priznajen...

- Ma, nije problem u tome šta vas umjetnost ne zanima ni u tome šta ste ovod zadnji put bili prije 40 godin, iako živite deset minuti vožnje daleko od Galerije Meštrović, nego je problem u tome šta ste rekli da je Galerija – vanka ruke! Ne prođe dan, a da po zvizdanu nanoge s kruzera ne dođe pet šest dekrepitih Amerikanki, a vi govorite isto ono šta govori osandeset, devedeset posto Splićana, ono šta san čuja mali milijun puta. A reć tako nešto je, da ne rečen neku grublju rič, puno, puno nekorektno prema Ivanu Meštroviću. Virujte mi, drugi bi dali svo blago ovoga svita da imaju ono šta je Meštrović darova nama, Splitu, Hrvatskoj!

Degradacija spli’ske kulture

Vidija san nikidan u Slobodnoj Dalmaciji da se puno jidite na Splićane. U povodu 50. godišnjice Meštrovićeve smrti i 60 godina od njegove darovnice hrvatskon narodu, rekli ste da je Meštrovićev Kaštilac izbrisan iz memorije Splićana. A ja u to ne virujen! Mislin da je ovde rič o nečemu drugome, o komodu. Jer, da su Kaštilac i Galerija u centru grada, puno više svita bi dolazilo u njih...

- Slušan vas i ne ide mi u glavu da jedan razuman čovik, a ja mislin da vi to jeste, tako nešto more izgovorit. Svi skupa u Splitu se moremo sramit kako se odnosimo prema Meštroviću. Je, obilježavamo 50. godišnjicu njegove smrti, ali ja mislin da je puno važnije isticat 60. godišnjicu njegove darovnice kojon nan je uz brojna djela ostavija i Galeriju u Splitu, Atelijer u Zagrebu, crkvu u Otavicama i Kaštilac ili Crikvine, kako ga je volija zvat. Općenito, triba naglašavat, uporno ponavljat, dok ne uđe u glavu svakoj Splićanki, svakome Splićaninu to šta je Meštrović učinija: on to svoje ogromno blago, ovo monumentalno zdanje sadašnje Galerije Meštrović i svoj umjetnički opus nije proda ili ostavija svojoj familiji nego – poklonija Splitu i Hrvatskoj! Ta Meštrovićeva gesta fascinira. Ja ne govorin sad o Meštroviću ka umjetniku genijalcu, nego ka o čoviku koji je za Split učinija ono šta je malo ko učinija. Ako je iko prije i poslin njega uopće učinija nešto slično. Moremo li to pribacit u ovi naš današnji tržišni, poduzetnički jezik: koliko je Meštrović novaca potrošija da bi izgradija ovo monumentalno zdanje, koliko je svojih genijalnih umjetničkih radova učinija i koji su ovde, a da bi mi rekli - da nan je vanka ruke? Ka ono, triba ić deset minuti auton do tamo. I još kroz tunel. Zamislite koji je to patimenat: deset minuti auton i još s onu stranu Marjana!? Nije to komod, to je linost i injoranca...

Ja mislin da vi sad malo dramatizirate. Ka i puno svita iz kulture...

- Nemojte tako, to šta govorite nije pošteno ni prema kulturi, ni prema Splitu. Znan da volite Split, pa ako je tako, onda morate znat da je u ovom našen bidnon deindustrijaliziranon gradu jedino šta nas drži u vrju Evrope je naša baština i naša kultura. A to gradonačelnika nije briga niti to razumi. Za njega i njegove mi ‘kulturnjaci’ smo na državnim ili gradskim jaslama i nemamo se šta javljat jer mi ne dajemo svaki misec tri iljade plaća ka i on. Ne razumi da furešti u Split ne dolazu radi Jokera ili pet zvizdica u hotelu nego radi naše baštine i kulture i našega načina života, kojemu on, na našu žalost, ne pripada. Te opasne štetočine uništavaju Split toliko da će tribat proć dva mandata nove vlasti ili novih vlasti da se popravi sva šteta koju su nanili Splitu...

Šjor Andro, pale su teške riči – opasne štetočine! Još ćete i na Sud svršit...

