Scena Kultura

Turistički 'plus' za Split

Nevjerojatan interes publike vodi splitske plesače na egzotične pozornice: ''Derviša' smo svi čitali kao lektiru, a sad ga planiramo predstaviti svijetu'

Turistički 'plus' za Split

Plesači splitskog Baleta HNK s novom su predstavom krenuli u novu sezonu: iza njih je nekoliko izvedbi baleta "Derviš i smrt", a od danas vraća se na repertoar i triptih "Istok/Zapad". Tijekom ove godine, posljednje u mandatu intendanta Gorana Golovka, planirane su dvije nove baletne premijere, "Atlantida" i "Gusar", te još jedna u suradnji s riječkim Baletom koja će biti posvećena 100. godišnjici rođenja američkog skladatelja Leonarda Bernsteina.

Osim toga, splitskom ansamblu stižu pozivi za gostovanje na stranim pozornicama, a neki od njih stvarno su zanimljivi i podrazumijevaju putovanje na Daleki istok. Nakon godine dana provedenih u Splitu, ravnatelj Baleta Igor Kirov nastavlja ambiciozno postavljati ciljeve za svoj ansambl i najavljuje još produktivniju atmosferu oko stvaranja raznovrsnog baletnog repertoara usprkos predviđenom još skromnijem budžetu nego prošle sezone.

– U novu sezonu ušli smo s kadrovskim osvježenjima, troje plesača napustilo je ansambl, a s nama su nove balerine i baletani koji su prošli audiciju, tako da će u ovoj godini biti ukupno deset novih imena, što je dosta drastična promjena u tako kratkom roku. Ansambl se kvalitetno popunjava, pomlađuje se, sve su to plesači različitih stilova, mladi ljudi koji žele učiti novo i predani su svojem poslu. Neki su već "upali" u ove dvije predstave, "Derviš i smrt" i "Istok/Zapad", neki tek dolaze, tako da na cast listi predstava imamo kadrovskih osvježenja, a i prvak Artjom Žusov vraća se na pozornicu nakon ozljede – najavljuje Kirov.
 

 

Svi su očarani 'Dervišem'

Balet "Derviš i smrt" prošao je s jako dobrim kritikama, a postoji interes i kod publike?

– Svi su očarani, sviđa im se predstava. Nema loših kritika, splitski Balet napravio je nešto novo, vrlo pozitivno i samo trebamo nastaviti kako bi još više ljudi vidjelo predstavu. Bit će između 15 i 20 izvedbi na splitskoj pozornici, a već je tražena i drugdje, dobili smo ponude iz Sarajeva, Beograda, Skoplja, Podgorice, Rijeke, zvali su iz Tirane… U Brno idemo 15. ožujka.

U našem okružju to je djelo vrlo poznato, to je lektira koju smo svi čitali, a autorski tim i ja dali smo svoju viziju. I muzika je doprla do srca publike, kao i u baletu "Pet do 12". Mislim da će balet "Derviš i smrt" dugo živjeti. Postoji i plan da iduće godine gostuje u Kini, gospođa impresario bila je na premijeri i bila je vrlo zadovoljna. Još ćemo surađivati oko toga, a isto tako i da balet izvedemo u nekim arapskim zemljama.

Naime, u suradnji sa splitskim gradonačelnikom i ljudima iz Turističke zajednice, možda koncem sezone ili iduće – ako ja ostanem tu – planiramo ga promovirati u zemljama poput Saudijske Arabije, Katara, Omana i drugih zemalja da bismo privukli turističku klijentelu iz arapskih zemalja. Da pokažemo da Split ima što ponuditi, da ima svoju kulturnu ponudu, balet, festival, da pokušamo povezati naša dva svijeta. To je veliki projekt koji se dugo priprema i košta, ali ako iz svakog grada u kojem gostujemo dobijemo nove goste, to je za turistički Split plus. Bit će također opet baletnih gala gostovanja, zvali su iz Münchena, Dresdena, Skoplja…

 

Kad počinje priprema novog komada, baletne opere "Atlantida"?

