stdClass Object ( [id] => 1195461 [title] => ‘Dalmatia‘ je izbrisana iz kolektivnoga sjećanja, no naš kroničar ‘izvadio‘ je priču o usponu i padu brodara koji je ispisao neke od najslavnijih stranica našeg pomorstva [alias] => dalmatia-uspon-i-pad-prica-o-brodaru-koji-je-ispisao-neke-od-najslavnijih-stranica-naseg-pomorstva [catid] => 418 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Zašto je 1908. godina posebno značajna u povijesti hrvatskoga brodarstva, a zašto bi je se upravo u Dalmaciji morali ne samo sjećati, nego i obilježavati? Pitanje je to na koji ni vrsni znalci nemaju spreman odgovor!

Iz kolektivnoga sjećanja potpuno je izbrisano stvaranje parobrodarskog društva Dalmatia koje će u samo 14 godina postojanja ispisati neke od najslavnijih stranice našega brodarstva.

Kako uopće objasniti da se od 1962. godine nije pojavio nijedan znanstveni ni publicistički rad posvećen društvu Dalmatia? Te je godine vodeći istraživač naše pomorske povijesti dr. Oliver Fio objavio svoj rad Parobrodarstvo Dalmacije 1878 – 1908. Više od pola stoljeća poslije ta je nevelika knjiga i dalje jedini relevantni izvor podataka ne samo o Dalmatiji, nego i svim drugim dalmatinskim brodarima toga doba.

Tegobno rađanje

No, nećemo sada lamentirati nad sudbom kletom naše pomorske baštine, nego ćemo u kratkim crtama opisati tegobno rađanje i sjajni uspon Dalmatije, uistinu povišću pritrujene.

Kronika je velikim dijelom temeljena na rezultatima davnih istraživanjima dr. Olivera Fija, te dokumentaciji pisca ovih redaka. Posebnu vrijednost joj daju fotografije parobroda snimljene prije stotinu godina, a koje su nam ustupili veliki talijanski pomorski znalci Nereo Castelli i Mario Cicogna.

Službena povijest društva počinje 1. siječnja 1908. godine kada su Dalmacijom uzduž i poprijeko zaplovili njegovi parobrodi, potpuno obojeni u crno, a jedino bijelo na njima bilo je veliko slovo D na dimnjacima. No i otočanima i primorcima ti su vapori bili tako dobro poznati! Putovali su njima ne godinama, nego i desetljećima s istim imenima, ali pod nekim drugim oznakama.

Sporazum o stvaranju parobrodarskoga društva Dalmatia bio je potpisan mjesec dana prije, točnije 27. studenoga 1907. godine, daleko od mora, u samome carskome Beču.

Vlasnici brodarskih poduzeća Braća Rismondo iz Makarske, Dalmatinsko-Istarske paroplovidbe Pio Negri i drugovi iz Šibenika, Serafin Topić iz Visa i Zaratina Societa di navigazione a vapore iz Zadra, dogovorili su se tada da će sjedište novoga brodara biti daleko od Dalmacije, u Trstu. Čak je i službeni naziv bio talijanski: Consorzio di navigatione Dalmatia.

Brzi nesporazumi

Bio je to rezultat želje da stvaranje novoga brodarskoga društva prođe bez dodatnih trzavica i nesporazuma. U tome su duhu dalmatinski brodari pristali da dionik u Dalmatiji bude moćni Austrijski Lloyd koji je zastupao vladu u Beču.

I tako se činilo da je Nova godina 1908. donijela konačni mir u ratu koji je trajao ne godinama, nego desetljećima. No, kako će se pokazati vrlo brzo, trzavica i nesporazuma je bilo toliko da su samo dva tjedna kasnije naprasno zaustavili sve brodove!

---

image
Privatna arhiva Marijana Žuvića
---

Vratimo se, ipak, na kraj 19. stoljeća. Prva ozbiljnija inicijativa za osnutak snažnoga dalmatinskoga parobrodarskog društva pojavila se 1897. godine, no bez ikakva rezultata.

Zagovornici su uporno naglašavali kako bi takav brodar mogao ponuditi mnogo veće, brže i udobnije brodove na linijama duž obale i prema otocima. Kvalitetne veze, tvrdili su, privukle bi u dalmatinske luke dodatni promet. No, protivnici su uvijek bili glasniji i utjecajniji.

Kad su pristaše hrvatskog narodnoga preporoda pobijedile na izborima u dalmatinskim gradovima i kad je 1883. hrvatski postao službeni jezik, činilo se to snažnim vjetrom u jedra novoga dalmatinskoga brodara.

No, ni nacionalni zanos i ponos nisu pomogli. Interesi svih vrsta, pretjerani strahovi kako će taj brodar prije ili poslije pasti pod utjecaj Beča ili Pešte, te mnoštvo drugoga snažno su zagovarali status quo.