- Samo vi stavite to kako san van reka. More ga bit sram jer brine samo o svojin projektima, o svojoj familiji, pajdašima i rodijacima, a Split je kaca na dno. Eno, i na Marjan se bija namirija. Srićon, urtani, ali pitomi i urbani Split se diga na noge, sprječija da i ti dil Marjana postane Kerumov! Zašto se ne ugleda na ono šta je učinija pokojni Zvonimir Puljić koji je pripozna Split ka kulturnu metropolu za čijeg su se mandata u Splitu otvorile Galerija Vidović, Galerija umjetnina, Etnografski muzej, Kazalište lutaka, niz biblioteka, počeja obnavljat Peristil, priveden svrsi Dom mladeži, za izložbe preuređena Gradska vijećnica na Pjaci... Split je velikin koracima iša prema cilju postat evropska prijestolnica kulture, a onda se pojavija Željko Kerum. Došlo je do degradacije Splita i njegove kulture...

Zato je evropska metropola kulture posta – Maribor!

- Maribor je bija daleko, daleko iza Splita. E, ali su došli na vlast pametni ljudi, uložili su novac i znanje, od Maribora su učinili poznatu evropsku kulturnu destinaciju. I već su u plusu. Svaka in čast! Pametni svit. Čestitan in. A mi? Reću samo ništo od čega mi krv odma udre u glavu, ništo šokantno: u Splitu se razmišlja na način da je kultura trošak. To nije istina! Ulaganje u kulturu je isplativa investicija. Investicija koja nije bačena u more, koja se vraća obilato. Sanjan dan kad će Split vodit ljudi koji će uvidit da su baština, kultura i naš način života-đir, spli’ski forte. I znanje u našen Kampusu koje buja. Pa već smo postali najbolje sveučilište šta me čini neizmjerno sritnin.

Za Tuđmana, kontra spomenika!

Vratimo se muzejima... Jedan put ste rekli da muzeji, ka i sve drugo, tribaju izać na tržište. I u tržišnoj muzejskoj utakmici pokazat jesu li pravi...

- Nisan baš tako reka, ali mislim otprilike tako. Tu postoji opasnost da dođe do estradizacije muzeja. To moramo priznat, tili to ili ne. Pa i ova euforija oko Noći muzeja je dijelom estradizacija. Ali muzeji nisu samo Noć muzeja. Ja se zalažen za puno veću suradnju među muzejima, galerijama. Nismo mi jedni drugima konkurencija. Ne! Tribamo svaki dan radit, kopat, orat za svakoga posjetitelja. Mi smo se okrenili dici, puno više nego dosad. U gradu smo i ove godine učinili jednu akciju koja se pokazala ka prava stvar, dičje radionice priko zimskih praznika. Dica su kurjožasta. Žele sve čut, vidit, provat. Pa onda dovode sa sebon i roditelje. Definitivno se moramo okrenit novoj publici ali i poput muzeja u razvijenim europskim zemljama, ić prema, kako ja to zoven, postmuzejskome dobu u kojemu je naglasak na edukaciji, pedagogiji i socijalnoj inkluziji okrenutima i prema ovima ka šta ste vi i vama slični... Koji su jedan put u životu bili u Galeriji Meštrović, i to zato jer su morali, i to in je dosta za cili život. Muzej u 21. stoljeću mora izać na tržište, ali mora bit oprezan da u toj tržišnoj utakmici ne napusti svoje temeljne postulate i misiju, da ne izgubi svrhu...

Puno lipo ste me izvriđali, ali nema veze, ajmo naprid. Vi ste hadezeovac, navodno vas je u HDZ učlanija Franjo Tuđman,veliki ste štovatelj njagova djela, pa mi onda nikako ne ide u glavu da ste vi protivnik spomenika Tuđmanu na spliskoj Rivi!?

- Baš zbog Franje Tuđmana ne želin njegov spomenik na Rivi!

Priznajen: ne razumin vas!

