Novosti Hrvatska

analiza slobodne dalmacije

Kotromanovićeva ostavština: plus za haubice i obnovu ratne flote, minus za MRAP-ove i neispravne MiG-ove

analiza slobodne dalmacije
Po čemu ćemo pamtiti četverogodišnji mandat ministra obrane Ante Kotromanovića? Odgovor ne može biti jednoznačan, ali, jezgrovito rečeno, prije svega po velikom vojnom šopingu, "faceliftingu" Hrvatske vojske koja je, prema istraživanjima Global Firepowera, trenutno 62. vojna sila u svijetu. I što naše istočne susjede iznimno ljuti, da, imamo moćniju vojnu pesnicu od njih jer je Srbija (tek) na 70. mjestu svjetske ljestvice.

Idemo redom. Američka oklopna darovnica priuštila nam je još uvijek nerazriješenu dvojbu: je li riječ o značajnom poboljšanju oklopnih postrojbi ili su nam naši saveznici Amerikanci "utrapili" teški otpad, nešto čega su se zapravo željeli riješiti. Podsjetimo, Pentagon nam je, uz prigodnu svečanost i rukovanje generala, "uručio ključeve" trideset oklopljenih kamiona MRAP korištenih u Iraku, a čiji je dolazak prva najavila “Slobodna”.

Tehničke su generalije tih vozila sljedeće: teški su 18 tona, dugi 6,8 metara, a pri prosječnoj brzini troše 50 litara goriva na 100 kilometara. Pa je tako naš vojni komentator Denis Krnić izračunao: ako se jedno ovakvo vozilo uputi iz Zagreba za Split, pa opet natrag (oko 800 kilometara ukupno), potroši najmanje 400 litara goriva ili 4000 kuna.

Nema smisla uspoređivati osobni automobil s američkim oklopnim jurišnikom, no neki bi zasigurno mogli primijetiti da u samo jednoj vožnji od Zagreba do Splita i natrag MRAP može “spržiti” goriva koliko neke obitelji u cijeloj godini. Uza sve to, glomazni američki MRAP-ovi nabavljani su u okolnostima bolnih rezanja vojnog proračuna po svim stavkama, pa je tako vojska u proračunu ostala "tanja" za 250 milijuna kuna.

U Ministarstvu obrane RH nikad nisu bili voljni dati službenu projekciju troškova održavanja i potrošnje goriva za MRAP-ove u HV-u, pa bismo ovaj posao, u konačnici, ocijenili kao loš za Hrvate, a prilično dobar za Amerikance.
Ali je zato, mora se priznati, Kotromanović napravio izvrstan posao s Nijemcima. Ministarstvo obrane dogovorilo je nabavu njemačkih samohodnih haubica panzerhaubitze 2000 (PzH 2000) kalibra 155 mm, koje se smatraju najboljim artiljerijskim sustavom u svijetu. Za svoje oružane snage naručile su ih Italija, Nizozemska i Grčka.

Prvo vatreno krštenje samohodna haubica PzH 2000 imala je u Afganistanu. U operaciji "Meduza" usmjerenoj protiv talibana pružale su vatrenu podršku na daljini većoj od 30 km. Kako god, hrvatski generali mogu se sada pohvaliti kako će - kad sve haubice budu isporučene, a jednu smo vidjeli na mimohodu u Zagrebu - posjedovati najmodernije dalekometno topništvo u regiji, gdje primat trenutačno drži Srbija sa svojim domaćim sustavom “nora B-52”.

"Nakon remonta sedam MiG-ova u Ukrajini, jedan je ispravan" - porezne obveznike uzbunjivale su lanjskog ljeta naslovnice svih medija. Sasvim precizno, od sedam lovaca MiG-21bis koji su stigli s remonta, a riječ je o pet dokupljenih jednosjeda i dva trenažno-borbena dvosjeda, samo je jedan jednosjed zadovoljio kriterije prihvata u sastav HRZ-a.

Preostalih šest aviona nije bilo prihvaćeno zbog više problema, od kojih su se isticali oni s navigacijskom i komunikacijskom opremom te s curenjem ulja i goriva. Pravi šok izazvao je incident s iznenadnim gašenjem motora jednog od zrakoplova tijekom probnog leta. Podsjetimo, cijena remonta migova iznosila je 14 milijuna eura, a ukrajinska je strana bila dužna platiti 400.000 eura penala zbog kašnjenja. Kako god okreneš, ovo svakako nije bio dobar posao, ma koliko nas Kotromanović i njegov stožer do danas uvjeravali kako ponovno u zraku imamo lovačku eskadrilu za obranu hrvatskog neba.

Naposljetku, još jedan plus za Kotromanovića. Potpisivanjem ugovora o izgradnji pet ophodnih brodova za Obalnu stražu i HRM, pokrenut je gotovo dva desetljeća očekivani projekt obnove ratne flote. Ugovor o izgradnji brodova u splitskom Brodosplitu težak je 350 milijuna kuna, a koliko je to važan projekt govori podatak kako je zadnji vojni brod koji je gradio škver bio desantni minopolagač “Krka”, porinut davne 1995. godine.


dino mikulandra

Let do Lošinja najveća mrlja

Ministra Kotromanovića je s obitelji privatni zrakoplov Beechcraft King Air 90 12. studenoga odvezao na Lošinj. Let od Zagreba do lošinjske zračne luke u oba smjera stoji 28.500 kuna. U MORH-u su potvrdili taj put, no sve do danas nije poznato tko ga je platio. S nevjericom smo slušali ministra obrane koji smatra kako javnosti nije dužan objašnjavati što radi u svom privatnom životu. Govorimo o letu koji može platiti samo neki arapski šeik ili tajanstveni sponzor, i to je svakako najveća mrlja u karijeri ministra obrane.


Tajne čistke u ministrovu stanu

Drago Prgomet i Zoran Milanović u jeku postizbornih spletki razgovarali su u stanu Ante Kotromanovića. Prgomet je nakon toga izišao na stražnji izlaz preko vrta kuće, te sjeo u automobil Kotromanovićeve supruge koja ga je odvezla. Taj je susret bio koban za Prgometovu karijeru u Mostu. No, kako je Kotromanović bio domaćin i susreta premijera s Mirelom Holy, što je za nju također bilo fatalno, Antin stan postao je medijima kultno mjesto za tajne čistke šefa SDP-a.


Naslovnica Hrvatska
Page 1 of 3FirstPrevious[1]23Last