Slovenska inicijativa

Kad su brodari na sjevernome Jadranu 1891. godine osnovali Ugarsko-Hrvatsko dioničko pomorsko parobrodarsko društvo, to je bio dodatni poticaj da se tako učini i u Dalmaciji.

Ništa se nije dogodilo ni tada, a ni kad se vidjelo kako silovito napreduje riječko društvo, poznato kao Ungaro-Croata. Četiri dalmatinska brodara ostala su mu miljama po krmi. Tek 1904. godine pojavila se dotad najozbiljnija inicijativa za udruživanje, ali ni ona nije potekla iz Dalmacije!

Dr. Ivan Hribar, direktor Ljubljanske kreditne banke i gradonačelnik Ljubljane, sastao se 24. veljače 1904. s vodećim ljudima dalmatinskoga gospodarstva, među kojima su bili Ante Rismondo, Serafin Topić i Pio Negri.

Predstavio im je vrlo detaljan plan udruživanja dalmatinskih brodar iza kojega bi stale vodeće slovenske i hrvatske banke. Nova bi se tvrtka mogla natjecati ne samo s Ungaro-Croatom nego i s Austrijskim Lloydom. Taj je susret bio pravi početak, ali ne za novoga brodara nego za nesmiljeni rat riječima koji će potrajati godinama! Što se dogodilo?

Zapisnik sa sastanka poslan je Pomorskoj vladi u Trstu i Ministarstvu trgovine u Beču, ali ne i Gospodarskoj komori u Splitu i drugim zainteresiranim. Bijes, ljutnja i nadasve golemo nepovjerenje prema Hribaru i njegovoj inicijativi širili su se Dalmacijom.

Strasti se dugo nisu smirivale, pa je konačno intervenirao i službeni Beč. Tako je 27. kolovoza 1907. dogovoren okvirni sadržaj sporazuma o osnivanju brodarskoga konzorcija Dalmatia sa sjedištem u Trstu. I krenuo je novi rat!

Stari brodovi

Posebice u Splitu, stvaranje brodara koji bi poslovao iz Trsta i na talijanskome jezika, a sve pod skutima Beča, bilo je shvaćena kao poraz hrvatske Dalmacije. Odgovor je bio osnivanje novoga parobrodarska društva nazvanog Dalmatinska plovidba.

Strasti su se samo razbuktavale, no pod velikim pritiscima pristaše Dalmatinske plovidbe, a najglasniji je bio splitski gradonačelnik Vicko Mihaljević, konačno su popustili. I tako je 1. siječnja 1908. Dalmatia mogla zaploviti.

Na broju je bilo 30 brodova, svih veličina i starosti. Mnogi su bili drvene gradnje, općenito sa slabim strojevima i vrlo spori. Najveći dio prostora za putnike bio je najniže, treće klase.

Najmanji je bio parobrod Iniziatore iz flote Dalmatinsko-Istarske paroplovidbe Pio Negri i drugovi, kojemu se ni godina gradnje nije znala.

I drugih osam brodova (Krka, Nada, Obrovac, Primo, Risorto, Sebenico, Tommaseo i Zlarin) šibenskoga brodara bilo je premalo i prestaro. Jednako vrijedi i za pet brodova društva Zaratina (Airone, Falco, Nibbio, Rondine i Zara). Šest Topićevih parobroda (Jason, Lussin, Medea T., Vila, Vis i Vitez) i osam brodova Braće Rismondo (Biokovo, Brač, Dalmazia, Dinara, Eco, Isea, Jadro i Mosor) bilo je mnogo veće, ali prosječno vrlo staro. 

---

image

Parobrodi Dalmatije u splitskoj luci

Privatna arhiva Marijana Žuvića
---

Austrijski Lloyd je u konzorcij ušao s dva velika parobroda: Bosnia je bila nova, a najveći od svih Danubio bio je građen još 1866. godine.

Štrajk kapetana

Posve očekivano upravi novoga brodova prva je zadaća bila žurna obnova flote u kojoj nije bilo nijednoga broda građenog u 20. stoljeću. No, prvo je valjalo osigurati da i oni postojeći plove! Ujutro u srijedu 15. siječnja 1908. parobrodi su ostali na vezovima, nakon što su u Splitu posade Mosora i Brača proglasile štrajk, koji se brzo proširio diljem Dalmacije. Bilo je i prije prosvjeda i štrajkova pomoraca, ali u njima nisu sudjelovali zapovjednici brodova, a sada su glavni nezadovoljnici bili upravo kapetani!

---

image

I Vodice su građene u Trstu

Privatna arhiva Marijana Žuvića
------
image

Zara je bila najveća u floti Zaratine

 

 

Privatna arhiva Marijana Žuvića
---

S jedne strane našli su se pogođenima i uvrijeđenima što je uprava novoga društva pitanja plaća, hranarina i mirovina odlučila rješavati bez dogovora sa zapovjednicima.