- On je živija za pomirbu, bija protiv bilo kakvoga diljenja unutar hrvatskoga korpusa, a spomenik Franji Tuđmanu na Rivi je već podilija Split. I on bi, siguran sam, bija kontra svoga spomenika na Rivi. Šta će mi tamo spomenik kojemu će niko petavat roge, kojega će mrčit, svašta po njemu pisat. Ja oću da je spomenik Tuđmanu u Splitu uvik u cviću, neišporkan, a on takvi na Rivi ne more bit. Uz to, tija bi reć i ovo: Riva je srce Splita, ne želin da na Rivi bude išta šta bi čak i najmanju manjinu u mome gradu moglo iritirat! Mi smo bili postigli da ljevica digne ruke za Papin i Tuđmanov spomenik a desnica za Smoju. To je za mene ideal građanske sloge i tolerancije, to je spomenik Tuđmanu. I još ništo: znan da su pitali Tuđmana oće li da se zagrebački Trg maršala Tita preimenuje u Trg Franje Tuđmana? Reka je: ni slučajno!

 Volija je on Tita ka šta je i Tito volija njega. Moraju se Zagorci držat skupa...

- Ostavite sad šalu. Nemojte njih dva uspoređivat. Tuđman je bija demokrat i nije bija megaloman ka šta niko govori. U to budite sigurni.

Zamirili su van da ste ka hadezeovac stali uz Lukyja i Udrugu Dalmacija i dali podršku don Ivanu Grubišiću!

- A šta je koga briga s kin san ja!? Ovod oću reč da poštujem don Ivana, bili smo davno jako bliski, ali mu ovi put nisan da podršku, tako da se zna. Nego, pitan ja tega koji me je kritizira, kako to da je sad s Kerumon a gledali su se dvi godine priko nišana. O čemu mi govorimo? A Lukyjeva Udruga me zanima jer se bavi kulturnin identitetima, mojon glavnom preokupacijom. I gotova priča. Sve ostalo je politikanstvo nekih likova koji su se izgubili u vrimenu i prostoru. A oni me ne zanimaju. Ka ni ono o čemu govore...

Skoro san zaboravija spomenit: Isus na Marjanu!?

- Ja san svoje odma reka: to je za mene ka vjernika uvredljiva gesta i neprihvatljiva podvala. Nemoralni politikantski spin! Precizna ilustracija Kerumove političke nemoralnosti. I žalosti me šta je tribalo proć toliko vrimena da se relevantni ljudi oglase. Ma, svitu moj: oli ne vidite šta van čini! I “gonja za se i svoju publ’ku”...

Baš bi tija da mi odgovorite na jedno “muzejsko pitanje”: meni je skroz nelogično da je Pomorski muzej u Splitu – na vrj brda! Gori na Gripe. Ka da nije bilo mista uz more za učinit Pomorski muzej...

- Evo, u nečemu se oko muzeja vi i ja slažemo. Prava ilustracija splitskog apsurda: Pomorski muzej na vrj Gripa. Pa su uzbrdo potizali brode, ka da Split nije poluotok uronjen u more. Ajde da smo Petrovaradinska tvrđava poviše Dunava, to bi još razumija. Smišno i ispaljeno ka puno tega u mojemu jedinon i voljenon Splitu.

milorad bibić
snimio jadran babić/cropix

Obe ruke za Evropu

Ma ne da ću dignit ruku za ulazak u Evropsku uniju nego ću dignit obe ruke. Ili, kako bi stari Splićani rekli – obe dvi ruke! Kad to rečen javno, onda mi niki šapću: “Andro, ali ti si konzervativac, kako moš bit za Evropu!?” A za šta ću drugo bit nego za Evropu! I to ne toliko radi sebe koliko radi svoje dice. Moju generaciju su satrali Ljubičica bijela, Šuvar, Milka Planinc i njezina stabilizacija, Markovićevi eksperimenti pa potom rat, pretvorba, pljačka Hrvatske... A ja oću da moja dica barem žive u miru. Kamo sriće da su moji otac i mater 1971. godine mogli zaokružit za Evropu, onda se ne bi dogodilo da njijov sin dvadeset godina kasnije ide u rat. A ja svojoj dici želin evropsku Hrvatsku u kojoj će imat mir, stabilnost i mogućnost da sami grade društvo u kojemu žive!

