Novosti Biznis

potvrda kvalitete i potencijala

Splićani koji su ušli u top 50 najbrže rastućih tehnoloških kompanija srednje Europe otkrivaju jednadžbu svog sjajnog uspjeha: Imali smo malo novca i puno znanja i orijentirali se na izvoz. Ali, to nije sve...

potvrda kvalitete i potencijala

U vrijeme kada kriza epskih razmjera drma Agrokorom, kad su novinski stupci puni nagađanja o poslovnim bilancama te eventualnom povratku Ivice Todorića u Hrvatsku, pojavila se vijest koja je potvrdila kvalitetu i potencijal hrvatskog poduzetništva. Ne onog mastodontskog, naraslog u sprezi s vlasti i hranjenog na državnoj sisi, nego onog drčnog, individualnog, nastalog više iz stava nego iz potrebe.

Dogodilo se to da je jedna od najvećih svjetskih financijskih konzultantskih kuća, Deloitte, objavila popis 50 najbrže rastućih tehnoloških kompanija iz zemalja srednje Europe. Biti na ovom popisu nije mala stvar. Istina, nije ni zalog sjajne budućnosti, ali je zato garancija da ste dosad puno toga napravili kako treba. I to po parametrima civiliziranog svijeta izvan granica Lijepe naše.

Očekivano, najbolje rangirana hrvatska tvrtka ove godine je Rimac Automobili, iz sektora čistih tehnologija i energetike, koja je deseta na ljestvici.

Česi s online rezervacijama letova na prvom mjestu

Prvo mjesto za 2017. godinu zauzela je češka tvrtka za online rezervacije letova Kiwi.com, a među izvrsnih 50 našlo se čak osam hrvatskih firmi. Također, prvi put u povijesti objava Deloitte Technology Fast 50 CE na ovom prestižnom popisu našla se i jedna tvrtka iz Splita – Profico, iz sektora IT-a i digitalnih rješenja.

Uz zadarsku tvrtku Telum (sektor internet, mediji i telekom) jedina je tvrtka iz Dalmacije koja se našla na Deloitteovu popisu. Pa kako je jedna splitska tvrtka postala jedna od najbrže rastućih u ovom dijelu Europe zabilježivši rast od 466 posto? Odgovor smo potražili u njihovu uredu u Makarskoj ulici. To je moderno opremljen prostor, pomalo vrckav, po uzoru na mnogobrojne startupe, no šarenilu usprkos, tamo se odvija ozbiljan biznis.

Bilo je i kriza

– Jako smo ponosni i puno nam znači to što smo se našli na Deloitteovoj listi. Rezultat je to dugogodišnjeg predanog rada i, priznajemo, ciljali smo na to da upišemo svoje ime na tu listu. To je bio značajan motivacijski faktor u posljednje četiri godine. Kad vas javno prepoznaju globalni autoriteti poput Deloittea, počnete vjerovati da ste na dobrom putu i da sve što radite možda ima smisla – kazao je jedan od dvojice direktora Profica, Ante Matijaca.

Drugu polovinu uprave čini Mateo Perak, koji je ujedno i član Upravnog odbora udruge hrvatskih izvoznika softvera CISEX, a upravo je orijentacija izvan granica Hrvatske jedna od tajni uspjeha.

– Pokrenuli smo tvrtku u vrijeme recesije, pa je zbog toga bilo još teže. Prednost je bila u tome što je trebalo malo novca i puno znanja da bi se pokrenula tehnološka tvrtka. Novac nismo imali pa smo ga pozajmili, a stručnog znanja nije nedostajalo. Na tome smo počeli graditi sve i odmah smo se orijentirali na izvoz. To nas je dosta odmaknulo od lokalne konkurencije i odjednom više nismo konkurirali lokalnim tvrtkama jer je svijet velik – kažu iz uprave Profica, napominjući da je teškoća bilo. Itekako.

– Bilo je tu od klasičnih birokratskih prepreka, koje su samo smetnja na putu, pa do ozbiljnih trenutaka kada smo bili uvjereni da nećemo izgurati. Morate biti spremni na trenutke da nemate dovoljno novca za plaću, ili kad vam strani klijent propadne i ne može vam platiti, a troškovi eventualnog pravnog progona veći su od iznosa dugovanja. Međutim, to kako se postavite i izgurate te situacije čini vas jačim.

Jedno je postati konkurentan, ali ostati konkurentan je nešto drugačija i dosta teža priča. U ICT industriji nema lovorika, svaki dan je novi izazov, a tehnologija evoluira takvom brzinom da tvrtke ne da moraju hvatati korak s njom, nego uhvatiti autobus i dočekati je na sljedećoj stanici. Znači, pratiti trendove, ali ujedno i nametati svoje solucije i vizije.

To je, smatraju u Proficu, jedan od glavnih razloga kojem duguju impresivan rast.

