Novosti Hrvatska

za opremu nitko nema sluha

Reforma na hrvatski način: Divjak briše sve strukovne razrede koji nemaju uvjete za nastavu

za opremu nitko nema sluha

Ne osiguraju li minimalne potrebne kadrovske i materijalne uvjete te ako do 30. studenoga nisu podnijeli zahtjev da iduće školske 2018./2019. godine žele raditi prema novim strukovnim kurikulumima, brojne strukovne škole koje obrazuju buduće ekonomiste, prodavače, web-dizajnere, tehničare za mehatroniku, klesarske tehničare i još 15-ak drugih zanimanja te će programe iduće školske godine morati – ugasiti.

Točnije, neće više moći upisivati učenike u prve razrede tih programa, a tako ni školovati nove generacije prema postojećim programima za ta zanimanja. Proizlazi to iz odgovora Ministarstva znanosti i obrazovanja ministrice Blaženke Divjak na upit koji smo im uputili nakon poziva nastavnika iz nekoliko strukovnih škola.

Nastavnici strukovnjaci izvijestili su nas o još jednom pokušaju uvođenja reforme školstva na hrvatski način, koji bi, tvrde, mogao dovesti do toga da ukidanjem pojedinih strukovnih programa nastavnici završe na burzi rada, a u najcrnjem scenariju škole stave ključ u bravu jer Zakon o odgoju i obrazovanju u određenim slučajevima takvu mogućnost propisuje osnivačima.

Osobito bi problema moglo biti u manjim mjestima, gdje je teško vjerovati da se u kratkom roku može nabaviti nužna oprema za nove kurikulume, ponajprije stoga što nabava isključivo ovisi o dubini džepa osnivača srednjih škola, što su županije i Grad Zagreb.

Naime, nakon što su od 2013./2014. godine u 49 strukovnih škola eksperimentalno uvedena 24 nova, potrebama tržišta prilagođena i inovativna kurikuluma, Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja tijekom 2015./2016. godine proveo je vanjsko vrednovanje tih programa. Rezultati vrednovanja predstavljeni su prije mjesec dana u Zagrebu, a ravnateljica NCVVO-aMaja Jukić potvrdila je da je od ukupno 24 kurikuluma iz eksperimentalne faze njih 19 spremno za trajnu primjenu u školama te je zakonski regulirano da od sljedeće godine ulaze u škole kao obvezni.

Uz to, Ministarstvo ministrice Divjak tijekom ljeta ove godine donijelo je odluke o donošenju standarda zanimanja, standarda kvalifikacija i uvođenju strukovnih kurikuluma kojima su, kažu u Ministarstvu, prestali važiti nastavni planovi i programi koje zamjenjuju novi strukovni kurikulumi.

Zaključno, a taj koloplet različitih odluka, preporuka, dopisa i odgovora teško je objasniti na malo prostora, Ministarstvo je još ove školske godine školama dopustilo da u prvi razred za ta zanimanja učenike mogu upisivati prema postojećim/starim programima, a mogli su ih eksperimentalno upisati i prema novim programima. No, od iduće školske godine to više neće biti moguće na taj način.

- Ako škole do 30. studenoga ove godine nisu podnijele zahtjev za početak izvođenja novih strukovnih kurikuluma ili nisu ispunile potrebne prostorne, materijalne i kadrovske uvjete za njihovo izvođenje, u idućoj školskoj godini neće moći planirati upis ni u nove kvalifikacije niti u zanimanja koja zamjenjuju nove kvalifikacije – nedvojbeno poručuju iz Ministarstva.

Zahtjeve nisu morale podnositi škole koje ubuduće ne žele izvoditi te programe, što znači da ako od Ministarstva to nisu zatražile, same su sebe diskvalificirale iz "daljnje utrke" za provedbu novih programa. One koje su pak zahtjeve podnijele, morale su uz njih priložiti i dokaze o ispunjavanju materijalnih i kadrovskih uvjeta propisanih novim strukovnim kurikulumima.

Iz prepiske koju smo ovih dana vodili s Ministarstvom možemo zaključiti kako školama samo podnošenje zahtjeva i dokumentacija koje su priložili neće jamčiti odobrenje da nove kurikulume mogu provesti. Tek slijedi provjera jesu li stvarno materijalno i kadrovski zadovoljili uvjete, a iz odgovora Ministarstva (opet) zaključujemo da će provjeru najvjerojatnije voditi posebno tročlano stručno povjerenstvo koje imenuje državni tajnik u Ministarstvu. Tek kada oni "blagoslove" da su propis(a)no opremljene, škole će dobiti neophodno rješenje, i to najkasnije do planiranja strukture upisa u prvi razred 2018./2019. školske godine.