S druge strane su se, još od dogovora o udruživanja dalmatinskih brodara, širile glasine kako će prednost u zapošljavanju na mjestima zapovjednika imati nekadašnji časnici austro-ugarske ratne mornarice.

Ljutiti kapetani pokazali su tvrđim orahom nego je to itko očekivao, pa je štrajk trajao puna dva tjedna. Tek 30. siječnja, poslije mnoštva dramatičnih zbivanja, zaplovila su prva tri parobroda, a prošlo je još dana dok se promet nije normalizirao.

Prestižne prinove

Već u veljači društvo kreće s programom obnove flote koji će do kraja godine donijeti čak četiri novogradnje. I to kakve! U brodogradilištu Stabilimento Tecnico Triestino izgrađena su dva para blizanaca: Cetina i Makarska dugi 42,4 metra, te Adria i Vodice od 34 metra.

---

image

Prije 114 godina – Cetina u Splitu

Privatna arhiva Marijana Žuvića
------
image

Makarska je plovila sve do 1965.

Privatna arhiva Marijana Žuvića
---

I svi su bili u samome vrhu tadašnjih parobroda male obalne plovidbe. Cetina i Makarska imali su parne strojeve od po 520 konjskih snaga i postizali su najveću brzinu od 14 čvorova. Kao prvi imali su električno osvjetljenje i parno grijanje u salonima. Izuzetno čvrsti i pouzdani ti su brodovi ostali u plovidbi do 1965. godine kada su skončali u rezalištu u Svetome Kaji.

(Nastavak slijedi)

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => BRODOVI I SUDBINE [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [extra_fields_search] => BRODOVI I SUDBINE 2 0 8498 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2018-03-23 11:44:05 [created_by] => 3261 [created_by_alias] => Marijan Žuvić [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2022-05-25 09:29:57 [modified_by] => 3261 [publish_up] => 2022-05-25 09:09:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 51 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 418 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--nautika [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [page_title] => Nautika [menu-meta_description] => Donosimo nautičke savjete, izvještaje s regata i boat showova, testiramo brodove. Čitajte sve o jedrenju, đitama po Jadranu, brodovima na struju, brodskim motorima i popravku broda. Učimo vas kako održavati brod. [menu-meta_keywords] => nautika, jedrenje, regata, brod, nautički savjeti, boat show, test broda, plovidba, tradicijski brodovi, đita, drveni brodovi, Marijan Žuvić, Damir Višić [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 0 [itemRelatedLimit] => 5 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 0 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 1 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 0 [itemRelatedImageGallery] => 0 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2018\/03\/23\/9695165.jpg","\/images\/slike\/2018\/03\/23\/9695161.jpg","\/images\/slike\/2018\/03\/23\/9695162.jpg","\/images\/slike\/2018\/03\/23\/9695163.jpg","\/images\/slike\/2018\/03\/23\/9695164.jpg","\/images\/slike\/2018\/03\/23\/9695166.jpg","\/images\/slike\/2018\/03\/23\/9695167.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Privatna arhiva Marijana \u017duvi\u0107a","Privatna arhiva Marijana \u017duvi\u0107a","Privatna arhiva Marijana \u017duvi\u0107a","Privatna arhiva Marijana \u017duvi\u0107a","Privatna arhiva Marijana \u017duvi\u0107a","Privatna arhiva Marijana \u017duvi\u0107a","Privatna arhiva Marijana \u017duvi\u0107a"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["

Rismondov Mosor<\/em> pod novim oznakama<\/p>","

Parobrodi Dalmatije<\/em> u splitskoj luci<\/p>","

Prije 114\u00a0godina \u2013 Cetina<\/em> u Splitu<\/p>","","

Makarska<\/em> je plovila sve do 1965.<\/p>","

I Vodice<\/em> su gra\u0111ene u Trstu<\/p>","