– Uz praćenje trendova i osluškivanje tržišta i zahtjeva klijenata, svakako moram naglasiti da se veći dio tehnoloških odluka temelji na informacijama koje nam pruža naš tim. Prednost je tima proaktivnih developera koji eksperimentiraju s "trendy" tehnologijama da otkrijemo gdje se određena tehnologija kreće prije nego što postane "mainstream". Tako stignemo isprobati dovoljno tehnologija te izabrati one za koje smatramo da će nositi idućih nekoliko godina našeg poslovanja – kazao je Matijaca.

Rast biznisa i odgovornosti

U Proficu su trenutno u tranziciji na tehnologije za multiplatformski razvoj mobilnih aplikacija. Ekipa se dosta bavi i "internet stvari" tehnologijama, s primjenom pretežno u Smart City konceptu. Jedan takav primjer ulaska Profica u Smart City nišu jest realizacija projekta Smart Parking, realiziranog s poslovnim partnerima iz Ericssona Nikole Tesle. U Proficu također priznaju da polako "koketiraju" i s kriptovalutama, priznajući kako sve više žele raditi s Block Chain tehnologijama.

– To nije iduća velika stvar, nego jest velika stvar – tvrdi Matijaca.

No, što na Deloitteov izbor kažu iz "proizvodnje"? Damama dajemo prednost. Marina Jurčić prva je zaposlena djevojka u tvrtki, i to ne kao programerka, nego kao projekt-menadžerica.

– Pozicija je dinamična i obuhvaća široki spektar aktivnosti, što mi je jako bitno. Nekad sastančim i istražujem, nekad programiram ili dizajniram, a nekad samo dijelim zadatke drugima u timu. S vremenom je odgovornost dosta porasla. Posao je intenzivniji nego prije, ali super mi je to što i sada uvijek nađem vremena za učenje i istraživanje – kazala je Marina.

Najmlađi je zaposlenik, gledajući po stažu, programer Ivan Lovrić.

– Priča s Proficom počela je prije četiri mjeseca, nakon završetka fakulteta, kad sam došao u firmu na oglas za frontend developera. Oduvijek me je zanimao razvoj web-aplikacija, pa je izbor splitske tvrtke u kojoj se mogu razvijati u tom smjeru bio jednostavan. Nakon što sam se prijavio na oglas, već sutradan sam bio pozvan na razgovor, gdje je tvrtka predstavila svoje značajke i djelatnosti, a ja sebe.

Ipak se može i iz Splita

Nakon razgovora, sljedećih dana slijedio je zadatak u kojem sam morao na jednostavnom primjeru izrade web-aplikacije pokazati svoje znanje. Uspješno riješivši zadatak, i službeno sam dobio posao, zanimljive projekte i najbolje kolege. I upravo bih to istaknuo kao najveću prednost rada u tvrtki kao što je ova. Ipak, najveća vrlina rada u ovakvom okruženju jest mogućnost konstantnog rada na sebi u smjeru koji te zanima, a za mene je to područje web-tehnologija – rekao nam je Ivan.


Iako je Proficu core business programiranje, ima mjesta i za one koji ne znaju napisati liniju koda. Jedan od njih je i ekonomist Miro Marasović, zaposlen u marketingu, koji "po defaultu" uviđa koliko je vrijedno pozicioniranje na Deloitteovoj listi.

– Nije isto raditi u agenciji s nekoliko ljudi i srednje velikom poduzeću koje završi na prestižnoj listi jedne konzultantske kuće kao što je Deloitte. Dovoljan je pogled na konkurenciju i ekipu iz ostatka Hrvatske, pretežno iz Zagreba, koja se prijašnjih godina pojavila na Deloittovim popisima.

Ipak, u cijeloj toj priči postoji posebna satisfakcija kad se ovakav pothvat ostvari upravo tu u Splitu, daleko od svjetla velegrada – objasnio je mladi ekonomist.

Djelatnik, pak, s najdužim stažem je "chief arhitect" Davor Meštrović. U Proficu je od samih početaka, skoro pet godina. Došao je, kako priznaje, na poziv prijatelja. I ostao.

Ovako Davor opisuje svoj tipičan radni dan.

– Dolazak na posao između 7 i 10 sati. Marendica uz čitanje novih mailova i Slacka. Slijede jutarnji scrumovi (petominutni timski sastanci). Oko podne kava/ručak. Nakon toga na rasporedu su razni radni sastanci, skypeovi i slično. Nakon toga radim sve dok ne završim posao za taj dan. Od početka se samo malo povećao broj sastanaka, a smanjilo se vrijeme programiranja, što je i normalno – rekao je Davor, kojega kolege iz IT svijeta (koji krasi iznimna fluidnost radne snage) svako malo pitaju radi li još u Proficu.

– Moj odgovor je jako jednostavan: "A e!"

IT je danas u svemu

Ne treba biti posebno vidovit da bi se predvidio daljnji rast globalne potražnje za IT proizvodima i uslugama, što implicira globalni rast sektora. IT je danas u svemu. Međutim, kod nas taj rast neće biti bez trenja. Moramo riješiti navedene probleme koje nas muče da idemo brže naprijed i da učvrstimo svoju poziciju na globalnoj razini. Od ovog sektora možemo očekivati još mnogo, samo mu trebamo dati priliku da raste.

Naslovnica Biznis