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Muzej u 21. stoljeću  mora izać na tržište, ali mora bit oprezan da u toj tržišnoj utakmici ne napusti svoje temeljne postulate i misiju, da ne izgubi svrhu... U Noći muzeja ima šminke, ali ima puno pozitivnih stvari... [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => povjesničar umjetnosti i aheolog, ravnatelj muzeja Ivana Meštrovića, ljuti se na Splićane [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2012-01-20 12:24:55 [created_by] => 38 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2012-01-20 13:50:30 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2012-01-21 12:21:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 5566 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 297 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Specijalni prilog Slobodne Dalmacije s područja politike, društva i kulture. [menu-meta_keywords] => specijalni prilog, zanimljivosti, spektar, društvo, politika, kultura [secure] => 0 [page_title] => Spektar [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2012/01/21/spektar/KRSTULOVICANDRO00.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "350x230" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 297 [name] => Spektar [alias] => spektar [description] => [parent] => 260 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 3 [params] => {"inheritFrom":"260","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 38994887 Threads: 4 Questions: 7141142396 Slow queries: 3316186 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 609446735 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 46 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front01 [password] => Y2AfBGoJRKhS9HNdMJ [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /sd-plus/spektar ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 376 [name] => Arhiva [alias] => arhiva [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /arhiva ) [1] => stdClass Object ( [id] => 296 [name] => Stil [alias] => stil [parent] => 260 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /sd-plus/stil ) ) [link] => /sd-plus/spektar/andro-krstulovic-opara-kod-mosora-estradizacija-muzeja-155119 [printLink] => /sd-plus/spektar/andro-krstulovic-opara-kod-mosora-estradizacija-muzeja-155119?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 144539 [name] => svrhamosora [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => svrhamosora [link] => /tag/svrhamosora ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Muzej u 21. stoljeću  mora izać na tržište, ali mora bit oprezan da u toj tržišnoj utakmici ne napusti svoje temeljne postulate i misiju, da ne izgubi svrhu... U Noći muzeja ima šminke, ali ima puno pozitivnih stvari... [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => povjesničar umjetnosti i aheolog, ravnatelj muzeja Ivana Meštrovića, ljuti se na Splićane [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Andro Krstulović Opara kod Mosora: Estradizacija muzeja [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-21-19-26-46-38 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2012/01/21/spektar/KRSTULOVICANDRO00.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2012/01/21/spektar/KRSTULOVICANDRO00.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Moran vas na početku intervjua pitat ništo puno, puno važno: jeste li nikidan vidili naslov - O seksu se može mnogo naučiti i u muzejima!

- Jesan! Vidija naslov i pročita tekst...

Molin vas da mi ka diplomirani povjesničar umjetnosti i diplomirani arheolog rečete – šta Vam je prvo palo napamet?

- Prva rič koja mi je pala na pamet jesu – ćiribimbaši! E, niko pametan se sitija otvorit Muzej seksa i ćiribimbašima počet uzimat šolde... Kapa doli tome ko se toga sitija. S tin da je svetogrđe reć da se tu radi o - muzeju! Isto ka šta, inače fenomenalni projekt Olinke Vištice i Dražena Grubišića koji su oni nazvali Muzej prekinutih veza, zapravo nije muzej. Pa čak ni čuveni i svjetski popularni Muzej voštanih figura Madame Tussauds u Londonu......

Šta van je šjor Andro!? Kako morete reć rič kontra londonskog Muzeja voštanih figura Madame Tussauds! Čak san i ja u njemu bija. I gušta ka u ritko kojen muzeju...

- Ma, nisan ja reka ni rič kontra toga šta oni zovu muzejon, ja samo oću reć da to nisu muzeji. To su jedna puno lipa, zanimljiva i u svjetskin okvirima popularna zabavišta. Znamo, majko moja mila, šta je muzej, šta se more nazvat muzejon. To Muzej voštanih figura Madame Tussauds sigurno nije. Ni Muzej prekinutih veza u Zagrebu, ni Muzej torture u Milanu, ni Muzej seksa u Amsterdamu...

Da mi je znat ko je kustos ili kustosica toga Muzeja seksa u Amsterdamu...

- Ja, virujte, to ne znan. Niti bi tija znat. Šta se mene tiče, kustosica more bit gospođa Ilona Staller, nadaleko poznata ka Cicciolina...

Veliki darovatelj Meštrović

Evo nan brzo Noći muzeja... Jedan put san se zateka u Zagrebu u vrime kad se događala ta Noć muzeja. Nisan uša niti u jedan muzej, ali san vidija ništo šta me baš zasmijalo: ženske uređene ka da idu na doček Nove godine, duge vešte, dekoltei, bunde... Ma, šminka i ništa drugo! Briga njih za muzeje, važno in je samo jedno: da budu viđene!