Zara<\/em> je bila najve\u0107a u floti Zaratine<\/em><\/p>\n\n

\u00a0<\/p>\n\n

\u00a0<\/p>"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1277","hd_9695165_1920.jpg":"1920x1080","k_9695165_1280.jpg":"1280x1280","k_9695165_1024.jpg":"1024x1024","k_9695165_640.jpg":"640x640","k_9695165_480.jpg":"480x480","k_9695165_340.jpg":"340x340","k_9695165_220.jpg":"220x220","o_9695165_1280.jpg":"1280x851","o_9695165_1024.jpg":"1024x681","o_9695165_640.jpg":"640x425","o_9695165_480.jpg":"480x319","o_9695165_340.jpg":"340x226","o_9695165_220.jpg":"220x146","h_9695165_1280.jpg":"1280x854","h_9695165_1024.jpg":"1024x683","h_9695165_640.jpg":"640x427","h_9695165_480.jpg":"480x320","h_9695165_340.jpg":"340x227","h_9695165_220.jpg":"220x147","pp_9695165_1280.jpg":"1006x1280","pp_9695165_1024.jpg":"805x1024","pp_9695165_640.jpg":"503x640","pp_9695165_480.jpg":"377x480","pp_9695165_340.jpg":"267x340","pp_9695165_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1544x781","hd_9695161_1920.jpg":"1920x1080","k_9695161_1280.jpg":"1280x1280","k_9695161_1024.jpg":"1024x1024","k_9695161_640.jpg":"640x640","k_9695161_480.jpg":"480x480","k_9695161_340.jpg":"340x340","k_9695161_220.jpg":"220x220","o_9695161_1280.jpg":"1280x647","o_9695161_1024.jpg":"1024x517","o_9695161_640.jpg":"640x323","o_9695161_480.jpg":"480x242","o_9695161_340.jpg":"340x171","o_9695161_220.jpg":"220x111","h_9695161_1280.jpg":"1280x854","h_9695161_1024.jpg":"1024x683","h_9695161_640.jpg":"640x427","h_9695161_480.jpg":"480x320","h_9695161_340.jpg":"340x227","h_9695161_220.jpg":"220x147","pp_9695161_1280.jpg":"1006x1280","pp_9695161_1024.jpg":"805x1024","pp_9695161_640.jpg":"503x640","pp_9695161_480.jpg":"377x480","pp_9695161_340.jpg":"267x340","pp_9695161_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1080","hd_9695162_1920.jpg":"1920x1080","k_9695162_1280.jpg":"1280x1280","k_9695162_1024.jpg":"1024x1024","k_9695162_640.jpg":"640x640","k_9695162_480.jpg":"480x480","k_9695162_340.jpg":"340x340","k_9695162_220.jpg":"220x220","o_9695162_1280.jpg":"1280x720","o_9695162_1024.jpg":"1024x576","o_9695162_640.jpg":"640x360","o_9695162_480.jpg":"480x270","o_9695162_340.jpg":"340x191","o_9695162_220.jpg":"220x123","h_9695162_1280.jpg":"1280x854","h_9695162_1024.jpg":"1024x683","h_9695162_640.jpg":"640x427","h_9695162_480.jpg":"480x320","h_9695162_340.jpg":"340x227","h_9695162_220.jpg":"220x147","pp_9695162_1280.jpg":"1006x1280","pp_9695162_1024.jpg":"805x1024","pp_9695162_640.jpg":"503x640","pp_9695162_480.jpg":"377x480","pp_9695162_340.jpg":"267x340","pp_9695162_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1500x2755","hd_9695163_1920.jpg":"1920x1080","k_9695163_1280.jpg":"1280x1280","k_9695163_1024.jpg":"1024x1024","k_9695163_640.jpg":"640x640","k_9695163_480.jpg":"480x480","k_9695163_340.jpg":"340x340","k_9695163_220.jpg":"220x220","o_9695163_1280.jpg":"1280x2350","o_9695163_1024.jpg":"1024x1880","o_9695163_640.jpg":"640x1175","o_9695163_480.jpg":"480x881","o_9695163_340.jpg":"340x624","o_9695163_220.jpg":"220x404","h_9695163_1280.jpg":"1280x854","h_9695163_1024.jpg":"1024x683","h_9695163_640.jpg":"640x427","h_9695163_480.jpg":"480x320","h_9695163_340.jpg":"340x227","h_9695163_220.jpg":"220x147","pp_9695163_1280.jpg":"1006x1280","pp_9695163_1024.jpg":"805x1024","pp_9695163_640.jpg":"503x640","pp_9695163_480.jpg":"377x480","pp_9695163_340.jpg":"267x340","pp_9695163_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1265","hd_9695164_1920.jpg":"1920x1080","k_9695164_1280.jpg":"1280x1280","k_9695164_1024.jpg":"1024x1024","k_9695164_640.jpg":"640x640","k_9695164_480.jpg":"480x480","k_9695164_340.jpg":"340x340","k_9695164_220.jpg":"220x220","o_9695164_1280.jpg":"1280x843","o_9695164_1024.jpg":"1024x674","o_9695164_640.jpg":"640x421","o_9695164_480.jpg":"480x316","o_9695164_340.jpg":"340x224","o_9695164_220.jpg":"220x144","h_9695164_1280.jpg":"1280x854","h_9695164_1024.jpg":"1024x683","h_9695164_640.jpg":"640x427","h_9695164_480.jpg":"480x320","h_9695164_340.jpg":"340x227","h_9695164_220.jpg":"220x147","pp_9695164_1280.jpg":"1006x1280","pp_9695164_1024.jpg":"805x1024","pp_9695164_640.jpg":"503x640","pp_9695164_480.jpg":"377x480","pp_9695164_340.jpg":"267x340","pp_9695164_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1755x1103","hd_9695166_1920.jpg":"1920x1080","k_9695166_1280.jpg":"1280x1280","k_9695166_1024.jpg":"1024x1024","k_9695166_640.jpg":"640x640","k_9695166_480.jpg":"480x480","k_9695166_340.jpg":"340x340","k_9695166_220.jpg":"220x220","o_9695166_1280.jpg":"1280x804","o_9695166_1024.jpg":"1024x643","o_9695166_640.jpg":"640x402","o_9695166_480.jpg":"480x301","o_9695