Novosti Hrvatska

pojačani nadzor

Preko 300 inspektora u lovu na utajivače poreza od Dubrovnika do Istre, ostatak Hrvatske pošteđen

pojačani nadzor
Država je poslodavac koji štiti svoje interese. Nije u redu da se samo dio područja kontrolira, a dio ne, ali na jedan način to shvaćam jer je “gro” turista na Jadranu – kazao nam je Miro Bogdanović, splitski poduzetnik i predsjednik Hrvatske interesne udruge ugostitelja, na informaciju kako je više od 200 poreznika krenulo u nadzor fiskalizacije po ugostiteljskim objektima uz obalu radi otkrivanja i suzbijanja sive ekonomije u turističkoj sezoni.

Planirano je da akcija Ministarstva financija “Pojačani nadzor” traje 35 dana, do sredine rujna, ali ne u cijeloj Hrvatskoj, nego samo na području od Dubrovnika do Istre. Osim djelatnika Porezne uprave, na terenu će koordinirano s njima raditi i djelatnici Carine. Uz 200 poreznika i 100 carinika, nadzornu ekipu čini još 200 djelatnika koji pružaju uredsku logistiku ljudima na terenu.

Većina je poštena

Terenski rad odvijat će se doslovno danonoćno, a prigodom nadzora koristit će se posebne aplikacije na pametnim telefonima koje će u realnom vremenu pratiti je li izdavanje računa na fiskalnoj blagajni jednako stanju utrška.

Prikriveni istražitelji kontrolirat će sve vrste ugostiteljskih objekata i uslužnih djelatnosti gdje se prodaju hrana i piće. To znači da će poreznici obilaziti barove na plažama, proslave godišnjica, festivale, izbore za miss, ribarske večeri, kulturne manifestacije te svako okupljanje zabavnog karaktera na kojem će se gostima prodavati prehrambeni artikli. Neće se zaobići ni restorani, kafići, fast foodovi i slastičarnice u priobalnim gradovima i mjestima.

– Naravno da ima mali dio kolega koji ne prikazuju sve račune, to svi znamo. Međutim, mislim da većina radi pošteno i da nitko neće riskirati makinacije s računima. Meni uvijek izdaju račun svi s kojima poslujem i mi ga uvijek dajemo. Kontroliranje fiskalizacije je pravo Porezne uprave i države, kao što i mi nadziremo svoje radnike. Mi ozbiljni ugostitelji nemamo ništa protiv, naprotiv, restorani svi izdaju račune, koliko je meni poznato. Ja razmišljam kao poslodavac, a i Država je poslodavac. Naravno, nije u redu da se priobalno područje izolira na taj način, a s druge strane najveći priljev gostiju je na Jadranu – kaže Bogdanović.

Osim ugostitelja, akcijom se planiraju razotkriti i nepravilnosti i nelegalnosti u radu nesavjesnih poreznika i djelatnika u uredima lokalne uprave gdje se izdaju dozvole za poslovanje bez pravih kriterija. Planirano je da pomoćnici inspektorima budu građani i strani turisti.


KATARINA MARIĆ-BANJE

Načini varanja

Najbanalniji način prijevare i utajivanja prihoda je neizdavanje računa. Drugi jednostavan način prijevare jest da, ako netko od gostiju ne uzme račun, da se taj isti račun da nekom drugom gostu koji je imao istu narudžbu.

Treći način je da ugostitelj svaki sat napravi “storno”, tj. poništi poneki račun. To znači, primjerice, da izda račun za dvije kave pa ga stornira uz izgovor da se prevarila konobarica i izdala račun za gotovinu, a plaćalo se karticom. Tada pokažu drugi račun za dvije kave, kao jedini koji je naplatio.

Najnoviji način je da se računi izdaju “off line”. Gost to može vidjeti na dnu računa gdje piše “off line” i nema ZKI i JIR niza brojeva. To znači da je vlasnik lokala u sprezi s programerom napravio sustav da račun iziđe, a ne fiskalizira se. U tim slučajevima blagajna služi za tiskanje računa, ali ne i za fiskaliziranje.


Naslovnica Hrvatska