– U prosincu počinju baletne probe, predstavu režira Goran Golovko, glazba je Mirka Krstičevića, a ja sam koreograf. Riječ je o futurističkoj predstavi koja će biti vrlo atraktivna, a angažira zbor i operne soliste, te baletni ansambl. Premijera je zakazana 1. ožujka. Paralelno, prosinac je rezerviran za "Orašara", kojeg publika jako voli i ove ćemo ga godine u blagdansko vrijeme izvesti čak deset puta, što je maksimalan broj. Zašto ne? U siječnju izvodimo "Silfidu", a u veljači meni jako dragu "Vragolastu djevojku", zabavan komad kao stvoren za privlačenje mlade publike, ali i za starije.

 

 


Svaka predstava je avantura

Iako se govori o manjem budžetu za HNK, u planu je još jedna premijera, pa još jedan naslov u ljetnom periodu?

– Trudim se napraviti raznovrstan repertoar, iako Split nije Zagreb, koji ima pet puta veći budžet. Recimo to ovako: nastojim od drva napraviti noge, pa onda još da one zaplešu. I još da imamo kvalitetu, da imamo ansambl još bolji nego lani, s većom energijom i željom da postignemo još više. Svaka predstava je jedna avantura, ni jedna nije slična prethodnoj. Balet "Gusar" Adolpha Adama postavljamo prvi u Hrvatskoj, ni Rijeka ni Zagreb nisu ga postavljali.

Koreografirat će ga Aivars Leimanis, umjetnički direktor Latvijskog nacionalnog baleta, a čitavu produkciju posuđujemo iz Maribora, gdje je ovaj balet postavljen prije pet godina. Nemamo toliko novca za scenografiju i kostimografiju, pa je najjednostavnije da je određeno vrijeme posudimo, kao što smo učinili za "Silfidu". Premijera će biti 12. svibnja. Nakon toga s Mašom Kolar, ravnateljicom riječkog Baleta HNK, pripremamo zajedničku predstavu Bernsteinu u čast, a ona će gostovati na ljetnim festivalima duž obale: počinjemo od Riječkih noći, preko Pule, Zadra, Šibenika, Splita, Dubrovnika, Budve, Tivta do Ohridskog ljeta.

Pred vama je vrlo dinamična sezona, čini se?

– Puno stvaranja, suradnje i putovanja. Prošle godine pokazali smo da je ono što radimo drugačije i da ima vrijednost, a sada dolaze pozivi svih kazališta koji su nas gledali i lani, svi nas zovu ponovno. Nadam se da će se svi planovi ostvariti, još kad bi uspjelo ovo s Kinom, to bi bila kruna sezone. Samo, moram reći da će na sve isplanirano presudno utjecati to hoću li iduće sezone biti ravnatelj splitskog Baleta HNK.

 


Multinacionalni ansambl

Novi plesači u ansamblu Baleta HNK su Nizozemac Pavel V. Alexandrov (21), prethodno angažiran u Češkoj, Japanka Minori Nakayama (22) stigla je iz Belgije, Jaclyn Ann Higgins (31) ima južnoafričku putovnicu, a plesala je u Zagrebu, Momoka Kihara (25) doputovala je iz rodnog Tokija, Ingeborg Hendrikx (21) stigla je iz Nizozemske, a od 1. studenog u ansamblu je i Rumunj Eugen Mihai Dobrescu (37), ranije angažiran u Zagrebu.
– U ansamblu vlada stvarno dobra atmosfera, u Splitu je puno toplije, a osjećam se sigurno i opušteno u ovakvoj manjoj kompaniji – kaže nam Pavel V. Alexandrov o svojim dojmovima u novoj sredini. Veli da je na internetu doznao za audiciju i odlučio doći.
Na isti je način stigla i Momoka Kihara, koja prethodno nikad nije imala angažman u Europi, osim što je povremeno dolazila na audicije.
– Istraživala sam na internetu i saznala da je Split lijep grad, te da ovdje dolaze dobri koreografi – objašnjava ona, te dodaje da su ljudi ovdje otvoreniji nego u Japanu. – Nemam ni jednu primjedbu otkad sam ovdje – zaključila je, nakon što je razmislila.
Multinacionalnu sliku na probama upotpunjuju gostujući baletni pedagozi; u listopadu je s plesačima radio Francuz Laurent Guilbaud, a u studenom će Korejka Yoon-Kyung Hwang, bivša solistica baleta u Stuttgartu, Berlinu i Düsseldorfu.

 

Naslovnica Kultura