Novosti Biznis

RASPRODAJA IMOVINE

Evo kako Ramljak misli spasiti poslovanje posrnulog 'Agrokora': prodaju se 'Karisma hoteli', Solana Pag i Poliklinika 'Aviva', a Konzumove trgovine će doživjeti velike promjene

RASPRODAJA IMOVINE

Prema održivom planu poslovanja Agrokora predstavljenom jučer, prihod iz osnovne djelatnosti koncerna u razdoblju od 2016. do 2020. će se smanjiti za pet posto, dok će se dobit udvostručiti.

Sukladno tome, prihodi maloprodaje prehrane i poljoprivrede su u 2016. iznosili 6,5 milijarde eura, u 2017. će prihodi biti na razini od 5,8 milijardi eura, dok bi do 2021. trebali narasti do 6,2 milijardi eura.

Pritom je dobit (EBITDA – dobit prije plaćanja kamata, poreza i amortizacije) u 2016. iznosila 226 milijuna eura, odnosno iznosila je 3,4 posto prihoda, dok će u 2017. iznositi 254 milijuna eura, odnosno 4,4 posto prihoda, a 2021. bit EBITDA trebala dosegnuti 452 milijuna eura, to jest 7,2 posto ukupnih prihoda.

Dužnički teret

Ovi podaci su važni zbog toga što će u odnosu na EBITDA biti određivano i koliko koncern Agrokor ukupno može podnijeti duga, te koliko pojedine kompanije mogu podnijeti dužničkog tereta. Do procesa nagodbe vjerovnika, dakle do polovine iduće godine, koncern će biti sastavljen od krovnog društva Agrokor d. d., četiri poslovne grupe - maloprodaju, prehranu, poljoprivredu i Agrokor Portoflio Holdings (APH- u kojem će biti 80 tvrtki izvan osnovnih djelatnosti Agrokor grupe).

Imovina APH-a će, rečeno je, biti rasprodana, a zaposlenici Agrokora d.d. premješteni u osnovne djelatnosti. Segment APH-a obuhvaća 80 društava izvan osnovne djelatnosti Grupe, primjerice putovanja, ugostiteljstvo, energetika itd., a čine ga tvrtke poput Adriatica.net-a, Karisma Hotels Adriatic, Zagreb Plakat, Projektgradnja, Solana Pag, Poliklinika Aviva i dr. te 201 nekretnina. Također, u sklopu APH-a je i 16 neaktivnih (fiktivnih) društava.

Od prodaje se očekuje 40 milijuna eura slobodnog novčanog tijeka u razdoblju od 4 godine prema konzervativnom scenariju, a planira se i smanjenje iznosa najamnina te raskid nepovoljnih najmova.

Zaposlenici Agrokora d.d. Kao krovnog društva bit će prebačeni u osnovne djelatnosti, pri čemu će se tvrtka ubuduće fokusirati na centralne funkcije, restrukturiranje i prodaju neosnovne imovine.

"U prošlosti je fokus bio usmjeren na rast prihoda u kombinaciji sa značajnim (prekomjernim) investiranjem. Kompanije su se fokusirale na rast prihoda umjesto na dobit, a infrastruktura je nosila visoke fiksne troškove, što se posebno odnosi na logistiku, nabavu, administraciju. Kako bi se financirale velike investicije napravljen je niz nepovoljnih komercijalnih aranžmana koji je umanjio zarade, a nepovoljni monetizacijski aranžmani ("sale and leaseback", prodaja i povratni najam) donosili su grupi radni kapital, ali su rezultirali visokim troškovima najma koji su značajno umanjili operativne rezultate", stoji u prezentaciji u dijelu koji se odnosi na Konzum.

Jaka konkurencija

Nadalje, ističe se kako su se Tisak i Velpro u prošlosti bavili neprofitabilnim popratnim djelatnostima (uglavnom transportom i distribucijom), koje su sada ukinute. "Tijekom restrukturiranja poduzete su uštede koje su relativno jasne i jednostavne ‒ početna smanjenja indirektnih troškova i broja zaposlenih u Hrvatskoj i BiH bila su relativno jasna i jednostavna, potvrdivši zapravo da ista u prošlosti nisu bili prioritet.

Konkurencija, osobito u Hrvatskoj (Lidl), Sloveniji (Aldi, Lidl) i BiH (Bingo) uključuje 'jake diskontere', a dokazi s drugih tržišta upućuju da najbolji pristup nije direktno konkuriranje, ali unatoč tome u maloprodaji postoji potreba za značajnim smanjenjem troškova tradicionalnog maloprodajnog poslovanja", zaključuje se u prezentaciji.