No, ono što je zanimljivo jest da strukovne obrazovne ustanove mogu zaboraviti na pomoć države, odnosno Ministarstva kada je riječ o nabavi opreme. U Ministarstvu se striktno pozivaju na Zakon o odgoju i obrazovanju koji kaže da se financiranje škola, a tako i njihovo opremanje, osigurava u proračunima osnivača, jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.

- U našoj školi doslovno imamo kredu i ploču, možda koji stari projektor. O opremi propisanoj u minimalnim materijalnim uvjetima potrebnima za izvođenje novih programa možemo samo sanjati – kažu nastavnici jedne zagrebačke strukovne škole.

- Ne samo da ravnatelj od Grada nije dosad osigurao novac za nabavu potrebne opreme, nego smo ove školske godine, uz odobrenje Bandićeve administracije, od učenika zatražili da za potrebe škole uplate po stotinu kuna. U nekim školama traže i po 200 kuna po učeniku, kažu nastavnici iz metropole u kojojMilan Bandić dijeli besplatne udžbenike.

Kad je tako u Zagrebu, kako će tek biti u manjim sredinama, pitaju se ovi učitelji koji strahuju da bi zbog ukidanja programa i nedostatne satnice neki mogli ostati i na cesti.

Splitski slučaj: Odbijenica za poštare

Kako se škole mogu provesti ako ne ispune tražene uvjete za nove programe, znaju najbolje u splitskoj Tehničkoj prometnoj školi koja je još ove godine, uz ostalo, upisivala učenike u (stari) program za tehničara PT prometa. Taj će se program od iduće školske godine u srednjim školama izvoditi pod novim nazivom tehničar za poštanske i financijske usluge. Iako su učenike upisali u stari program, od Ministarstva su još 24. kolovoza zatražili da im dopuste početak izvođenja novog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije tehničara za financijske i poštanske usluge. Nakon dostavljene dokumentacije u rujnu i nakon što je povjerenstvo u listopadu obavilo izvid prostornih i materijalnih uvjeta – dobili su odbijenicu.

Škola u potpunosti ne zadovoljava minimalne uvjete za novi kurikulum, a da bi to mogli iduće godine, dobili su popravni rok od 30 dana u kojemu moraju dostaviti dokaz Ministarstvu o osiguranim financijskim sredstvima za nabavu potrebne opreme.

- Vjerujem da ćemo to riješiti idućih dana. Nismo zabrinuti. Ovakvi primjeri pokazat će i poduzetnost lokalne samouprave. Mi smo na vrijeme pokušali, a ako ne uspijemo, upisat ću razred vozača više iduće školske godine – kaže ravnatelj te škole Josip Balić. Naši sugovornici iz Zagreba uvjeravaju nas da je školama nemoguće nabaviti potreban novac i opremu za 30 dana.

Stari naziv, isti program

Od 24 nove strukovne kvalifikacije i kurikuluma iz eksperimentalne faze, onaj za tehničara tjelesne zaštite ne provodi se ni u jednoj školi. Tri kurikuluma potpuno su nova: za šumara, modelara obuće i kožne galanterije te tehničara za jahte i marine. Šest postojećih strukovnih programa, uz novi kurikulum, samo će promijeniti dosadašnje nazive, uz spomenutog tehničara PT prometa koji postaje tehničar za poštanske i financijske usluge, tu su još i strojarski računalni tehničar koji će zamijeniti dosadašnjeg računalnog tehničara u strojarstvu itd. Svi ostali, poput ekonomista, prodavača, ekoloških, prehrambenih, klesarskih tehničara i ostalih zadržat će stare nazive ali se provoditi prema novom programu.

Maksimalni zahtjevi

Za sve nove programe, odnosno strukovne kurikulume, propisani su minimalni materijalni uvjeti za svaki od predmeta koji će se izvoditi u sklopu tog programa, a koje škole moraju ispuniti da bi novi kurikulum zaživio. U moru propisanih minimalnih uvjeta, izdvojimo primjer spomenute nove kvalifikacije tehničara za poštanske i financijske usluge.

Za velik broj predmeta u tom programu, poput stranih jezika, povijesti, geografije, matematike, pa čak i etike, učenicima će osim standardnih učionica na raspolaganju morati biti i posebni kabineti. U nastavi geografije neophodno je imati geografske karte svijeta, kontinenata i RH, topografske karte, satelitske snimke, računalnu tehnologiju i multimedijalne prezentacije, internet, kompas, GPS uređaj. Za računalstvo je, osim pristupa internetu, potrebna i posebna informatičku učionica s minimalno 16 računala, projektorom, pisačem…

Škole će trebati DVD-ove, CD-ove, LCD projektore, grafoskope itd.

Naslovnica Hrvatska