Scena Kultura

promocija Knjige drama Elvisa Bošnjaka u mKc-u SPLIT

NOSI NAS RIJEKA Drama koja je dala dignitet Zagori

promocija Knjige drama Elvisa Bošnjaka u mKc-u SPLIT
Na pozornici Multimedijalnog kulturnog centra Split, u Domu mladih, promoviran je 50. naslov u biblioteci Mansioni, izdavača ITI, “Nosi nas rijeka i druge drame” Elvisa Bošnjaka, u kojoj je okupljeno pet autorovih drama: “Nosi nas rijeka”, “Otac”, “Hajdemo skakati po tim oblacima”, “Srce veće od ruku” i “Žice i žileti”.

O knjizi su govorili Jasen Boko, Trpimir Jurkić, Nenni Delmestre, Željka Turčinović i sam autor, a sudjelovali su i učenici splitske 2. gimnazije. U prostoru amfiteatra, publiku predstavljanja dočekalo je veliko platno s videoisječcima iz Bošnjakovih predstava, filmova i radiodrama.

Prepoznavši kako je Elvis još mlad i pun energije, Boko je kazao kako se “isječci iz predstava i filmova čine kao presjek nečijeg cjeloživotnog stvaralaštva, a radi se o samo jednom desetljeću, u kojem je najvažnija predstava splitskog HNK upravo drama ‘Nosi nas rijeka’. To je ujedno i najbolji hrvatski tekst 90-ih”, mišljenja je Boko, “prvi koji je napokon dao dignitet ljudima iz Dalmatinske zagore. Dosad je za ovaj kraj bila rezervirana tek burleska, s replikama koje su napisane ili izrečene da bi izazvale podsmijeh.”

Govoreći o raznolikosti Bošnjakova prosedea i tematike, Boko je istaknuo kako se sve drame u mnogočemu razlikuju, a nije zaboravio podsjetiti i na put koji su Bošnjakove drame prešle, od Makedonije i Slovenije, do Čilea i Meksika. Delmestre je podsjetila na činjenicu da je režirala tri praizvedbe Bošnjakovih drama - i “Oca” i “Rijeku” i “Oblake” - objasnivši kako je rad na Bošnjakovoj predstavi postao dio njezina osobnog života.

Trpimir Jurkić priznao je kako se nije mogao pomiriti s činjenicom da će predstava “Nosi nas rijeka” prestati živjeti silaskom s repertoara, pa se i sam prihvatio režije amatera iz Gata, koji je i dandanas izvode. Troje kazališnih umjetnika (Jurkić, Bošnjak, Delmestre) složilo se kako taj komad ima ne samo profesionalno nego i osobno značenje. U tom smislu, istaknuli su prvu i zadnju rečenicu komada (“Kaže fratar da kako moremo klat’ prasad dok mate’ um’re?“ i “Gospa Sinjska se uznojila nad nami.”).

Na kraju predstavljanja Elvis Bošnjak je istaknuo kako je “ova knjiga posvećena Željku Barišiću i Josipu Gendi, dvojici prijatelja koji su za života razgovarali samo jednom, a u meni se susreću svaki dan”. Elvisa Bošnjaka, splitskoga glumca, dramskog pisca, scenarista i jednog od osnivača PlayDrame, prvog neovisnog kazališta u Splitu, lako je svrstati u red najistaknutijih hrvatskih dramskih pisaca današnjice. Uostalom, za svoja dramska djela, glumački rad i kazališna uprizorenja njegovih tekstova dobio je brojna priznanja.

Stoga je o značenju njegove zbirke drama i mjestu koje zauzima u suvremenoj kazališnoj panorami možda najbolje citirati kazališnog kritičara Matka Botića, koji za pet izabranih drama kaže kako zajedno “mogu biti shvaćene i kao mali vodič za preživljavanje u ovim teškim vremenima na bliskim nam prostorima, budući da je u njima sadržan veći dio kolektivnih trauma i individualnih strahova, od onog kako smo živjeli nekad, do ovog u čemu smo sad, od rijeke iz zavičaja do žice i žileta s kojima se ozljeđujemo u velegradskim stanovima, od apstraktnih pitanja morala do konkretnih nerješivih zagonetki onih koji su nam najbliži. Dramsko stvaralaštvo Elvisa Bošnjaka svakim svojim djelom uvijek i iznova misli lokalno, a djeluje globalno. I dobro misli, i uspješno djeluje, a zbirka koja je pred vama nepobitni je dokaz toj tvrdnji”.

Jakov KOSANOVIĆ
Naslovnica Kultura