Novosti Hrvatska

udar na proračun

Opet opasno visi najvažniji projekt za Dalmaciju: fali milijardu kuna!

udar na proračun

Hrvatske ceste, suprotno nedavnoj najavi ministra Olega Butkovića, do kraja listopada nisu donijele odluku o odabiru izvođača radova na pelješkome mostu.

Podsjetimo, ponude su poslali talijanski "Astaldi" i turski "IC Ictas", koji bi most sagradili za 2,5 milijardi kuna, austrijski "Strabag" ponudio je 2,6 milijardi kuna, a kineski konzorcij predvođen tvrtkom "China Road and Bridge Corporation" dao je najjeftiniju ponudu – dvije milijarde kuna.
 

 

Spora procedura

Ako bude žalbi na odabir, što je vrlo izgledno, realno je očekivati da bi se ugovor za gradnju mosta mogao potpisati početkom 2018. godine, nakon što Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave (DKOM) odluči o mogućim žalbama.

Spora je procedura (HC ima 120 dana za odluku i rok im zapravo istječe tek sredinom siječnja 2018.), a postoji i veliki, usputni problem - natječaj za nadzor nad izgradnjom pelješkog mosta, posao procijenjen na 53,5 milijuna kuna.

Taj je natječaj objavljen 29. rujna i rok za dostavu ponuda je bio 30. listopada, no postupak odabira nadzornika je zaustavljen jer su na natječajnu dokumentaciju 11. listopada stigle dvije žalbe, tvrtke "Eptisa Adria", hrvatske podružnice španjolske "Eptise" te španjolske tvrtke IDP. "Eptisa Adria" odustala je od žalbe, ali IDP na njoj ustraje.

Budući da DKOM o žalbama sporo odlučuje, taj se natječaj neće nastaviti prije kraja godine. Potom slijedi odluka o odabiru i vjerojatno nove žalbe. Sva je prilika da se posao neće dovršiti prije veljače ili ožujka sljedeće godine. Kašnjenje u odabiru nadzornika važno je jer se radovi ne mogu pokrenuti bez ugovorenog nadzora.

Nad pelješkim mostom nadvila se i druga opasnost. Novac. I to onih 15 posto, naš dio investicije, koji ne pokriva novac iz EU-a. Naime, procijenjena vrijednost radova od strane naručitelja Hrvatskih cesta iznosila je 1,756 milijardi kuna bez PDV-a, a pristigle ponude uvelike su premašile procijenjenu vrijednost: najbolja ponuda kineskog CRBC za gotovo 400 milijuna kuna bez PDV-a.
Ponuđene cijene bez PDV-a nalažu uvjeti natječaja Hrvatskih cesta, odnosno Europske komisije koja financira investiciju s 85 posto. Kada se doda PDV, cijene koje su ponudili "Strabag" i "Astaldi" idu iznad tri milijarde kuna, dok je kineska ponuda 2,6 milijardi kuna.

 

 


Dakle, u odnosu na procijenjenu vrijednost, zasad najbolji ponuđač, računajući PDV, traži gotovo milijardu kuna više. Pri tome ne treba zanemariti ni činjenicu da cijena nije jedini ni glavni kriterij ocjenjivanja ponuda.

Toliki novac, barem prema službenim najavama, nije predviđen u državnom proračunu pa će, očito, kad gradnja mosta postane aktualna, morati doći do novog zaduživanja. O tome se za sada službeno šuti i uporno se javnosti šalju poruke da je novac osiguran.

Je li baš tako?

Novac za taj projekt planiran u državnom proračunu za ovu godinu iznosio je 261,8 milijuna kuna, za 2018. se planiralo 885,39 milijuna kuna, a 2019. godinu 815,9 milijuna kuna, dakle ukupno 1,96 milijardi kuna. Premalo.

Od ukupnog iznosa prihvatljivih troškova koji su planirani u državnom proračunu, Hrvatska je očekivala i dobila sufinanciranje od strane Europske komisije u vrijednosti do 85 posto ili 357,2 milijuna eura nepovratno za projekt s rokom 2017. - 2021. godina.

 

 


Istražni radovi

Tom odlukom ujedno se Hrvatskim cestama omogućilo donošenje odluke o odabiru u postupku javne nabave te potpisivanje ugovora s odabranim ponuditeljima. Također, ta se tvrtka obvezala osigurati novac za plaćanje poreza na dodanu vrijednost te za sve ostale neprihvatljive troškove vezane uz provedbu projekta.

 

 

 


Kad je riječ o najavama bagera na gradilištu, treba reći da će aktivnost na gradnji mosta biti vidljiva tek pet-šest mjeseci nakon potpisivanja ugovora jer će izvođač prvo morati obaviti istražne radove, organizirati gradilište i izraditi izvedbeni projekt. Toliko čekani trenutak početka gradnje sigurno neće dočekati devastirani hrvatski građevinari (Konstruktor, Viadukt i Hidroleketra) koji su pobijedili na prvom natječaju za gradnju pelješkog mosta, za što su i sklopili ugovor koji je zbog nedostatka novca raskinut. Tri giganta danas grcaju u (pred)stečajnim mukama s upitnom sudbinom.

 

 

 

 

Projekt u tri faze
Pristupne ceste
Sve u tri faze

Projekt cestovne povezanosti s južnom Dalmacijom ocijenjen je kao najbolje rješenje za prometno povezivanje razdvojenog teritorija Hrvatske, a predviđa tri glavne faze: prva je pelješki most u duljini od 2,4 kilometra; druga su pristupne ceste na Pelješcu Duboka (D8) – Zaradeže (D414) u duljini od 12,04 kilometra i treća je obilaznica Stona Zaradeže (D414) – Donta Doli (D8) – Prapratno (D414) i izgradnja obilaznice Prapratno (D414) – Donta Doli (D8) u duljini od 18,09 kilometara.

Tako govori Oleg Butković
Tako je govorio Oleg Butković

2. ožujka 2016.
Na konferenciji 'Interreg-IPA, prekogranična suradnja' istaknuo je kako pelješki most ove godine kreće s izgradnjom

25. travnja 2016.
Ministar je najavio početak izgradnje pelješkog mosta za početak 2017. godine.

22. listopada 2016.
U središnjem dnevniku HRT-a izjavio je kako nema razloga za sumnju u početak gradnje pelješkog mosta sredinom 2017.

25. siječnja 2017.
Na pitanje kada će se 'upaliti prvi bageri' na pelješkom mostu odgovara: 'Ove godine, negdje iza ljeta'.

16. veljače 2017.
Ne bude li dugotrajnog žalbenog postupka, u lipnju ćemo imati izvođača, a radovi će krenuti na jesen

13. lipnja 2017.
Natječaj za izbor izvođača radova je u tijeku i mi u 10.-11. mjesecu krećemo s izgradnjom pelješkoga mosta

18. rujna 2017.
U emisiji Hrvatskog radija 'U mreži Prvog' najavio je kako će početi graditi pelješki most do kraja ove godine

26. listopada 2017.
Nema razloga da gradnja pelješkog mosta ne započne, istaknuo je i dodao da žalbe mogu produžiti početak gradnje najviše mjesec dana, a ako ih ne bude, početak gradnje pelješkog mosta može se očekivati početkom 2018. godine.

 

Naslovnica Hrvatska