Scena Mozaik

savjetujemo

Evo na što trebate pripaziti kako bi kočnice trajale što duže i bile što pouzdanije

savjetujemo

Svakako najvažniji sustav u automobilu je kočni mehanizam, ali usprkos toj činjenici mnogi ne posvećuju dovoljno pozornosti tom vrlo bitnom sklopu. 

Posebno je opasno ako se štedi na kočnim oblogama, odnosno ako se odugovlači s njihovom izmjenom. Mnogi računaju da je dobro dok kočnice koče, pritom zaboravljajući da se nepravodobnom izmjenom kočnih obloga (disk pločica ili pakni) izravno ugrožava sigurnost vožnje, ali se i povećavaju troškovi održavanja.

Mehanizam za kočenje tako je konstruiran da kočnice zadržavaju sposobnost kočenja i u slučaju potpuno istrošenih kočnih obloga. To je u jednu ruku dobro, jer se sprječava veći broj nesreća s tragičnim ishodom.

Međutim, istrošene kočne obloge dovode do toga da počinje kočenje metala o metal. Obloge se najčešće troše neravnomjerno, pa jedan kotač koči oblogom po disku, a drugi metalom o metal. U takvim slučajevima intenzitet kotača je nejednolik, te prilikom kočenja dolazi do opasnog zanošenja vozila. Kod intenzivnijeg kočenja kočnice bez obloge mogu i zaribati, što dodatno povećava rizike.

Pri kočenju golom oblogom dolazi do ubrzanog trošenja kočnog mehanizma, koji nakon određenog vremena (ako se ne reagira na čudne zvukove) može dovesti do potpunog otkazivanja kočnica. Kako je disk izrađen od sivog lijeva, a pločica od čelika, počinje struganje i brazdanje diska. Svakim kočenjem smanjuje se debljina diska, te u kritičnom trenutku može i puknuti.

Osnovna je prednost disk-kočnica pred bubanj-kočnicama u tome što se diskovi slobodno okreću (kliješta ih obuhvaćaju tek u jednom manjem dijelu) te se tako i bolje hlade. Time je povećana efikasnost kočenja, a posredno i sigurnost automobila. Kod kočenja puno važniju ulogu imaju kočnice na prednjim kotačima nego na stražnjima, osobito kod manjih automobila, pa se stoga na manjim vozilima često stavljaju upravo bubanj-kočnice.

Bubanj-kočnice imaju određene nedostatke, ali i prednosti pred diskovima. Bubnjevi ili doboši pouzdaniji su za rad ručne kočnice, jer kad ih zakočite, nema šanse da će popustiti. Neće popustiti ni diskovi, ali je veća vjerojatnost da će prije popustiti diskovi nego bubnjevi. Za prosječnog vozača koji kupuje novi automobil, a cijena vozila je ista bio on s diskovima ili bubnjevima na stražnjim kotačima, to ne igra nikakvu ulogu.

Međutim, mana bubnjeva je što se puno više pregrijavaju od diskova. Zbog učestalog kočenja dolazi do većeg pregrijavanja bubnjeva, čime se smanjuje učinkovitost kočnica. Do bržeg pregrijavanja od diskova dolazi zbog toga što su bubnjevi zatvoreni pa se teže i sporije hlade.

Zbog istog razloga se same od sebe slabije čiste i zato im je učinak promjenjiv. Kao još jednu manu možemo navesti i njihovu osjetljivost na temperaturu i vlagu, što za posljedicu može imati neujednačenu silu kočenja.
Zanimljivo je da se bubnjevi koji dolaze na stražnje kotače vrlo rijetko mijenjaju. Problem se najčešće rješava njihovim tokarenjem, te trgovci naglašavaju kako se kupci novih bubnjeva mogu nabrojiti na prste jedne ruke.


Osam zlatnih savjeta

Kako bi kočnice vašeg automobila trajale što duže i bile što pouzdanije, treba pripaziti na sljedeće:

1. Svakih 5000 prijeđenih kilometara detaljno pregledajte sve kočne obloge i diskove.

2. Ako je ostalo manje od četvrtine kočne obloge na disk-pločicama, odmah ih izmijenite.

3. Prilikom svake izmjene disk-pločica obvezno pogledajte stanje diska. Ako je izbrazdan ili ima pukotine – izmijenite ga. Pritom je važno izmijeniti diskove na oba prednja (odnosno stražnja) kotača, dakle u paru.

4. Vozite umjereno i izbjegavajte nagla i nepotrebna kočenja kako biste sačuvali kočnice za situacije kad vas one mogu spasiti.

5. Što više kočite motorom, a kočnice koristite samo kad je nužno.

6. Ako kočnice nisu potpuno ispravne, automobil ne vozite ni na najkraćoj relaciji.

7. Kočnice popravljajte sami samo ako imate dovoljno znanja i iskustva. U protivnom obvezno otiđite specijaliziranom mehaničaru.

8. Kupujte isključivo originalne disk-pločice i diskove, jer su neoriginalni dijelovi upitne kvalitete i mogu biti vrlo opasni.

Keramičke kočnice

Keramičke kočnice danas koristi sve više automobila, primjerice Mercedes SLR i neki sportski modeli Porschea.

Odlikuju se neusporedivo većom tvrdoćom i izdržljivošću od običnih čeličnih diskova, te su opremljene sustavom automatskog hlađenja kada su u čestoj uporabi. Sustav je upola lakši, trebao bi trajati koliko i auto, a uz to zaustavni put puno je kraći.

Zaustavljanje na načelu trenja

Važno je znati da manji automobili sa slabijom motorizacijom sprijeda imaju diskove s pločicama, dok na stražnje obično ide bubanj s kočnim oblogama, takozvanim paknama. Kod automobila iz srednje klase gotovo je uobičajeno da svi kotači imaju diskove s pločicama, ali i noviji automobili iz niže klase sa snažnijim motorima. Disk-kočnice, isto kao i bubanj-kočnice, rade na istom načelu – trenja.

Međutim, kod disk-pločica, za razliku od pakni, usporavanje okretanja kotača ostvaruje se kad kočničke obloge (pločice) između sebe stišću metalni disk. Kod bubnja usporavanje kotača obavlja se pritiskanjem kočnih obloga (pakni) o unutrašnju površinu bubnja.

 

Naslovnica Mozaik