- Ne mogu se tu složit s vama. Sigurno je da ima onih koji žele vidit i oće bit viđeni. Ali, ne idu one i oni tu noć u muzeje samo zato...

... Virujte mi da san čuja i ovu rečenicu: Večeras moram obić sedam muzeja, to sam si zacrtala!

- Ma, reka san već: ima tu i šminke! Jedan put san doživija da mi jedna puno šesna ženska, u najmodernijoj vešti, u postolima na visoke take, reče u Galeriji Meštrović u Noći muzeja: “A di su tepli sendvići i čaša šampanje!?” Mislija san da ću puknit od bisa, ali san se izvuka rečenicon: “Žaj mi je, zakasnili ste, sve se već pojilo i popilo!” Šta oću reć... Neka šminke, ali bi bilo grubo kad bi se cila Noć muzeja pritvorila u šminku. Uvjeren san da je projekt Noć muzeja pun pogodak: učinilo se puno, puno na popularizaciji muzeja...

Smin li bit pinkicu zločest: koliko van svita dođe u Galeriju Meštrović, dan, dva nakon Noći muzeja? Koliko van svita dolazi sad, desetak dana uoči Noći muzeja?

- Niste zločesti, ali volija bi da me to niste pitali. Zato jer me tin pitanjen gađate čipo u srce. Malo, puno malo našeg svita dolazi u Galeriju Meštrović. Od oko tridesetak iljada posjetitelja godišnje, osandeset posto su furešti. I svi ti stranci, Amerikanci pogotovo, o genijalcu Meštroviću znaju puno. A naš svit zna ko je Meštrović, ali ja bi tija da zna o njemu puno, puno više. Baren ka šta to znaju Amerikanci.

Je li malo čudno da furešti o Meštroviću znaju više od nas?

- Ma, najgore je šta ispada da to naš svit ne zanima. A to me boli, jidi... Dišperan se kad vidin da zimi u toku jutra kroz Galeriju Meštrović prođu tri, četri čovika. Ne ide mi u glavu da se Splićani tako odnose prema, to još jedan put naglašavan, genijalnon Ivanu Meštroviću. Nego, smin li sad ja bit pinkicu zločest?

A ko van smeta!

- Oćete li mi reć kad ste vi zadnji put bili u Galeriji Meštrović?

U sedmon razredu osnovne škole! Bija bi ja sigurno ovde još koji put, ali nekako je – vanka ruke!

- E, to san čeka. To. Bolje van je ne znat šta bi van ja sad izgovorija...

... A zašto!? Ne volin muzeje, galerije, umjetnost me puno ne privlači, evo, ja to javno priznajen...

- Ma, nije problem u tome šta vas umjetnost ne zanima ni u tome šta ste ovod zadnji put bili prije 40 godin, iako živite deset minuti vožnje daleko od Galerije Meštrović, nego je problem u tome šta ste rekli da je Galerija – vanka ruke! Ne prođe dan, a da po zvizdanu nanoge s kruzera ne dođe pet šest dekrepitih Amerikanki, a vi govorite isto ono šta govori osandeset, devedeset posto Splićana, ono šta san čuja mali milijun puta. A reć tako nešto je, da ne rečen neku grublju rič, puno, puno nekorektno prema Ivanu Meštroviću. Virujte mi, drugi bi dali svo blago ovoga svita da imaju ono šta je Meštrović darova nama, Splitu, Hrvatskoj!

Degradacija spli’ske kulture

Vidija san nikidan u Slobodnoj Dalmaciji da se puno jidite na Splićane. U povodu 50. godišnjice Meštrovićeve smrti i 60 godina od njegove darovnice hrvatskon narodu, rekli ste da je Meštrovićev Kaštilac izbrisan iz memorije Splićana. A ja u to ne virujen! Mislin da je ovde rič o nečemu drugome, o komodu. Jer, da su Kaštilac i Galerija u centru grada, puno više svita bi dolazilo u njih...

