Novosti Hrvatska

zračna flotA U NOVOJ OLUJI

Piloti kreću u štrajk i ruše Croatia Airlines

zračna flotA U NOVOJ OLUJI

U sljedećih petnaest do dvadeset dana doći će do štrajka. Mi ne želimo ovakav scenarij, ali ne možemo ni prihvatiti prijedloge Uprave o novim plaćama i uvjetima rada. Pristajemo na uštede, ali ne samo preko naših leđa, kaže Zoran Bilić

Dolazi najprofitabilnije godišnje doba za Croatia Airlines, tvrtku koja grca u dugovima, a privremeni lijek teškoj financijskoj situaciji Uprava vidi u tisućama turista koje će prevesti ove godine iz europskih destinacija. No, s turističkom sezonom ne dolaze samo novci, nego i izgledni štrajkovi zemaljskog i letačkog osoblja koji bi mogli dokrajčiti jedinog nacionalnog avioprijevoznika.

Iako u Upravi ne vjeruju da će doći do velikog štrajka, “Slobodna” saznaje da su u tijeku dogovori između triju sindikata o datumu početka štrajka - Samostalnog hrvatskog sindikata zaposlenika u zrakoplovstvu, Hrvatskog sindikata prometnih pilota, Sindikata kabinskog osoblja zrakoplova.

Uskoro odluka

- U sljedećih petnaest do dvadeset dana doći će do štrajka. Mi ne želimo ovakav scenarij, ali ne možemo ni prihvatiti prijedloge Uprave o novim plaćama i uvjetima rada. Pristajemo na uštede, ali ne samo preko naših leđa - kaže nam Zoran Bilić, predsjednik Hrvatskog sindikata prometnih pilota, a potporu mu daje i Tomislav Rajković, predsjednik Samostalnog hrvatskog sindikata zaposlenika u zrakoplovstvu – SHSZUZ-a.

- Čekali smo potez Uprave, ali kako pomaka nema, prisiljeni smo organizirati štrajk. Datum još ne znamo, ali bit će u petome mjesecu. O Upravi ovisi koliko će štrajk trajati - kaže Rajković.

Iz Croatia Airlinesa, pak, navode kako sindikati moraju biti svjesni da postoji odluka po kojoj se dio poslova ne smije prekidati u vrijeme štrajka, a koju su morali prihvatiti i sindikati jer su se zajedno s Upravom obvezali poštovati odluku arbitra.

- Sudac, tj. arbitar, stao je isključivo na stranu našeg poslodavca, uvažio je sve njihove zahtjeve, a odbacio sve naše. No, štrajk će i usprkos toj odluci biti uspješan - kaže Tomislav Rajković, dok njegov kolega pilot Bilić napominje:

- Štrajk može biti učinkovit i ako se poštuje ta odluka koja nam bitno ograničava manevarski prostor. Također, tu odluku suda nastojimo pobiti na višem sudu jer nam se bitno ograničava pravo na štrajk. Takvo normiranje štrajka ne postoji nigdje u svijetu, jer nismo mi Hitna pomoć ili policija da imamo skoro pa radnu obvezu.

Mi smo tvrtka s nezadovoljnim radnicima koja želi ostvariti svoje zakonsko pravo na štrajk. Provjeravamo zakone, pravilnike kako bi štrajk bio legalan, ne želimo da sud naš štrajk proglasi nezakonitim - kaže Bilić, dok Rajković navodi da su pripreme daleko odmakle.

I ako dođe do štrajka, u Upravi CA ne očekuju veće poremećaje, a sve zbog odluke Županijskog suda u Zagrebu iz 2010. godine.

- Na temelju članka 278. zakona o radu, posebna arbitraža pri Županijskom sudu u Zagrebu - u vijeću sastavljenom od članova arbitražnog vijeća (predsjednik arbitražnog vijeća i dva člana arbitražnog vijeća), koji su odlučivali o prijedlogu sindikata HSPP, SKOZ, SHSAH, SHSZUZ i SITUZ koji djeluju kod poslodavca Croatia Airlinesa, u postupku povodom pravila o poslovima koji se ne smiju prekidati za vrijeme štrajka ili isključenja s rada, na sjednici održanoj 30. srpnja 2010. godine - donijela je pravila o poslovima koji se ne smiju prekidati za vrijeme štrajka ili isključenja s rada za Croatia Airlines d.d.

Bilić: Dvojben pravilnik

Ta su pravila obvezujuća i za Croatia Airlines kao poslodavca i za strukovne sindikate koji djeluju u tvrtki u slučaju štrajka - kažu u tom avioprijevozniku.

Navode da se ta pravila odnose na linije koje je nužno održavati (reducirani red letenja) za vrijeme štrajka, kao i nužne poslove, te broj radnika koji će raditi za vrijeme štrajka.

Za pojašnjene smo pitali Bilića.

- Taj pravilnik je dvojben, to su nam rekli i pojedini suci jer ispada da u danima štrajka treba biti više pilota nego ih je radnim danima - zaključuje Bilić.

SAŠA JADRIJEVIĆ TOMAS

CROATIA AIRLINES

1070 zaposlenih
214 stjuardesa i stjuarda
138 pilota

Menadžeri pošteđeni rezova?

Po prethodnom kolektivnom ugovoru koji je istekao, a koji Uprava ne želi obnoviti, prosječna neto primanja letačkog osoblja (podaci Croatia Airlinesa) u prošloj godini iznosila su 23.200 kuna, a pritom je mjesečni prosjek primanja kapetana zrakoplova iznosio 28.900 kuna. Najviše pojedinačno mjesečno neto primanje pilota u 2012. godini iznosilo je 48.159 kuna. Ova potonja plaća, napominju sindikalisti, iznimno je rijetka i nije u redu da ona bude mjerilo.

Stjuardese i stjuardi prošle su godine prosječno zarađivali 9300 kuna, a voditelji kabine zrakoplova (purseri) imali su prosječna neto mjesečna primanja od 11.300 kuna. Zemaljsko osoblje će štrajkati i zbog toga što su pristali na većinu ušteda, ali Uprava im i dalje želi “rezati”, dok će, tvrde, menadžeri i direktori uglavnom ostati pošteđeni. Kažu da ionako imaju jako male plaće (pojedini radnici imaju 3500 kuna) i bilo bi nepravedno još ih dodatno kažnjavati smanjivanjem plaće.

Tri ‘za’, tri ‘protiv’

U štrajk ne ide Novi sindikat, Sindikat inženjera i tehničara u zrakoplovstvu, te Samostalni strukovni sindikat aviomehaničara Hrvatske, a štrajkat će Samostalni hrvatski sindikat zaposlenika u zrakoplovstvu, Hrvatski sindikat prometnih pilota, Sindikat kabinskog osoblja zrakoplova. Prva tri navedena sindikata potpisala su novi kolektivni ugovor.

“Uprava Croatia Airlinesa spremna je nastaviti pregovore s preostala tri strukovna sindikata, te izražava nadu da će se, u interesu kompanije i zaposlenika, postići dogovor i osigurati nesmetano poslovanje”, poručili su nedavno iz tvrtke. Hoće li tri sindikata koja ne štrajkaju ugroziti uspjeh štrajka - pitali smo Tomislava Rajković, jednog od organizatora sve izglednijeg štrajka. “Nipošto. Tri sindikata koja će ići u štrajk čine ipak veliku većinu zaposlenih”, kaže Rajković.

Naslovnica Hrvatska