166_340.jpg":"340x213","o_9695166_220.jpg":"220x138","h_9695166_1280.jpg":"1280x854","h_9695166_1024.jpg":"1024x683","h_9695166_640.jpg":"640x427","h_9695166_480.jpg":"480x320","h_9695166_340.jpg":"340x227","h_9695166_220.jpg":"220x147","pp_9695166_1280.jpg":"1006x1280","pp_9695166_1024.jpg":"805x1024","pp_9695166_640.jpg":"503x640","pp_9695166_480.jpg":"377x480","pp_9695166_340.jpg":"267x340","pp_9695166_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1655x875","hd_9695167_1920.jpg":"1920x1080","k_9695167_1280.jpg":"1280x1280","k_9695167_1024.jpg":"1024x1024","k_9695167_640.jpg":"640x640","k_9695167_480.jpg":"480x480","k_9695167_340.jpg":"340x340","k_9695167_220.jpg":"220x220","o_9695167_1280.jpg":"1280x676","o_9695167_1024.jpg":"1024x541","o_9695167_640.jpg":"640x338","o_9695167_480.jpg":"480x253","o_9695167_340.jpg":"340x179","o_9695167_220.jpg":"220x116","h_9695167_1280.jpg":"1280x854","h_9695167_1024.jpg":"1024x683","h_9695167_640.jpg":"640x427","h_9695167_480.jpg":"480x320","h_9695167_340.jpg":"340x227","h_9695167_220.jpg":"220x147","pp_9695167_1280.jpg":"1006x1280","pp_9695167_1024.jpg":"805x1024","pp_9695167_640.jpg":"503x640","pp_9695167_480.jpg":"377x480","pp_9695167_340.jpg":"267x340","pp_9695167_220.jpg":"173x220"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 204 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [description] => [parent] => 417 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"417","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2018-11-16 09:18:21","customparams_modified":"2018-11-16 09:18:21","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 0 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 8131394 Threads: 3 Questions: 1681213191 Slow queries: 5007814 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 112479755 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 35 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front02 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '0' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /om/nautika ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [parent] => 417 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /om/nautika ) ) [link] => /om/nautika/dalmatia-uspon-i-pad-prica-o-brodaru-koji-je-ispisao-neke-od-najslavnijih-stranica-naseg-pomorstva-1195461 [printLink] => /om/nautika/dalmatia-uspon-i-pad-prica-o-brodaru-koji-je-ispisao-neke-od-najslavnijih-stranica-naseg-pomorstva-1195461?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 206813 [name] => dalmatia [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => dalmatia [link] => /tag/dalmatia ) [1] => stdClass Object ( [id] => 611496 [name] => marijan žuvić [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2020-06-29 11:28:55 [main_article_id] => 0 [alias] => marijan-zuvic [link] => /tag/marijan-zuvic ) [2] => stdClass Object ( [id] => 652334 [name] => marijan žuvić otvoreno more [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-10-09 15:23:19 [main_article_id] => 0 [alias] => marijan-zuvic-otvoreno-more [link] => /tag/marijan-zuvic-otvoreno-more ) [3] => stdClass Object ( [id] => 678618 [name] => parobrodi dalmatia [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-05-25 11:25:10 [main_article_id] => 0 [alias] => parobrodi-dalmatia [link] => /tag/parobrodi-dalmatia ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => BRODOVI I SUDBINE [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => ‘Dalmatia‘ je izbrisana iz kolektivnoga sjećanja, no naš kroničar ‘izvadio‘ je priču o usponu i padu brodara koji je ispisao neke od najslavnijih stranica našeg pomorstva [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3261 [name] => Miomir Štrbac [username] => miomir.strbac [email] => miomir.strbac@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$oBa2AAEGUKq/Ymg095Mrh.7uW.yCfYXSNnHxeF4nyWHs8x3qBlQvy [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => {"admin_style":"","admin_language":"","language":"","editor":"","timezone":""} [groups] => Array ( [3] => 3 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [admin_style] => [admin_language] => [language] => [editor] => [timezone] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/miomir-strbac-3261 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1775 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/96410507fb7745ab8b7da88e9937be54?s=100&default=https%3A%2F%2Fmore.slobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2018/03/23/9695165.jpg [galleryCount] => 7 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Privatna arhiva Marijana Žuvića [mainImageDesc] =>