- Slušan vas i ne ide mi u glavu da jedan razuman čovik, a ja mislin da vi to jeste, tako nešto more izgovorit. Svi skupa u Splitu se moremo sramit kako se odnosimo prema Meštroviću. Je, obilježavamo 50. godišnjicu njegove smrti, ali ja mislin da je puno važnije isticat 60. godišnjicu njegove darovnice kojon nan je uz brojna djela ostavija i Galeriju u Splitu, Atelijer u Zagrebu, crkvu u Otavicama i Kaštilac ili Crikvine, kako ga je volija zvat. Općenito, triba naglašavat, uporno ponavljat, dok ne uđe u glavu svakoj Splićanki, svakome Splićaninu to šta je Meštrović učinija: on to svoje ogromno blago, ovo monumentalno zdanje sadašnje Galerije Meštrović i svoj umjetnički opus nije proda ili ostavija svojoj familiji nego – poklonija Splitu i Hrvatskoj! Ta Meštrovićeva gesta fascinira. Ja ne govorin sad o Meštroviću ka umjetniku genijalcu, nego ka o čoviku koji je za Split učinija ono šta je malo ko učinija. Ako je iko prije i poslin njega uopće učinija nešto slično. Moremo li to pribacit u ovi naš današnji tržišni, poduzetnički jezik: koliko je Meštrović novaca potrošija da bi izgradija ovo monumentalno zdanje, koliko je svojih genijalnih umjetničkih radova učinija i koji su ovde, a da bi mi rekli - da nan je vanka ruke? Ka ono, triba ić deset minuti auton do tamo. I još kroz tunel. Zamislite koji je to patimenat: deset minuti auton i još s onu stranu Marjana!? Nije to komod, to je linost i injoranca...

Ja mislin da vi sad malo dramatizirate. Ka i puno svita iz kulture...

- Nemojte tako, to šta govorite nije pošteno ni prema kulturi, ni prema Splitu. Znan da volite Split, pa ako je tako, onda morate znat da je u ovom našen bidnon deindustrijaliziranon gradu jedino šta nas drži u vrju Evrope je naša baština i naša kultura. A to gradonačelnika nije briga niti to razumi. Za njega i njegove mi ‘kulturnjaci’ smo na državnim ili gradskim jaslama i nemamo se šta javljat jer mi ne dajemo svaki misec tri iljade plaća ka i on. Ne razumi da furešti u Split ne dolazu radi Jokera ili pet zvizdica u hotelu nego radi naše baštine i kulture i našega načina života, kojemu on, na našu žalost, ne pripada. Te opasne štetočine uništavaju Split toliko da će tribat proć dva mandata nove vlasti ili novih vlasti da se popravi sva šteta koju su nanili Splitu...

Šjor Andro, pale su teške riči – opasne štetočine! Još ćete i na Sud svršit...

- Samo vi stavite to kako san van reka. More ga bit sram jer brine samo o svojin projektima, o svojoj familiji, pajdašima i rodijacima, a Split je kaca na dno. Eno, i na Marjan se bija namirija. Srićon, urtani, ali pitomi i urbani Split se diga na noge, sprječija da i ti dil Marjana postane Kerumov! Zašto se ne ugleda na ono šta je učinija pokojni Zvonimir Puljić koji je pripozna Split ka kulturnu metropolu za čijeg su se mandata u Splitu otvorile Galerija Vidović, Galerija umjetnina, Etnografski muzej, Kazalište lutaka, niz biblioteka, počeja obnavljat Peristil, priveden svrsi Dom mladeži, za izložbe preuređena Gradska vijećnica na Pjaci... Split je velikin koracima iša prema cilju postat evropska prijestolnica kulture, a onda se pojavija Željko Kerum. Došlo je do degradacije Splita i njegove kulture...

Zato je evropska metropola kulture posta – Maribor!

- Maribor je bija daleko, daleko iza Splita. E, ali su došli na vlast pametni ljudi, uložili su novac i znanje, od Maribora su učinili poznatu evropsku kulturnu destinaciju. I već su u plusu. Svaka in čast! Pametni svit. Čestitan in. A mi? Reću samo ništo od čega mi krv odma udre u glavu, ništo šokantno: u Splitu se razmišlja na način da je kultura trošak. To nije istina! Ulaganje u kulturu je isplativa investicija. Investicija koja nije bačena u more, koja se vraća obilato. Sanjan dan kad će Split vodit ljudi koji će uvidit da su baština, kultura i naš način života-đir, spli’ski forte. I znanje u našen Kampusu koje buja. Pa već smo postali najbolje sveučilište šta me čini neizmjerno sritnin.

