Novosti Hrvatska

ZLOKOBNI RAZARAČ ‘SPLIT’ USKORO U VLASNIŠTVU EGIPĆANA

BROD SMRTI Crna Gora prodaje ubojicu Splićana

ZLOKOBNI RAZARAČ ‘SPLIT’ USKORO U VLASNIŠTVU EGIPĆANA

Ministarstvo obrane CG za prodaju namjerava ponuditi i raketnu topovnjaču 405 koja je na zahtjev zapovjednog broda (razarač ‘Split’) 1991. gađala Gradsku luku i trajekt ‘Vladimir Nazor’ na kojemu su poginuli pomorci Dinko Maras i Jure Kalpić

Ministarstvo obrane Crne Gore ponudit će na prodaju tri velika patrolna broda (raketne fregate) RF-31, RF-33 i RF 34 koje je 1991. godine otela iz splitske ratne luke Lora.

Pod oznakom RF-31 krije se, prema klasifikaciji bivše JRM, VPBR-21, hrvatskoj javnosti poznatiji kao zlokobni razarač “Split” koji je 15. studenog 1991. godine žestoko napao grad čije ime nosi.

Brod već 15 godina nije u plovnom stanju, a trenutačno se nalazi u Boki kotorskoj na mrtvom vezu, nasuprot vojnoj luci u Kumboru. RF-34 “Pula” u plovnom je stanju (sudjelovao u nekoliko pomorskih vježbi), dok tehničko stanje RF-33 “Kotor” nije poznato.

MORH: Nama ne trebaju

Premda su Crnogorci planirali izvršiti veliki remont spomenutih fregata, od namjere se odustalo nakon što su im u njemačkom “Blohm und Vossu” pedantni njemački inženjeri izračunali kako bi cijena remonta, uz instalaciju novih sustava, po brodu iznosila minimalnih 15 milijuna eura.

Bez obzira na činjenicu da prema flotnoj listi JRM-a razarač “Split”, kao i preostala dva razarača, pripadaju Hrvatskoj, odnosno matičnoj luci Split, Ministarstvo obrane RH neće zatražiti povrat tih gotovo 100 metara dugih brodova.

- Ističemo da su brodovi građeni 80-ih godina prošlog stoljeća, a imaju ugrađene ruske pogonske strojeve koji su vrlo skupi za održavanje, resursi motora su deset puta manji od npr. MTU motora. Također se pokazalo da su strojevi nepouzdani zbog čestih kvarova i koriste gorivo koje nije kompatiblno s gorivom koje koriste brodovi HRM-a i NATO saveza. Navedeni brodovi naoružani su ruskim topničkim i raketnim sustavima koji nisu kompatibilni sa sustavima koji se danas nalaze u naoružanju HRM-a. Da bi se ti brodovi doveli u stanje koje odgovara sadašnjim potrebama HRM-a, trebalo bi izvršiti kompletno preuređenje pogonskog dijela i promjenu oružnih sustava. Izvršenje takvih zahtjeva podrazumijevalo bi iznimno velika ulaganja koja bi u konačnici, procjenjuje se, iznosila gotovo kao i za izgradnju novog broda - odgovor je MORH-ova glasnogovornika Gorana Grošinića.

Tko se spominje kao kupac razarača “Split” i po kojoj cijeni? Sudeći prema dosadašnjoj praksi, vrlo izvjestan kupac je Egipat za cijenu od početnih 3,2 milijuna eura po brodu.

Uz molitvu s komandnih mostova pet raketnih čamaca “osa 1” Ratne mornarice Egipta isplovilo je prije dvije godine iz Mornaričko-tehničkog remontnog zavoda “Sava Kovačević”. Svih pet “osa” prodano je posredovanjem beogradskog “Cofisa”, Podgorica je prodala Egiptu, koji je uz te brodove kupio i sedam obalnih protubrodskih raketnih sistema “rubež-E” i nekoliko desetaka protubrodskih raketa tipa “styx”.

Uz to, Egipćanima je prodano i mnogo rezervnih dijelova, kao i specijalna vozila za tehničku podršku sistemima “rubež-E”.

Tu nije kraj, jer pod velom “postupka tajne prodaje” preko firmi “Jugoimport SDPR” i “Cofis” Ministarstvo obrane CG za prodaju, osim spomenutih fregata, namjerava ponuditi i raketnu topovnjaču 405 koja je na zahtjev zapovjednog broda (razarač “Split”) 1991. gađala gradsku luku i trajekt “Vladimir Nazor” na kojemu su tada poginuli upravitelj stroja Dinko Maras i prvi strojar Jure Kalpić.

denis krnić

Naslovnica Hrvatska
Page 1 of 5FirstPrevious[1]2345Last