Rismondov Mosor pod novim oznakama

[popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2018/03/23/9695165.jpg [title] =>

Rismondov Mosor pod novim oznakama

Privatna arhiva Marijana Žuvića ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2018/03/23/9695161.jpg [title] =>

Parobrodi Dalmatije u splitskoj luci

Privatna arhiva Marijana Žuvića ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2018/03/23/9695162.jpg [title] =>

Prije 114 godina – Cetina u Splitu

Privatna arhiva Marijana Žuvića ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2018/03/23/9695163.jpg [title] => Privatna arhiva Marijana Žuvića ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2018/03/23/9695164.jpg [title] =>

Makarska je plovila sve do 1965.

Privatna arhiva Marijana Žuvića ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2018/03/23/9695166.jpg [title] =>

I Vodice su građene u Trstu

Privatna arhiva Marijana Žuvića ) [6] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2018/03/23/9695167.jpg [title] =>

Zara je bila najveća u floti Zaratine

 

 

Privatna arhiva Marijana Žuvića ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Zašto je 1908. godina posebno značajna u povijesti hrvatskoga brodarstva, a zašto bi je se upravo u Dalmaciji morali ne samo sjećati, nego i obilježavati? Pitanje je to na koji ni vrsni znalci nemaju spreman odgovor!

Iz kolektivnoga sjećanja potpuno je izbrisano stvaranje parobrodarskog društva Dalmatia koje će u samo 14 godina postojanja ispisati neke od najslavnijih stranice našega brodarstva.

Kako uopće objasniti da se od 1962. godine nije pojavio nijedan znanstveni ni publicistički rad posvećen društvu Dalmatia? Te je godine vodeći istraživač naše pomorske povijesti dr. Oliver Fio objavio svoj rad Parobrodarstvo Dalmacije 1878 – 1908. Više od pola stoljeća poslije ta je nevelika knjiga i dalje jedini relevantni izvor podataka ne samo o Dalmatiji, nego i svim drugim dalmatinskim brodarima toga doba.

Tegobno rađanje

No, nećemo sada lamentirati nad sudbom kletom naše pomorske baštine, nego ćemo u kratkim crtama opisati tegobno rađanje i sjajni uspon Dalmatije, uistinu povišću pritrujene.

Kronika je velikim dijelom temeljena na rezultatima davnih istraživanjima dr. Olivera Fija, te dokumentaciji pisca ovih redaka. Posebnu vrijednost joj daju fotografije parobroda snimljene prije stotinu godina, a koje su nam ustupili veliki talijanski pomorski znalci Nereo Castelli i Mario Cicogna.

Službena povijest društva počinje 1. siječnja 1908. godine kada su Dalmacijom uzduž i poprijeko zaplovili njegovi parobrodi, potpuno obojeni u crno, a jedino bijelo na njima bilo je veliko slovo D na dimnjacima. No i otočanima i primorcima ti su vapori bili tako dobro poznati! Putovali su njima ne godinama, nego i desetljećima s istim imenima, ali pod nekim drugim oznakama.

Sporazum o stvaranju parobrodarskoga društva Dalmatia bio je potpisan mjesec dana prije, točnije 27. studenoga 1907. godine, daleko od mora, u samome carskome Beču.

Vlasnici brodarskih poduzeća Braća Rismondo iz Makarske, Dalmatinsko-Istarske paroplovidbe Pio Negri i drugovi iz Šibenika, Serafin Topić iz Visa i Zaratina Societa di navigazione a vapore iz Zadra, dogovorili su se tada da će sjedište novoga brodara biti daleko od Dalmacije, u Trstu. Čak je i službeni naziv bio talijanski: Consorzio di navigatione Dalmatia.

Brzi nesporazumi

Bio je to rezultat želje da stvaranje novoga brodarskoga društva prođe bez dodatnih trzavica i nesporazuma. U tome su duhu dalmatinski brodari pristali da dionik u Dalmatiji bude moćni Austrijski Lloyd koji je zastupao vladu u Beču.

I tako se činilo da je Nova godina 1908. donijela konačni mir u ratu koji je trajao ne godinama, nego desetljećima. No, kako će se pokazati vrlo brzo, trzavica i nesporazuma je bilo toliko da su samo dva tjedna kasnije naprasno zaustavili sve brodove!

---

image
Privatna arhiva Marijana Žuvića
---

Vratimo se, ipak, na kraj 19. stoljeća. Prva ozbiljnija inicijativa za osnutak snažnoga dalmatinskoga parobrodarskog društva pojavila se 1897. godine, no bez ikakva rezultata.

Zagovornici su uporno naglašavali kako bi takav brodar mogao ponuditi mnogo veće, brže i udobnije brodove na linijama duž obale i prema otocima. Kvalitetne veze, tvrdili su, privukle bi u dalmatinske luke dodatni promet. No, protivnici su uvijek bili glasniji i utjecajniji.

Kad su pristaše hrvatskog narodnoga preporoda pobijedile na izborima u dalmatinskim gradovima i kad je 1883. hrvatski postao službeni jezik, činilo se to snažnim vjetrom u jedra novoga dalmatinskoga brodara.