Ante Ramljak, izvanredni povjerenik Agrokora je tom prilikom ustvrdio kako će Konzum pokušati privlačiti potrošače više srednje klase, koji traže brendirane, posebno domaće proizvode, ali i zadržati fokus na najvjernijim kupcima, umirovljenicima.

Na pitanje kako će Konzum biti uspješan ako se bude dijelom temeljio na prodaji skupljih domaćih proizvoda, dok će ostali trgovački lanci prodavati jeftinije strane proizvode, Ramljak je naglasio kako strana iskustva govore da je više nego moguća opstojnost formata koji omogućuje plasman kvalitetnih proizvoda u kvalitetnim trgovinama.

Rečeno je i kako jedan prodajni lanac, duplo manji od Konzuma, prodaje 170 domaćih artikala uz promet od 350 milijuna kuna, dok Konzum prodaje sedam tisuća artikala uz 4,5 miljardi prihoda.

Ugovori o najmu

Na prezentaciji je rečeno kako će čak dvije trećine Konzumovih dućana ići u "restrukturiranje", na način da će im biti smanjen prostor ili će im se smanjiti količina i broj artikala koje će prodavati.

Prvenstveno će se, rečeno je, smanjivati prostorna metraža u najvećim prodajnim formatima preko tri tisuće kvadrata, dok će se smanjivanje obrta robe koja se teže prodaje većinom provoditi u manjim i srednjim trgovinama.

Ramljak je, međutim, istaknuo kako neće doći do pada zaposlenosti u Konzumu, jer do će na nekim mjestima biti viška radnika, dok ih na drugim mjestima nedostaje.

Na pitanje novinara kako očekuje tako veliki rast dobiti Konzuma, uz istovremeni pad prihoda, Ramljak je odgovorio kako će ti prije sve biti rezultat promjene ugovora o najmu nekretnina koje koristi Konzum.

"Zbog primjene lex Agrokor mogli smo fondovima koji su iznajmljivali prostor Agrokoru kazati kako ih smatramo de facto financijskim vjerovnicima i da im nećemo plaćati najam dok traje lex Agrokor, pa im je bilo u interesu smanjiti cijene najamnine koje su bile višestruko veće u odnosu na tržišne. Na taj način smo uštedjeli veliki novac i omogućili Konzumu zdraviji oporavak", naglasio je Ramljak.

Inače, sukladno planu održivog poslovanja sektor maloprodaje Agrokora, koji uključuje Konzum, Konzum BiH, Tisak, Velpro i Mercator, će ostvariti pad prihoda od osam posto u 2021. u odnosu na 2016., sa 4,9 milijarde eura na 4,5 milijarde eura. Istovremeno će EBITDA (dobit prije kamata, poreza i amortizacije) porasti za pet posto, odnosno sa 50 milijuna eura na 218 milijuna eura.

Pritom će prihod Mercatora porasti sa 2,3 na 2,4 milijarde eura, dok će Konzum pasti sa 1,4 na 1,28 milijardi eura, a EBITDA Mercatora će narasti sa 60 na 123 milijuna eura, te Konzuma sa 13 na 78 milijuna eura.

U prezentaciji se navodi kako industrijski standardi za maloprodaju hrane sugeriraju ciljanu EBITDA maržu od 5,5 posto, značajno veću u usporedbi sa oko dva posto u Agrokorovoj maloprodaji hrane u 2016. a na razini marže koja se predviđa za maloprodaju hrane u 2021.

Villa Castelo Slovacima za 8,1 milijun eura

Izvanredna uprava je na sjednici Privremenog vijeća jučer dobila odobrenje za provođenje ugovora o kupoprodaji nekretnine Ville Castelo u Medveji, slovačkom investitoru za cijenu od 8,1 milijun eura, plus pripadajući porez.

Proces prodaje se odvijao u dvije faze, s tim da je u prvoj fazi zaprimljeno šest indikativnih ponuda od raznih međunarodnih investirora za koje je osigurana obilazak nekretnine. Druga faza uključivala je predaju obvezujuće ponude s rokom isteka do 16. listopada, u kojoj su do 16. listopada bile primljene dvije ponude, a dostava ponuda je uključivala i uplatu od 10 posto od tražene cijene i parafiranje ugovora o prodaji. Istovremeno je obustavljen proces prodaje pokretnina – jahte i helikoptera, jer su opterećeni založnim pravom Addiko banke, pa će se prodati u nagodbi vjerovnika.

Naslovnica Biznis