Za Tuđmana, kontra spomenika!

Vratimo se muzejima... Jedan put ste rekli da muzeji, ka i sve drugo, tribaju izać na tržište. I u tržišnoj muzejskoj utakmici pokazat jesu li pravi...

- Nisan baš tako reka, ali mislim otprilike tako. Tu postoji opasnost da dođe do estradizacije muzeja. To moramo priznat, tili to ili ne. Pa i ova euforija oko Noći muzeja je dijelom estradizacija. Ali muzeji nisu samo Noć muzeja. Ja se zalažen za puno veću suradnju među muzejima, galerijama. Nismo mi jedni drugima konkurencija. Ne! Tribamo svaki dan radit, kopat, orat za svakoga posjetitelja. Mi smo se okrenili dici, puno više nego dosad. U gradu smo i ove godine učinili jednu akciju koja se pokazala ka prava stvar, dičje radionice priko zimskih praznika. Dica su kurjožasta. Žele sve čut, vidit, provat. Pa onda dovode sa sebon i roditelje. Definitivno se moramo okrenit novoj publici ali i poput muzeja u razvijenim europskim zemljama, ić prema, kako ja to zoven, postmuzejskome dobu u kojemu je naglasak na edukaciji, pedagogiji i socijalnoj inkluziji okrenutima i prema ovima ka šta ste vi i vama slični... Koji su jedan put u životu bili u Galeriji Meštrović, i to zato jer su morali, i to in je dosta za cili život. Muzej u 21. stoljeću mora izać na tržište, ali mora bit oprezan da u toj tržišnoj utakmici ne napusti svoje temeljne postulate i misiju, da ne izgubi svrhu...

Puno lipo ste me izvriđali, ali nema veze, ajmo naprid. Vi ste hadezeovac, navodno vas je u HDZ učlanija Franjo Tuđman,veliki ste štovatelj njagova djela, pa mi onda nikako ne ide u glavu da ste vi protivnik spomenika Tuđmanu na spliskoj Rivi!?

- Baš zbog Franje Tuđmana ne želin njegov spomenik na Rivi!

Priznajen: ne razumin vas!

- On je živija za pomirbu, bija protiv bilo kakvoga diljenja unutar hrvatskoga korpusa, a spomenik Franji Tuđmanu na Rivi je već podilija Split. I on bi, siguran sam, bija kontra svoga spomenika na Rivi. Šta će mi tamo spomenik kojemu će niko petavat roge, kojega će mrčit, svašta po njemu pisat. Ja oću da je spomenik Tuđmanu u Splitu uvik u cviću, neišporkan, a on takvi na Rivi ne more bit. Uz to, tija bi reć i ovo: Riva je srce Splita, ne želin da na Rivi bude išta šta bi čak i najmanju manjinu u mome gradu moglo iritirat! Mi smo bili postigli da ljevica digne ruke za Papin i Tuđmanov spomenik a desnica za Smoju. To je za mene ideal građanske sloge i tolerancije, to je spomenik Tuđmanu. I još ništo: znan da su pitali Tuđmana oće li da se zagrebački Trg maršala Tita preimenuje u Trg Franje Tuđmana? Reka je: ni slučajno!

 Volija je on Tita ka šta je i Tito volija njega. Moraju se Zagorci držat skupa...

- Ostavite sad šalu. Nemojte njih dva uspoređivat. Tuđman je bija demokrat i nije bija megaloman ka šta niko govori. U to budite sigurni.

Zamirili su van da ste ka hadezeovac stali uz Lukyja i Udrugu Dalmacija i dali podršku don Ivanu Grubišiću!

- A šta je koga briga s kin san ja!? Ovod oću reč da poštujem don Ivana, bili smo davno jako bliski, ali mu ovi put nisan da podršku, tako da se zna. Nego, pitan ja tega koji me je kritizira, kako to da je sad s Kerumon a gledali su se dvi godine priko nišana. O čemu mi govorimo? A Lukyjeva Udruga me zanima jer se bavi kulturnin identitetima, mojon glavnom preokupacijom. I gotova priča. Sve ostalo je politikanstvo nekih likova koji su se izgubili u vrimenu i prostoru. A oni me ne zanimaju. Ka ni ono o čemu govore...

Skoro san zaboravija spomenit: Isus na Marjanu!?