No, ni nacionalni zanos i ponos nisu pomogli. Interesi svih vrsta, pretjerani strahovi kako će taj brodar prije ili poslije pasti pod utjecaj Beča ili Pešte, te mnoštvo drugoga snažno su zagovarali status quo.

Slovenska inicijativa

Kad su brodari na sjevernome Jadranu 1891. godine osnovali Ugarsko-Hrvatsko dioničko pomorsko parobrodarsko društvo, to je bio dodatni poticaj da se tako učini i u Dalmaciji.

Ništa se nije dogodilo ni tada, a ni kad se vidjelo kako silovito napreduje riječko društvo, poznato kao Ungaro-Croata. Četiri dalmatinska brodara ostala su mu miljama po krmi. Tek 1904. godine pojavila se dotad najozbiljnija inicijativa za udruživanje, ali ni ona nije potekla iz Dalmacije!

Dr. Ivan Hribar, direktor Ljubljanske kreditne banke i gradonačelnik Ljubljane, sastao se 24. veljače 1904. s vodećim ljudima dalmatinskoga gospodarstva, među kojima su bili Ante Rismondo, Serafin Topić i Pio Negri.

Predstavio im je vrlo detaljan plan udruživanja dalmatinskih brodar iza kojega bi stale vodeće slovenske i hrvatske banke. Nova bi se tvrtka mogla natjecati ne samo s Ungaro-Croatom nego i s Austrijskim Lloydom. Taj je susret bio pravi početak, ali ne za novoga brodara nego za nesmiljeni rat riječima koji će potrajati godinama! Što se dogodilo?

Zapisnik sa sastanka poslan je Pomorskoj vladi u Trstu i Ministarstvu trgovine u Beču, ali ne i Gospodarskoj komori u Splitu i drugim zainteresiranim. Bijes, ljutnja i nadasve golemo nepovjerenje prema Hribaru i njegovoj inicijativi širili su se Dalmacijom.

Strasti se dugo nisu smirivale, pa je konačno intervenirao i službeni Beč. Tako je 27. kolovoza 1907. dogovoren okvirni sadržaj sporazuma o osnivanju brodarskoga konzorcija Dalmatia sa sjedištem u Trstu. I krenuo je novi rat!

Stari brodovi

Posebice u Splitu, stvaranje brodara koji bi poslovao iz Trsta i na talijanskome jezika, a sve pod skutima Beča, bilo je shvaćena kao poraz hrvatske Dalmacije. Odgovor je bio osnivanje novoga parobrodarska društva nazvanog Dalmatinska plovidba.

Strasti su se samo razbuktavale, no pod velikim pritiscima pristaše Dalmatinske plovidbe, a najglasniji je bio splitski gradonačelnik Vicko Mihaljević, konačno su popustili. I tako je 1. siječnja 1908. Dalmatia mogla zaploviti.

Na broju je bilo 30 brodova, svih veličina i starosti. Mnogi su bili drvene gradnje, općenito sa slabim strojevima i vrlo spori. Najveći dio prostora za putnike bio je najniže, treće klase.

Najmanji je bio parobrod Iniziatore iz flote Dalmatinsko-Istarske paroplovidbe Pio Negri i drugovi, kojemu se ni godina gradnje nije znala.

I drugih osam brodova (Krka, Nada, Obrovac, Primo, Risorto, Sebenico, Tommaseo i Zlarin) šibenskoga brodara bilo je premalo i prestaro. Jednako vrijedi i za pet brodova društva Zaratina (Airone, Falco, Nibbio, Rondine i Zara). Šest Topićevih parobroda (Jason, Lussin, Medea T., Vila, Vis i Vitez) i osam brodova Braće Rismondo (Biokovo, Brač, Dalmazia, Dinara, Eco, Isea, Jadro i Mosor) bilo je mnogo veće, ali prosječno vrlo staro. 

---

image

Parobrodi Dalmatije u splitskoj luci

Privatna arhiva Marijana Žuvića
---

Austrijski Lloyd je u konzorcij ušao s dva velika parobroda: Bosnia je bila nova, a najveći od svih Danubio bio je građen još 1866. godine.

Štrajk kapetana

Posve očekivano upravi novoga brodova prva je zadaća bila žurna obnova flote u kojoj nije bilo nijednoga broda građenog u 20. stoljeću. No, prvo je valjalo osigurati da i oni postojeći plove! Ujutro u srijedu 15. siječnja 1908. parobrodi su ostali na vezovima, nakon što su u Splitu posade Mosora i Brača proglasile štrajk, koji se brzo proširio diljem Dalmacije. Bilo je i prije prosvjeda i štrajkova pomoraca, ali u njima nisu sudjelovali zapovjednici brodova, a sada su glavni nezadovoljnici bili upravo kapetani!

---

image

I Vodice su građene u Trstu

Privatna arhiva Marijana Žuvića
------
image

Zara je bila najveća u floti Zaratine

 

 

Privatna arhiva Marijana Žuvića
---

S jedne strane našli su se pogođenima i uvrijeđenima što je uprava novoga društva pitanja plaća, hranarina i mirovina odlučila rješavati bez dogovora sa zapovjednicima.

