Scena Kultura

Festival mediteranskog filma

Romantične noći na Bačvicama: zvijezde, more i 'splitski' filmovi

Festival mediteranskog filma

Festival otvara “Priča o Mari iz Velog varoša” Igora Šeregija

Splitska publika ima romantičnu predodžbu o ljetnim filmskim noćima u kinu Bačvice. Ove ih i čekaju od 6. do 14. lipnja, za vrijeme 7. festivala mediteranskog filma Split. Posebno je dobro “legao” prošlogodišnji eksperiment s hrvatskim kratkometražnim filmovima u programu “Ješke”, koji su se prikazivali uoči cjelovečernjeg filma.

Ove ćemo godine gledati dosta filmova koji su temom ili ekipom vezani uz Split. To su “Priča o Mari iz Velog varoša” Igora Šeregija, koja otvara Festival, “Autofocus” Borisa Poljaka, “Zujanje” Dinka Božanića, “Škverski kipar” Branka Ištvančića, “Snijeg u Splitu” Igora Jelinovića, “Marko” Igora Dropuljića, “Otac” Bruna Pavića, “Tlo pod nogama” Sonje Tarokić, “Ribarsko plava” Matka Petrića i “Ljubi bližnjega svoga” Darovana Tušeka.

U “Priči o Mari iz Velog varoša” glumi splitski glumački ansambl (Vanda Boban, Mijo Jurišić, Trpimir Jurkić, Dara Vukić). Ovom 31-godišnjem zagrebačkom redatelju lani je ovdje prikazan kratki film “Životinjsko carstvo”, jedan je od autora omnibusa “Košnice”, a nerijetko asistira kao redatelj za TV serijale. Ovoj komediji ga je privukla, kaže, volja da ispriča priču o Splitu s cijelim nizom specifičnosti po kojima se Split poznaje. Kako će to ispasti, vidjet ćemo, ali ono što je sigurni adut jest kamera Mirka Pivčevića.

Od Zadra do Komiže

Sigurni adut je i kamera Borisa Poljaka, poznatoga splitskog snimatelja i redatelja, kojemu će biti prikazan “Autofocus”. Polusatni film bavi se crkvicom svetog Nikole (12. st.) pokraj Zadra, koja je turistička meta, a često i mali gimnastički poligon.

Dinko Božanić mladi je splitski redatelj rodom iz Komiže. Prošle je godine predstavio svoj 14-minutni film “Javal u mriži”, a odjeknuo je Božanićev kustoski projekt “Zaboravljene face Komiže”. Ove godine predstavlja film “Zujanje”: “Film govori o problemu ranjivosti ‘umreženog’ čovjeka kojemu jedan minimalan tehnički detalj može izazvati kolaps sistema. U Coenovu filmu ‘Veliki Lebowski’ kaže da ga modernizacija uopće nije promijenila – još uvijek masturbira ručno”, kaže Dinko. “Zujanje” je snimala splitska ekipa, direktor fotografije je Raul Brzić, montažer Goran Čače, tonci su Hrvoje Pelicarić i Gildo Bavčević, a produkcija udruga “Kazimir”.

Branko Ištvančić, redatelj “Duha u močvari” i cijenjenog dokumentarca “Plašitelj kormorana”, vjerojatno je najpoznatiji u ovom društvu. “Škverski kipar” priča o inženjeru strojarstva Stanislavu Bavčeviću koji godinama izrađuje skulpture od otpadnog brodograđevnog materijala (splitski Spomenik težaku, omiški klapski pjevači, škversko raspelo visoko 52 metra i teško 20 tona). Tema je eminentno splitska, a tome ne odmaže ni činjenica da kameru opet potpisuje Poljak, a scenarij autor “Velikog princa” Damir Sirković.

“Snijeg u Splitu”, film Igora Jelinovića (30), Splićanina u Zagrebu, osmominutna je minijatura koja u kadru-sekvenci prati nastanak jednog prijateljstva. Jelinovićev film “Sabonis” (koautor Tomislav Luetić) nagrađen je glavnom nagradom na Kvarnerskoj reviji amaterskog filma 2012. godine. Oni koji su imali prilike vidjeti "Snijeg u Splitu" hvale ga zbog prirodnosti, kako kamere tako i radnje.

Film Metkovčanina Igora Dropuljića (30), “Marko”, prikazuje odrastanje dječaka u teškoj socioekonomskoj situaciji u Splitu. Ali ne gradu s razglednica, nego urbanoj snomorici u kojoj 12-godišnji Marko (Franko Jakovčević) probija svoj put kroz skupljanje boca i ostaloga. Za fotografiju je zaslužan Jure Cukar, a produkciju Tamara Bilankov.

Otac u dva filma

Film “Otac” tematizira odnos oca i sina kroz frojdovsku prizmu. Otac se zapravo pojavljuje vrlo malo, ali kao snažan element. Zagrebački redatelj Bruno Pavić film je snimio u splitskim kalama.

Film mlade Sonje Tarokić “Tlo pod nogama” također je smješten u Splitu, a Sonja kaže kako je to film o jednoj obitelji koja je zapala u financijsku krizu nakon nekih pogrešnih odluka koje je donio otac (Stojan Matavulj). “Filmom sam definitivno zadovoljila želju da snimim prizore Splita koji su me najviše okupirali, svakodnevicu sparnog obiteljskog stana i rezidencijalnu arhitekturu ‘70-ih i ‘80-ih”, kaže redateljica.

Matka Petrića Splitska publika već poznaje po videospotovima (Gibonni, Neno Belan…), što po njegovu dokumentarističkom radu (“Earl Jones je bija u pravu”, “Kapi sunca”), tako da i od njegove 9-minutne priče “Ribarsko plava” očekujemo lokalni štih u poetskom ovitku kakav bi na Bačvicama mogao fino pasati.

Za kraj smo ostavili sjajni film “Ljubi bližnjega svoga”, film-portret usredotočenog na 51-godišnjeg Živka Gašpara, osebujnog stanovnika iz okolice Sinja, kojega je Darovan Tušek, inače diplomirani inženjer arhitekture i debitant na filmu, snimio u okrilju njegovih prirodnih okolnosti i filozofije. Uglavnom, ovaj smo film gledali i plakali od smijeha. Da Darovan više nikad ništa ne snimi, baš ga briga. Ima ovaj mali dragulj koji doista ljubi bližnjega svoga.

Jakov Kosanović
Naslovnica Kultura