- Ja san svoje odma reka: to je za mene ka vjernika uvredljiva gesta i neprihvatljiva podvala. Nemoralni politikantski spin! Precizna ilustracija Kerumove političke nemoralnosti. I žalosti me šta je tribalo proć toliko vrimena da se relevantni ljudi oglase. Ma, svitu moj: oli ne vidite šta van čini! I “gonja za se i svoju publ’ku”...

Baš bi tija da mi odgovorite na jedno “muzejsko pitanje”: meni je skroz nelogično da je Pomorski muzej u Splitu – na vrj brda! Gori na Gripe. Ka da nije bilo mista uz more za učinit Pomorski muzej...

- Evo, u nečemu se oko muzeja vi i ja slažemo. Prava ilustracija splitskog apsurda: Pomorski muzej na vrj Gripa. Pa su uzbrdo potizali brode, ka da Split nije poluotok uronjen u more. Ajde da smo Petrovaradinska tvrđava poviše Dunava, to bi još razumija. Smišno i ispaljeno ka puno tega u mojemu jedinon i voljenon Splitu.

milorad bibić
snimio jadran babić/cropix

Obe ruke za Evropu

Ma ne da ću dignit ruku za ulazak u Evropsku uniju nego ću dignit obe ruke. Ili, kako bi stari Splićani rekli – obe dvi ruke! Kad to rečen javno, onda mi niki šapću: “Andro, ali ti si konzervativac, kako moš bit za Evropu!?” A za šta ću drugo bit nego za Evropu! I to ne toliko radi sebe koliko radi svoje dice. Moju generaciju su satrali Ljubičica bijela, Šuvar, Milka Planinc i njezina stabilizacija, Markovićevi eksperimenti pa potom rat, pretvorba, pljačka Hrvatske... A ja oću da moja dica barem žive u miru. Kamo sriće da su moji otac i mater 1971. godine mogli zaokružit za Evropu, onda se ne bi dogodilo da njijov sin dvadeset godina kasnije ide u rat. A ja svojoj dici želin evropsku Hrvatsku u kojoj će imat mir, stabilnost i mogućnost da sami grade društvo u kojemu žive!

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/sd-plus/spektar/andro-krstulovic-opara-kod-mosora-estradizacija-muzeja-155119 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=8c6e1cb160815b57d48576857a981127231b9951 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Andro+Krstulovi%C4%87+Opara+kod+Mosora%3A+Estradizacija+muzeja&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fspektar%2Fandro-krstulovic-opara-kod-mosora-estradizacija-muzeja-155119 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Fspektar%2Fandro-krstulovic-opara-kod-mosora-estradizacija-muzeja-155119 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Muzej u 21. stoljeću  mora izać na tržište, ali mora bit oprezan da u toj tržišnoj utakmici ne napusti svoje temeljne postulate i misiju, da ne izgubi svrhu... U Noći muzeja ima šminke, ali ima puno pozitivnih stvari... [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => povjesničar umjetnosti i aheolog, ravnatelj muzeja Ivana Meštrovića, ljuti se na Splićane [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Spektarpovjesničar umjetnosti i aheolog, ravnatelj muzeja Ivana Meštrovića, ljuti se na Splićane

Andro Krstulović Opara kod Mosora: Estradizacija muzeja

Piše PSD.
21. siječnja 2012. - 13:21

Moran vas na početku intervjua pitat ništo puno, puno važno: jeste li nikidan vidili naslov - O seksu se može mnogo naučiti i u muzejima!

- Jesan! Vidija naslov i pročita tekst...

Molin vas da mi ka diplomirani povjesničar umjetnosti i diplomirani arheolog rečete – šta Vam je prvo palo napamet?

- Prva rič koja mi je pala na pamet jesu – ćiribimbaši! E, niko pametan se sitija otvorit Muzej seksa i ćiribimbašima počet uzimat šolde... Kapa doli tome ko se toga sitija. S tin da je svetogrđe reć da se tu radi o - muzeju! Isto ka šta, inače fenomenalni projekt Olinke Vištice i Dražena Grubišića koji su oni nazvali Muzej prekinutih veza, zapravo nije muzej. Pa čak ni čuveni i svjetski popularni Muzej voštanih figura Madame Tussaud...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
21. svibanj 2024 21:26