S druge strane su se, još od dogovora o udruživanja dalmatinskih brodara, širile glasine kako će prednost u zapošljavanju na mjestima zapovjednika imati nekadašnji časnici austro-ugarske ratne mornarice.

Ljutiti kapetani pokazali su tvrđim orahom nego je to itko očekivao, pa je štrajk trajao puna dva tjedna. Tek 30. siječnja, poslije mnoštva dramatičnih zbivanja, zaplovila su prva tri parobroda, a prošlo je još dana dok se promet nije normalizirao.

Prestižne prinove

Već u veljači društvo kreće s programom obnove flote koji će do kraja godine donijeti čak četiri novogradnje. I to kakve! U brodogradilištu Stabilimento Tecnico Triestino izgrađena su dva para blizanaca: Cetina i Makarska dugi 42,4 metra, te Adria i Vodice od 34 metra.

---

image

Prije 114 godina – Cetina u Splitu

Privatna arhiva Marijana Žuvića
------
image

Makarska je plovila sve do 1965.

Privatna arhiva Marijana Žuvića
---

I svi su bili u samome vrhu tadašnjih parobroda male obalne plovidbe. Cetina i Makarska imali su parne strojeve od po 520 konjskih snaga i postizali su najveću brzinu od 14 čvorova. Kao prvi imali su električno osvjetljenje i parno grijanje u salonima. Izuzetno čvrsti i pouzdani ti su brodovi ostali u plovidbi do 1965. godine kada su skončali u rezalištu u Svetome Kaji.

(Nastavak slijedi)

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Privatna arhiva Marijana Žuvića Privatna arhiva Marijana Žuvića Privatna arhiva Marijana Žuvića Privatna arhiva Marijana Žuvića Privatna arhiva Marijana Žuvića Privatna arhiva Marijana Žuvića Privatna arhiva Marijana Žuvića
Privatna arhiva Marijana Žuvića

Rismondov Mosor pod novim oznakama

Privatna arhiva Marijana Žuvića

Parobrodi Dalmatije u splitskoj luci

Privatna arhiva Marijana Žuvića

Prije 114 godina – Cetina u Splitu

Privatna arhiva Marijana Žuvića

Makarska je plovila sve do 1965.

Privatna arhiva Marijana Žuvića

I Vodice su građene u Trstu

Privatna arhiva Marijana Žuvića

Zara je bila najveća u floti Zaratine

 

 

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/om/nautika/dalmatia-uspon-i-pad-prica-o-brodaru-koji-je-ispisao-neke-od-najslavnijih-stranica-naseg-pomorstva-1195461 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=0724701b4ff6a0eaaebf1e13e4eb6f8afb690494 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=%E2%80%98Dalmatia%E2%80%98+je+izbrisana+iz+kolektivnoga+sje%C4%87anja%2C+no+na%C5%A1+kroni%C4%8Dar+%E2%80%98izvadio%E2%80%98+je+pri%C4%8Du+o+usponu+i+padu+brodara+koji+je+ispisao+neke+od+najslavnijih+stranica+na%C5%A1eg+pomorstva&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fdalmatia-uspon-i-pad-prica-o-brodaru-koji-je-ispisao-neke-od-najslavnijih-stranica-naseg-pomorstva-1195461 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fdalmatia-uspon-i-pad-prica-o-brodaru-koji-je-ispisao-neke-od-najslavnijih-stranica-naseg-pomorstva-1195461 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => BRODOVI I SUDBINE [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) )
StoryEditorOCM

BRODOVI I SUDBINE‘Dalmatia‘ je izbrisana iz kolektivnoga sjećanja, no naš kroničar ‘izvadio‘ je priču o usponu i padu brodara koji je ispisao neke od najslavnijih stranica našeg pomorstva

Piše Marijan Žuvić
25. svibnja 2022. - 11:09

Zašto je 1908. godina posebno značajna u povijesti hrvatskoga brodarstva, a zašto bi je se upravo u Dalmaciji morali ne samo sjećati, nego i obilježavati? Pitanje je to na koji ni vrsni znalci nemaju spreman odgovor!

Iz kolektivnoga sjećanja potpuno je izbrisano stvaranje parobrodarskog društva Dalmatia koje će u samo 14 godina postojanja ispisati neke od najslavnijih stranice našega brodarstva.

Kako uopće objasniti da se od 1962. godine nije pojavio nijedan znanstveni ni publicistički rad posvećen društvu Dalmatia? Te je godine vodeći istraživač naše pomorske povijesti dr. Oliver Fio objavio svoj rad Parobrodarstvo Dalmacije 1878 – 1908. Više od pola stoljeća poslije ta je nevelika knjiga i dalje jedini relevantni izvor podataka ne samo o Dalmatiji, nego i svim drugi...

19. svibanj 2024 12:33