Scena Kultura

the end

'Central' su skoro svi iznevjerili: došao je i taj crni dan za splitsku filmsku kulturu

the end
Došao je i taj crni dan za splitsku filmsku kulturu. Danas, srijeda 2. prosinca 2015., zadnji je dan za splitsko kino "Central". Besplatne projekcije "Malog Princa" u 16.30 sati, "Igre gladi: Šojka rugalica 2. dio" u 18.30 i "Most špijuna" u 21 sat kao mali znak pažnje filmofilima za sedamdesetak godina vjernosti, i to je to. Poslije toga gotovo. Nema više. Kino se zatvara. Svršetak. "The End".

Projektor će se ugasiti. Platno će se skinuti. Stolice odnijeti. Tuga s juga. Dvorana koja je desetljećima prikazivala udarne filmove, ugošćavala razne svečane premijere i otvaranje najdugovječnijeg međunarodnog filmskog festivala u Hrvatskoj (STFF) odlazi u povijest. Još jedna splitska u vlasništvu poduzeća "Ekran" nakon "Marjana" i "Tesle".

Borbeni multipleksi

Je li to bilo neizbježno? Sudeći po posjetu - jest. Kino živi od publike. A publika se većinski preselila u multiplekse, iščezla iz "Centrala" i centra grada općenito. Dugo je "Central" i opsta(ja)o. Punih osam godina je prošlo od otvaranja konkurentskog "Broadwaya" u "Jokera" s pet kina koja je preuzeo "Cinestar", odnosno četiri otkako se na splitskom kinotržištu pojavio i "Cineplexx" sa sedam dvorana u "City Centru".

U takvoj konstelaciji kinodvorana neki distributeri su se nametnutim ekonomskim diktatom počeli maćehinski odnositi prema "Ekranu", tako i "Centralu", pa su udarni blockbusteri i drugi filmovi znali kasniti po tjedan ili više dana (potonji ako uopće dođu) naspram njihovih premijernih projekcija u "Stara" i "Plexxa", što je bilo evidentno i ljetos s kašnjenjem novog "Terminatora" i sličnih sezonskih kapitalaca te izazivalo katkad kaotično slaganje programa.



Tko je htio u Splitu među prvima pogledati friški film paralelno s njegovim otvaranjem u svjetskim kinima, otišao bi u multiplekse. Konačno, s njihovim se komforom i audiovizualnim doživljajem "Central" jednostavno više nije mogao mjeriti unatoč nedavnoj digitalizaciji i opremanju dvorane 3D sustavom da bude koliko-toliko ukorak s vremenom, ako se već fotelje nisu mijenjale godinama.

Spielberg na kraju

Publika se promijenila i došle su, dakle, nove generacije stasale u multipleksima, a dio starijih gledatelja možda otpao jer je htio čuvati nostalgičnu uspomenu na dupkom ispunjeno kino, namjesto da ga steže srce od pogleda na šačicu istomišljenika u parteru.

"Central" se tu negdje prepustio sudbini kakva je, zbog sveopće multipleksizacije, zadesila brojna "singl" kina u Europi i Hrvatskoj ("Zagreb" npr.), ali je, izranjavan, "umirao muški" poput akcijskog junaka Brucea Willisa i odbijao podići bijelu zastavicu predaje u ime privrženih gledatelja, izbrojenih u nekoliko desetaka okorjelih splitskih filmofila kojima nije do vizualnih i zvučnih senzacija koliko do samog filma kao takvog.

Ispunjen tako skromnim auditorijem "Central" od konca 2007. naovamo više nije bio onaj "Central" iz zlatnog doba sedamdesetih, osamdesetih i devedesetih gdje su odrastale generacije ljubitelja filma kupujući karte i kod švercera, poput autora ovih redaka koji je u tom kinu prvi put gledao "E.T.-ja" Stevena Spielberga i otad nije skidao oči s njegovog velikog ekrana. Nije sličio ni "Centralu" na prijelazu milenija, kad se po ulaznice za "Gospodara prstenova" ranom zorom odlazilo u - "Tesle".

Tad je još, bez multipleksa na horizontu, izgledalo da će kino trajati zauvijek "kao na filmu". Stvarnost je, međutim, bila drukčija i dovela je "Central" do njegove posljednje kinopredstave - Spielbergova povijesnog trilera "The Bridge Of Spies". Mnogi splitski filmofili večeras će simbolično zatvoriti jedan kinokrug s filmom koji kao da je stigao iz "Centralove" bolje prošlosti.

marko njegić
foto: arhiva cropix


Naslovnica Kultura